quote:Op maandag 12 juni 2017 11:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat valt met Molukkers nog vies tegen, de laatste keer dat ik een peloton ME'ers een Molukse wijk zag intrekken, stonden de Molukkers ze gewoon op te wachten met harpoenen. Sta je dan met je knuppeltje en je plexiglas schild.
Molukkers in Marokkanenwijken plaatsen om daar de orde te handhaven, werkt bijv erg goed in Culemborgquote:Op maandag 12 juni 2017 11:52 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]___! Met Molukkers valt idd niet te spotten.
Nou, ik kan me nog een voorval herinneren waar een zekere koloniale macht ze een eigen onafhankelijke staat beloofde als ze de wapens op zouden pakken tegen hun eigen vaderland....quote:Op maandag 12 juni 2017 11:52 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]___! Met Molukkers valt idd niet te spotten.
Hier was ooit ruzie tussen Molukkers en Marokkanen. Beiden waren met 50 man gekomen. Stokken, ijzeren kettingen, beiden haalden alles uit de kast.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Molukkers in Marokkanenwijken plaatsen om daar de orde te handhaven, werkt bijv erg goed in Culemborg
Dat is de taak van de politie, maar die brandt zich daar de vingers niet aan, en dus mag de burger het weer opknappen. Maar ik snap wel dat het werkt. Het is ook niet voor niks dat ze asieleisers of statushouders niet in een Molukkenwijk zettenquote:Op maandag 12 juni 2017 11:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Molukkers in Marokkanenwijken plaatsen om daar de orde te handhaven, werkt bijv erg goed in Culemborg
Jij kan je 1945 tot 1959 nog serieus herinneren?quote:Op maandag 12 juni 2017 11:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, ik kan me nog een voorval herinneren waar een zekere koloniale macht ze een eigen onafhankelijke staat beloofde als ze de wapens op zouden pakken tegen hun eigen vaderland....
een paar jaar later geen eigen staat maar afgedaan met een schamel woonwijkje.....
Retourtje Jakarta is 700 euro. Hoezo niet financieel haalbaar? Ook niet als je je zo indo voelt? Dan is die identiteit wel erg flinterdun. Je hebt geen flauw idee hoe het daar is als je er nog nooit geweest bent. Ik ben er wel geweest. Indonesie is ook erg divers, Bali kent een andere sfeer dan Sumatra. Maar dat is niet uit te leggen aan iemand die er nooit geweest is. Dat is het leuke aan reizen, ervaringen opdoen. Ik blijft het lachwekkend vinden als mensen zich een identiteit aannemen en nationalistisch doen over een land waar ze nog nooit zijn geweest en de taal ervan niet spreken. Zo ongeloofwaardig.quote:Op maandag 12 juni 2017 10:36 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Je gaat al de fout in met Indo's en Molukkers als hetzelfde te beschouwen.
Daarnaast, ik, als indo ben ook nog nooit in Indonesie geweest. Wat ik wel graag eens zou willen, maar voor mij financieel niet haalbaar is.
Om dan maar te zeggen dat het lachwekkend is als een indo de taal niet spreekt en ook nog nooit naar Indonesie is geweest, vind ik dan weer erg kortzichtig.
*edit; https://nl.wikipedia.org/wiki/Molukken
Lees je in, zou ik zeggen.![]()
Dat is een versie van het verhaal. Een verhaal wat heel oud begint te worden, so who cares? Die generatie die dat bewust heeft meegemaakt leeft al niet meer. De kinderen daarvan sterven nu uit. Voor de 4e generatie: wake up, het is 2017, je leeft nu en in de toekomst. The world has changed.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd.
De Nederlandse regering heeft in de jaren 50 deze Molukkers hierheen gehaald wegens de dreiging van Soekarno. Het zou een tijdelijk verblijf zijn, want "onze" regering had beloofd dat ze weer naar hun woonplaats, de Molukken, zouden terugkeren, desnoods met gewapende Nederlandse steun.
Ook toen, net zoals nu, bleken beloften van "onze" regering niets waard.
Welke taal?quote:Op maandag 12 juni 2017 12:06 schreef Homey het volgende:
Ik blijft het lachwekkend vinden als mensen zich een identiteit aannemen en nationalistisch doen over een land waar ze nog nooit zijn geweest en de taal ervan niet spreken. Zo ongeloofwaardig.
Ja.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij kan je 1945 tot 1959 nog serieus herinneren?
Geen Indo die dat sprak. Daar waren ze Indo voor.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:09 schreef Homey het volgende:
[..]
De gangbare taal in Indonesie is bahasa indonesia.
quote:Op maandag 12 juni 2017 12:06 schreef Homey het volgende:
[..]
Retourtje Jakarta is 700 euro. Hoezo niet financieel haalbaar? Ook niet als je je zo indo voelt? Dan is die identiteit wel erg flinterdun. Je hebt geen flauw idee hoe het daar is als je er nog nooit geweest bent. Ik ben er wel geweest. Indonesie is ook erg divers, Bali kent een andere sfeer dan Sumatra. Maar dat is niet uit te leggen aan iemand die er nooit geweest is. Dat is het leuke aan reizen, ervaringen opdoen. Ik blijft het lachwekkend vinden als mensen zich een identiteit aannemen en nationalistisch doen over een land waar ze nog nooit zijn geweest en de taal ervan niet spreken. Zo ongeloofwaardig.
Leugens. Want ze hadden geen keus.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd.
De Nederlandse regering heeft in de jaren 50 deze Molukkers hierheen gehaald wegens de dreiging van Soekarno. Het zou een tijdelijk verblijf zijn, want "onze" regering had beloofd dat ze weer naar hun woonplaats, de Molukken, zouden terugkeren, desnoods met gewapende Nederlandse steun.
Ook toen, net zoals nu, bleken beloften van "onze" regering niets waard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_languagequote:Op maandag 12 juni 2017 12:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Geen Indo die dat sprak. Daar waren ze Indo voor.
Vanuit Jakarta kan je doorreizen naar andere bestemmingen in het land. Probeer het een keer uit. Best leuk hoor, het is een prachtig land. Ik spreek uit ervaring. Dus, je kan jezelf geen indo noemen. Je bent gewoon een Nederlander die toevallig een band heeft met Indonesie, that's all. Niks mis mee.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:11 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op.
Alsof je met een retourtje Jakarta klaar bent om een land te bezichtigen.![]()
![]()
Maar prima hoor, als jij je verheven voelt boven iemand die een identiteit niet kan uitdoen als een jas. En de taal leren? #hoedan? in NL met Nederlandse ouders![]()
Klopt, ik ben gewoon Nederlander met Indisch bloed.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:25 schreef Homey het volgende:
[..]
Vanuit Jakarta kan je doorreizen naar andere bestemmingen in het land. Probeer het een keer uit. Best leuk hoor, het is een prachtig land. Ik spreek uit ervaring. Dus, je kan jezelf geen indo noemen. Je bent gewoon een Nederlander die toevallig een band heeft met Indonesie, that's all. Niks mis mee.
quote:Op maandag 12 juni 2017 09:43 schreef 2Happy4U het volgende:
En dan over 20 jaar janken dat niemand hen begrijpt omdat ze allemaal in enclaves wonen.
Indonesisch is pas echt ontwikkeld na de kolonisatie. De Indo's zelf spraken Nederlands of een mengelmoes, dat is een half kastensysteem. In ieder geval is er geen binding met Indonesië, maar met Nederlands-Indië.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:14 schreef Homey het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_language
43 miljoen native speaker, en 150 miljoen L2 speakers. Maar in Nederland spreekt van de 'indo's' vrijwel niemand die taal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |