Klopt. Maar aangezien we op dit moment niet meer weten dan dat het motorblok is 'overleden' (en niets over het hoe/wat/waarom), valt er geen zinnig woord te zeggen of een garantieclaim al dan niet terecht is.quote:Op maandag 12 juni 2017 01:00 schreef vaduz het volgende:
[..]
Voor benzine is dat anders ook niet weinig.
Hoewel mij eveneens de exacte oorzaak niet bekend is, vind ik het aannemelijk (op grond van de leeftijd en kmstand) dat het motorblok defect is gegaan wegens normale gebruiksslijtage. Ervan uitgaande dat dit inderdaad de oorzaak is, hoe zou jij dan een eis tegen de verkoper onderbouwen?quote:Op maandag 12 juni 2017 01:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt. Maar aangezien we op dit moment niet meer weten dan dat het motorblok is 'overleden' (en niets over het hoe/wat/waarom), valt er geen zinnig woord te zeggen of een garantieclaim al dan niet terecht is.
Het inbouwen is alleen wat duurder dan 200 Euro.quote:Op maandag 12 juni 2017 01:04 schreef Gutz het volgende:
Leg die 200 euro neer voor dat motorblok, rij de komende 3 jaar vrij en blij rond in je twwedehandse auto van 15 jaar die je voor 1700 gekocht hebt.
200,- ?quote:Op maandag 12 juni 2017 01:04 schreef Gutz het volgende:
Leg die 200 euro neer voor dat motorblok, rij de komende 3 jaar vrij en blij rond in je twwedehandse auto van 15 jaar die je voor 1700 gekocht hebt.
Niet nadat ie er tijd met gereden heeft.quote:Op maandag 12 juni 2017 01:10 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoewel mij eveneens de exacte oorzaak niet bekend is, vind ik het aannemelijk (op grond van de leeftijd en kmstand) dat het motorblok defect is gegaan wegens normale gebruiksslijtage. Ervan uitgaande dat dit inderdaad de oorzaak is, hoe zou jij dan een eis tegen de verkoper onderbouwen?
Niet.quote:Op maandag 12 juni 2017 01:10 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoewel mij eveneens de exacte oorzaak niet bekend is, vind ik het aannemelijk (op grond van de leeftijd en kmstand) dat het motorblok defect is gegaan wegens normale gebruiksslijtage. Ervan uitgaande dat dit inderdaad de oorzaak is, hoe zou jij dan een eis tegen de verkoper onderbouwen?
Helemaal mee eens! Dus ga je (terug) naar de garage voor advies/reparatie, wat TS ook doet:quote:Op zondag 11 juni 2017 21:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je mag verwachten dat de auto voldoet aan de eigenschappen die horen bij een 15 jaar oude auto met 200K op de teller. En helaas is daarvan een eigenschap dat die elk moment een gebrek kan krijgen. Daarnaast heb je ook je eigen onderzoeksplicht verzaakt ook dat maakt je zaak niet sterker.
[...]
De garage geeft het advies om een een auto met indicatie van motorische storing "flink op de staart te trappen" waarna de motor van de auto er helemaal mee ophoud.quote:Op zondag 11 juni 2017 20:17 schreef Dally het volgende:
[...]
In de eerste week begon het motorlampje te branden dus meteen terug naar de dealer. Doorgestuurd naar de garage en die gaven me het advies om hem even goed om een keer euro98 te tanken en hem flink op de staart te trappen en leeg te rijden om de motor schoon te branden. [...]
APK is geen onderhoud. APK is er voor de zorgen dat mensen niet (meer) met rijdende doodskisten de weg op gaan. (Vroeger had je nog geen APK en een programma op TV dat heette "wrak van de weg", moet je voor de gein eens bekijken op youtube.)quote:Op zondag 11 juni 2017 20:51 schreef Dally het volgende:
[...]
Bovendien ben ik er vrij zeker van dat de dealer dit ook niet zag aankomen en hij heeft hem zelf APK gekeurd. Wat kan je dan van een koper verwachten?
[...]
Wij kunnen van alles stellen en aannemen. Zo kan ik aannemen dat de garage de auto zal hebben uitgelezen om te kijken wat de melding inhield, en dan kan het advies best wel een goed advies zijn geweest. En de motor kan best door een ander defect/storing kapot zijn gegaan.quote:Op maandag 12 juni 2017 09:46 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
De garage geeft het advies om een een auto met indicatie van motorische storing "flink op de staart te trappen" waarna de motor van de auto er helemaal mee ophoud.
Je zou bijna kunnen stellen dat door het advies van de garage de motor definitief is overleden.
Zou je me kunnen uitleggen waarom ik mijn onderzoeksplicht verzaakt heb? Ik ben geen leek met oude autootjes en let daarom op een hoop dingen tijdens de proefrit. Ook zagen de "professionals" dit niet aankomen (verkopende partij maar ik ga niet uit van opzet). Zijn er voorwaarden verbonden aan de onderzoeksplicht? Moet je tijdens een proefrit standaard langs een andere garage rijden voor een volledig rapport? Lijkt me vrij onhaalbaar.quote:Op zondag 11 juni 2017 21:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je mag verwachten dat de auto voldoet aan de eigenschappen die horen bij een 15 jaar oude auto met 200K op de teller. En helaas is daarvan een eigenschap dat die elk moment een gebrek kan krijgen. Daarnaast heb je ook je eigen onderzoeksplicht verzaakt ook dat maakt je zaak niet sterker.
Doe dat bedrag maar x5. En als ik voor deze optie gekozen had waren de installatie kosten gratis omdat de monteur dit natuurlijk ook wel een erg lullige situatie vond nadat ik zijn advies had gevolgd.quote:Op maandag 12 juni 2017 01:12 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Het inbouwen is alleen wat duurder dan 200 Euro.
800 euro is in geval van auto's dan ook een gepaste prijs voor een product wat de nodige gebruikssporen toont, economisch afgeschreven is en tegen het eind van de levensduur zit. Als zo'n auto binnen korte tijd gebreken gaat vertonen, ligt dat gewoon in de lijn der verwachting.quote:Op donderdag 15 juni 2017 00:35 schreef jappiejan het volgende:
Interessant onderwerp, vooral omdat er veel zijn die iets over de prijs te melden hebben. Als kocht hij 'm voor 800 euro, als er een gepaste prijs betaald is moet er een product worden geleverd zonder gebreken. Qua garantie op tweedehands auto's bij een misschien niet volledig correct ingeschreven garage wordt het wat anders. Zou zelf op het aanbod ingaan en een nieuw wagentje kiezen. Uiteraard met een afspraak over garantie.
Anders scroll je even naar boven om de update van de TS te lezenquote:Op donderdag 15 juni 2017 20:53 schreef Zolderkamer het volgende:
Op korte termijn is het even kut.. maar neem een ander bakkie voor een goede prijs van hem.. en je hebt een mooi afding verhaal bij de auto die je daarna bij hem koopt..
ik ben inderdaad net klaar met de rest van het topic...quote:Op donderdag 15 juni 2017 21:00 schreef vaduz het volgende:
[..]
Anders scroll je even naar boven om de update van de TS te lezen
Je kunt geen volledige openheid geven/verwachten over een auto van 15 jaar oud met 2 ton op de klok... Al zou je het nog zo graag willen.. het overkomt de beste..quote:Op donderdag 15 juni 2017 20:36 schreef jappiejan het volgende:
Ik bedoelde met mijn stuk dat de prijs niet uit maakt. Als je volledige openheid hebt gehad over de auto en je sluit de overeenkomst maakt de prijs niets uit.
Tja als de vorige eigenaren er niet zuinig op geweest is en weinig nooit onderhoud.quote:Op maandag 12 juni 2017 00:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee maar ook in het tegendeel heb ik een rechter nog niet mee zien gaan. De auto mag dan 15 jaar oud zijn, het motorblok heeft 200k op de teller en dat is meer maatgevend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |