abonnement Unibet Coolblue
pi_171497003
Een tijdje geleden is in onze tuin een forse boom gekapt door een hovenier en die heeft de boom in stukken gehakt. De kleinere stukken kan ik met een bijl kloven, echter zijn er ook een paar erg grote stukken achter gelaten waar ik met mijn bijl weinig mee kan beginnen. Na 10 keer hakken op dezelfde plek blijft er alleen maar een afdruk van de bijl in zitten. Het zijn blokken van +- 70x70cm. Ik zat eraan te denken om daarvoor een kloofmachine te huren, echter zo'n apparaat lijkt ook niet echt grotere stammen aan te kunnen dan +- 30cm doorsnede.

Wat is de beste manier om dit grote stukken in kleine stukjes te krijgen? Het hout is overigens ook nog vrij nat. De bijl lijkt er als een spons in vast te komen zitten. Is het dan aan te raden om het verder te laten drogen? (al lees ik op verschillende sites dat je het juist moet kloven als het nog nat is).
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:26:50 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171497104
Kloven gaat bij nat hout better.
Heb zelf ook zo'n 30 cm. Die kan, met een paar pogingen op verschillende plaatsen, ook dikker aan. Maar 70 cm. is misschien wat te veel.

Houtsoort maakt ook veel verschil. Droge plataan is stukken moeilijker dan verse eik. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_171497195
Welke houtsoort? Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar heb wel bosbouwers gezien met een hydraulisch aangedreven houtklover die 15 ton kon persen. Die stond achter een tractor in het bos. Dat soort diameters beuken stam gingen daar wel door
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:33:00 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171497274
kettingzaag
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_171497423
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:33 schreef sturmpie het volgende:
kettingzaag
Daarmee kan je geen blokken zagen, alleen de stam inkorten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171497463
Gaatje in boren en als fakkel in de tuin :D
pi_171497478
Boomstammetjes zijn keihip. Ik neem aan dat er op marktplaats genoeg animo is om dat ding gratis af te komen halen (misschien is bij je voordeur zetten al voldoende voor grijpgrage vrienden)

Of je moet het graag in je openhaard willen verstoken, let dan wel op wat voor boom het is want naaldhout kan je alleen bij voldoende temperatuur verbranden ivm de hars in het hout.
pi_171497931
Voor het kloven van grotere stukken hout, gebruik je meestal een kloofwig. Dit kan ook de bijl zijn, die je met een hamer in het hout drijft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 14:00:07 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_171497933
als kloven niet lukt dan kan je proberen met scherpe normale bijl de randen er af te hakken, dan heb je iig brandhout en de overgebleven stukken kan je laten drogen en later normaal kloven.

ik heb ook heel wat stamblokken gekloofd, meestal met normale bijl.
kloofbijl is imo handiger voor dikke takken.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_171498208
De ambachtelijke methode is er wiggen in slaan. Dus eerst de bijl erin slaan en dan een wig ernaast die je met de moker steeds verder erin slaan. Met de bijl kan je in het verlengde van die wig(gen) de scheur steeds ruimer maken. ooit een film gezien dat op die manier complete woudreuzen werden bewerkt (jaren 50 a 60 film).
pi_171498384
wat hier al word gezegd is met een kloofbijl en dan wiggen ertussen meppen.
en anders kan het wel op een kloofmachine.
wij gebruiken er zelf 1 en die kan tot max 30cm stammen maar dat is meer zodat ze er niet afrollen.
we heben stammen tot ongeveer 90cm doorsnede erop gekloofd en dat is dan zacht wit hout tot eiken.

lijkt me alleen zonde zo een machine te huren voor een stammetje
pi_171498505
Thanks voor de reacties. Het is hout van een sequoia. En het gaat om meerdere van zulke blokken, dus ik zou een machine niet huren voor 1 stammetje. Sowieso kan ik de kleinere stammen dan ook doen met zo'n machine. Misschien dat ik dan toch zo'n machine ga huren.

Met een wig kan ik misschien ook nog ff proberen. Alleen heb ik geen moker, dus moet ik die ook eerst weer aanschaffen of ergens zien te lenen.

Proberen de randen af te hakken heb ik al gedaan, maar dat ging ook al erg moeizaam.
pi_171499588
Wanneer heb je de bijl voor het laatst geslepen?
pi_171499970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:08 schreef usernaamvergeten het volgende:
Wanneer heb je de bijl voor het laatst geslepen?
Die is net nieuw en behoorlijk scherp. Volgens mij ligt het daar niet aan. Door de kleinere stammen hakt ie ook zonder problemen.
  Moderator dinsdag 6 juni 2017 @ 19:43:39 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171507007
50 blokken krijg ik wel kapot met een 13 tons kloofmachine. Als het gewoon mooie rechte stukken zijn, dus niet dat er veel en dikke takken uitsteken, lijkt mij dat 70cm ook moet lukken.

Weet niet of je krachtstroom hebt, anders moet je een huren met een motor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 6 juni 2017 @ 20:19:50 #16
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_171508167
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_171512870
Ik zou, als ik er brandhout van had willen maken, de hovenier gevraagd hebben die blokken iets lager af te zagen - als ze in plaatsn van 70 cm maar 20 cm hoog waren, was kloven geen probleem geweest.

Hout in de lengte doorzagen met een kettingzaag kan prima (ik doe het regelmatig met een electrische Stihl), maar duurt vrij lang en je moet niet in het kops hout zagen (dan krijg je alleen poeder) en ook niet exact in de lengte (dan krijg je hele lange spanen die alles verstoppen).

Wat wel heel goed werkt is met de kettingzaag een gleuf zagen van 5-10 cm diep en daar wiggen in slaan. Qua wiggen heb ik een aantal kleine van staal, en een paar grote van stevig hout (robinia, lijsterbes) die bovenaan een cm of 12 dik zijn.
Een grote houten hamer helpt (sleg) - ik heb een zelf gedraaid blok steenbeuken aan een lange steel. Op stalen wiggen niet met een stalen hamer slaan trouwens, je loopt het risico dat er een scherf afspringt die dan de dichtstbijzijnde persoon - jijzelf - opzoekt.

Er zitten niet toevallig veel zijtakken in de blokken, hoop ik? Dan is het wel lastig(er) namelijk.

Wel moet je je afvragen of hier nu zo veel kwalitatief hoogwaardig haardhout van af komt dat je die moeite er in wil steken? Als je ze gratis laat ophalen door een marktplaatspersoon en je je zes uur werk bespaard, is het allicht een halve kuub echt haardhout waard...
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_171514338
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:38 schreef JurriaanK het volgende:
Wel moet je je afvragen of hier nu zo veel kwalitatief hoogwaardig haardhout van af komt dat je die moeite er in wil steken? Als je ze gratis laat ophalen door een marktplaatspersoon en je je zes uur werk bespaard, is het allicht een halve kuub echt haardhout waard...
Dat is idd ook nog even de vraag. Zoals gezegd is het hout van een sequoia. De hovenier was er niet heel enthousiast over. Iemand een idee of dit idd wel geschikt is voor een houtkachel om op te stoken? Anders idd wat zonde van de moeite.
  Moderator dinsdag 6 juni 2017 @ 23:30:25 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171514446
Oh een mammoetboom is dat, maak er Zweedse fakkels van ofzo en koop beuken of eiken voor in de kachel.

Bevat hars en moet daardoor volgens mij zeker 4/5 jaar liggen drogen. Dan gaat de hars er ook uit en knapt en fonkt het ook niet zo.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 7 juni 2017 @ 13:41:54 #20
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_171523283
Een kloofbijl om een begin te maken en daarna een serie wiggen moet inderdaad wel werken. Een voorhamer/sleg kan je ook improviseren. Een tijdje geleden heb ik twee plankensteunen aan een stammetje geschroefd om deze als palen rammer te gebruiken.
pi_171527210
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Daarmee kan je geen blokken zagen, alleen de stam inkorten.
zoals eerder genoemd begint het bij een goede bijl. lukt dat niet kun je met wiggen een heel eind komen. Maar sommige stammen zijn zó eigenwijs dat ook dat niet wil.

Dan gaat het prima om de kettingzaag er op zetten, om handzame blokken van te maken.
pi_171550271
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:22 schreef Palomar het volgende:

[..]

Die is net nieuw en behoorlijk scherp. Volgens mij ligt het daar niet aan. Door de kleinere stammen hakt ie ook zonder problemen.
Je moet een kloofbijl hebben, geen hakbijl
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_171550397
ik heb een kloofmachine die een stam van 55 cm aan kan, De dikte van de stam is onbelangrijk. Droge stammen kloven doen het beter. Na de eerste plm 10 cm spat deze al uit elkaar.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_171553664
Je kan ze ook nog laten halen door een houtdraaier. Als die er wel belang bij heeft in ruil voor een mooie schaal uit het hout ;)
pi_171559733
Mwah, naaldhout waar al 10x in gehakt is, ik word er (als houtdraaier) niet direct wild enthousiast van.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')