Yes, zeker. Oudste hing ontzettend aan papa. Beetje wat LeSage ook omschrijft. Als papa er niet was, was ik prima, maar anders bestond ik niet. Destijds vond ik het absoluut niet tof, ik voelde me echt afgewezen ondanks dat ik wist dat hij het natuurlijk niet zo bedoelde, maar ik kon het niet wegrationaliseren (ook vanwege zwanger en emooooosies). Tijdens mijn zwangerschap van de jongste werd die voorkeur voor papa ook nog eens gestimuleerd omdat ik fysiek minder kon (tillen etc), wat FF ook zegt. Toen begon ik ook wel de voordelen ervan te zienquote:Op dinsdag 6 juni 2017 09:16 schreef Jagärtrut het volgende:
Herkennen meer mensen een eenkennigheid naar een van de ouders? T hangt enorm aan mij. Zolang de duutser leuk doet is het ok, maar als T getroost moet worden kan ik het alleen maar doen, en ook dingen als naar bed brengen of zelfs uit bed halen is groot drama als de duutser het doet. Ik kan niet herleiden waar het vandaan komt, en het is voelt voor de duutser natuurlijk heel vervelend, en voor mij ook best wel.
Om de reden die jij noemt zat oudste hier als baby ook op een horizontale groep. Maar toen verhuisden we en het nieuwe kdv had alleen verticale groepen. Jongste kwam dus op een verticale groep. En dat werkte voor hem supergoed. Het komt meer overeen met een/ons gezin (want kinderen van verschillende leeftijden, jongste is immers thuis ook grote broer gewend). En mijn ervaring is dat er op de groep juist heel veel aandacht voor de baby's is, want het zijn er maar een paar en ze zijn veel knuffelbaarder dan grote peutersquote:Op dinsdag 6 juni 2017 09:12 schreef kazy het volgende:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik zag net iemand de verticale groep noemen op het kdv. Bevalt dat goed? (Toelichting: onze zoon is (per ongeluk?) door het kdv ingedeeld in de verticale groep ipv de horizontale en die laatste zit nu dus vol. We staan wel op de wachtlijst, maar het is de vraag of er voor oktober een plekje vrij komt..) Mij lijkt een verticale groep nogal druk voor een baby, maar misschien valt het wel mee?
Dat was ik denk ik. Ik vind het echt super, die verticale groep. Als baby was hij de enige "baby", de andere kinderen speelden al vrij veel zelfstandig en dus was er ruimte genoeg voor knuffelmomenten op schoot bij de juf. En als de juf even druk was, was er altijd wel aandacht van één van de oudere kinderen. De BSO'ers (zelfde groep) hielpen vaak met flesjes en eten geven, aan twee kanten leuk..quote:Op dinsdag 6 juni 2017 09:12 schreef kazy het volgende:
Samen spelen gebeurt hier ook nog niet. Ik dacht dat M. andere kindjes altijd wel leuk vond, maar laatst was een buurjongetje (wel wat ouder, een jaar of 4?) hier even in de tuin. Hij ging gelijk enthousiast spelen met de tent, de watertafel en de bal hier in de tuin. en M. rende er luid roepend nee, nee, NEE! achteraan. Ze vond het echt helemaal niks haha. Ze begint ook bezitterig te worden qua speelgoed. Zelfs naar de kat toe, arm beestZe gaat overigens 1 dag per week naar het kdv.
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik zag net iemand de verticale groep noemen op het kdv. Bevalt dat goed? (Toelichting: onze zoon is (per ongeluk?) door het kdv ingedeeld in de verticale groep ipv de horizontale en die laatste zit nu dus vol. We staan wel op de wachtlijst, maar het is de vraag of er voor oktober een plekje vrij komt..) Mij lijkt een verticale groep nogal druk voor een baby, maar misschien valt het wel mee?
Goed punt! Dat is iets waar we hier straks ook bewust op moeten gaan letten. Zeker met dubbele borstvoeding verwacht ik dat mijn aandacht voor O er wel eens bij in zal schieten. Mijn man zal dat wel overnemen, maar die verhouding moet idd wel goed blijven.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 14:35 schreef Mineola het volgende:
[..]
Yes, zeker. Oudste hing ontzettend aan papa. Beetje wat LeSage ook omschrijft. Als papa er niet was, was ik prima, maar anders bestond ik niet. Destijds vond ik het absoluut niet tof, ik voelde me echt afgewezen ondanks dat ik wist dat hij het natuurlijk niet zo bedoelde, maar ik kon het niet wegrationaliseren (ook vanwege zwanger en emooooosies). Tijdens mijn zwangerschap van de jongste werd die voorkeur voor papa ook nog eens gestimuleerd omdat ik fysiek minder kon (tillen etc), wat FF ook zegt. Toen begon ik ook wel de voordelen ervan te zienEn inmiddels vind ik het soms best makkelijk en laat ik het me soms ook wel aanleunen dat papa vaak de voorkeur heeft, haha.
Wat ik zelf in retrospectief wel anders zou doen is dat we na de geboorte van de jongste die voorkeur hebben gestimuleerd door in een automatische verdeling baby-mama en oudste-papa te vervallen. Met voeden en in bed leggen van baby ok, maar hoezo haalde ik bijvoorbeeld altijd de baby uit de auto en deed mijn man altijd de oudste? En waarom zat baby 90% van de tijd bij mij in de drager? Bij een volgende zou ik daar echt op letten dat anders te doen en ook eens van kind te wisselen. Ik miste in die tijd ook echt mn oudste, ik kon fysiek weer alles maar hij wilde alleen papa. En om protesten te voorkomen kozen we vaak voor de makkelijkste weg -> papa.
Zelf hebben we het niet bewust veranderd, het is uit zichzelf wel bijgetrokken. Maar als je er wel actief iets mee wil doen zou ik doen wat FF zegt. Duidelijk zijn dat de Duutser een bepaald iets doet, consequent daarin blijven en zelf op dat moment even uit beeld verdwijnen. Dat werkt(e) hier het beste. En met de oudste kunnen we inmiddels afspreken dat mama vandaag naar bed brengt en papa morgen weer. Ik onderneem sindsdien ook bewust dingen met oudste alleen. Niet per se voor hem maar vooral ook voor mijzelf om even quality time met de oudste te hebben.
Hier was dat wel jagar, dat ik een weekend weg was deed mijn mannen samen heel goed. Daarna moest W. even niks van mij hebben maar dat is ging ook weer over. Nu zijn papa en mama allebei tof!quote:Op dinsdag 6 juni 2017 19:47 schreef Jagärtrut het volgende:
Bedankt allemaal voor de input over T's voorkeur voor mij. We hebben gelijk woord bij daad gevoegd, maar dat ging nog niet helemaal goed. Sterker nog, het was dramatisch. Vlak voor bedtijd ben ik een rondje gaan wandelen. Toen ik tien minuten langs huis kwam kon ik T op straat horen krijsen (we wonen op 4 hoog!) De duutser kon niet eens z'n luier verwisselen, zo overstuur was T dat ik het niet deed. Ik vind het wel heftig hoor...Het is niet dat hij laat merken dat hij liever heeft dat ik het doe, de duutser mag het gewoon helemaal niet doen. Terwijl hij het met net zoveel liefde doet als ik.
Aankomend weekend hebben we een bruiloft, we zouden op vrijdag heen en op zondag terug want het is 6 uur rijden. We zouden eigenlijk met z'n 3en, maar misschien ga ik wel alleen, en doet het de mannen goed tijd met z'n 2en te hebben...
Heel herkenbaar. Hier heeft Willem al een paar maanden geleden een voorkeur ontwikkeld voor papa. Tijdens mijn zwangerschap werd dat versterkt en nu met baby trekt ie helemaal naar papa toe. Eerst voelde ik me afgewezen en nu vind ik het steeds meer ook wel handig. Wij moeten inderdaad nu ook oppassen dat we niet uit automatisme de rollen ook zo verdelen dat ik altijd baby heb en man dreumes. Nu man nog vakantie heeft ga ik op donderdag (mijn niet-werkdag normaal, dus de normale dag voor quality time) bijvoorbeeld een paar uurtjes alleen met Willem naar de speeltuin. Ook zorg ik ook bewust dat ik hem af en toe naar bed breng. Ik ben er wel heel erg over aan het nadenken steeds.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 14:35 schreef Mineola het volgende:
[..]
Yes, zeker. Oudste hing ontzettend aan papa. Beetje wat LeSage ook omschrijft. Als papa er niet was, was ik prima, maar anders bestond ik niet. Destijds vond ik het absoluut niet tof, ik voelde me echt afgewezen ondanks dat ik wist dat hij het natuurlijk niet zo bedoelde, maar ik kon het niet wegrationaliseren (ook vanwege zwanger en emooooosies). Tijdens mijn zwangerschap van de jongste werd die voorkeur voor papa ook nog eens gestimuleerd omdat ik fysiek minder kon (tillen etc), wat FF ook zegt. Toen begon ik ook wel de voordelen ervan te zienEn inmiddels vind ik het soms best makkelijk en laat ik het me soms ook wel aanleunen dat papa vaak de voorkeur heeft, haha.
Wat ik zelf in retrospectief wel anders zou doen is dat we na de geboorte van de jongste die voorkeur hebben gestimuleerd door in een automatische verdeling baby-mama en oudste-papa te vervallen. Met voeden en in bed leggen van baby ok, maar hoezo haalde ik bijvoorbeeld altijd de baby uit de auto en deed mijn man altijd de oudste? En waarom zat baby 90% van de tijd bij mij in de drager? Bij een volgende zou ik daar echt op letten dat anders te doen en ook eens van kind te wisselen. Ik miste in die tijd ook echt mn oudste, ik kon fysiek weer alles maar hij wilde alleen papa. En om protesten te voorkomen kozen we vaak voor de makkelijkste weg -> papa.
Zelf hebben we het niet bewust veranderd, het is uit zichzelf wel bijgetrokken. Maar als je er wel actief iets mee wil doen zou ik doen wat FF zegt. Duidelijk zijn dat de Duutser een bepaald iets doet, consequent daarin blijven en zelf op dat moment even uit beeld verdwijnen. Dat werkt(e) hier het beste. En met de oudste kunnen we inmiddels afspreken dat mama vandaag naar bed brengt en papa morgen weer. Ik onderneem sindsdien ook bewust dingen met oudste alleen. Niet per se voor hem maar vooral ook voor mijzelf om even quality time met de oudste te hebben.
[..]
Om de reden die jij noemt zat oudste hier als baby ook op een horizontale groep. Maar toen verhuisden we en het nieuwe kdv had alleen verticale groepen. Jongste kwam dus op een verticale groep. En dat werkte voor hem supergoed. Het komt meer overeen met een/ons gezin (want kinderen van verschillende leeftijden, jongste is immers thuis ook grote broer gewend). En mijn ervaring is dat er op de groep juist heel veel aandacht voor de baby's is, want het zijn er maar een paar en ze zijn veel knuffelbaarder dan grote peutersEn ook de grote kinderen zijn heel lief en zorgzaam voor de kleintjes.
Voor de oudste was de rust en de structuur van een babygroep weer fijn. Maar ook hij had vast prima gefunctioneerd op een verticale groep. Kortom, beide type groepen hebben voor- en nadelen!
Sterkte voor alle slaapproblemen! Vooral voor jullie Vieve, LeSage en FF, hoogzwanger is dat echt niet tof.
Onder de Deryan tent zit bij ons een band. Wij nemen dus altijd een spanband mee die we daar doorheen halen zodat we de Deryan vast kunnen maken aan een normaal bed. Mocht Twix dan in de tent gaan schuiven of draaien, kukelt hij niet van het bed af want de tent blijft op zijn plek.quote:Op woensdag 7 juni 2017 09:21 schreef FlyingFish het volgende:
Myrr, wij zijn supertevreden over de Deryan-bedjes. Die hebben ze ook in peuterformaat. De babyvariant paste bij ons makkelijk in de koffer en woog ook niet zo zwaar. Is een soort tentje met gaas dus insect-vrij. En als we een kamer over hadden zetten we hem meestal op een bed, maar ik weet niet in hoeverre dat met een 10+ kilo kind ook nog veilig is met omrollen ed. Normaal staat hij wel op de grond. Babydump etc hebben hem ook uitgestald staan, kun je testen.
....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |