Tja, een massief grenen vloer zwevend leggen is natuurlijk vragen om problemen. Normaal verlijm je die op de ondergrond. Plaatselijk vastschroeven ziet er ook niet echt knap uit, maar kan wat helpen. Ben wel bang dat het probleem dan gewoon verschuift.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 13:47 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Ik heb dit weekend een massief grenen vloer gelegd in onze gerenoveerde woning. De afmetingen van de vloerdelen zijn: dikte 22 mm - lengte 200 cm - breedte 19,5 cm.
Het betreft een benedenwoning met deels oudere/ongelijke houten constructievloer. Hieronder een kruipruimte van 0,6 meter hoog. En deels (uitbouw) een betonnen constructievloer.
Als ondervloer heb ik allereerst de standaard groene platen gelegd. Dit om de ergste oneffenheden weg te werken. Daarop heb ik een 2-1 ondervloer isolerend en met vochtscherm gelegd (van een rol).
Opzich ligt de vloer er netjes in. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om aan de zijkanten klosjes en/of parketveren te leggen van tussen de 15mm en 18mm. Dit om het ergste werken tegen te gaan.
Helaas zijn er een paar plekken waar de vloer niet recht ligt en een beetje opbolt en kraakt. Opzich logisch met een oude ongelijke houten constructievloer. Echter bolt de vloer ook iets op het gedeelte met betonnen ondervloer.
Ik overweeg daarom om de planken op een paar plekken in de ondervloer vast te schroeven/spijkeren.
Hierover twee vragen:
• Is het zinvol / aan te raden om de vloer vast te spijkeren/schroeven?
• Hoe schroef/spijker in de vloer vast aan beton??
Graag jullie tips! Alvast dank!
Eehm nee? Die schroef/spijker je op tengels die op hun beurt vastgeschroefd zijn op het betonquote:
Lol.. we leven niet meer in de middeleeuwen. Als je scheuren in je hout wilt moet je het vooral op jouw manier doenquote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:00 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Eehm nee? Die schroef/spijker je op tengels die op hun beurt vastgeschroefd zijn op het beton
Tapijt of zeil lijm je..
Wat een kutargument vind ik dat altijd. Die manier werkt al sinds de middeleeuwen en wordt nog steeds door veel vloerenleggers toegepast.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:10 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Lol.. we leven niet meer in de middeleeuwen. Als je scheuren in je hout wilt moet je het vooral op jouw manier doen
Gewoon niet dus.. mensen willen tegenwoordig geen scheuren in hun vloer, het is duurder omdat meer arbeidsintensief (ga maar eens 1000 schroefgaten stoppen of nagels verzinken) en niemand wil de extra hoogte kwijt. Zal vast nog wel ergens een bejaarde vakidioot rondlopen, maar tegenwoordig worden zachthouten massieve vloeren gewoon gelijmd op spaanplaat of beton.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:23 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Wat een kutargument vind ik dat altijd. Die manier werkt al sinds de middeleeuwen en wordt nog steeds door veel vloerenleggers toegepast.
Is dat met oog op kwaliteit, of met oog op arbeidsbesparing? Vloer gelegd binnen een dag, zo een lagere offerte uit kunnen brengen en de opdracht kunnen uitvoeren.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:31 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Gewoon niet dus.. mensen willen tegenwoordig geen scheuren in hun vloer, het is duurder omdat meer arbeidsintensief (ga maar eens 1000 schroefgaten stoppen of nagels verzinken) en niemand wil de extra hoogte kwijt. Zal vast nog wel ergens een bejaarde vakidioot rondlopen, maar tegenwoordig worden zachthouten massieve vloeren gewoon gelijmd op spaanplaat of beton.
Ik zou inderdaad de vloer een jaar laten settelen. Door het schilderen gaan de delen aan de bovenkant uitzetten, waardoor het best kan zijn dat ze na een tijd pas weer terugkomen in originele vorm. Na een jaar kun je alsnog schroeven/spijkerenquote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:36 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Hmm.. niet echt de antwoorden waar ik op hoopte.. ;-)
Het probleem is dat de vloer er inmiddels in ligt. Geheel zwevend. Dus (nog) nergens vastgespijkerd of verlijmd op de ondervloer..
Echter op de bolling op bepaalde plekken tegen te gaan overweg ik dus om alsnog om 2 of 3 plekken een spijker of schroef er doorheen te rammen..
Niet doen dus? En vloer maar lekker laten "leven"..?
Misschien niet onbelangrijk. Vloer is reeds 2 x wit gegrond en gaan we dit weekend grijs schilderen..
Beide, bedenk wel dat de lijm dusdanig duur is dat de klant wel hetzelfde betaald. De lijm is flexibel, dus het hout kan nog wel wat werken. Daardoor scheurt het hout niet (itt spijkeren/schroeven). Maar de naden tussen de planken blijven altijd hetzelfde en de planken zullen nooit overdreven hol/bol gaan staan.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:37 schreef Nald het volgende:
[..]
Is dat met oog op kwaliteit, of met oog op arbeidsbesparing? Vloer gelegd binnen een dag, zo een lagere offerte uit kunnen brengen en de opdracht kunnen uitvoeren.
Ik ben geen vloerenboer, maar ik weet wel een paar dingetjes van hout, ook dat grenen werkt. Als je het lijmt krijg je spanningen in je hout?
Totaal geen ervaring met hout zie ik..quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:45 schreef bbtb77 het volgende:
planken zullen nooit overdreven hol/bol gaan staan.
Je hebt zoals altijd gelijk. Niet iedereen kan overal zoveel verstand van hebben als jij.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:48 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Totaal geen ervaring met hout zie ik..
Gespijkerd of geschroefd scheurt juist niet..
Oh das wel een goede reden..quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:04 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Je hebt zoals altijd gelijk. Niet iedereen kan overal zoveel verstand van hebben als jij.
Ik zou het i.d.d. eerst even aanzien. Wij hebben ook een zwevende grenen vloer in de huiskamer, die enigszins werkt (na 20 jaar). Op zich geen bollingen meer, maar wel naden + krake. Daar doe je weinig tegen, gezien de wisselingen in vocht-%in het binnenklimaat.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:36 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Hmm.. niet echt de antwoorden waar ik op hoopte.. ;-)
Het probleem is dat de vloer er inmiddels in ligt. Geheel zwevend. Dus (nog) nergens vastgespijkerd of verlijmd op de ondervloer..
Echter op de bolling op bepaalde plekken tegen te gaan overweg ik dus om alsnog om 2 of 3 plekken een spijker of schroef er doorheen te rammen..
Niet doen dus? En vloer maar lekker laten "leven"..?
Misschien niet onbelangrijk. Vloer is reeds 2 x wit gegrond en gaan we dit weekend grijs schilderen..
Ten eerste een compliment dat je inhoudelijk reageert. Ik vind bovenstaande ook leuk beredeneerd, maar er klopt geen hol van. Een schroef zorgt er voor dat hout niet meer kan werken. Een spijker zorgt ervoor dat een plank nog wel krom kan trekken, maar niet kan krimpen/uitzetten. Hoe lang de lijm flexibel blijft? Geen idee, maar de vloeren die ik 10 jaar geleden heb gelegd liggen er nog prachtig bij...quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:10 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh das wel een goede reden..![]()
Nee als hout krom wil trekken dan gebeurt dat.. of het trekt de lijm los van het hout.. of van het beton.. of het hout scheurt..
Lijm is flexibel.. maar voor hoe lang zit er garantie op dat het niet hard word?
Bij spijkeren of schroeven werkt het hout gewoon om, of door de schroef of spijker heen.. En met tengels eronder kunnen die de werking opvangen..
Ik heb ooit eens een vloer op de bovenverdieping gelegd waar ik als het ware een 1 hele plaat heb gemaakt door de planken aan te trekken met spanbanden voor parket als experimentje.. (veel krom hout van de bouwmarkt)quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou het i.d.d. eerst even aanzien. Wij hebben ook een zwevende grenen vloer in de huiskamer, die enigszins werkt (na 20 jaar). Op zich geen bollingen meer, maar wel naden + krake. Daar doe je weinig tegen, gezien de wisselingen in vocht-%in het binnenklimaat.
Eigenlijk zou ik nu voor een andere houtsoort kiezen, met minder werking.
Ah vandaar dat ze die methode volgens je eigen beweringen al sinds de middeleeuwen toepassen en die vloeren er nog steeds goed bijliggen natuurlijkquote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:22 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Ten eerste een compliment dat je inhoudelijk reageert. Ik vind bovenstaande ook leuk beredeneerd, maar er klopt geen hol van. Een schroef zorgt er voor dat hout niet meer kan werken. Een spijker zorgt ervoor dat een plank nog wel krom kan trekken, maar niet kan krimpen/uitzetten. Hoe lang de lijm flexibel blijft? Geen idee, maar de vloeren die ik 10 jaar geleden heb gelegd liggen er nog prachtig bij...
Dat is natuurlijk al niet slim. Je moet een ondervloer kiezen, niet de een boven op de ander leggen.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 13:47 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Daarop heb ik een 2-1 ondervloer isolerend en met vochtscherm gelegd (van een rol).
Dat geeft alleen maar meer problemen, niet doen dus!quote:Op dinsdag 30 mei 2017 13:47 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Ik overweeg daarom om de planken op een paar plekken in de ondervloer vast te schroeven/spijkeren.
Gewoon niet dus. Een grenen vloer moet je zwevend leggen of spijkeren op de balklaag of rachels. Lijmen is geen optie want dan kan de vloer helemaal niet meer werken. Lijmen is iets voor parket, niet voor gewone houten vloeren met messing en groef. En ja, als je schroeven gebruikt geeft dat problemen zoals scheuren, daarom moet je spijkeren.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:31 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Gewoon niet dus.. mensen willen tegenwoordig geen scheuren in hun vloer, het is duurder omdat meer arbeidsintensief (ga maar eens 1000 schroefgaten stoppen of nagels verzinken) en niemand wil de extra hoogte kwijt. Zal vast nog wel ergens een bejaarde vakidioot rondlopen, maar tegenwoordig worden zachthouten massieve vloeren gewoon gelijmd op spaanplaat of beton.
Dat klopt dus echt niet, elke houtsoort heeft zijn verschillende werkingseigenschappen. Daarnaast zit er tussen het hout onderling ook nog verschil. Zo zal grenen die gekweekt is in NL anders uitzetten als grenen die gekweekt is in Polen. (Pools hout is sterker omdat vanwege de strenge winters. De boom heeft langer moeten groeien om dezelfde dikte te halen als de boom in NL)quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De werking ligt trouwens niet zozeer aan het soort hout maar aan de uiteindelijke kwaliteit..
[ afbeelding ]
Je kan natuurlijk blijven trollen, maar dat geeft je geen gelijk. Hout van nu staat niet gelijk aan hout van vroeger. Vroeger was het hout zo goed als uitgewerkt. Tegenwoordig koop je een vloer die 6 weken geleden nog een boom was.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:24 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ah vandaar dat ze die methode volgens je eigen beweringen al sinds de middeleeuwen toepassen en die vloeren er nog steeds goed bijliggen natuurlijk
Je zegt eerst dat het echt niet klopt en dan bevestig je wat ik zeg?quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:54 schreef Nald het volgende:
[..]
Dat klopt dus echt niet, elke houtsoort heeft zijn verschillende werkingseigenschappen. Daarnaast zit er tussen het hout onderling ook nog verschil. Zo zal grenen die gekweekt is in NL anders uitzetten als grenen die gekweekt is in Polen. (Pools hout is sterker omdat vanwege de strenge winters. De boom heeft langer moeten groeien om dezelfde dikte te halen als de boom in NL)
Dit heeft te maken met hoe dicht de jaarringen op elkaar zitten. De cellen vullen zich op met vocht en daarom zet het uit in de breedte (en hoogte) afhankelijk van hoe de plank gezaagd is trekt deze hol/ bol of zet hij netjes uit. Droogt het hout dan krimpt het.
Een plank zal amper in de lengte uitzetten, omdat het hout van de kern open is van onder naar boven, wegens vochttransport (toen de plant nog leefde)
http://www.houtbewerkingscursus.nl/hout-verzagen/
Je kan me natuurlijk voor troll blijven uitmaken... maar dat veranderd niets aan het feit dat de uiteindelijke kwaliteit van hout bepaald hoe en of het werkt... en de houtsoort van ondergeschikt belang is bij de oorzaak van werkenquote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:58 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk blijven trollen, maar dat geeft je geen gelijk. Hout van nu staat niet gelijk aan hout van vroeger. Vroeger was het hout zo goed als uitgewerkt. Tegenwoordig koop je een vloer die 6 weken geleden nog een boom was.
Door de sterkte van de werking, zullen die naden gewoon blijven ontstaan, gelijmd of niet. I.m.o. is vol verlijmen aan de ondervloer, vragen om trammelant als je de vloer wilt vervangen en geen oplossing tegen de werking van het hout. Dan kan je beter de naden verlijmen en de vloer zwevend leggen en zorgen dat er flink ruimte rondom isquote:Op dinsdag 30 mei 2017 14:45 schreef bbtb77 het volgende:
Maar de naden tussen de planken blijven altijd hetzelfde
Haal die planken er gewoon uit, en vervang ze (hoe zijn ze gezaagd?) of leg desnoods de vloer gewoon opnieuw en dan wel op tengels..quote:Op woensdag 31 mei 2017 09:34 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Oké.. weer even terug naar mijn vraag..
Ik overweg toch één of twee planken (degene aan de kant van de openslaande tuindeuren) vast te schroeven in de betonnen ondervloer. Deze planken zijn nu (na 4 dagen) echt al aan het opbollen.
Vraag:
HOE boer ik deze planken netjes vast en een betonnen ondervloer??
Welk boor? Wat voor schroeven? Pluggen? Etc?
Dank.
Je maakt het probleem alleen maar erger, niet doen dus.quote:Op woensdag 31 mei 2017 09:34 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Ik overweg toch één of twee planken (degene aan de kant van de openslaande tuindeuren) vast te schroeven in de betonnen ondervloer. Deze planken zijn nu (na 4 dagen) echt al aan het opbollen.
Je kan beter de oorzaak van het opbollen, wegnemen. Op die ene plek vastschroeven (nog afgezien van de esthetische schade), geeft verplaatsing & mogelijk verergering van het probleem.quote:Op woensdag 31 mei 2017 09:34 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Dus dan maar 8 rijen planken verwijderen. Ze zijn aan de kopse kant wel verlijmd. Hopelijk krijg ik ze los..quote:Op woensdag 31 mei 2017 12:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan beter de oorzaak van het opbollen, wegnemen. Op die ene plek vastschroeven (nog afgezien van de esthetische schade), geeft verplaatsing & mogelijk verergering van het probleem.
Hout blijft altijd werken toch?quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:58 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk blijven trollen, maar dat geeft je geen gelijk. Hout van nu staat niet gelijk aan hout van vroeger. Vroeger was het hout zo goed als uitgewerkt. Tegenwoordig koop je een vloer die 6 weken geleden nog een boom was.
Kan je dat eens toelichten?quote:Op woensdag 31 mei 2017 15:17 schreef Erik_De_Jong het volgende:
Ze zijn aan de kopse kant wel verlijmd.
Ja, de werking is een gevolg van de wisselende hoeveelheid waterdamp in de lucht. Zolang het vochtpercentage verandert blijft het hout werken.quote:
Jij beweert iets anders, vervolgens verbeter ik je, en beweer je dat ik hetzelfde zeg als jij?quote:Op dinsdag 30 mei 2017 16:53 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je zegt eerst dat het echt niet klopt en dan bevestig je wat ik zeg?
En om natuurlijk ook nog even wat opendeuren daarbij in te trappen..
Ja lees het nog maar een keer.. zo vaak je wilt.. het staat er duidelijk genoeg en ik ga er niet verder over door.. Ga maar een ander topic zoeken..quote:Op donderdag 1 juni 2017 20:17 schreef Nald het volgende:
[..]
Jij beweert iets anders, vervolgens verbeter ik je, en beweer je dat ik hetzelfde zeg als jij?
Eiken is natuurlijk wel een betere klasse dan grenen. Maar afgezien daarvan, de vloer is "volledig verlijmd": is dat aan elkaar (in de messing groef) of aan de ondergrond?quote:Op vrijdag 2 juni 2017 00:06 schreef bleiblei het volgende:
Oh, en hier ligt de vloer er volledig verlijmd in en na 7 jaar nog geen centje pijn. 20cm breed, 2cm dikke eiken planken heel, vlak en strak.
Op de ondergrond (spaanplaat broodjes) met Thomsit 675.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 08:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Eiken is natuurlijk wel een betere klasse dan grenen. Maar afgezien daarvan, de vloer is "volledig verlijmd": is dat aan elkaar (in de messing groef) of aan de ondergrond?
Bedank!quote:Op vrijdag 2 juni 2017 09:08 schreef bleiblei het volgende:
Op de ondergrond (spaanplaat broodjes) met Thomsit 675.
Je kan wel blijven blaten zonder bronnen.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 00:14 schreef Zolderkamer het volgende:
Nee dat is geen advies specifiek voor grenen.. En dat je ergens energie in hebt gestoken is onzin, want dan zou je weten dat het vrij normale toepassing is, die heel veel ervaren vaklui gebruiken.. (ik heb het niet zelf uitgevonden ofzo)
Behalve bij vloerverwarming is het eigenlijk altijd aan te raden om niet koud op het beton te lijmen, of je moet altijd last van hele warme voeten hebben..
Wat me trouwens totaal ontgaat is wat je met 2cm hout op beton moet...
Oh en als we toch bezig zijn.. Mijn laatste vuren vloer heb ik 17 jaar geleden (ik moest nog rekenen ook) gelegd en die is nog prima..
Huh, en die spanbanden heb je laten zitten?quote:Op dinsdag 30 mei 2017 15:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een vloer op de bovenverdieping gelegd waar ik als het ware een 1 hele plaat heb gemaakt door de planken aan te trekken met spanbanden voor parket als experimentje.. (veel krom hout van de bouwmarkt)
Daardoor werkt ie niet meer per plank maar als geheel..
De werking ligt trouwens niet zozeer aan het soort hout maar aan de uiteindelijke kwaliteit..
[ afbeelding ]
Ja tuurlijk al 17 jaar merk je niets vanquote:Op zaterdag 3 juni 2017 11:03 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Huh, en die spanbanden heb je laten zitten?
Ik stop schroef/spijkergaten nooit.. ten eerste omdat die bij een houten vloer hoeren, anders kun je beter laminaat nemen (hele mooie versies tegenwoordig) Maar vooral omdat het stopmateriaal (Gupa iig) uithard en vroeg of laat weer loskomt..quote:Op vrijdag 2 juni 2017 09:20 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Edit: Oh wacht, als je op "houten vloer op regelwerk" ipv. tengels zoekt krijg je ook flink wat bronnen.
Kortom, kan allebei. Al krijg ik wel het gevoel als ik de sites mbt. regelwerk lees dat het toch wel een wat verouderde techniek is met een berg stopwerk achteraf om al die schroef/nagelgaten weer dicht te krijgen.
Nee, jij vindt dat die bij een houten vloer horenquote:Op zaterdag 3 juni 2017 11:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik stop schroef/spijkergaten nooit.. ten eerste omdat die bij een houten vloer hoeren, anders kun je beter laminaat nemen (hele mooie versies tegenwoordig) Maar vooral omdat het stopmateriaal (Gupa iig) uithard en vroeg of laat weer loskomt..
Ik zal ook maar eens ontopic reagerenquote:Op woensdag 31 mei 2017 15:17 schreef Erik_De_Jong het volgende:
[..]
Dus dan maar 8 rijen planken verwijderen. Ze zijn aan de kopse kant wel verlijmd. Hopelijk krijg ik ze los..
Of maar accepteren dat er 1 plank opbolt in de lengterichting...
Ja klopt..quote:Op zaterdag 3 juni 2017 16:20 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, jij vindt dat die bij een houten vloer horen.
Ik heb dat nog nooit gezien bij een nieuw gelegde houten vloer en zou het maar matige afwerking vinden. Daarnaast heb je geen verstand als je het verschil tussen laminaat niet voelt/ziet. Zelfde argument als mensen die beweren dat je tegenwoordig ook kunststof kozijnen hebt waarvan je niet kan zien dat het geen hout is.
Nee het is geen multiplank.. wel gewoon vezel plaat.. maar de verpakking sprak van 100% hout, dus dan zal het wel zo zijn..quote:Op zaterdag 3 juni 2017 17:52 schreef bleiblei het volgende:
100% houten laminaat bedoel je denk ik multiplank mee? Want dan heb je een paar mm hout verlijmd op een drager. Laminaat blijft namelijk gewoon een plastic laagje op hdf of mdf gelijmd.
Multiplank is in mijn ogen ook een mooi product, en vele malen mooier dan laminaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |