http://www.ad.nl/binnenla(...)voorgeleid~ad0e0844/quote:De 16-jarige jongen die ervan verdacht wordt betrokken te zijn bij de dood van de 14-jarige Savannah uit Bunschoten, wordt morgen voorgeleid aan de rechter-commissaris.
Het meisje werd 4 juni levenloos gevonden in het water op industrieterrein De Kronkels in Bunschoten. Ze was sinds donderdag 1 juni vermist. Omstandigheden wijzen op de betrokkenheid van de 16-jarige verdachte uit Den Bosch.
Op basis hiervan wordt hij morgen voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die zal beslissen over de verlenging van het voorarrest. Als hij vast blijft, dan zal de Raadkamer van de rechtbank Midden-Nederland naar verwachting op 22 juni een beslissing nemen over de verdere verlenging van het voorarrest.
Met het oog op de jonge leeftijd van de betrokkenen en de beperkingen op het onderzoek, kunnen er nu verder geen mededelingen worden gedaan.
http://www.ad.nl/dossier-(...)reinfanaat~a9d42e7e/quote:Verdachte in zaak Savannah is 16-jarige treinfanaat
De 16-jarige jongen uit Den Bosch die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van Savannah Dekker, heeft een passie: treinen. Op sociale media plaatste hij honderden filmpjes over het spoor.
Intussen is hij al sinds augustus niet meer op school verschenen. Directeur Tiny de Groot van het Van Maerlant in Den Bosch, waar de 16-jarige een vmbo-opleiding volgde, zegt dat de leerplichtambtenaar onderzoek deed naar de spijbelende jongen. Hij wil niet zeggen of hij nog staat ingeschreven op school.
De tiener woont met zijn moeder in een huurwoning in de wijk Boschveld, door het Onafhankelijk Buurtplatform Boschveld omschreven als 'de meest multiculturele wijk van 's-Hertogenbosch'. Hij was niet bekend bij de politie en ook voor de jeugdzorg in Brabant een onbeschreven blad, zegt een woordvoerster.
Sociale media
Het is niet bekend waar de jongen Savannah van kende. Burgemeester Melis van de Groep van Bunschoten hield het maandag op 'waarschijnlijk contact via sociale media', maar daar wil de politie niets over zeggen.
Kan, de ovj heeft dan in ieder geval een sterk vermoeden dat ze de juiste hebben.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:36 schreef NoXia het volgende:
Voorgeleid, betekent dat de verdachte dan schuld bekend heeft?
Nee hoor, hoeft niet. Alleen dat ze het voorarrest willen verlengen. Dus serieuze verdenkingen. Maar de rechter moet dat toetsen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 14:36 schreef NoXia het volgende:
Voorgeleid, betekent dat de verdachte dan schuld bekend heeft?
Bewuste woordkeuze, denk ik.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:29 schreef Kyran het volgende:
Ze hebben het steeds over betrokkenheid bij de dood van Savannah. Bij de dader van Romy hebben ze het over verkrachting en om het leven brengen.
Denk ik hier te veel over na of lijkt dit een bewuste woordkeuze, omdat ze denken dat er meerdere daders zijn?
Ik denk dat het een bewuste woordkeuze is.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:29 schreef Kyran het volgende:
Ze hebben het steeds over betrokkenheid bij de dood van Savannah. Bij de dader van Romy hebben ze het over verkrachting en om het leven brengen.
Denk ik hier te veel over na of lijkt dit een bewuste woordkeuze, omdat ze denken dat er meerdere daders zijn?
Ze hebben het over seksueel misbruik, niet over verkrachting (dat dat vaak hetzelfde is doet er niet aan af), ik denk dat ze bij de zaak van Romy wat meer feiten bij elkaar hebben, en bij de zaak van Savannah het plaatje nog niet helemaal tot in de puntjes duidelijk hebben, er zou bijvoorbeeld een moordwapen kunnen ontbreken, terwijl daar wel sprake van zou moeten zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:29 schreef Kyran het volgende:
Ik denk dat het duidelijk is dat deze jongen er voor heeft gekozen om te zwijgen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:29 schreef Kyran het volgende:
Staat inmiddels al vast dat Savannah door een misdrijf om het leven is gekomen? Zo niet, dan zal het daar mee te maken hebben.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:29 schreef Kyran het volgende:
Ja dat staat vastquote:Op woensdag 7 juni 2017 15:40 schreef Physsic het volgende:
[..]
Staat inmiddels al vast dat Savannah door een misdrijf om het leven is gekomen? Zo niet, dan zal het daar mee te maken hebben.
Klopt, seksueel misbruik, sorryquote:Op woensdag 7 juni 2017 15:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze hebben het over seksueel misbruik, niet over verkrachting (dat dat vaak hetzelfde is doet er niet aan af), ik denk dat ze bij de zaak van Romy wat meer feiten bij elkaar hebben, en bij de zaak van Savannah het plaatje nog niet helemaal tot in de puntjes duidelijk hebben, er zou bijvoorbeeld een moordwapen kunnen ontbreken, terwijl daar wel sprake van zou moeten zijn.
Let wel: ik zeg "stel dat het ontbreekt terwijl het er wel zou moeten zijn", daarmee stel ik dus niet dat er daadwerkelijk een moordwapen moet zijn, alleen dat het zo kan zijn dat er sprake is van een moordwapen, en dat ze dat nog niet hebben.
Is dat zo? Was er niet alleen een heel sterk vermoeden? Heb zelf geen bevestiging gelezen nog, maar kan het gemist hebben.quote:
quote:Aanvulling Q&A maandag 5 juni
Hoe is Savannah om het leven gekomen?
De politie gaat er van uit dat Savannah door een misdrijf om het leven is gebracht. Het onderzoek moet uitwijzen wat de exacte doodsoorzaak is.
'Gaat er van uit' vind ik niet echt een bevestiging. Bij de berichtgeving van Romy waren ze meteen heel stellig dat het een misdrijf was.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:44 schreef ondeugend het volgende:
https://www.politie.nl/ni(...)t&utm_medium=twitter
[..]
Oke maar als de politie er van uit gaat.. en dat zullen ze niet zomaar doen.. dan ga ik er ook van uit.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:50 schreef Kyran het volgende:
[..]
'Gaat er van uit' vind ik niet echt een bevestiging. Bij de berichtgeving van Romy waren ze meteen heel stellig dat het een misdrijf was.
Dat is waar, maar het kan best zijn dat ze daarom voorzichtiger zijn in de woorden die ze gebruiken. Time will tell.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:51 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Oke maar als de politie er van uit gaat.. en dat zullen ze niet zomaar doen.. dan ga ik er ook van uit.
Doodsoorzaak nog niet bekend dus. Dan kan ook (nog) niet met zekerheid worden gesproken over een 'dader' en het 'om het leven brengen'.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:50 schreef Kyran het volgende:
[..]
'Gaat er van uit' vind ik niet echt een bevestiging. Bij de berichtgeving van Romy waren ze meteen heel stellig dat het een misdrijf was.
Ja, glij nooit uit over een bananenschil.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:56 schreef Physsic het volgende:
[..]
Doodsoorzaak nog niet bekend dus. Dan kan ook (nog) niet met zekerheid worden gesproken over een 'dader' en het 'om het leven brengen'.
Doodsoozaak moet vastgrsteld worden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze zwaargewond door toedoen van een wapen in de sloot terecht kwam maar aan verdrinking is overleden.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:56 schreef Physsic het volgende:
[..]
Doodsoorzaak nog niet bekend dus. Dan kan ook (nog) niet met zekerheid worden gesproken over een 'dader' en het 'om het leven brengen'.
Precies, en dan is er dus iemand 'betrokken bij haar dood' maar heeft die persoon haar niet per se 'omgebracht'. Dat zou dus het verschil in gebruik van woorden/termen door de politie kunnen verklaren.quote:Op woensdag 7 juni 2017 16:02 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Doodsoozaak moet vastgrsteld worden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze zwaargewond door toedoen van een wapen in de sloot terecht kwam maar aan verdrinking is overleden.
Dit is geen speculatie maar een voorbeeld.
De termen worden door het OM in de zaak van Romy beide gebruikt; https://www.om.nl/actueel(...)verdachte-dood-romy/quote:Op woensdag 7 juni 2017 17:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
Precies, en dan is er dus iemand 'betrokken bij haar dood' maar heeft die persoon haar niet per se 'omgebracht'. Dat zou dus het verschil in gebruik van woorden/termen door de politie kunnen verklaren.
Dit verklaart ook wel een hoop. Vroeg het mij al af.quote:Waarom politie Burgernet en Ambert Alert niet inzette bij vermissing Savannah
De politie geeft antwoord waarom er geen Burgernet en Amber Alert werd ingezet bij de vermissing van Savannah.
Burgernet is een oproep aan bewoners van een specifiek gebied om uit te kijken naar een persoon of voertuig. Voor een Burgernetactie moet concreet een straal getrokken worden rond een punt op een kaart. Op het moment dat Savannah’s vermissing als urgent werd beschouwd, was er vanuit het onderzoek aanleiding om te denken dat zij mogelijk niet in Bunschoten was. Een Burgernetactie is daarom niet ingezet.
De vermissing van Savannah paste niet in de criteria die de politie gebruikt om Amber Alert in te zetten. Voor de inzet van Amber Alert moet er concreet indicatie zijn dat het leven van een ontvoerd of vermist kind in direct gevaar is. Die indicatie was er op basis van de onderzoeksresultaten op dat moment niet.
Wat heeft de politie gedaan na melding van haar vermissing?
De politie is vrijdagavond een opsporingsonderzoek gestart en heeft in overleg met haar ouders een aantal middelen zijn ingezet om te achterhalen waar Savannah verbleef. Alles met het doel om Savannah zo snel mogelijk levend te vinden. Denk hierbij aan zoeken op voor haar bekende plekken, onderzoek aan haar digitale middelen, nagaan van contacten met vrienden en dergelijke.
De politie deed niet mee met de burgerzoektocht
De politie organiseert zoektochten, met inzet van bijvoorbeeld de mobiele eenheid, forensische experts en speurhonden, als er vanuit het politieonderzoek aanleiding is om op een specifieke locatie te zoeken. Op het moment dat bewoners gingen zoeken in de weilanden tussen Bunschoten en Hoogland was er geen aanleiding vanuit het politieonderzoek om specifiek daar te zoeken. Om die reden is de politie wel in verbinding geweest met de organisatoren, maar heeft niet zelf daar meegezocht. ,,Uiteraard begrijpen en waarderen wij de behoefte van bezorgde bewoners om te zoeken naar een vermiste’’, geeft een woordvoerder van de politie aan.
http://nieuws.debunschote(...)c_id=51476&webdept=6
Inderdaad. De politie lijkt in de zaak van Savannah nog heel erg bezig met achterhalen wat er nou precies is gebeurd en dus ook hoe ze om het leven is gekomen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 17:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
De termen worden door het OM in de zaak van Romy beide gebruikt; https://www.om.nl/actueel(...)verdachte-dood-romy/
Behalve dat ze daar ook stellen dat hij ervan verdacht wordt haar om het leven te hebben gebracht, maar dat noemt men in de eerste alinea weer "betrokkenheid bij haar dood".
Bij het bericht over de verdachte in de zaak van Savannah: https://www.om.nl/actueel(...)verdachte-onderzoek/
Wordt hij ervan verdacht betrokken te zijn bij haar dood, maar staat voor hen kennelijk nog niet vast dat hij haar om het leven heeft gebracht.
Kan dus inderdaad ook betekenen dat hij indirect verantwoordelijk is voor haar dood, bijvoorbeeld als zij bewusteloos in het water terechtgekomen is en hij daar heeft laten liggen.
Je bent me net voorquote:Op woensdag 7 juni 2017 19:49 schreef Leandra het volgende:
Heb je een betrouwbare bron dat op de Bisschopsweg spullen zijn gevonden?
Dat is geen betrouwbare bronquote:Op woensdag 7 juni 2017 19:53 schreef Meedenken het volgende:
ja, zie hier: https://twitter.com/112provincieutr/status/871366055779872769
Als je de kaart bekijkt (Google Earth of maps) dan past deze (paniek)route heel goed.
Dat is geen betrouwbare bronquote:Op woensdag 7 juni 2017 19:53 schreef Meedenken het volgende:
Als je de kaart bekijkt (Google Earth of maps) dan past deze (paniek)route heel goed.
Het vervelende is dat je aan die kant niet zo makkelijk via binnenweggetjes wegkomt, je moet bijna de Bisschopsweg afrijden en dan via het Zuidereind verder en onder de A1 door.quote:Op woensdag 7 juni 2017 19:51 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Je bent me net voor
Verder vind ik het wel een geloofwaardig verhaal
Ik heb ook het idee dat die fiets heel belangrijk is
Die 112 sites en accounts worden vaak beheerd door mensen die afgaan op bijvoorbeeld P2000 meldingen. Ze doen op die manier verslag van gebeurtenissen.quote:Op woensdag 7 juni 2017 19:55 schreef Meedenken het volgende:
Heb ik daar iets gemist? in de betrouwbaarheid?
Waarom denk je dat ze wel betrouwbaar zijn? Hebben ze een verificatie?quote:Op woensdag 7 juni 2017 19:55 schreef Meedenken het volgende:
Heb ik daar iets gemist? in de betrouwbaarheid?
Hij moet ergens de snelweg zijn overgestoken. zou hij dat hebben gedaan bij de eerstvolgende mogelijkheid dan heeft hij een behoorlijk ritje gehad op die fiets.quote:Op woensdag 7 juni 2017 19:53 schreef Meedenken het volgende:
Als hij de omgeving niet kende is het flink toeval geweest dat hij weer richting Amersfoort uitkwam, als hij de omgeving wel kende is de route vrij ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 7 juni 2017 20:01 schreef bastibro het volgende:
[..]
Hij moet ergens de snelweg zijn overgestoken. zou hij dat hebben gedaan bij de eerstvolgende mogelijkheid dan heeft hij een behoorlijk ritje gehad op die fiets.
Bovendien moet hij dan zijn best hebben gedaan om weer terug te komen bij die Bunschoterweg.
Hij kende de omgeving niet echt toch . .
"Op het moment dat Savannah’s vermissing als urgent werd beschouwd, was er vanuit het onderzoek aanleiding om te denken dat zij mogelijk niet in Bunschoten was. Een Burgernetactie is daarom niet ingezet."quote:Op woensdag 7 juni 2017 17:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Dit verklaart ook wel een hoop. Vroeg het mij al af.
En waarom denk je dat hij via die route (Bisschopsweg) zou weten hoe hij weer in Amersfoort zou moeten komenquote:Op woensdag 7 juni 2017 20:02 schreef Meedenken het volgende:
Okay thanks m.b.t. die bron. Maar alsnog, je realiseert je dat niet op de drukke weg moet zijn, want elk moment kan het slachtoffer worden gevonden.Je zit op haar fiets en bent dus de eend in de eendenjacht. Een lokaal treinstation zou ik nooit heengaan, en je weet niet eens waar dat is. Je volgt de route zoals je bent gekomen.
Klopt. Trouwens, uit de toestand van die fiets valt ook veel op te maken. Als hij inderdaad door weilanden e.d. is gereden dan moet dat te zien zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2017 20:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij de omgeving niet kende is het flink toeval geweest dat hij weer richting Amersfoort uitkwam, als hij de omgeving wel kende is de route vrij ongeloofwaardig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |