abonnement Unibet Coolblue
pi_185278617
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam - Tel Aviv

# Type Toestel
Boeing 737-900

# Vertraging
Geen vertraging, relatief op tijd weg en een rechtstreekse benadering vanaf zee op Ben Gurion Airport in Tel Aviv

# Vriendelijk personeel
KLM blijft degelijk. Vluchten naar Israel zijn altijd druk, waren wat religekkies om te proberen een upgrade te krijgen, maar die geeft KLM alleen op basis van status en als economy overboekt is, en ik kon in de KLM app al zien dat ik wel ge-upgraded was, dus vroeg ik aan de balie maar mijn nieuwe boarding pas die ik direct kreeg tot groot afgrijzen van de reliegekkie die dit oneerlijk vond. (Ik had ook in de App een nieuwe boarding pas kunnen krijgen, maar deze manier was veel leuker).

# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een echt business klasse service. Maaltijden zijn prima, en het broodje kroket als snack ongeveer 1,5 uur voor aankomst is ook altijd prima. Wel was door de 6 rijen business klasse in de 737 ook een 'eenstreper' door de purser ingeschakeld, maar die was om het aardig te zeggen niet heel snel, en op vragen om een bepaald drankje voor een andere passagier moest ze lang zoeken in de Galley... Die heeft nog wel wat training nodig. Daarnaast geen coke zero meer in business klasse bij de 2de ronde daar heb ik wel een mening over.

# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is, je kan enkel een krant krijgen. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen.

# Algehele indruk
KLM blijft prima, al moet worden gezegd dat ik wel de platinum status heb waardoor ik gratis alle stoelen kan selecteren, als ik dat niet zou hebben weet ik niet of ik dat zou doen en zit je wat meer achterin met minder beenruimte en is de vraag of je dan nog zo positief bent.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam is een prima luchthaven, ik heb eigenlijk nooit wachtrijen voor de beveiliging, een enkele keer bij de paspoortcontrole maar dat is dan ook maximaal 15 minuten, en bij avondvluchten sowieso niet.
De vernieuwde KLM lounge ziet er op het eerste gezicht mooi uit, maar men is nog niet helemaal klaar en het kan daardoor op bepaalde momenten heel druk zijn.
Bij aankomst op Ben Gurion in Tel Aviv wordt je welkom geheten door zogenaamde spotters, die loop je over het algemeen wel voorbij, maar bij de paspoortcontrole worden gerichte vragen gesteld, door mijn reisverleden moest ik even wachten en kreeg ik nog wat extra vragen door een vriendelijke meneer die mij al snel een fijn verblijf wenste.
Ondanks de nachtelijke aankomst rijdt er openbaar vervoer naar de stad, en dat vind ik altijd wel fijn, ik kan en mag ook wel een taxi nemen, maar de optie dat er openbaar vervoer is blijft een pluspunt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185278912
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:53 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.

Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.

Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
Beetje late reactie, maar jouw indruk klopt.

De meeste cabines hebben op meerdere plekken een sensor die de temperatuur meet. Is deze hoger dan de gewenste temperatuur, dan zal het systeem koude lucht gaan geven.
Probleem is echter dat deze koude lucht eerst over de passagiers gaat alvorens de sensor meet dat de temperatuur afgenomen is.
Zeker in die gedeeltes van de cabine met veel mensen (dus economy en vooral met naar achteren), meet de sensor door alle warme lichamen vaak een hoge temperatuur, wat het systeem extra veel koude lucht gaat geven.

Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.

Daarbij komt overigens nog de droge lucht en, voorval bij nachtvluchten, de vermoeidheid.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_185278954
# Maatschappij
Air France en Hop

# Traject
Tel Aviv - Parijs - Dusseldorf

# Type Toestel
Airbus 320
Embraer 190

# Vertraging
We konden bij de eerste vlucht bij een gate instappen, om vervolgens met de bus tegen de klok in om de hele luchthaven gereden te hebben om bij het vliegtuig aan te komen die hemelsbreed 400 meter verder stond. Dat helpt niet mee om op tijd te vertrekken.
Bij de 2de vlucht stond het toestel er al de 3,5 uur dat ik in de Air France Lounge zat, maar bij het daadwerkelijk boarden ontstond er vertraging omdat men druk met het toestel aan de slag moest om deze schoon te krijgen. Dat had ook eerder gekund. Uiteindelijk 30 minuten te laat geland.

# Vriendelijk personeel
Air France personeel vindt ik wat minder vriendelijk dan KLM personeel. Het zal ook wel een cultuur dingetje zijn. Men doet overigens wel hun best en op de 2de vlucht was de purser een topper waar een extra drankje of broodje voor passagiers geen probleem was.

# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een Airbus 320 en men kreeg enkel een ontbijt en daar wat drinken bij, en voor extra drinken moest je naar de galley. Ook op een ochtendvlucht heeft men geen cola of andere frisdranken, en dat snap ik bij een vlucht die om 08:00 uur vertrekt en om 09:00 aankomt, maar deze vlucht komt om 11:45 aan en dan zou dit qua catering mijn inziens wel aanwezig moeten zijn.
Bij de 2de relatief korte vlucht worden wel alle frisdranken geschonken. Met wel de kanttekening dat voorin economy klasse men blikjes krijgt en achterin krijg je een bekertje. Ik vind een blikje persoonlijk wat beter.

# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen. En dat kan bij Air France bij elke stoel in de economy klasse in de stoelleuning, in tegenstelling tot bij KLM waar het alleen bij de voorste rijen kan.

# Algehele indruk
Air France heeft niet mijn voorkeur. Maar voor deze vluchtcombinatie qua prijs en tijdstip van vertrek de enige optie. Hop had ik nog niet mee gevlogen maar bevalt eigenlijk prima, het broodje en drinken was beter dan bij KLM cityhopper waar je enkel een beketje water van 85ml en een stroopwafel/zoute stokjes/belgian chocolate cookie krijgt.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Ben Gurion Tel Aviv heeft een aparte procedure. Door mijn reisverleden wist ik al dat dit geen makkelijk vertrek zou zijn. Voordat je je boarding pass krijgt en bagage kan inchecken krijg je een (kort) interview. Men begint hier met goede moed bij mij aan, maar medewerkster 1 wist al na het bladeren in mijn paspoort dat dit niks ging worden, supervisor 1 wist na 2 minuten dat ook zij geen authorisatie had, en special supervisor 2 heeft het geprobeerd om informatie uit mij te peuteren maar helaas heb ik ook haar training gehad dus er veranderd niets aan mijn eerste antwoorden, waardoor er geen keus was om mij een barcode met level 6 te geven en een rode extra sticker die goed opvalt om de medewerker bij de screening te attenderen dat er een speciale controle moet plaatsvinden.
Voordeel was wel dat ik eigenlijk bij het zien van de gigantische rij bij de veiligheidscontrole al zwaaiend met mijn paspoort al aangaf dat ik zeker direct links door mocht en dat mocht inderdaad, kon zelfs voor iedereen die al dingen op de band had. Na de eerste reguliere controle zonder problemen mag je dan mee naar een volgende veel uitgebreidere controle met een medewerker die bij de eerste controle persoonlijk aan je toegewezen is. Dat is een controle die wat langer duurt en je bagage en persoon grondig controleren, maar ook weer niet als horrorverhalen met complete visitatie, maar wel een tablet waar men 10 minuten de tijd nam om deze op alle manieren door de scanner te halen.
Dergelijke controles zijn noodzakelijk en het doel is om zaken uit te sluiten. Over het algemeen zal een gemiddelde toerist hier niet mee te maken krijgen.

In Parijs is terminal 2G niet mijn favoriete terminal, gelukkig is de Air France Lounge prima, maar ik zou daar niet zonder lounge toegang willen zitten. De controle is ook compleet kansloos als je vergelijkt wat je in Tel Aviv ondergaat.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185279026
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 17:02 schreef The_stranger het volgende:
Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.
Zo had ik het nog niet bekeken, dit klinkt aannemelijk. Dat verklaart ook de koude zones waar ik doorheen loop. (Ik kies vooral de WC die het verst weg zit zodat ik lekker een stukje kan lopen om mijn benen wat te strekken want mijn benen gaan kapot als ik lang in dezelfde houding zit.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185280012
Bij KLM Cityhopper ben ik anders gewend dat er twee sandwiches of een sandwich en een koekje worden uitgedeeld. Dit bijvoorbeeld op een vlucht naar Berlijn, vergelijkbaar met CDG-DUS.
pi_185280871
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:01 schreef exelletor het volgende:
Bij KLM Cityhopper ben ik anders gewend dat er twee sandwiches of een sandwich en een koekje worden uitgedeeld. Dit bijvoorbeeld op een vlucht naar Berlijn, vergelijkbaar met CDG-DUS.
Als het op een vlucht is naar een Berlijn of Warschau, op een wat langer segment dan krijg je inderdaad wat meer, niet dat het mij daarom gaat, maar de echt korte segmenten, denk aan Dusseldorf, Brussel, krijg je door de gering vliegtijd echt een kansloos product, geef dan niets denk ik dan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_185281543
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 17:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Zo had ik het nog niet bekeken, dit klinkt aannemelijk. Dat verklaart ook de koude zones waar ik doorheen loop. (Ik kies vooral de WC die het verst weg zit zodat ik lekker een stukje kan lopen om mijn benen wat te strekken want mijn benen gaan kapot als ik lang in dezelfde houding zit.
Naast deze reden kan het ook gewoon zijn dat de temperatuur te laag is ingesteld, een stewardess die heen en weer loopt heeft het sneller warm dan een passagier die zit.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Moderator zaterdag 2 maart 2019 @ 00:57:48 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_185334209
Leuk dat dit topic weer boven is gekomen ^O^ Ik zal binnenkort een verslagje van Garuda posten :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  zondag 4 augustus 2019 @ 21:38:25 #34
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188289072
Ik kwam dit topic tegen, en het leek mij wel leuk om er weer een beetje leven in te stoppen. Dus daar gaan we:

# Maatschappij

KLM Royal Dutch Airlines

# Traject

Amsterdam - Istanbul (nieuw) vv
B737-700 (PH-BGT en PH-BGQ)
Stoel 6F en 3F (Economy Comfort)

# Vertraging

Ongeveer 15 minuten vertraging aan de gate als gevolg van bagage die nog vertraagd was. De vlucht was enkele dagen na de grote bagagestoring op Schiphol. Vanuit Istanbul wel wat langer vertraging (weet niet precies hoeveel meer) als gevolg van slotrestricties op Schiphol.

# Vriendelijk personeel

Niets op aan te merken. Heb ze enkel gezien met het eten, het drinken en het ophalen van afval. Verder zaten ze in de galley.

# Eten

Tja. Een of andere puree met prei en een spinazieschijf. Niet bepaald lekker. Verder ook nog een (droge) muffin gehad. En op de terugweg precies hetzelfde eten. Mailtje naar KLM gestuurd en 5000 miles voor gekregen :).

# Entertainment

Niet aanwezig. Maar de iPad met wat gedownloade Netflix-content doet zijn werk prima

# Algehele indruk

Prima vlucht. Op de terugreis aanbod gekregen om voor 80 euro te upgraden naar business class. Niet gedaan omdat dit verder niets zou toevoegen aan miles en XP en ik 80 euro voor iets beter vliegtuigvoer toch wel veel geld vind. Ik heb nu explorer status, en ga het niet redden om dit jaar te upgraden naar Silver.

# Eventueel informatie over de luchthavens

Istanbul Airport is dit jaar geopend en is dus hartstikke nieuw. Het is een grote en mooie terminal. Bij aankomst is het een stukje lopen naar de grenscontrole, alwaar een chagrijnige Turk even door je paspoort bladert, gebaard dat je in een camera moet kijken en daarna een stempel in je paspoort zet. Ik reisde met enkel handbagage en kon hierna doorlopen naar de uitgang. Toen ik door "Nothing to declare" liep - samen met enkele tientallen andere reizigers - moest iedereen ineens alsnog voor een "luggage check" de andere kant oplopen. Hier moesten we onze koffer door de xRay halen, maar de beelden werden niet bekeken omdat de beste man iemands koffer fysiek aan het controleren was :')

Vanaf IST gaan bussen naar diverse plekken in Istanbul, waaronder Taksim.

Bij aankomst op IST voor de terugvlucht gaat iedereen - ook niet reizigers - eerst door een veiligheidscontrole heen. Vervolgens komt men in de checkin area, waarna de reizigers wederom langs de grenscontrole gaan. Hier zat dit keer een vriendelijke Turkse dame die ook even door mijn paspoort bladerde, vroeg waar ik naartoe ging en vervolgens zette ze haar stempel. Hierna direct weer door de veiligheidscontrole.

In het Duty-free gedeelte vooral een aantal grote parfum-, alcohol,- en tabakszaken, enkele winkels van bekende merken en aantal food courts. Wat mij opviel is dat het bijna niet mogelijk is om aan een flesje water of frisdrank te komen. Uiteindelijk bij een BurgerKing terecht gekomen en daar maar wat water en frisdrank gehaald. Het vliegveld is ingedeeld in een aantal concoursen en heb vervolgens maar wat rondgelopen.

Aan de gate vond nog een controle plaats waarbij persoon 1 mijn boarding pass en paspoort wilde zien. Vervolgens wilde persoon 2 ook mijn boarding pass en paspoort zien, persoon 3 wilde mijn paspoort zien en deed nog even een swap over de koffer en hierna mocht ik in de gate plaatsnemen. Ik vermoed dat deze controles van het paspoort met name plaatsvinden in opdracht van KLM om te zien of reizigers de juiste papieren hebben om Nederland (of de Schengen) binnen te komen om zo te voorkomen dat KLM verplicht wordt om geweigerde reizigers mee terug te nemen naar IST.

Het boarden van KLM en SkyTeam vluchten vindt plaats doormiddels van zones.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:48:59 #35
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188301862
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 21:38 schreef Schuimpjes het volgende:
Prima vlucht. Op de terugreis aanbod gekregen om voor 80 euro te upgraden naar business class. Niet gedaan omdat dit verder niets zou toevoegen aan miles en XP en ik 80 euro voor iets beter vliegtuigvoer toch wel veel geld vind.
Ik doe ook niet aan upgrades, ze upgraden me maar operationeel. Als je Explorer status hebt dan mag je door die upgrade overigens ook de lounge in op Istanbul. Dus naast de betere plek en eten in het vliegtuig zit dat er ook bij.
Voor een vlucht van 3 uur vind ik die 79 euro niet heel veel. Al zou ik die voor dat bedrag nooit doen, want dan ben ik zo ongeveer gegarandeerd voor een gratis operationele upgrade, want die bedragen betekenen dat ze echt mensen moeten hebben omdat de 737-700 te vol zit in de economy klasse.

quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2019 21:38 schreef Schuimpjes het volgende:
Aan de gate vond nog een controle plaats waarbij persoon 1 mijn boarding pass en paspoort wilde zien. Vervolgens wilde persoon 2 ook mijn boarding pass en paspoort zien, persoon 3 wilde mijn paspoort zien en deed nog even een swap over de koffer en hierna mocht ik in de gate plaatsnemen. Ik vermoed dat deze controles van het paspoort met name plaatsvinden in opdracht van KLM om te zien of reizigers de juiste papieren hebben om Nederland (of de Schengen) binnen te komen om zo te voorkomen dat KLM verplicht wordt om geweigerde reizigers mee terug te nemen naar IST.
De reden is inderdaad dat men checkt of de reizigers de juiste papieren hebben. Ik moet zeggen dat ze mij altijd met rust laten, even ID laten zien en ik kan door. Al zou het ook kunnen dat ze mij wel herkennen, want de medewerkers begin ik zelf ook te herkennen.
Belangrijk verschil ten opzichte van Turkish Airlines is dat bij KLM aankomst nimmer de Marechaussee staat om controle uit te voeren op het moment dat je het vliegtuig uit stapt terwijl bij TK dat wel is. Dan liever de controle in Istanbul zodat ik op Schiphol gewoon direct door kan lopen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:56:55 #36
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188301973
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:48 schreef ozzietukker het volgende:
Ik doe ook niet aan upgrades, ze upgraden me maar operationeel. Als je Explorer status hebt dan mag je door die upgrade overigens ook de lounge in op Istanbul. Dus naast de betere plek en eten in het vliegtuig zit dat er ook bij.
Voor een vlucht van 3 uur vind ik die 79 euro niet heel veel. Al zou ik die voor dat bedrag nooit doen, want dan ben ik zo ongeveer gegarandeerd voor een gratis operationele upgrade, want die bedragen betekenen dat ze echt mensen moeten hebben omdat de 737-700 te vol zit in de economy klasse.
De economy was half leeg, zag ik later. Dus ik verbaasde mij al dat ze uberhaupt de upgrade aanboden. Ik heb nu maar 40xp en er komt nog 24 bij (AMS-JNB en CPT-AMS). Helaas hoef ik voor mijn werk nooit te vliegen en zijn al mijn vluchten louter toeristisch van aard. Zat nog heel even te denken om via InsideFlyer een gold challenge te doen (90 xp in 90 dagen en je bent gold), maar dat is met al ook bijna 600 euro (420 euro voor DUS - CDG - AMS-TRF of BLL vv), een hotelovernachting, parkeren en het InsideFlyer premium lidmaatschap), dan ben ik gold, en dan? Tja, zo vaak vlieg ik nou ook weer niet en dan is het puur statusgeilheid.

Wellicht was de lounge wel leuk geweest. Zal dat eens in mijn achterhoofd houden.

Moest trouwens vandaag wel even een beetje huilen. Ik vlieg dus binnenkort AMS-JNB en CPT-AMS en de waarde van miles is wel echt waardeloos voor bijvoorbeeld stoelkeuze. Dacht heel even om wellicht een stoel in economy comfort te nemen, maar dat is dus of 130 euro of 26000 miles :'(, dus dan zijn miles nog geen halve cent waard.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:48 schreef ozzietukker het volgende:
Belangrijk verschil ten opzichte van Turkish Airlines is dat bij KLM aankomst nimmer de Marechaussee staat om controle uit te voeren op het moment dat je het vliegtuig uit stapt terwijl bij TK dat wel is. Dan liever de controle in Istanbul zodat ik op Schiphol gewoon direct door kan lopen.
Je gelooft het niet, maar dit keer stonden ze er wel :)

Kwamen aan bij gate C4, wat volgens mij een Schengen-gate is en moesten gelijk met de trap naar beneden vanuit de slurf, de bus in en werden richting - volgens mij de F-pier - gebracht alwaar 4 marechaussees klaarstonden. En pas daarna nog richting de eGates.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  maandag 5 augustus 2019 @ 20:14:05 #37
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188303204
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
De economy was half leeg, zag ik later.
Of dat inderdaad. Als het toestel leeg is doen ze ook dit soort aanbiedingen. Zou trouwens zomaar kunnen dat voor een explorer lid de aanbieding lager is dat voor mij als platinum. Jij bent misschien nog te verleiden, ik absoluut niet meer, want afgezien van de operationele upgrade op de route naar Tel Aviv zou ik er zelf nooit geld voor over hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
Je gelooft het niet, maar dit keer stonden ze er wel

Kwamen aan bij gate C4, wat volgens mij een Schengen-gate is en moesten gelijk met de trap naar beneden vanuit de slurf, de bus in en werden richting - volgens mij de F-pier - gebracht alwaar 4 marechaussees klaarstonden. En pas daarna nog richting de eGates.
Dat is wel bijzonder. C4 zijn inderdaad de Schengen gates, meestal wordt je dan naar een centraal verzamelpunt gebracht met de bus alwaar je naar de paspoortcontrole kunt lopen.
Als ze het zo doen bij een gate kan er natuurlijk aanleiding voor zijn dat er een bepaald persoon aan boord is die ze eruit willen halen, maar ik heb dit bij KLM werkelijk waar nog nooit gehad, en ik maak wat vluchten per jaar naar Istanboel...

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:56 schreef Schuimpjes het volgende:
Moest trouwens vandaag wel even een beetje huilen. Ik vlieg dus binnenkort AMS-JNB en CPT-AMS en de waarde van miles is wel echt waardeloos voor bijvoorbeeld stoelkeuze. Dacht heel even om wellicht een stoel in economy comfort te nemen, maar dat is dus of 130 euro of 26000 miles , dus dan zijn miles nog geen halve cent waard.
Het ergste is ook nog dat juist doordat je 'slechts' explorer bent zijn de tarieven ook nog eens belachelijk hoog voor dit soort stoelen in de economy comfort. En dat in combinatie met de dan lage waarde voor miles is het niet aantrekkelijk.
Ik gebruik mijn miles eigenlijk uitsluitend voor enkele reizen, want dan kan KLM opeens wel normale tarieven berekenen en betaal je uitsluitend de luchthavenbelastingen. Dan is de waarde op zich nog wel ok...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 5 augustus 2019 @ 20:29:28 #38
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188303526
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Of dat inderdaad. Als het toestel leeg is doen ze ook dit soort aanbiedingen. Zou trouwens zomaar kunnen dat voor een explorer lid de aanbieding lager is dat voor mij als platinum. Jij bent misschien nog te verleiden, ik absoluut niet meer, want afgezien van de operationele upgrade op de route naar Tel Aviv zou ik er zelf nooit geld voor over hebben.

Voor Europe Business Class vond ik het in elk geval het geld niet waard.

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Dat is wel bijzonder. C4 zijn inderdaad de Schengen gates, meestal wordt je dan naar een centraal verzamelpunt gebracht met de bus alwaar je naar de paspoortcontrole kunt lopen.
Als ze het zo doen bij een gate kan er natuurlijk aanleiding voor zijn dat er een bepaald persoon aan boord is die ze eruit willen halen, maar ik heb dit bij KLM werkelijk waar nog nooit gehad, en ik maak wat vluchten per jaar naar Istanboel...
Zat op 3F dus was zo het vliegtuig uit, en in de bus een beetje bij de deur gestaan. Was dus als eerste bij die extra controle. En aangezien ze mij niet zochten kon ik zo doorlopen :D

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 20:14 schreef ozzietukker het volgende:
Het ergste is ook nog dat juist doordat je 'slechts' explorer bent zijn de tarieven ook nog eens belachelijk hoog voor dit soort stoelen in de economy comfort. En dat in combinatie met de dan lage waarde voor miles is het niet aantrekkelijk.
Ik gebruik mijn miles eigenlijk uitsluitend voor enkele reizen, want dan kan KLM opeens wel normale tarieven berekenen en betaal je uitsluitend de luchthavenbelastingen. Dan is de waarde op zich nog wel ok...
Ja ik ga mijn miles hier dus ook niet voor gebruiken. Ik blijf lekker doorsparen om een keertje te vliegen op miles.

Hoe waardeer jij jouw miles? Ik ga voor mijzelf een beetje uit dat 1 mile gelijk staat aan 1 cent. Is dat een juiste waardering?
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 7 augustus 2019 @ 14:05:13 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188330320
# Maatschappij: United Airlines
# Traject: Amsterdam - San Fransisco, San Fransisco - Honolulu en terug: Kona- Los Angeles, Los Angeles- Houston Int. Airport, Houston - Amsterdam
# in een Boeing 787 Dreamliner en Boeing 777-200 op het laatste stuk. Terug: alleen een Dreamliner op het stuk Houston-Amsterdam.
# Vertraging: bij landen op San Fransisco drie kwartier tot een uur, de gate was bezet en we moesten naar een andere gate gesleept worden. Was kut, want we hadden een overstap van 2uur en 45 minuten en je moet in SF door customs heen (omdat SF je eerste touchdown in de VS is), je koffer ophalen bij de band, opnieuw laten inchecken en dan naar je gate rennen. We hebben het gered met rennen: toen we aan kwamen rennen, was het boarden net begonnen.
# Vriendelijk personeel: Ja! En vreemd genoeg ook meer oudere dames, waarvan ik sommigen in of ouder dan 65 schatte. Het was net of iemand zijn oma had meegenomen :D. Ze waren echter wel heel aardig. Niet te beroerd om water te halen op zijn tijd.
# Eten: mwoa. Een niet al indrukwekkend prakje, niet zo smaakvolle kip en rijst. Ook niet ranzig. Regelmatig een snackje en water ook.
# Entertainment: inflight systeem in de 787 met zeer recent aanbod films en series. True Detective seizoen 3 afgekeken. Erg goed te doen. In de 777-200 zat niks en waren de United-boekjes en mijn eigen boek entertainment.
# Algehele indruk: dit waren vluchten in een pakketreis: we wisten niet wat we moesten verwachten, maar we hebben een positief beeld gekregen van United. Goed verozrgde vluchten, voldoende beenruimte, lekkere kussentjes, goed entertainment en goede service. That is, voor de vlucht in de 787. Die vliegtuigen voelen luxe aan, de lcd-dimmers in de ramen zijn geweldig en de verlichting is fijn. De vlucht in de 777-200 was eerder een noodzakelijk kwaad. Klein, wat krap toestel en meer dan slapen en eventueel lezen bij een lampje kon je niet.

Hoewel de terugvlucht met twee overstappen zwaar leek, was het erg goed te doen om af en toe een rustpauze te hebben en je benen te kunnen strekken. De overstappen duurden niet lang en de luchthavens waren boeiend. Op Houston hebben we nog iets lekkers gegeten en gedronken.

# Eventueel informatie over de luchthavens: op San Fransisco heb ik te hard moeten rennen om een goede indruk te krijgen. Honolulu verschilt per gedeelte: redelijk gemoedelijk vliegveld, er wordt wat verbouwd en van de incheckbalies naar security komen was een beetje lastig/moeilijk te vinden.

Houston is gigantisch en luxe. Werkelijk overal vind je er wachtruimtes met beeldschermen (iPad formaat) waar je zaken mee kunt bestellen. Ik wist niet dat het zo 'n enorme gateway in de VS was. Er rijden treintjes tussen de verschillende gedeeltes. flink ge-airco'd, veel winkels en tof uitziende horeca. Zeker geen straf als je hier een lange overstap hebt.

# Maatschappij: Hawaiian Airlines (onder de vlag van United, vluchten te volgen in de United app)
# Traject: Honolulu- Lihue, Lihue-Kona
Toestel: Boeing 717
# Vertraging: geen.
# Vriendelijk personeel: de grondstewardessen probeerden ons twee keer 25 dollar te laten betalen voor reeds betaalde ruimbagage. Inchecken bij de gate in Lihue was wat chaotisch. Verder vrij gemoedelijk, al geldt dat meer voor de stewards en stewardessen die meevliegen dan de grondstewardessen. Mooie uniforms (Hawaiiaanse blouses en gele bloem in het haar).

# Eten: nvt, te korte vlucht. Onderweg 1 vruchtensapje.
# Entertainment: geen, het uitzicht uit je raam!
# Algehele indruk: vriendelijke en gemoedelijke meevliegende stewardessen, op de vlucht naar Ligue hadden we 1 verstekeling (een kakkerlak) mee aan boord, verder: deze vliegritjes (gemiddeld 50 tot 90 minuten) zijn zo kort dat je geen tijd hebt om je te ergeren aan dingen, uit het raam kijken is geweldig.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Lihue is wat ouder, veel hout, traditionele foto's aan de muur, leuke winkeltjes, kan wat warm zijn in sommige gates, met elkaar verbonden door lange gangen. Security heeft geen airco, alleen ventilators. Daar was het redelijk warm.

Kona was geweldig. het is een openlucht vliegveld waar alle faciliteiten in kleine huisjes zitten en er een groot, open plein is en je heerlijk kunt liggen op een kunstgras weide terwijl je wacht op je vlucht terwijl ze lokale Hawaiiaanse muziek draaien. We hebben er enkele uren super ontspannen gelegen. Er wordt geen enkele keer hard omgeroepen: echt een verademing. Daardoor moet je wel goed opletten op je vluchtinformatie.

Lihue:


Kona:


[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 07-08-2019 14:16:30 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 23 september 2021 @ 16:58:24 #40
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_201485044
[* enorme kick omhoog]

# Maatschappij: Transavia
# Traject: AMS- FNC / FNC - AMS (Amsterdam / Funchal, Madeira)
# Vertraging: geen, al hadden we op de heenvlucht het idee dat de vlucht langer duurde dan vooraf aangegeven (3 uur 45)
# Vriendelijk personeel: bij begroeting ontmoet en ze leken me vriendelijk.
# Eten: niet geprobeerd, want het is Transavia en je kunt alleen lauwe broodjes, noodles en gevulde koeken kopen. I'll pass
# Entertainment: geen, mijn eigen boek.
# Algehele indruk: tja, ik zat niet te krap (heb het erger meegemaakt op een TUI vlucht) en zowel heen als terug had niemand de derde stoel aan het gangpad geboekt, dus waren we in staat een tukje te doen met medeneming van de derde stoel. Omdat we op de achterste rij zaten, hadden we geen last van personen achter ons en kon de stoel ook nog enigszins uitgeklapt. Voor dit grapje (stoel reserveren) betaal je een klein beetje extra. Transavia heeft heen niet gecontroleerd op het Covid-certificaat.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Schiphol is bekend, Funchal is best ok. Niet enorm groot, wel voldoende ruimte, leuke winkeltjes en snel bagage ophalen. Van het vliegtuig naar de terminal in een oude bus over een afstand van net 500 meter. In Eindhoven laten ze je daar gewoon voor lopen.(wat op zich al knap is, als je bedenkt dat alles naar het eiland per boot aangevoerd moet worden). Terug van Funchal naar Nederland wel controle van het Covid-certificaat. Bij aankomst op het eiland wordt je uiteraard wel heel goed gecontroleerd op of vaccinatie of een recente test.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 23-09-2021 17:04:03 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_201743522
Maatschappij: Aer Lingus
# Traject: AMS- DUB / DUB - AMS (Amsterdam / Dublin)
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: Heen vond ik ze niet onvriendelijk en terug vond ik ze vriendelijk.
# Eten: niet geprobeerd, want het is Aer Lingus en je kunt alleen drinken en chocolade kopen
# Entertainment: geen Squid Game afl1 en Helse Keukens gedownload op mijn mobiel.
# Algehele indruk: Zat op een aerospace stoel, helemaal vooraan. Lekker veel ruimte en de middenstoel blijft leeg.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Schiphol is bekend, Dublin International overzichtelijk. Ging op 1 dag op en neer en had wereldstekker thuisgelaten. Dacht dat ze op de luchthaven wel usb-poortjes zouden hebben. Dat was heel goed zoeken en toen ik er 1 had gevonden deed hij het niet....Gelukkig kon ik naar de lounge en daar waren genoeg usb-poortjes. Lekker gegeten en gedronken in de lounge. Stoelen in de lounge zaten heerlijk.

Zowel heen als terug heb ik de corona-app niet hoeven te gebruiken. Ook in het hotel (dagkamer, 5 minuten lopen van de luchthaven) hoefden ze hem niet te zien (je hebt gevlogen dus het zal wel goed zijn)
pi_201743538
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 00:57 schreef MaJo het volgende:
Leuk dat dit topic weer boven is gekomen ^O^ Ik zal binnenkort een verslagje van Garuda posten :)
:R
  Moderator donderdag 14 oktober 2021 @ 09:13:52 #43
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201748890
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:30 schreef potjecreme het volgende:

[..]
:R
Oeps :@ Nog interesse naar? Is inmiddels 3,5 jaar geleden en ik moet dan wel even heel diep graven :D
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:56:57 #44
45833 crew  Fogel
pi_201779561
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam-Montreal

#Klasse
Business

#Vliegtuig
Airbus 330.

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk

# Eten
Prima 3 gangendiner. Zie fotos onderaan deze post in de spoiler.
Bij andere maatschappijen kan je meerdere wijnen tegelijk bestellen zodat je een tasting kan doen. Dat ging hier niet, moest perse eerst het glas leeg maken voordat er iets nieuws kwam. Het tempo was wel prima, maar vond het wat "gierig" overkomen.

# Entertainment
Genoeg keuze, heb een film aangezet en ben in slaap gevallen.

# Algehele indruk
Ik vind de 2-2-2 setup wat achterhaald, veel andere maatschappijen hebben 1-2-1 in business waardoor iedereen een eigen uitgang heeft naar het gangpad ipv iemand te moeten storen om uit de stoel te kunnen.
Was op reis met mijn vriendin, dus dan is het niet echt een probleem maar als je alleen reist is dat wel een punt om rekening mee te houden.
Ook zijn de stoelen in een 1-2-1 setup natuurlijk wat ruimer, wat ook beter slaapcomfort geeft.

De KLM huizen zijn wel erg cool, de rechtse is de nieuwste, kwam toevallig de dag voor ons vertrek in het assortiment, nummer 102.


# Eventueel informatie over de luchthavens
De KLM lounge (#52) in het non-Schengen deel is groot, erg groot, twee verdiepingen met een bar en een eigen restaurant (gesloten wegens covid), op de eerste verdieping ook een bar en een buffetachtig restaurantdeel. Heb hier niet gegeten maar het zag er OK uit, keuze uit 4-5 verschillende warme maaltijden.

Wat fotos:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:21:37 #45
45833 crew  Fogel
pi_201779912
# Maatschappij
TAP Air Portugal

# Traject
Montreal-Lissabon

#Klasse
Business

#Vliegtuig
Airbus 321LR.

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk

# Eten
Aangezien we in twee verschillende lounges gedineerd hadden, was er alleen plek over voor dessert. Prima dessert, met zowel wijn als port erbij. (ik nam de foto voordat de post geserveerd was, maar hier, in tegenstelling tot KLM was het geen probleem om twee glazen te hebben).


Vrij precies 4 uur later het ontbijt:


# Entertainment
Genoeg keuze, heb een film aangezet en ben in slaap gevallen.

# Algehele indruk
Was mijn eerste keer in een narrow body vliegtuig de oceaan over. We hadden ieder een "throne seat", de setup is 2-2, 1-1, 2-2, 1-1 en 2-2 voor business. In economy en economy extra is het 3-3.
Echt idioot veel plek links en rechts, twee eigen ramen, een eigen kastje en andere opbergruimtes, het enige wat ontbrak was een kroon voor op mijn hoofd :P


Priority boarding ging prima, maar iets wat wel "vervelend" is, is dat alle andere passagiers door de business class cabine heen moeten. Bij grotere vliegtuigen hebben ze soms twee bridges zodat dit gescheiden blijft, of indien er maar een is, dan sla je linksaf en de rest rechtsaf als je het vliegtuig binnenkomt.
Geen pre take-off drink, maar ik las later pas dat je er naar moet vragen. Jammer dan.

De stoel is een prima stoel om in te zitten, maar wat wel klote is, is dat je alleen de presets kan gebruiken. Als je bv alleen je benen omhoog wil, of alleen de rug plat dan heb je pech.
In de slaapstand vond ik de stoel vrij nauw aanvoelen, lag altijd ergens tegenaan. Ook schroefden ze de cabinetemperatuur erg omhoog waardoor ik flink lag te zweten, dat kan best wat minder.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Montreal: het internationale deel ziet er prima uit, integenstelling tot de domestic departures waar je eerst doorheen moest lopen.
De Air Canada lounge is mooi met uitzicht over de tarmac, maar ze sloten nadat de laatste Air Canada vlucht vertrok, en dat was ruim voor onze vlucht met TAP. Zijn naar een andere lounge gaan zoeken en vonden de National Bank lounge, alwaar je met een Priority Pass in kan (waarschijnlijk ook tegen betaling, niet gevraagd, want ik heb PP). Hier was het erg druk in het begin, maar de bar was open en het eten goed dus prima uit te houden.
In Lissabon had de lounge en "kantinegevoel", we zijn maar naar het zgn relax/stille deel verhuisd en daar was het prima uit te houden. Een douche na al het gezweet was welkom geweest, maar die waren "wegens covid" niet beschikbaar.

Wat fotos:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_201841659
quote:
De Air Canada lounge is mooi met uitzicht over de tarmac, maar ze sloten nadat de laatste Air Canada vlucht vertrok, en dat was ruim voor onze vlucht met TAP. Zijn naar een andere lounge gaan zoeken en vonden de National Bank lounge, alwaar je met een Priority Pass in kan (waarschijnlijk ook tegen betaling, niet gevraagd, want ik heb PP).
Dus de Air Canada lounge was de lounge die je als TAP business class reiziger wordt aangeboden? Ik vind het opmerkelijk dat die lounge ruim voor de vlucht gesloten wordt. Dat is dan toch niet goed geregeld door TAP?
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 16:33:31 #47
45833 crew  Fogel
pi_201847513
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 04:41 schreef jaco het volgende:

[..]
Dus de Air Canada lounge was de lounge die je als TAP business class reiziger wordt aangeboden? Ik vind het opmerkelijk dat die lounge ruim voor de vlucht gesloten wordt. Dat is dan toch niet goed geregeld door TAP?
Geen idee, ze zeiden bij de incheck balie niks. Ben Star Alliance gold, daarmee kom ik alle *A lounges in, ongeacht klasse waarmee ik vlieg (zolang het een partner airline is). Of je bij TAP C die lounge in mag, vast wel, maargoed dat helpt dus niet als ie kort open is in verhouding tot je reis.
De loungevent zei «TAP betaalt ons niet om langer open te blijven» toen ik aangaf dat ik vreemd vond. Turkish had ook een late vlucht die dag.

De KLm/Air France lounge was overigens ook gesloten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_201849982
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 16:33 schreef Fogel het volgende:

[..]
Geen idee, ze zeiden bij de incheck balie niks. Ben Star Alliance gold, daarmee kom ik alle *A lounges in, ongeacht klasse waarmee ik vlieg (zolang het een partner airline is). Of je bij TAP C die lounge in mag, vast wel, maargoed dat helpt dus niet als ie kort open is in verhouding tot je reis.
De loungevent zei «TAP betaalt ons niet om langer open te blijven» toen ik aangaf dat ik vreemd vond. Turkish had ook een late vlucht die dag.

De KLm/Air France lounge was overigens ook gesloten.
Het is inderdaad een kwestie of een luchtvaartmaatschappij de meerkosten voor het openhouden van de lounge ervoor over heeft. Men kan dat nu nog steeds gemakkelijk wegschrijven in verband met corona gesloten.
Ik heb namelijk het idee dat het aantal premium passagiers bij TAP relatief beperkt is, en het openhouden van een lounge speciaal voor die passagiers kost nogal wat, zeker als dat ook nog eens passagiers zijn die enkel door de frequent flyer status toegang hebben.

Want vanaf Canada zijn het aantal internationale bestemmingen, zeker op het moment dat jij vloog, nog steeds relatief beperkt, het is niet zoals in Amsterdam of een Istanbul.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 21 oktober 2021 @ 20:08:25 #49
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_201850504
Toen ik vorige maand met mijn collega vloog en gebruik maakte van zijn ultra plus übermensch vliegpasjes privileges, viel hem ook op dat de lounges veel soberder waren dan voor corona.
De 'jullie krijgen automatenkoffie ipv manueel espressomachine vanwege Covid' vond ik nog wel de mooiste erbij

Wat heeft dat er nou weer mee te maken :')
Matige smoes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator donderdag 21 oktober 2021 @ 20:29:53 #50
45833 crew  Fogel
pi_201850968
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 19:44 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het is inderdaad een kwestie of een luchtvaartmaatschappij de meerkosten voor het openhouden van de lounge ervoor over heeft. Men kan dat nu nog steeds gemakkelijk wegschrijven in verband met corona gesloten.
Ik heb namelijk het idee dat het aantal premium passagiers bij TAP relatief beperkt is, en het openhouden van een lounge speciaal voor die passagiers kost nogal wat, zeker als dat ook nog eens passagiers zijn die enkel door de frequent flyer status toegang hebben.

Want vanaf Canada zijn het aantal internationale bestemmingen, zeker op het moment dat jij vloog, nog steeds relatief beperkt, het is niet zoals in Amsterdam of een Istanbul.
TAP heeft maar 16 businessplekken in hun A321LR (waarvan ongeveer de helft bezet op mijn vlucht). Turkish vloog met een wide-body, geen idee hoeveel C stoelen er daar gevuld waren.
Het aantal mensen met status, geen idee, waarschijnlijk momenteel wat hoger dan normaal omdat toeristen nog niet echt in vliegmodus zijn lijkt het. Al beginnen dingen in Noorwegen toch wel weer goed op gang te komen.

Op Schiphol is het restaurant in lounge 52 ook nog gewoon "wegens covid" gesloten...

quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 20:08 schreef Molo het volgende:
Toen ik vorige maand met mijn collega vloog en gebruik maakte van zijn ultra plus übermensch vliegpasjes privileges, viel hem ook op dat de lounges veel soberder waren dan voor corona.
De 'jullie krijgen automatenkoffie ipv manueel espressomachine vanwege Covid' vond ik nog wel de mooiste erbij

Wat heeft dat er nou weer mee te maken :')
Matige smoes
Mja, de SAS barista is ook nog niet terug in Oslo en Kopenhagen... en de lounges zijn maar half open (half als in ongeveer de helft van het normale oppervlak). Maar, da's in ieder geval al beter dan gesloten... Het premium deel van de OSL lounge was ook nog dicht.
Eten en drinken begint wel weer op peil te komen, maar er is nog een weg te gaan.
Douchen in de lounge kan tegenwoordig wel weer in Kopenhagen. In Lissabon in de TAP lounge nog niet.

Covid is in Denemarken, Zweden en Noorwegen als "over" verklaard, maar dat is nog niet helemaal te merken aan het aanbod op de vliegvelden zeg maar. We mogen inmiddels wel weer mondkapjesvrij vliegen (binnenlands en intra-Scandinavië) *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')