quote:
Op zondag 21 mei 2017 16:36 schreef VanAvesaat het volgende:Niet bellen.
Mail sturen met betaalbewijs en dat er niks te vorderen valt. Erbij vermelden dat als ze menen er wel recht op te hebben dat je de dagvaardiging tegemoet ziet.
Daarna niet meer reageren op hun mails. Als ze bellen kort verwijzen dat ze maar moeten dagvaarden, of gewoon de hoorn erop.
Incassobureau's doen niets met dit soort dingen. Ze blijven je bestoken, en als ze je genoeg bestookt hebben en willen gaan dagvaarden, dan pas is het moment dat ze inhoudelijk naar de zaak gaan kijken. Dan pas zien ze het betaalbewijs, en meestal hoor je er daarna niks meer van.
Dagvaarden ze, dan bewijs van betaling en je correspondentie aan de rechter laten zien, vergezeld van een tegeneis (kostenvergoeding en zo) en lachend zien hoe de rechter een streep door de vordering haalt en hun veroordeelt in het betalen van de kosten.
Eventueel rechtsbijstand inschakelen.
Eigenlijk is dit het enige juiste. Je kan 100 keer aangeven hoe het zit, maar inhoudelijk wordt toch nergens naar gekeken. Echt totaal niet.
Tweemaal heb ik (onterecht) met incassobureaus te maken gehad. Beide keren na de eerste brief een inhoudelijke mail gestuurd inclusief bewijs. Daarna wordt je gewoon nog maandenlang bestookt met telefoontjes en mailtjes zonder ook maar 1 reactie op je inhoudelijke mail te ontvangen.
Het interesseert ze bij kennelijk bij meerdere incassobureaus werkelijk geen moer of het dossier wat door de opdrachtgever wordt aangeleverd wel klopt. In plaats van eerst de zaak op juistheid en volledigheid te controleren wordt er meteen overgegaan tot het ernstig lastig vallen van vaak ook onschuldige burgers. Pas als je echt maandenlang volhoudt om geen cent te betalen gaat men daar eens verder kijken naar de inhoud.
Laat ze dus maar gaar koken in hun wanpraktijken. Ze doen zelf weinig moeite om een correcte afhandeling voor elkaar te krijgen, waarom zou je dat dan als consument wel doen?
1X kort inhoudelijk reageren (betaalbewijs sturen) en afsluiten met "indien u zich niet inhoudelijk kunt vinden in mijn zienswijze, ga ik er vanuit dat u uw bezwaren binnen 5 werkdagen kenbaar maakt. Indien inhoudelijke reactie binnen deze termijn uit blijft, ga ik er vanuit dat het dossier door u is gesloten". Meer aandacht verdienen die ratten niet.
En als ze bellen: verwijzen naar je mail en zeggen dat ze die per post of mail mogen beantwoorden.
Die lui bij het incassobureau zijn er op getraind om de "klant" toezeggingen te laten doen door je dingen in de mond te leggen. Alle gesprekken worden uiteraard opgenomen om als 'bewijs' voor gemaakte afspreken te dienen. Als je het telefoongesprek zo kort mogelijk houdt door alleen naar het eerdere mailtje te verwijzen, loop je het minste risico dat je uitspraken doet waar je achteraf spijt van krijgt.