https://www.rtlnieuws.nl/(...)stgras-in-eredivisiequote:Aanvoerders: verbied kunstgras in eredivisie
De aanvoerders van twaalf eredivisieclubs willen dat kunstgras in de hoogste voetbalklasse wordt verboden. Onder hen zijn Davy Klaassen (Ajax), Luuk de Jong (PSV) en de gisteren gestopte Dirk Kuijt (Feyenoord).
De kritiek die de twaalf spelers uiten, is niet mals. "Ik weet zeker dat met kunstgras het Nederlandse voetbal verder achterop zal raken", zegt Kuijt. En Klaassen zegt: "Van zulke velden ga je er serieus over nadenken om weg te gaan uit Nederland." Alle aanvoerders nemen in krachtige termen stelling tegen kunstgras.
Blessures en competitievervalsing
Verder noemen de spelers onder meer de vele blessures en competitievervalsing als redenen om het kunstgras in de ban te doen.
Van dat laatste was anderhalve week geleden nog een voorbeeld te zien, stellen sommigen. Feyenoord kon kampioen worden, maar verloor kansloos met 3-0 op het kunstgrasveld van laagvlieger Excelsior. De zenuwen, maar ook het kunstgras werden genoemd als voornaamste verklaring voor het bijna verspelen van het kampioenschap.
'Plastic shit'
Eerder deze week liet Feyenoord-spits Nicolai Jørgensen, topscorer in de eredivisie, ook al zijn frustratie de vrije loop. "Dat verschrikkelijke kunstgras bij jullie. Het is allemaal plastic shit. Waar gaat dat over op het hoogste niveau."
De twaalf aanvoerders tekenden een manifest, opgesteld door spelersvakbond VVCS. Daarin willen ze dat in de licentie-eisen voor de eredivisie onder meer wordt opgenomen dat op echt gras moet worden gevoetbald. Dergelijke eisen gelden bijvoorbeeld ook al voor de kwaliteit van de verlichting van het veld.
Niet voor het eerst
Het manifest is niet ondertekend door de aanvoerders van de zes eredivisieclubs (Excelsior, PEC Zwolle, Cambuur, ADO, Roda JC en Heracles) die op kunstgras spelen. In de Jupiler League spelen bijna alle clubs op kunstgras, waardoor een meerderheid van de betaaldvoetbalclubs intussen speelt op kunstgras.
Het is niet voor het eerst dat dit geluid klinkt. Ook in 2014 pleitte Feyenoord voor een verbod, zoals dat ook in veel andere landen geldt. Het kwam er niet van: de club kreeg uiteindelijk te weinig steun.
Ik hoop vooral dat er ooit nog eens een mooie reportage komt hoe de kunstgrasmafia uiteindelijk alleen voet aan de grond heeft gekregen in Nederland en wie ze daarvoor omgekocht hebben. Het is toch echt te schandalig voor woorden dat er op zo'n niveau zogenaamd vanwege financiele redenen op kunstgras wordt gespeeldquote:
Dan maar de licentie afpakken. Kiezen of delen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:35 schreef Dos37 het volgende:
Dat zou zulks genot zijn
Je moet het dan trouwens in de Juup ook wel verbieden, straks kom je in de situatie dat een team niet wil promoveren omdat ze geen afstand willen doen van hun kunstgras.
Iig de RIVM die de EU normen links liet liggen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik hoop vooral dat er ooit nog eens een mooie reportage komt hoe de kunstgrasmafia uiteindelijk alleen voet aan de grond heeft gekregen in Nederland en wie ze daarvoor omgekocht hebben. Het is toch echt te schandalig voor woorden dat er op zo'n niveau zogenaamd vanwege financiele redenen op kunstgras wordt gespeeld
Gravel is iets totaal anders dan kunstgras.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Duitsers trainen nu nog vaak op gravel. Zijn vaker wereldkampioen. Stelletje fucking huillies zijn wij met z'n allen.
Vervelend voor mensen met hooikoortsquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:47 schreef zoekeenleven het volgende:
Terug naar de pollenvelden van weleer!
vroegquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:53 schreef zoekeenleven het volgende:
[..]
Ik bedoelde knollenveld, laat me het is vroeg
Een roda dat gewoon zeker een paar miljoen aan salarissen verknalt maar niet 3 capabele tereinknechten aan kan nemen tegen een minimumloonquote:Op donderdag 18 mei 2017 10:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik hoop vooral dat er ooit nog eens een mooie reportage komt hoe de kunstgrasmafia uiteindelijk alleen voet aan de grond heeft gekregen in Nederland en wie ze daarvoor omgekocht hebben. Het is toch echt te schandalig voor woorden dat er op zo'n niveau zogenaamd vanwege financiele redenen op kunstgras wordt gespeeld
Kunstgras is het enige wat Heracles overeind heeft gehouden de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Als een voetbalclub geen natuurgras in haar stadion neer kan leggen om so called financiën, heeft het geen bestaansrecht .quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Duitsers trainen nu nog vaak op gravel. Zijn vaker wereldkampioen. Stelletje fucking huillies zijn wij met z'n allen.
Nou dan ga je met 12 clubs verderquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:13 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Als een voetbalclub geen natuurgras in haar stadion neer kan leggen om so called financiën, heeft het geen bestaansrecht .
Eens, dan gaan ze maar lekker in de topklasse spelen totdat ze hun zaakjes wel op orde hebben.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:13 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Als een voetbalclub geen natuurgras in haar stadion neer kan leggen om so called financiën, heeft het geen bestaansrecht .
Volgend seizoen is het alweer 11 van de 18 vooralsnog.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:51 schreef de_boswachter het volgende:
12/18, WAUW 66,66%.
Nog even wachten en ze zijn in de minderheid en we komen nooit meer van het probleem af.
Speelt VVV tegenwoordig ook op kunstgras?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgend seizoen is het alweer 11 van de 18 vooralsnog.
Kan zelfs 10 van de 18 worden, de horror.
Prima. Dat gejank dat het verschil maakt of je wel of niet een extra speler kunt kopen...quote:
Yes.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:22 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Speelt VVV tegenwoordig ook op kunstgras?
Als je zelfs geen trainingscomplex of jeugdopleiding kan betalen dan moet je gewoon opbokken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:51 schreef Oldground het volgende:
Top initiatief. Eindelijk.
Ben het alleen oneens met een fonds, want de clubs die hier jarenlang financieel voordeel uit hebben gehaald mede door het verlaten van het trainingscomplex, moeten maar op de blaren zitten.
Het zou niet eerlijk zijn tegenover een Go Ahead Eagles en een De Graafschap om deze clubs nu financieel weer te helpen.
Dat hele argument gaat toch ook nergens over, er zijn genoeg derdeklassers met een prachtig complex en dito grasveld. Dan moet een betaald voetbalorganisatie dat toch ook wel kunnen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als je zelfs geen trainingscomplex of jeugdopleiding kan betalen dan moet je gewoon opbokken.
Treurigquote:
Sparta moest van de UEFA verplicht terug naar natuurgras voor het EK Vrouwen van deze zomer, maar daar kan ik nu niets meer over vinden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:17 schreef hhh38 het volgende:
Er waren toch al clubs die van plan waren weer terug te gaan naar natuurgras?
Sparta en ADO volgens mij
Als ze in de Jupiler League terecht komen doen ze dat natuurlijk nooitquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:30 schreef fiktorvischer het volgende:
Roda wilde ook weer naar kunstgras geloof ik. (Hopelijk in de eerste divisie)
Eens en gewoon onderhouden door een kleine vrijwilligersploeg (vutters)quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:14 schreef Divje het volgende:
Er zijn genoeg amateurclubs met een mooie grasmat.
Er wordt ook altijd gezegd dat in de 5 grootste competities niemand op kunstgras speelt, maar in Frankrijk spelen Nancy en Lorient op kunstgras.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:30 schreef luxerobots het volgende:
''Het is niet voor niets dat in EU competities geen enkel team op kunstgras speelt''.
Mooie onzinbewering van Dirk Kuijt.
CSKA Moskou en IF Elfsborg spelen bijvoorbeeld op kunstgras.
dan kan de afweging toch nog steeds zijn dat een kunstgrasveld beter te exploiteren is?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:32 schreef Caland het volgende:
Helemaal in Nederland is het kunstgras zo vreemd natuurlijk, wij hebben misschien wel het beste klimaat om een strakke grasmat te kunnen onderhouden ter wereld.
Ja dat is inderdaad een prima afweging, voor een amateurclub.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:34 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
dan kan de afweging toch nog steeds zijn dat een kunstgrasveld beter te exploiteren is?
het kost wel wat maar je kan heel het seizoen het veld volledig bezetten
Waarom voor een BVO niet?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad een prima afweging, voor een amateurclub.
Als er echt financiele redenen ten grondslag liggen aan het niet strak kunnen maken van een voetbalveld waar één keer per week maximaal op gespeeld wordt heb je niks, maar dan ook echt helemaal niks, in het betaald voetbal te zoeken.quote:
Je weet niet eens wat het kost en toch neem je zo stellig een stelling in...quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Als er echt financiele redenen ten grondslag liggen aan het niet strak kunnen maken van een voetbalveld waar één keer per week maximaal op gespeeld wordt heb je niks, maar dan ook echt helemaal niks, in het betaald voetbal te zoeken.
Laat staan als je geen fatsoenlijk complex hebt waar je teams op kunnen spelen.
Blijkbaar kan een doorsnee derdeklasser in het amateurvoetbal ook een prima hoofdveldje ophoesten. Dan moet een BVO het ook wel lukken dunkt mij.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat het kost en toch neem je zo stellig een stelling in...
Voetbalstadions worden ook voor andere dingen gebruikt dan een wekelijkse voetbalwedstrijd.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Als er echt financiele redenen ten grondslag liggen aan het niet strak kunnen maken van een voetbalveld waar één keer per week maximaal op gespeeld wordt heb je niks, maar dan ook echt helemaal niks, in het betaald voetbal te zoeken.
Het is niet een kwestie van niet kunnen, maar van niet wíllen. Ze hebben gewoon gedacht slim te zijn door de kosten voor een veld zo klein mogelijk te maken om een groter deel van het budget in salarissen te kunnen stoppen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Popconcerten en hockeywedstrijden in het stadion van bijvoorbeeld Excelsior ja? Dat heb ik effe gemist dan.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voetbalstadions worden ook voor andere dingen gebruikt dan een wekelijkse voetbalwedstrijd.
Denk aan trainingen, hockeywedstrijden of popconcerten. Dan moet een grasmat regelmatig vervangen worden, erg kostbaar dus.
Ik ben geen fan van kunstgras, maar kostentechnisch snap ik het wel.
*kunnen gebruikt wordenquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voetbalstadions worden ook voor andere dingen gebruikt dan een wekelijkse voetbalwedstrijd.
Denk aan trainingen, hockeywedstrijden of popconcerten. Dan moet een grasmat regelmatig vervangen worden, erg kostbaar dus.
Ik ben geen fan van kunstgras, maar kostentechnisch snap ik het wel.
Zoals Ajax bedoel je?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Blijkbaar kan een doorsnee derdeklasser in het amateurvoetbal ook een prima hoofdveldje ophoesten. Dan moet een BVO het ook wel lukken dunkt mij.
Dan moeten we maar een competitie bouwen met clubs van een begroting van minimaal 10 miljoen. Dan kan het zeker betaald wordenquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom voor een BVO niet?
Ik weet het bedrag niet meer wat ManCity per jaar betaalde aan stroom en materieel om het grasveld kwalitatief te optimaliseren maar het duizelde mij toen wel
edit: bij behoorlijk wat BVO's is het trainingsveld toch van kunstgras?
Ajax staat na een stroef begin al jarenlang op de bovenste plekken wanneer het gaat om het veldklassement. Volgens mij wordt dat al best lang niet meer 5 keer per jaar vervangen.quote:
Bij Ajax liggen de gaten nog regelmatig in het veld na een sliding.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Ajax staat na een stroef begin al jarenlang op de bovenste plekken wanneer het gaat om het veldklassement. Volgens mij wordt dat al best lang niet meer 5 keer per jaar vervangen.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:47 schreef Caland het volgende:
Snap ook niet waarom een NEC het wel zou kunnen en een Zwolle niet.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:43 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Het is niet een kwestie van niet kunnen, maar van niet wíllen. Ze hebben gewoon gedacht slim te zijn door de kosten voor een veld zo klein mogelijk te maken om een groter deel van het budget in salarissen te kunnen stoppen.
Dat terugdraaien is ook veel makkelijker dan ze doen voorkomen, maar ze willen dat concurrentievoordeel niet opgeven.
Bij Heracles speelt ook nog mee dat ze het uithangbord van die kunstgrasbusiness zijn.
Je neemt een voetbalclub, wat heb je als eerste nodig? Een bal natuurlijk. En mensen om te voetballen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:50 schreef Caland het volgende:
Sowieso snap ik niet zo goed dat er discussie over is. Je neemt een voetbalclub, wat heb je als eerst nodig? Een veld. Ja! Laten we daar flink op gaan bezuinigen.
Mind=blown.
gecharcheerd. Een veld kost je een ton per jaar of voor de kwaliteit van een biljartlaken een miljoen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:50 schreef Caland het volgende:
Sowieso snap ik niet zo goed dat er discussie over is. Je neemt een voetbalclub, wat heb je als eerst nodig? Een veld. Ja! Laten we daar flink op gaan bezuinigen.
Mind=blown.
Ja, lol. Zo werkt het dus niet. Dan valt het geen sport te noemen als je zo redeneert.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:53 schreef opgebaarde het volgende:
en sommige clubs willen geen biljartlaken omdat dat de tegenstander meer ten goede komt dan de thuisspelende club. Net zoals de kunstgrasclubs nu thuis in het voordeel zijn tov de uitspelende club
Een scheidsrechter neemt de bal meequote:Op donderdag 18 mei 2017 11:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je neemt een voetbalclub, wat heb je als eerste nodig? Een bal natuurlijk. En mensen om te voetballen.
Mourinho redeneerde zo een tijdlang bij Realquote:Op donderdag 18 mei 2017 11:57 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ja, lol. Zo werkt het dus niet. Dan valt het geen sport te noemen als je zo redeneert.
Daarbij; we zijn ook de enige competitie/land waar dat zo is. Het was al wereldnieuws toen Arsenal op bezoek moest bij een non-league club in de FA Cup waar ook kunstgras was gelegd. Over verschillende divisies in verschillende landen komt dit bijna niet voor.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:59 schreef hhh38 het volgende:
Het is al een fout dat het uberhaupt is toegestaan om een totaal andere ondergrond te hebben dan andere teams in de competitie. In welke teamsport met een competitie zie je dat nog meer?
care to elaborate?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:57 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ja, lol. Zo werkt het dus niet. Dan valt het geen sport te noemen als je zo redeneert.
tennis?quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:59 schreef hhh38 het volgende:
Het is al een fout dat het uberhaupt is toegestaan om een totaal andere ondergrond te hebben dan andere teams in de competitie. In welke teamsport met een profcompetitie zie je dat nog meer?
Dat is dus niet helemaal waar. In Frankrijk en een aantal Scandinavische landen gebeurt het ook. Schotland wellicht ook maar dat weet ik niet zeker.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:00 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Daarbij; we zijn ook de enige competitie waar dat zo is. Het was al wereldnieuws toen Arsenal op bezoek moest bij een non-league club in de FA Cup waar ook kunstgras was gelegd.
Maar Sparta Praag kwam ook in Zwolle drie jaar terug alsof kunstgras een buitenaards wezen is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:01 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat is dus niet helemaal waar. In Frankrijk en een aantal Scandinavische landen gebeurt het ook. Schotland wellicht ook maar dat weet ik niet zeker.
Maar als je flink veel noordelijker gaat dan wordt het ook erg lastig om een goed veld te onderhouden. Dat moet in Nederland net zo'n klein probleem zijn als in Engeland en Duitsland
Onzin natuurlijk. Ook in Frankrijk, Zwitserland, België, Denemarken, Zweden, Rusland, Noorwegen en Italië zijn clubs op het hoogste niveau die op kunstgras spelen (behalve Italië, daar is het Serie B).quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:00 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Daarbij; we zijn ook de enige competitie/land waar dat zo is. Het was al wereldnieuws toen Arsenal op bezoek moest bij een non-league club in de FA Cup waar ook kunstgras was gelegd. Over verschillende divisies in verschillende landen komt dit bijna niet voor.
Ik zie de laatste jaren eigenlijk nauwelijks nog ondraaglijke toestanden qua natuurveld. Ook niet bij Go Ahead, NEC of Willem II.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:08 schreef Tchock het volgende:
Ik snap de brief wel, maar veel van de argumenten die worden gegeven zijn echt om te janken. Er wordt zo veel onzin gepraat en overdreven over kunstgras, dat is echt ongelofelijk.
Maar goed. Als de KNVB het gewoon verbiedt via de licentievoorwaarden zijn we van het gezeik af. Dan maar blubber- en knollenvelden als de spelers dat liever hebben.
Het feit dat 1/3e van de clubs op kunstgras speelt draagt daar natuurlijk wel aan bij. Een paar seizoenen terug hadden we nog dramatische taferelen in Groningen en Arnhem. Verder valt het wel mee inderdaadquote:Op donderdag 18 mei 2017 12:12 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik zie de laatste jaren eigenlijk nauwelijks nog ondraaglijke toestanden qua natuurveld. Ook niet bij Go Ahead, NEC of Willem II.
Die akker van ADO was ook wel lachenquote:Op donderdag 18 mei 2017 12:17 schreef Ajacied422 het volgende:
Alleen Groningen had een mensonterend grasveld een paar jaar terug, maar ik kan me geen grote excessen herinneren inderdaad.
http://www.stadiumguide.c(...)ith-artificial-turf/quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:11 schreef Tchock het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Ook in Frankrijk, Zwitserland, België, Denemarken, Zweden, Rusland, Noorwegen en Italië zijn clubs op het hoogste niveau die op kunstgras spelen (behalve Italië, daar is het Serie B).
En ook in Engeland lagen kunstgrasvelden, al zijn die inmiddels allemaal weg. En Arsenal traint er nota bene op.
En ADO natuurlijk, waarna ze de switch naar kunstgras maakten. Maar dat moest sowieso al volgens mij omdat er een hockeytoernooi was die zomer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:17 schreef Ajacied422 het volgende:
Alleen Groningen had een mensonterend grasveld een paar jaar terug, maar ik kan me geen grote excessen herinneren inderdaad.
Dat zijn precies de landen die ik opnoemde, alleen ik was Portugal vergeten.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:20 schreef onlogisch het volgende:
[..]
http://www.stadiumguide.c(...)ith-artificial-turf/
Het valt wel mee qua clubs.
Dit overzicht is wel verre van compleet hèquote:Op donderdag 18 mei 2017 12:20 schreef onlogisch het volgende:
[..]
http://www.stadiumguide.c(...)ith-artificial-turf/
Het valt wel mee qua clubs. Nederland wel koploper samen met Noorwegen.
Lijstje is wel wat gedateerd volgens mij.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat zijn precies de landen die ik opnoemde, alleen ik was Portugal vergeten.
Dat klopt, want het zijn er tegenwoordig meer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:21 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Lijstje is wel wat gedateerd volgens mij.
Dit komt allemaal neer op: "het is allemaal niet zo erg als men zegt". Waarom zijn supporters én spelers het er dan over eens dat natuurgras beter is en eindigen de kunstgras clubs ieder jaar onderaan in de beste velden competitie?quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het argument van competitievervalsing ook een hele slechte.
De verschillen tussen het nieuwste kunstgras en normaal gras zijn uitermate klein. Daarbij spelen andere factoren ook mee.
- Als je denkt dat je slechter speelt op kunstgras, speel je het waarschijnlijk ook. Dat is een psychologisch effect.
- Clubs met kunstgras kunnen trainen in het voetbalstadion. Dan kun je ook al vertrouwder raken, hoe je het veld opkomt, waar de bank is, en hoe de wind staat etc.
- Clubs laten vedetten vaker op de bank, omdat ze denken dat kunstgras blessures in de hand werkt.
- Vroeger waren er ook pollenvelden en modderpoelen.
- En daarbij, sommige clubs hebben ook een thuisvoordeel met hun normale gras. Of überhaupt een thuisvoordeel, zoals Feyenoord. Waar supporters de tegenstander proberen te intimideren.
Psychologie. Als je mensen wijn laat proeven met een aldi-etiket en eentje met een luxe Frans etiket zullen ze ook altijd zeggen dat die tweede lekkerder is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:27 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit komt allemaal neer op: "het is allemaal niet zo erg als men zegt". Waarom zijn supporters én spelers het er dan over eens dat natuurgras beter is en eindigen de kunstgras clubs ieder jaar onderaan in de beste velden competitie?
Toen Feyenoord met 0-3 verloor van Excelsior lag het ook aan het kunstgras.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Psychologie. Als je mensen wijn laat proeven met een aldi-etiket en eentje met een luxe Frans etiket zullen ze ook altijd zeggen dat die tweede lekkerder is.
Het is ruimschoots onderzocht en bewezen dat er niet meer blessures zijn op kunstgras. Maar als Schaars een blessure heeft zegt hij doodleuk dat dat door het kunstgras komt. Wat supporters er mee te maken hebben snap ik al helemaal niet, die lopen er niet eens op.
Ja, dat is ook typisch. Elke wedstrijd op kunstgras waren fans en spelers van Feyenoord er over aan het zeuren. Ondertussen heeft Ajax nog nooit een wedstrijd op kunstgras verloren, maar dat vergeet men dan maar even.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toen Feyenoord met 0-3 verloor van Excelsior lag het ook aan het kunstgras.
Terwijl er zelfs slecht ingegooid werd.
Maar de clubs met kunstgras, hebben toch een beter thuisresultaat tov andere clubs?quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toen Feyenoord met 0-3 verloor van Excelsior lag het ook aan het kunstgras.
Terwijl er zelfs slecht ingegooid werd.
Ballen stuiteren nog steeds anders op kunstgras, het bevordert voetballen vanuit stilstand, het werkt blessures in de hand.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:24 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het argument van competitievervalsing ook een hele slechte.
De verschillen tussen het nieuwste kunstgras en normaal gras zijn uitermate klein. Daarbij spelen andere factoren ook mee.
- Als je denkt dat je slechter speelt op kunstgras, speel je het waarschijnlijk ook. Dat is een psychologisch effect.
- Clubs met kunstgras kunnen trainen in het voetbalstadion. Dan kun je ook al vertrouwder raken, hoe je het veld opkomt, waar de bank is, en hoe de wind staat etc.
- Clubs laten vedetten vaker op de bank, omdat ze denken dat kunstgras blessures in de hand werkt.
- Vroeger waren er ook pollenvelden en modderpoelen.
- En daarbij, sommige clubs hebben ook een thuisvoordeel met hun normale gras. Of überhaupt een thuisvoordeel, zoals Feyenoord. Waar supporters de tegenstander proberen te intimideren.
En zelfs dan zijn de spelers er nog faliekant op tegen, dat geeft te denken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat is ook typisch. Elke wedstrijd op kunstgras waren fans en spelers van Feyenoord er over aan het zeuren. Ondertussen heeft Ajax nog nooit een wedstrijd op kunstgras verloren, maar dat vergeet men dan maar even.
http://www.mejudice.nl/ar(...)nstgras-is-een-mythequote:Op donderdag 18 mei 2017 12:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar de clubs met kunstgras, hebben toch een beter thuisresultaat tov andere clubs?
Juist niet, want de bal rolt sneller.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
het bevordert voetballen vanuit stilstand,
Onzin en meermaals ontkracht.quote:het werkt blessures in de hand.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
http://www.mejudice.nl/ar(...)nstgras-is-een-mythe
Nope.
Dit is wel zeker waar. Vooral ballen met effect springen op kunstgras anders op dan op natuurgras.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ballen stuiteren nog steeds anders op kunstgras
Supporters zijn zo'n beetje de bron van alle inkomsten voor voetbalclubs, direct of indirect. Neem aan dat hun mening wel serieus moet worden genomen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Psychologie. Als je mensen wijn laat proeven met een aldi-etiket en eentje met een luxe Frans etiket zullen ze ook altijd zeggen dat die tweede lekkerder is.
Het is ruimschoots onderzocht en bewezen dat er niet meer blessures zijn op kunstgras. Maar als Schaars een blessure heeft zegt hij doodleuk dat dat door het kunstgras komt. Wat supporters er mee te maken hebben snap ik al helemaal niet, die lopen er niet eens op.
Je kunt wedstrijden op gras en kunstgras niet met elkaar vergelijken, laat staan dat je "niet kunt ontkennen" dat het een totaal andere wedstrijd is.
Dat voetballers conservatief zijn en geloven in alle onzin die heel veel mensen over kunstgras geloven is geen verrassing natuurlijk.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:37 schreef Caland het volgende:
[..]
En zelfs dan zijn de spelers er nog faliekant op tegen, dat geeft te denken.
Bij voetbalclubs is het gemiddelde thuisresultaat sowieso beter dan het uitresultaat.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar de clubs met kunstgras, hebben toch een beter thuisresultaat tov andere clubs?
Wacht even, beweer je nu dat de beweging van de bal op een kunstgrasveld onberekenbaarder is als de beweging van de bal op een grasveld?quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:39 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Supporters zijn zo'n beetje de bron van alle inkomsten voor voetbalclubs, direct of indirect. Neem aan dat hun mening wel serieus moet worden genomen.
Je ziet gewoon dat duels en de beweging van de bal totaal anders zijn op kunstgras. Ik wil niet zeggen dat dat competitievervalsing is, maar ik vind het verschrikkelijk om naar te kijken en het vereist veel te veel aanpassing van de uitspelende ploeg.
Zonder enige vorm van twijfel.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wacht even, beweer je nu dat de beweging van de bal op een kunstgrasveld onberekenbaarder is als de beweging van de bal op een grasveld?
uiteraard, dat weet iedereenquote:Op donderdag 18 mei 2017 12:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bij voetbalclubs is het gemiddelde thuisresultaat sowieso beter dan het uitresultaat.
Feyenoord heeft ook een thuisvoordeel.
Ok dat verbaasd me.quote:
Ik zie niets bijzonders.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:40 schreef Caland het volgende:
Bekijk alleen eens deze goal, iedereen die meer dan 5 keer op een voetbalveld heeft gestaan weet dat deze goal nooit op normaal gras had gevallen.
Excuses: vanaf 40 seconden.
Nee, dat beweer ik niet. Ik zeg 'anders'.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wacht even, beweer je nu dat de beweging van de bal op een kunstgrasveld onberekenbaarder is als de beweging van de bal op een grasveld?
Ja, jaren al. De eerste generatie kunstgras waar je brandplekken van kreeg ligt nergens meer.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:45 schreef Kopsterk het volgende:
Is er inmiddels al kunstgras waar je een beetje normaal slidings op kunt maken?
Vrije trappen gaan er nooit in op een normaal voetbalveld?quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:45 schreef Tchock het volgende:
Bekijk alleen eens deze goal, iedereen die meer dan 5 keer op een voetbalveld heeft gestaan weet dat deze goal nooit op kunstgras had gevallen.
Excuses: vanaf 4 minuten 40 seconden.
De bal stuitert wel degelijk "gek". Als in, je zou verwachten dat de bal verder doorstuitert.quote:
Ik had de verkeerde GAE - Ajax onder mijn ctrl+v staan. Ik bedoel het polletje van Van der Hart.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vrije trappen gaan er nooit in op een normaal voetbalveld?
Mijn punt net was dat, de nadelen van kunstgras nog buiten beschouwing latend, want die zijn vaak ofwel gebaseerd op sentiment ofwel onbewezen, kunstgras alsnog onwenselijk is. Het zorgt ervoor dat teams en spelers moeite steken in de aanpassing naar kunstgras of, in het geval van de kunstgrasclubs, er zelfs gewend aan raken, terwijl dit compleet verspilde moeite is. Internationaal heb je er helemaal niets aan en is die aanpassing waarschijnlijk zelfs een nadeel. Alleen al om die reden moet je zorgen dat iedereen op natuurgras blijft spelen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik had de verkeerde GAE - Ajax onder mijn ctrl+v staan. Ik bedoel het polletje van Van der Hart.
Mijn punt was dat er natuurlijk verschillen zijn tussen de velden en dat beide voor- en nadelen hebben. Dat maakt niet dat kunstgras meteen competitievervalsing is, net zoals een grasveld dat ook niet is. Het is heel makkelijk om één voorbeeld te pakken en daarop te betogen dat er iets mankeert aan kunstgras.
Die goal van Brock-Madsen is vooral een keepersfout. Raar opstuiterende ballen heb je namelijk op elke ondergrond.
Ja, dat ben ik met je eens.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:58 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Mijn punt net was dat, de nadelen van kunstgras nog buiten beschouwing latend, want die zijn vaak ofwel gebaseerd op sentiment ofwel onbewezen, kunstgras alsnog onwenselijk is. Het zorgt ervoor dat teams en spelers moeite steken in de aanpassing naar kunstgras of, in het geval van de kunstgrasclubs, er zelfs gewend aan raken, terwijl dit compleet verspilde moeite is. Internationaal heb je er helemaal niets aan en is die aanpassing waarschijnlijk zelfs een nadeel. Alleen al om die reden moet je zorgen dat iedereen op natuurgras blijft spelen.
Hybride velden zijn ook de toekomst wat mij betreft. Je hebt de voordelen van een grasveld met de duurzaamheid van kunstgras. Wat dat is in essentie het grote probleem voor de clubs die nu op kunstgras spelen: geld.quote:Als hybride velden een oplossing zijn kan ik me daar wel in vinden, want blijkbaar speelt Vitesse op zo'n veld en daar heb ik weinig van gemerkt.
Een speler kan het verschil maken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:23 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Prima. Dat gejank dat het verschil maakt of je wel of niet een extra speler kunt kopen...
Dan schuif je wat jeugd door. Tegenwoordig maakt dat weinig verschil met die aankopen.
Dit bedoel ik dus. Dan mis je echt totaal het punt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 11:23 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Prima. Dat gejank dat het verschil maakt of je wel of niet een extra speler kunt kopen...
Dan schuif je wat jeugd door. Tegenwoordig maakt dat weinig verschil met die aankopen.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:04 schreef Caland het volgende:
Grappig dat de enige voorstanders van kunstgras in dit topic geheel toevallig supporter zijn van Zwolle en Heracles.
Ik ben geen voorstander. Ik bestrijd alleen alle bullshit en feitelijke onjuistheden die er over worden gespuid.quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is ook een van de redenen dat ik niet voor kunstgras ben.
En de jeugd dan, die gewoon voetballen op stoeptegels of trapveldjes met kunstgras (die zelfs de naam van Cruijff dragen). Zijn die ook verkeerd bezig?quote:Op donderdag 18 mei 2017 12:58 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Mijn punt net was dat, de nadelen van kunstgras nog buiten beschouwing latend, want die zijn vaak ofwel gebaseerd op sentiment ofwel onbewezen, kunstgras alsnog onwenselijk is. Het zorgt ervoor dat teams en spelers moeite steken in de aanpassing naar kunstgras of, in het geval van de kunstgrasclubs, er zelfs gewend aan raken, terwijl dit compleet verspilde moeite is. Internationaal heb je er helemaal niets aan en is die aanpassing waarschijnlijk zelfs een nadeel. Alleen al om die reden moet je zorgen dat iedereen op natuurgras blijft spelen.
Als hybride velden een oplossing zijn kan ik me daar wel in vinden, want blijkbaar speelt Vitesse op zo'n veld en daar heb ik weinig van gemerkt.
Bij Feyenoord is het policy dat er vanaf de B al niet meer op kunstgras gespeeld wordt. In de breedtesport is kunstgras onvermijdelijk maar het gaat hier niet om breedtesport.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En de jeugd dan, die gewoon voetballen op stoeptegels of trapveldjes met kunstgras (die zelfs de naam van Cruijff dragen). Zijn die ook verkeerd bezig?
Geen toeval, Heraclas is de mooiste club van west Europa en de meest ondergewaarde club ter wereldquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:04 schreef Caland het volgende:
Grappig dat de enige voorstanders van kunstgras in dit topic geheel toevallig supporter zijn van Zwolle en Heracles.
Ik ben geen voorstander , maar gezeur is overdreven. Feyenoord speelt ook met een andere bal dan de rest van Nederland. Excelsior zijn veld is veel kleiner. Maak dan alles gelijk. En ik snap de clubs wel. Snappen is iets anders als voorstander. Maar jij leest toch weer wat je wil lezen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:04 schreef Caland het volgende:
Zo gauw ze in de buurt van een profcarrière komen spelen ze vaak vanzelf het merendeel op natuurgras, in het buitenland al helemaal.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En de jeugd dan, die gewoon voetballen op stoeptegels of trapveldjes met kunstgras (die zelfs de naam van Cruijff dragen). Zijn die ook verkeerd bezig?
Voortaan moet iedereen in de Kuip spelen, of niemand. Anders is het competitievervalsing.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:08 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander , maar gezeur is overdreven. Feyenoord speelt ook met een andere bal dan de rest van Nederland. Excelsior zijn veld is veel kleiner. Maak dan alles gelijk.
Ja Feyenoord is zelfs kampioen geworden door doellijn technologie wat alleen in de kuip wasquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voortaan moet iedereen in de Kuip spelen, of niemand. Anders is het competitievervalsing.
Gelukkig snappen aanvoerders van 12 clubs wel hoe groot het kunstgrasprobleem is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:08 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander , maar gezeur is overdreven. Feyenoord speelt ook met een andere bal dan de rest van Nederland. Excelsior zijn veld is veel kleiner. Maak dan alles gelijk. En ik snap de clubs wel. Snappen is iets anders als voorstander. Maar jij leest toch weer wat je wil lezen.
Dat een veld kan verschillen in afmeting vind ik ook ongeveer net zo ridicuul, ja.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:08 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander , maar gezeur is overdreven. Feyenoord speelt ook met een andere bal dan de rest van Nederland. Excelsior zijn veld is veel kleiner. Maak dan alles gelijk. En ik snap de clubs wel. Snappen is iets anders als voorstander. Maar jij leest toch weer wat je wil lezen.
Feyenoord tegen PSV, waar de kuip op dat moment als enige stadion doellijntechnologie in huis had.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voortaan moet iedereen in de Kuip spelen, of niemand. Anders is het competitievervalsing.
Als die bal er bij Feyenoord in was gegaan dan had Rotterdam de titel verloren door doellijntechnologiequote:Op donderdag 18 mei 2017 13:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Feyenoord tegen PSV, waar de kuip op dat moment als enige stadion doellijntechnologie in huis had.
Dat riekt meer naar competitievervalsing.
Als je moeder een piemel had, was het je vader.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als die bal er bij Feyenoord in was gegaan dan had Rotterdam de titel verloren door doellijntechnologie
Dat doellijntechnologie wordt ingebracht als competitievervalsing is echt het meest belachelijke ooit. Als je wil dat iedere beslissing onder dezelfde voorwaarden wordt gemaakt moet iedere wedstrijd in de Eredivisie door dezelfde scheidsrechter gefloten worden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Feyenoord tegen PSV, waar de kuip op dat moment als enige stadion doellijntechnologie in huis had.
Dat riekt meer naar competitievervalsing.
Hadden ze tien jaar terug moeten beseffen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:11 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Gelukkig snappen aanvoerders van 12 clubs wel hoe groot het kunstgrasprobleem is.
Inderdaad.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat doellijntechnologie wordt ingebracht als competitievervalsing is echt het meest belachelijke ooit. Als je wil dat iedere beslissing onder dezelfde voorwaarden worden gemaakt moet iedere wedstrijd in de Eredivisie door dezelfde scheidsrechter gefloten worden.
Het accurater maken van dit soort beslissingen kan op geen enkele manier de competitie 'vervalsen'
Zou mooi geweest zijn inderdaadquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Hadden ze tien jaar terug moeten beseffen.
Clubs die geen trainingscomplex kunnen betalen moeten gewoon optyfen. Voor het Nederlandse voetbal een loden ballast.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens.
[..]
Hybride velden zijn ook de toekomst wat mij betreft. Je hebt de voordelen van een grasveld met de duurzaamheid van kunstgras. Wat dat is in essentie het grote probleem voor de clubs die nu op kunstgras spelen: geld.
Het gaat niet om de aanschafkosten van het grasveld, zoals veel mensen denken. Die paar ton kan een club wel lijden. Wat een veel groter probleem is, is dat je niet in je eigen stadion kunt trainen als er natuurgras ligt, zeker niet ook nog je hoogste jeugdteams en/of vrouwenteams. Dan overbelast je je mat en krijg je een heel slecht veld. Voor clubs zonder trainingscomplex is dat een enorm probleem wat hybride gras kan oplossen.
Zoet was gewoon niet op de hoogte van deze technologie. De bal op een ongezien moment over de doellijn slepen, werkte nu tegen hem, terwijl hij er normaal mee weggekomen was.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat doellijntechnologie wordt ingebracht als competitievervalsing is echt het meest belachelijke ooit. Als je wil dat iedere beslissing onder dezelfde voorwaarden worden gemaakt moet iedere wedstrijd in de Eredivisie door dezelfde scheidsrechter gefloten worden.
Het accurater maken van dit soort beslissingen kan op geen enkele manier de competitie 'vervalsen'
Je probeert je argument kracht te geven door het naar het extreme te trekken.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat doellijntechnologie wordt ingebracht als competitievervalsing is echt het meest belachelijke ooit. Als je wil dat iedere beslissing onder dezelfde voorwaarden wordt gemaakt moet iedere wedstrijd in de Eredivisie door dezelfde scheidsrechter gefloten worden.
Dan heb je een Eredivisie bestaande uit Ajax, PSV, Feyenoord en Utrecht en een Eerste Divisie met AZ, Vitesse, Groningen, Twentequote:Op donderdag 18 mei 2017 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Clubs die geen trainingscomplex kunnen betalen moeten gewoon optyfen.
Jawel Tissudali van Cambuur.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:16 schreef Caland het volgende:
Overigens is er ook nog geen enkele profvoetballer te vinden die zich uitspreekt voor kunstgras, ook niet geheel verrassend.
En er zijn geen profvoetballers die homosexueel zijn. Ook niet geheel verrassendquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:16 schreef Caland het volgende:
Overigens is er ook nog geen enkele profvoetballer te vinden die zich uitspreekt voor kunstgras, ook niet geheel verrassend.
Een wedstrijd zonder grensrechter is ook geen competitievervalsing. De beslissingen worden dan slechter, maar voor allebei de teams. Er is niet één club die nadeel heeft en dus heeft het geen invloed op de eerlijkheid.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je probeert je argument kracht te geven door het naar het extreme te trekken.
Echter denk ik dat je het ook raar zou vinden als niet bij elke wedstrijd een grensrechter is.
Maar wat als PSV niet op de hoogte was van deze technologie en Feyenoord wel (daar was die techniek immers meerdere wedstrijden aanwezig).quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een wedstrijd zonder grensrechter is ook geen competitievervalsing. De beslissingen worden dan slechter, maar voor allebei de teams. Er is niet één club die nadeel heeft en dus heeft het geen invloed op de eerlijkheid.
Jawel, Dolberg van Ajax.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En er zijn geen profvoetballers die homosexueel zijn. Ook niet geheel verrassend
Prima, als die acht de Eredivisie gaan vormen. Acht á dertien full-profclubs op 17 miljoen inwoners is helemaal geen raar aantal. Kijk naar Italië, Spanje, Zwitserland, Duitsland voor soortgelijke verhoudingen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heb je een Eredivisie bestaande uit Ajax, PSV, Feyenoord en Utrecht en een Eerste Divisie met AZ, Vitesse, Groningen, Twente
DLT maakt de beslissing voor de scheidsrechter makkelijker maar verandert niets aan het spel. Een speler haalt de bal niet achter de lijn met of zonder technologie, althans, niet expres.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar wat als PSV niet op de hoogte was van deze technologie en Feyenoord wel (daar was die techniek immers meerdere wedstrijden aanwezig).
Klopt. Gelukkig kan je altijd terugkomen op je foutenquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:14 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Hadden ze tien jaar terug moeten beseffen.
Dan zou er minder competitievervalsing zijn bij de wedstrijden waar wél een grensrechter is. Daarom zou ook elke club die technologie moeten hebben. Het is niet alsof één ploeg er voordeel van heeft hè? Feyenoord had ook gewoon goals tegen kunnen krijgen die op basis van doellijntechnologie zouden worden toegekend.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je probeert je argument kracht te geven door het naar het extreme te trekken.
Echter denk ik dat je het ook raar zou vinden als niet bij elke wedstrijd een grensrechter is.
Het verandert wel het spel als één club er van de op hoogte is, en de andere niet.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
DLT maakt de beslissing voor de scheidsrechter makkelijker maar verandert niets aan het spel. Een speler haalt de bal niet achter de lijn met of zonder technologie, althans, niet expres.
En hoe kan het dan dat in het kleinere België meer clubs een trainingscomplex hebben? Ik tel er 9. Op 10 miljoen inwoners.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heb je een Eredivisie bestaande uit Ajax, PSV, Feyenoord en Utrecht en een Eerste Divisie met AZ, Vitesse, Groningen, Twente
Blijkbaar was het hebben van een trainingscomplex 10 jaar geleden nog geen enkel probleem. Dat is erg makkelijk weer terug te draaien.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zelfs NEC en Go Ahead hebben een trainingscomplex. Hell, zelfs mijn club (zondag vierdeklasser) heeft een complex van 6 velden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oké man.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Prima, als die acht de Eredivisie gaan vormen. Acht á dertien full-profclubs op 17 miljoen inwoners is helemaal geen raar aantal. Kijk naar Italië, Spanje, Zwitserland, Duitsland voor soortgelijke verhoudingen.
Zie hier ook de zin van een beneliga
Volgens mij traint Go Ahead ofwel in het eigen stadion, ofwel op velden van amateurclubs. NEC geen idee. En mijn club (zondag derde klasse) heeft maar twee velden (Verrassing! Clubs zijn niet altijd vergelijkbaar!)quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs NEC en Go Ahead hebben een trainingscomplex. Hell, zelfs mijn club (zondag vierdeklasser) heeft een complex van 6 velden.
Die hebben een eigen complex pal naast het stadion.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij traint Go Ahead ofwel in het eigen stadion, ofwel op velden van amateurclubs. NEC geen idee.
Maar stel je voor dat je iemand een fulltime salaris moet geven om voor het gras te zorgen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs NEC en Go Ahead hebben een trainingscomplex. Hell, zelfs mijn club (zondag vierdeklasser) heeft een complex van 6 velden.
Ze hebben één veld naast het stadion liggen inderdaad. Sorry, dan klopte mijn definitie van "complex" niet helemaal.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Die hebben een eigen complex pal naast het stadion.
Één veld voor het eerste team is natuurlijk gewoon genoeg. Feyenoord heeft jarenlang op een veld naast de Kuip getraindquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ze hebben één veld naast het stadion liggen inderdaad. Sorry, dan klopte mijn definitie van "complex" niet helemaal.
Nee dat zijn er 3 of 4 al is het alweer een tijdje geleden dat ik daar gespeeld heb. NEC heb ik het dan over.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ze hebben één veld naast het stadion liggen inderdaad. Sorry, dan klopte mijn definitie van "complex" niet helemaal.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Één veld voor het eerste team is natuurlijk gewoon genoeg. Feyenoord heeft jarenlang op een veld naast de Kuip getraind
Maar je hebt niet alleen het eerste. Je hebt ook je hoogste jeugdteam en vrouwenteam die in het stadion spelen en ergens moeten trainen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Één veld voor het eerste team is natuurlijk gewoon genoeg. Feyenoord heeft jarenlang op een veld naast de Kuip getraind
quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar je hebt niet alleen het eerste. Je hebt ook je hoogste jeugdteam en vrouwenteam die in het stadion spelen en ergens moeten trainen.
Ja daar heb je dus een complex voor. Je weet wel, iets wat zelfs nagenoeg elke amateurvereniging heeft.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar je hebt niet alleen het eerste. Je hebt ook je hoogste jeugdteam en vrouwenteam die in het stadion spelen en ergens moeten trainen.
Die velden zien er dan ook niet uit. Tevens hebnen ze vaker kunstgras dan nietquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja daar heb je dus een complex voor. Je weet wel, iets wat zelfs nagenoeg elke amateurvereniging heeft.
Voor de jeugd is dat toch ook meer dan prima, daar gaat de discussie hier ook helemaal niet over.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:36 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Die velden zien er dan ook niet uit. Tevens hebnen ze vaker kunstgras dan niet
Misschien dat het nu helder is hoe het niveau kan worden verhoogd.quote:
... En daar ligt bij vrijwel elke vereniging kunstgras. Welk probleem los je dan op?quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja daar heb je dus een complex voor. Je weet wel, iets wat zelfs nagenoeg elke amateurvereniging heeft.
De discussie gaat er over dat volgens de spelers, op kunstgras spelen voor meer blessures zorgt en je de verkeerde technieken leert omdat je je aanpast aan het gras. Ik zei dat gras in je stadion leggen niet zo makkelijk is omdat je dan nergens meer kunt trainen. Jij zegt dat je dan moet uitwijken naar amateurverenigingen - waar meestal kunstgras ligt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Voor de jeugd is dat toch ook meer dan prima, daar gaat de discussie hier ook helemaal niet over.
Volgens mij moet een bvo prima in staat zijn om twee natuurgrasvelden op een redelijke manier te onderhouden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
... En daar ligt bij vrijwel elke vereniging kunstgras. Welk probleem los je dan op?
Maar blijkbaar zijn er meer clubs die dat niet kunnen, dan die dat wel kunnen. Dan zijn er twee opties. Of je zegt "een bvo die dat niet kan moet zichzelf opheffen harhar" of je moet je afvragen of het wel werkelijk zo realistisch is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij moet een bvo prima in staat zijn om twee natuurgrasvelden op een redelijke manier te onderhouden.
Of dat Nederland structureel te klein is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar blijkbaar zijn er meer clubs die dat niet kunnen, dan die dat wel kunnen. Dan zijn er twee opties. Of je zegt "een bvo die dat niet kan moet zichzelf opheffen harhar" of je moet je afvragen of het wel werkelijk zo realistisch is.
Dat Nederland te klein is lijkt me evident. Ik wil wel een Sahara in de achterhoek of zo maar dat zit er echt niet inquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Of dat Nederland structureel te klein is.
Je hebt het niet over kunnen maar over willen. Als je als bvo geen complex hebt voor je jeugd en bijvoorbeeld amateurtak (wat imo al echt te schandalig voor woorden is) dan maak je bijvoorbeeld met een nabijgelegen amateurclub de afspraak dat je daar het hoofdveld huurt of overneemt. Wij trainen er de hele week op, zorgen dat een grasmeester het in orde houdt en jullie spelen er in het weekend op. Probleem opgelost toch?quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar blijkbaar zijn er meer clubs die dat niet kunnen, dan die dat wel kunnen.
quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar blijkbaar zijn er meer clubs die dat niet kunnen daar geen geld voor vrij willen maken in hun begroting, dan die dat wel kunnen willen. Dan zijn er twee opties. Of je zegt "een bvo die dat niet kan moet zichzelf opheffen harhar" of je moet je afvragen of het wel werkelijk zo realistisch is.
Nee maar jij doet hier alsof al die amateurclubs er geweldig bij liggenquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Voor de jeugd is dat toch ook meer dan prima, daar gaat de discussie hier ook helemaal niet over.
De KNVB is de enige die dit er doorheen kan krijgen want zelf gaan de clubs dat niet doen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:47 schreef Caland het volgende:
En natuurlijk hoef je echt niet te verwachten dat elke club een veld heeft zoals in de Kuip, maar normaal gras moet op het allerhoogste niveau toch altijd een minimale vereiste zijn.
Ik neem aan dat de clubs hier een stem in hebben, net zoals ze moesten stemmen over de nieuwe voetbalpiramide en de nieuwe opzet voor de Eredivisie. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:51 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De KNVB is de enige die dit er doorheen kan krijgen want zelf gaan de clubs dat niet doen.
Gelukkig kan men bouwen op de KNVB.
Dan hebben jullie een fantastische grasmeester denk ik. De amateurclub waar ik vroeger speelde had één mooi veld maar daar mocht dan ook niemand op trainen of spelen behalve het eerstequote:Op donderdag 18 mei 2017 13:55 schreef zoekeenleven het volgende:
Onze lokale club (vierde klasse) heeft 4 in keurige staat verkerende natuurgrasvelden. Kan niet begrijpen dat een bvo dat niet kan betalen.
Geef om deze Vierde Klasser! SMS nu Eredivisie AAN naar 5858.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:55 schreef zoekeenleven het volgende:
Onze lokale club (vierde klasse) heeft 4 in keurige staat verkerende natuurgrasvelden. Kan niet begrijpen dat een bvo dat niet kan betalen.
Wij hadden een hoofdveld waar inderdaad niemand behalve het eerste op trainde, maar in het weekend werd daar wel gewoon door meerdere teams op gespeeld. Lag er echt fantastisch bij.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:56 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan hebben jullie een fantastische grasmeester denk ik. De amateurclub waar ik vroeger speelde had één mooi veld maar daar mocht dan ook niemand op trainen of spelen behalve het eerste
Dat wordt toch tegen gestemdquote:Op donderdag 18 mei 2017 13:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de clubs hier een stem in hebben, net zoals ze moesten stemmen over de nieuwe voetbalpiramide en de nieuwe opzet voor de Eredivisie. Maar dat weet ik niet zeker.
quote:Het geheim van het gras van De Kuip
Door Lennard Montizaan - 17 september 2016
De Branchevereniging Sport en Cultuurtechniek doet zijn best om de sportfaciliteiten in Nederland, en dan vooral de velden, te verbeteren. Gisteren had de vereniging een middag georganiseerd voor ‘jonge professionals’ in dat vak. The Next Generation. De middag voltrok zich in De Kuip, waar een veld ligt om van te watertanden. Logisch dat het daar over ‘echt gras’ zou gaan. En dat ging het, beste lezer, dat ging het.
De opening is een vriendelijk opwarmertje met wat feitjes uit de Nederlandse sportveldenhistorie. Wist u bijvoorbeeld dat Nederland in 1960 zo’n 6.000 voetbalvelden telde? Wat volgt is een stortvloed aan argumenten voor echt gras.
Joop Schinkel beheert namens de gemeente Castricum zo’n 24 voetbalvelden. Daarvan is er maar één van plastic. Bijzonder in een tijd waarin de kunstmatige sprieten de macht lijken over te nemen in het sportveldenuniversum. En in Castricum leek er voldoende aanleiding voor verdringing van de echte velden te bestaan. Door de ondergrond van klei en veen waren die er namelijk vrijwel constant belabberd aan toe.
Lavaveld
Dan valt voor het eerst het woordje ‘lava’. Dat exotische spul heeft de prettige eigenschap dat het bijzonder goed water doorlaat en zo zorgt voor een strak, stabiel veld waarop veel gespeeld kan worden, ook bij slechte weersomstandigheden. Waarmee een argument voor kunstgras (“Je kunt er veel vaker op spelen”) al vlotjes onderuit wordt gehaald.
Om een lavaveld aan te leggen ben je zo’n 20.000 euro kwijt. Stukje minder dan de vier ton die voor een kunstgrasveld mag worden neergeteld. Een andere mythe ontkracht. Bovendien kost het onderhoud van een kunstgrasveld jaarlijks net zoveel als dat van een veld met echt gras: zo’n 7.000 euro. Pats, waarom zou je in hemelsnaam nog die investering doen? “Omdat de gemeentes er een lichtinstallatie bij cadeau doen”, klinkt het van achter uit de zaal. Instemmend gegrom weerklinkt. De toon is gezet tegen de tijd dat het pauze is, groeiende sprietjes zijn duidelijk erg populair bij dit gezelschap. Uw fotograaf heeft het naar zijn zin in deze eigen parochie.
‘Dennis’
Na de pauze gaat het van de breedtesport naar de topsport en vertelt de beroemdste ‘grasman’ van Nederland, Erwin Beltman, zijn verhaal. De bezoekers mogen zelfs aan de sprieten ruiken en voelen. Heerlijke details komen voorbij: het gras in De Kuip is 2,4 cm lang, de maaimachine van Beltman heet Dennis en hij maait altijd lopend, soms wel negen keer per week. Erwin en zijn team zijn bezeten van hun vak. De zes velden die ze onderhouden moeten er allemaal perfect bijliggen. “Een voordeel van goede trainingsvelden is dat ze niet zo vaak ‘binnen’, dus in het stadion, komen trainen” , vertelt Beltman. “Dat wil je niet, dat ze op het hoofdveld trainen. Vooral Koeman had daar een handje van.”
Aan apparatuur, vakmanschap en mankracht heeft Beltman geen gebrek. Maar alles staat of valt bij een goede communicatie. Met de trainer, de directie. “Maar ook met de spelers. Kuyt is altijd geïnteresseerd en toen Steven Berghuis zijn eerste wedstrijd in de Kuip had gespeeld voor Feyenoord, kwam hij me bijna omhelzen, zo mooi vond hij de mat.”
Beltman is 24 uur per dag met zijn velden bezig. De constant veranderende omstandigheden houden hem scherp: “Je moet op de juiste momenten de juiste dingen doen. Of juist iets niet doen.”
Veel andere clubs zijn inmiddels overgegaan op kunstgras. “Een kwestie van prioriteiten. Bij PEC trainen ze graag in het stadion en dan is kunstgras wel handig, ja. Maar de zware blessures die ze daar hebben, hebben wij hier dan weer niet.”
Vorig jaar liep een keeper van Feyenoord tijdens een wedstrijd op het kunstgras van Cambuur een zware blessure op. “Dat veld was voor een deel bevroren en daar gebeurde het. Logisch, want onder kunstgras hoeft geen veldverwarming te liggen. De KNVB moet de clubs met kunstgras gewoon verplichten veldverwarming aan te leggen. Moet je eens kijken hoe snel ze dan overgaan op echt gras. Zo’n operatie is namelijk onbetaalbaar.”
Je zou bijna gaan denken dat Beltman een hekel heeft aan kunstgras. “Nee hoor, het is best mooi. Vooral als het brandt”
quote:
quote:Je zou bijna gaan denken dat Beltman een hekel heeft aan kunstgras. “Nee hoor, het is best mooi. Vooral als het brandt”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
Ik speelde tot voor kort bij de grootste senioren vereniging van Nederland en hoewel spelen op mooi natuurlijk gras natuurlijk fijner is, is dat met alleen al 40 seniorenteams en 5 velden niet opportuun, bij ons lagen na 8 weken alle velden in puin. Ik ben ook niet mee eens dat kunstgras slecht is, de moderne velden doen echt niet onder voor normale grasvelden, sterker nog ik durf gerust te zeggen dat er minder blessures vallen, geen rare kuilen in je veld. Maar goed de voetbal staat vol valse nostalgie gebaseerd op meningen van spelers die nauwelijks de MAVO hebben afgemaakt. Juist kunstgras wat veel uniformer is is veel eerlijker, moet je zien er zijn zelfs coaches die bewust het gras niet laten maaien om de tegenstander dwars te zitten. Of een Mourinho die aan de hand van de tegenstander het veld kleiner of groter maakt. Laat me niet lachen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 13:55 schreef zoekeenleven het volgende:
Het is gewoon een verslag van een bijeenkomstquote:Op donderdag 18 mei 2017 14:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kinderachtig geschreven stuk vol onzin. Kunstgras leidt niet tot blessures.
Jij maakt weer een vergelijking tusen breedtesport en topsport. Niet doen, gewoon niet doen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik speelde tot voor kort bij de grootste senioren vereniging van Nederland en hoewel spelen op mooi natuurlijk gras natuurlijk fijner is, is dat met alleen al 40 seniorenteams en 5 velden niet opportuun, bij ons lagen na 8 weken alle velden in puin. Ik ben ook niet mee eens dat kunstgras slecht is, de moderne velden doen echt niet onder voor normale grasvelden, sterker nog ik durf gerust te zeggen dat er minder blessures vallen, geen rare kuilen in je veld. Maar goed de voetbal staat vol valse nostalgie gebaseerd op meningen van spelers die nauwelijks de MAVO hebben afgemaakt. Juist kunstgras wat veel uniformer is is veel eerlijker, moet je zien er zijn zelfs coaches die bewust het gras niet laten maaien om de tegenstander dwars te zitten. Of een Mourinho die aan de hand van de tegenstander het veld kleiner of groter maakt. Laat me niet lachen.
Castricum, hij vertelt er ook bij dat men daar zandgrond heeft? Ik heb veel in die regio gespeeld, en daar hoef je weinig aan velden te doen, de grond is zeer vruchtbaar en door de zandgrond heb je niet eens drainage nodig, heb meegemaakt dat na een wolkbreuk het veld een halfuur later zo goed als droog was.quote:
Ah laten we dan even voor gemak de Arena nemen, daar heeft men ondanks 30 nieuwe matten, en vele verbeteringen 15 jaar op een drama mat gespeeld met de nodige blessures, en ook in de geroemde kuip zijn er wel periodes geweest dat de mat dramatisch was na een concert.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij maakt weer een vergelijking tusen breedtesport en topsport. Niet doen, gewoon niet doen.
De techniek is nu ook gewoon veel verder, zelfs kleine clubs als NEC en Groningen hebben prima natuurmatten liggen het hele seizoen door.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah laten we dan even voor gemak de Arena nemen, daar heeft men ondanks 30 nieuwe matten, en vele verbeteringen 15 jaar op een drama mat gespeeld met de nodige blessures, en ook in de geroemde kuip zijn er wel periodes geweest dat de mat dramatisch was na een concert.
Ja en de moderne kunstgras matten zijn ook prima, allemaal nostalgisch gelul in de voetballerij, nergens zoveel amateurisme in een sport waar je professionaliteit mag verwachten. Geld niet alleen voor velden, maar ook van manier van training, scouting, statistieken, etc. Dan rotten ze weer een lijk als Willem van Hanegem of Johan Derksen op TV dat dat allemaal onzin is, terwijl in een relatief kleine amateur sport als Korfbal er een stuk professioneler gewerkt word.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:18 schreef Caland het volgende:
[..]
De techniek is nu ook gewoon veel verder, zelfs kleine clubs als NEC en Groningen hebben prima natuurmatten liggen het hele seizoen door.
En nog steeds is er geen voetballer op de aardbol die een goede kunstgrasmat prefereert boven een goede grasmat. Daarbij vind ik de argumenten van Peters en Bruggink eigenlijk nog het meest overtuigend. Het wordt een ander spelletje en dat moet je vooral op het hoogste niveau echt niet willen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en de moderne kunstgras matten zijn ook prima
Zaalkorfbal is een stuk, wat zeg ik veel meer belangrijker dan veldkorfbal.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en de moderne kunstgras matten zijn ook prima, allemaal nostalgisch gelul in de voetballerij, nergens zoveel amateurisme in een sport waar je professionaliteit mag verwachten. Geld niet alleen voor velden, maar ook van manier van training, scouting, statistieken, etc. Dan rotten ze weer een lijk als Willem van Hanegem of Johan Derksen op TV dat dat allemaal onzin is, terwijl in een relatief kleine amateur sport als Korfbal er een stuk professioneler gewerkt word.
Ja maar jij weet ook dat die grasmat niet altijd goed is. Daarnaast ontwikkeld kunstgras zich steeds beter, als je kijkt naar de 1e generatie, dat sloeg inderdaad nergens op, daar stuiterde de bal 2x zo hoog op, qua fysiek gedragen de huidige kunstgrasvelden zich vrijwel gelijkwaardig, zeker als ze natgespoten worden.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:27 schreef Caland het volgende:
[..]
En nog steeds is er geen voetballer op de aardbol die een goede kunstgrasmat prefereert boven een goede grasmat. Daarbij vind ik de argumenten van Peters en Bruggink eigenlijk nog het meest overtuigend. Het wordt een ander spelletje en dat moet je vooral op het hoogste niveau echt niet willen.
Uiteraard, veldkorfbal is een tussendoortje, ging me er meer om hoe amateuristisch men nog denkt in het voetbal.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:27 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Zaalkorfbal is een stuk, wat zeg ik veel meer belangrijker dan veldkorfbal.
Op topniveau moet dat altijd mogelijk zijn.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja maar jij weet ook dat die grasmat niet altijd goed is.
Naja, je ziet ook bij de grotere clubs met veel budget dat het veld soms ruk is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:30 schreef Caland het volgende:
[..]
Op topniveau moet dat altijd mogelijk zijn.
Kulargument ook want kunstgras is in de winterperiodes ook gewoon kut.
In de veldentesten staat het kunstgras steevast onderaan. En dat wordt wekelijks beoordeeld. Het kan dus nog altijd kutter.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naja, je ziet ook bij de grotere clubs met veel budget dat het veld soms ruk is.
Ja en hoeveel vooroordelen spelen daar? 20 jaar terug vond men ook dat kunststof kurken niet konden op een fles wijn, tegenwoordig weet men wel beter.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:33 schreef Caland het volgende:
[..]
In de veldentesten staat het kunstgras steevast onderaan. En dat wordt wekelijks beoordeeld. Het kan dus nog altijd kutter.
Hoe zijn het vooroordelen als die beoordeling na afloop van de wedstrijd wordt gegeven?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en hoeveel vooroordelen spelen daar? 20 jaar terug vond men ook dat kunststof kurken niet konden op een fles wijn, tegenwoordig weet men wel beter.
Elke week wordt aan de aanvoerder gevraagd hoe hij het veld heeft beoordeeld. Vooroordelen? Gewoon simpel voetbalverstand gok ik.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en hoeveel vooroordelen spelen daar? 20 jaar terug vond men ook dat kunststof kurken niet konden op een fles wijn, tegenwoordig weet men wel beter.
Door wie, op basis van wat voor criteria? Ik mag niet hopen dat men voetballers gaat vragen om een professionele beoordeling van het gras?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:37 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hoe zijn het vooroordelen als die beoordeling na afloop van de wedstrijd wordt gegeven?
I rest my case.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Elke week wordt aan de aanvoerder gevraagd hoe hij het veld heeft beoordeeld. Vooroordelen? Gewoon simpel voetbalverstand gok ik.
Jaren geleden dacht men inderdaad nog dat Nederland trendsetter ging worden op dit gebied. Nou, niemand is ons achtervolgd hoor
Precies. Nog steeds geen profvoetballer of trainer te vinden die een goede kunstgrasmat prefereert boven een goede grasmat. Zelfs een Ron Jans niet. Maar gelukkig hebben we daar raptorix die zijn bevindingen op bierklasse amateurniveau vertaalt naar topsport.quote:
Nogmaals een perfecte grasmat is natuurlijk fijner als een perfecte kunstgrasmat, echter feit is is dat dat dit zeker in Nederland niet altijd haalbaar is, daarnaast is het dus eerlijker om allemaal op een zelfde ondergrond te spelen. Al afgezien dat het qua kosten een stuk interessanter is.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies. Nog steeds geen profvoetballer of trainer te vinden die een goede kunstgrasmat prefereert boven een goede grasmat. Zelfs een Ron Jans niet. Maar gelukkig hebben we daar raptorix die zijn bevindingen op bierklasse amateurniveau vertaalt naar topsport.
Het is juist in Nederland wel altijd haalbaar omdat wij verreweg het beste klimaat hebben om een goede grasmat te kunnen onderhouden, helemaal als je het gaat hebben over een veld waar maar maximaal 1 of 2 keer op gespeeld wordt per week.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nogmaals een perfecte grasmat is natuurlijk fijner als een perfecte kunstgrasmat, echter feit is is dat dat dit zeker in Nederland niet altijd haalbaar is, daarnaast is het dus eerlijker om allemaal op een zelfde ondergrond te spelen. Al afgezien dat het qua kosten een stuk interessanter is.
Hoe verklaar je dan dat er zo vaak slechte velden zijn bij bepaalde clubs?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is juist in Nederland wel altijd haalbaar omdat wij verreweg het beste klimaat hebben om een goede grasmat te kunnen onderhouden, helemaal als je het gaat hebben over een veld waar maar maximaal 1 of 2 keer op gespeeld wordt per week.
Die velden worden alsnog hoger beoordeeld dan kunstgrasvelden. Spelers spelen daar blijkbaar toch liever op.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er zo vaak slechte velden zijn bij bepaalde clubs?
Bij welke clubs dan?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er zo vaak slechte velden zijn bij bepaalde clubs?
Athletic Bilbao ondersteunt succesvol 140 lokale clubs met 1.2 miljoen euro per jaar - en dat bedrag is puur voor de coordinatie en uitwisseling van ideeën, lezingen, seminars, sportwetenschap. Het kan dus wel, maar goed, dat is dan ook een vrij aparte club uit een nogal aparte staat ('communistisch tuig' zeggen ze in Madrid). Met een nogal apart wervingsbeleid.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:48 schreef raptorix het volgende:
Maar als je het over kosten wilt hebben, dan moet je gewoon een pot maken waar elke club even veel betaalt voor zijn mat. Maar nogmaals dat gaan ze nooit doen, want solidariteit en voetbal is ver te zoeken.
`quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nogmaals een perfecte grasmat is natuurlijk fijner als een perfecte kunstgrasmat, echter feit is is dat dat dit zeker in Nederland niet altijd haalbaar is, daarnaast is het dus eerlijker om allemaal op een zelfde ondergrond te spelen. Al afgezien dat het qua kosten een stuk interessanter is.
En nu zeggen dat echt gras toch wel fijner is....quote:Ik ben ook niet mee eens dat kunstgras slecht is, de moderne velden doen echt niet onder voor normale grasvelden, sterker nog ik durf gerust te zeggen dat er minder blessures vallen, geen rare kuilen in je veld
Ik bedoel te zeggen dat kunstgras een constante kwaliteit heeft die nauwelijks onderdoet voor gewoon gras.Echter gewoon gras heeft nogal te leiden onder de mate waarop het bespeeld word en de natuurlijke invloeden, die problemen heb je niet met kunstgras. De laatste jaren hebben we redelijk milde winters gehad waardoor de problemen wat minder naar voren zijn gekomen.quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:59 schreef Komakie het volgende:
[..]
`
Eerste post in deze discussie van jou:
[..]
En nu zeggen dat echt gras toch wel fijner is....
Zeiden ze vroeger ook over mensen die beweerden dat de aarde rond was.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:00 schreef Scrummie het volgende:
Sowieso zijn mensen die kunstgras blijven verdedigen gewoon compleet knettergek.
Omdat ze zich aan de regels hielden?quote:Op donderdag 18 mei 2017 10:51 schreef Oldground het volgende:
Ben het alleen oneens met een fonds, want de clubs die hier jarenlang financieel voordeel uit hebben gehaald mede door het verlaten van het trainingscomplex, moeten maar op de blaren zitten.
Ja goeie vergelijking.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zeiden ze vroeger ook over mensen die beweerden dat de aarde rond was.
Die mensen zoals raptorix trekken de discussie vooral naar het amateurvoetbal maar daar gaat het helemaal niet over.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:00 schreef Scrummie het volgende:
Sowieso zijn mensen die kunstgras blijven verdedigen gewoon compleet knettergek.
Klopt.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Die mensen zoals raptorix trekken de discussie vooral naar het amateurvoetbal maar daar gaat het helemaal niet over.
Volgens mij is er niemand die betwist dat het voor de amateurs een geweldige uitkomst is.
Liever zoiets als gravel, though. Voor de jeugdwerking.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Die mensen zoals raptorix trekken de discussie vooral naar het amateurvoetbal maar daar gaat het helemaal niet over.
Volgens mij is er niemand die betwist dat het voor de amateurs een geweldige uitkomst is.
Was in 2 uurtjes gefixed.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:03 schreef Caland het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Volgens mij is zelfs dit plaatje nog actueler.
Het zal wel door de kunstgrasmaffia komen. Ik hoop dat dit mooie initiatief resultaat heeft, dat zou goed zijn voor het voetbal. De laatste tijd lees je zelfs wel eens dat buitenlandse spelers niet naar Nederland willen komen vanwege al het kunstgras.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:43 schreef Smoofie het volgende:
How hard can it be? Amateurclubs kunnen soms een goede grasmat neerleggen en daar wordt elke week op gespeeld
Waar lees jij dat? Geef ze genoeg geld en ze komen wel.quote:Op donderdag 18 mei 2017 17:13 schreef AFCNiels het volgende:
[..]
Het zal wel door de kunstgrasmaffia komen. Ik hoop dat dit mooie initiatief resultaat heeft, dat zou goed zijn voor het voetbal. De laatste tijd lees je zelfs wel eens dat buitenlandse spelers niet naar Nederland willen komen vanwege al het kunstgras.
Mijn haat voor kunstgras is net zo groot als mijn haat voor Robert Maaskant![]()
![]()
Terwijl kunstgras juist niet natuurvriendelijk is en iets voor kortzichtige, krenterige boekhouders.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:44 schreef Smoofie het volgende:
Mijn haat voor kunstgras is net zo groot als mijn haat voor groenlinks
http://nos.nl/artikel/217(...)-voor-discussie.htmlquote:Het manifest waarin Kuijt en elf van zijn collega's oproepen om een verbod in te stellen op kunstgras, was een initiatief van de spelersbelangenorganisatie VVCS. Directeur Danny Hesp onderschrijft de "toegenomen irritatie" van de spelers.
"De spelers ervaren het onregelmatig spelen op kunstgras als zeer ongemakkelijk", vertelt Hesp. "Er zijn veel meer klachten na het spelen op kunstgras dan na het spelen op gewoon gras."
"Ik heb net een Europees voetbalcongres bezocht en daar was men verbijsterd over de hoeveelheid kunstgrasvelden die wij hebben in de eredivisie en de Jupiler League."
De KNVB toont begrijp voor het standpunt van de aanvoerders en de VVCS, maar trekt geen partij.
"Wij begrijpen de discussie die de aanvoerders aanzwengelen", laat de bond weten in een verklaring. "Clubs mogen echter zelf bepalen op wat voor soort ondergrond zij spelen. Dat zij voordelen in kunstgras zien is te begrijpen, zeker als je kijkt naar de financiën en de belastbaarheid van een veld."
KNVB open voor discussie
"Maar het is goed om deze discussie te blijven voeren met spelers, clubs en andere betrokkenen", zegt de KNVB, die voor komende maandag een zogeheten kenniscongres aankondigde.
Hier zullen de Eredivisie CV (ECV), de Coöperatie Eerste Divisie (CED) en de Coaches Betaald Voetbal (CBV) van gedachten wisselen en discussiëren over de voor- en nadelen van natuurgras, kunstgras en hybride velden.
Maar worden de beoordelingscijfers van de kunstgrasvelden niet negatief beëinvloed doordat de clubs die gewoon gras hebben liggen in de meerderheid zijn en de spelers van die clubs kunstgras sowieso vervelend vinden doordat ze gewoon gras gewend zijn?quote:Op donderdag 18 mei 2017 15:50 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die velden worden alsnog hoger beoordeeld dan kunstgrasvelden. Spelers spelen daar blijkbaar toch liever op.
En daar gaat het om.
Zelfs in de JL waar het merendeel op kunstgras speelt staan de echte velden steevast bovenaan.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:40 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Maar worden de beoordelingscijfers van de kunstgrasvelden niet negatief beëinvloed doordat de clubs die gewoon gras hebben liggen in de meerderheid zijn en de spelers van die clubs kunstgras sowieso vervelend vinden doordat ze gewoon gras gewend zijn?
Ik ben wel benieuwd hoe het lijstje eruit ziet als alleen de scores in acht worden genomen die de aanvoerders van de kunstgrasclubs hebben gegeven.
Dan nog is het interessant om te weten of er grote verschillen zitten tussen de beoordelingen door de grasclubteamaanvoerders en die door de kunstgrasclubteamaanvoerders. Het kan namelijk zijn dat spelers die gras gewend zijn een sterkere voorkeur hebben voor hun "eigen" ondergrond dan spelers die kunstgras gewend zijn.quote:Op donderdag 18 mei 2017 20:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs in de JL waar het merendeel op kunstgras speelt staan de echte velden steevast bovenaan.
Dan mogen ze zich ook houden aan de nieuwe regels.quote:Op donderdag 18 mei 2017 16:03 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Omdat ze zich aan de regels hielden?
Het leven is oneerlijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
helemaal voor echt gras, maar;
wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
Ah fijn dus je bent het met ons eens. Kunstgras met veel rubber is de bombquote:Op vrijdag 19 mei 2017 10:48 schreef Klopkoek het volgende:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Artificial_turf#Injuries
Sta op voor kanker. Letterlijk
Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
wel beetje triest om iemand als kuyt te zien zeuren over kunstgras bij exelcior. een klein clubje met weinig geld, die het doet omdat het goedkoper is.
ja, daar heeft feyenoord geel last van, geldgebrek. die hebben genoeg budget om kampioen te worden, iets wat exelcior NOOIT zal lukken.
Ik vind het ook wel opvallend dat Feyenoord geen knikker raakt op kunstgras. Meeste punten die ze hebben laten liggen is gewoon op kunstgras. Dat slaat nergens op. Als je naar Ajax kijkt, die hebben daar veel minder moeite mee.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 09:02 schreef pokkerdepok het volgende:
Zou me niets verbazen als het aanleggen van kunstgras duurder is, maar het onderhoud veel lager en minder arbeidsintensief. Zo gaat dat bij meer sporten.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.
Is hier ook al wat voorbij gekomen over de kosten van kunstgras ten opzichte van natuurgras? Want volgens mij is kunstgras zeker niet per definitie goedkoper.
Het is ook helemaal niet per definitie veel goedkoper, dat wordt het pas als je je complex afbreekt en iedereen op dat ene kunstgrasveldje laat spelen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Joh, Feyenoord was een paar jaar geleden bijna failliet. Ook toen gingen ze niet over op kunstgras en hadden ze de beste mat van het betaald voetbal.
Is hier ook al wat voorbij gekomen over de kosten van kunstgras ten opzichte van natuurgras? Want volgens mij is kunstgras zeker niet per definitie goedkoper.
Ze spelen ook ander voetbal. Feyenoord moet het meer van de duels hebben, Ajax van het positiespel. Ik zie ook wel wat in het argument dat sommige aanvoerders aanvoeren, kunstgras laat je anders voetballen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:21 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel opvallend dat Feyenoord geen knikker raakt op kunstgras. Meeste punten die ze hebben laten liggen is gewoon op kunstgras. Dat slaat nergens op. Als je naar Ajax kijkt, die hebben daar veel minder moeite mee.
Zou goed kunnen. Kunstgras heeft ook een bepaalde levensduur, dat granulaat moet regelmatig vervangen worden en ander onderhoud is ook gewoon nodig.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:22 schreef Komakie het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen als het aanleggen van kunstgras duurder is, maar het onderhoud veel lager en minder arbeidsintensief. Zo gaat dat bij meer sporten.
In 2002 ging de Duitse voetbalbond eisen stellen. Iedere club moest een complex hebben enzovoorts. Nederland bewandelde de omgekeerde weg. Belachelijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is ook helemaal niet per definitie veel goedkoper, dat wordt het pas als je je complex afbreekt en iedereen op dat ene kunstgrasveldje laat spelen.
http://www.ad.nl/nederlan(...)t-techniek~a5d83032/quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:27 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ze spelen ook ander voetbal. Feyenoord moet het meer van de duels hebben, Ajax van het positiespel. Ik zie ook wel wat in het argument dat sommige aanvoerders aanvoeren, kunstgras laat je anders voetballen.
Kunstgras is wel degelijk veel goedkoper. Een kunstgrasveld aanleggen kost ongeveer drie ton tegen de helft voor natuurgras. Het grote verschil is alleen dat het onderhoud van een kunstgrasveld vrijwel nihil is en dat het veel langer meegaat. En dat één kunstgrasveld meerdere grasvelden vervangt (want je kunt op een kunstgrasveld vijf keer zo veel spelen als op echt gras).quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zou goed kunnen. Kunstgras heeft ook een bepaalde levensduur, dat granulaat moet regelmatig vervangen worden en ander onderhoud is ook gewoon nodig.
Het zou best goedkoper kunnen zijn, maar het zal geen gigantisch bedrag zijn zoals Caland al aangeeft.
quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Kunstgras is wel degelijk veel goedkoper. Een kunstgrasveld aanleggen kost ongeveer drie ton tegen de helft voor natuurgras. Het grote verschil is alleen dat het onderhoud van een kunstgrasveld vrijwel nihil is en dat het veel langer meegaat. En dat één kunstgrasveld meerdere grasvelden vervangt (want je kunt op een kunstgrasveld vijf keer zo veel spelen als op echt gras).
Precieze bedragen zijn lastig te vinden maar ik zou niet te snel zeggen dat het geen gigantisch bedrag is. Toen Sparta overstapte op kunstgras werd gemeld dat het een "groot deel" van de bezuiniging van 1,5 miljoen euro meebracht. Voor de clubs die op kunstgras spelen is een paar ton in een jaar echt een kapitaal. Dat zijn meerdere spelers, of het uitbouwen van je tribune, of het halen van Europees voetbal.
Bronquote:Verschil in kosten kunstgrasveld en natuurgrasveld.
Onderhoudskosten kunstgrasveld per jaar ¤ 38.450,00
Onderhoudskosten natuurgrasveld per jaar ¤ 18.650,00 -
Verschil ¤ 19.800,00
Op kunstgras trainen terwijl je (bijna) al je wedstrijden op natuurgras speelt lijkt me niet echt bevorderlijk voor de prestatiesquote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Bron
Disclaimer: dit is slechts één (op het oog betrouwbare) bron. In hoeverre hier nog zaken als veldverwarming spelen weet ik niet. Voor natuurgras is dit verplicht in de eredivisie meen ik. Dat is het voor kunstgras niet, al kan zo'n veld wel degelijk bevriezen en heeft veldverwarming meerwaarde.
Punt is: het is niet vanzelfsprekend dat kunstgras goedkoper is. Ja, een amateurclub kan het veld het hele jaar door belasten. Dáár zit de meerwaarde dan ook. Dat gaat voor een bvo echter veel minder op omdat die in de regel sowieso meer faciliteiten hebben. En dan nog, waarom zou je kunstgras op je hoofdveld gebruiken in plaats van op de trainingsvelden?
Er is dus in dat opzicht geen reden om voor het hoofdveld over te gaan op kunstgras.
Precies wat Beltman al zei, je zou voor de gein eens die kutgrasclubjes ook moeten verplichten om veldverwarming aan te leggen, moet je eens zien hoe snel ze weer overstappen. Het verschil zit hem ook helemaal niet in de onderhoudskosten (die zijn bij kunstgras zelfs hoger) maar puur op ruimtebesparing. Ergo:quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Bron
Disclaimer: dit is slechts één (op het oog betrouwbare) bron. In hoeverre hier nog zaken als veldverwarming spelen weet ik niet. Voor natuurgras is dit verplicht in de eredivisie meen ik. Dat is het voor kunstgras niet, al kan zo'n veld wel degelijk bevriezen en heeft veldverwarming meerwaarde.
Punt is: het is niet vanzelfsprekend dat kunstgras goedkoper is. Ja, een amateurclub kan het veld het hele jaar door belasten. Dáár zit de meerwaarde dan ook. Dat gaat voor een bvo echter veel minder op omdat die in de regel sowieso meer faciliteiten hebben. En dan nog, waarom zou je kunstgras op je hoofdveld gebruiken in plaats van op de trainingsvelden?
Er is dus in dat opzicht geen reden om voor het hoofdveld over te gaan op kunstgras.
twitter:sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:23:47Als natuurgras (eindelijk) een licentie-eis wordt, moet je die clubs helemaal niet financieel compenseren. Hebben jarenlang geprofiteerd. reageer retweet
twitter:sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:19:58Dat gelul ook van kunstgrasclubs die nu piepen dat ze geen trainingscomplex meer hebben en dat het daarom te duur wordt. Zelf voor gekozen. reageer retweet
Principieel ben ik het eens met Mossou, maar op die manier krijg je zo'n wijziging er niet door. Onder het motto 'als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan' zullen alle clubs toch moeten lappen denk ik.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies wat Beltman al zei, je zou voor de gein eens die kutgrasclubjes ook moeten verplichten om veldverwarming aan te leggen, moet je eens zien hoe snel ze weer overstappen. Het verschil zit hem ook helemaal niet in de onderhoudskosten (die zijn bij kunstgras zelfs hoger) maar puur op ruimtebesparing. Ergo:twitter:sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:23:47Als natuurgras (eindelijk) een licentie-eis wordt, moet je die clubs helemaal niet financieel compenseren. Hebben jarenlang geprofiteerd. reageer retweet
twitter:sjoerdmossou twitterde op donderdag 18-05-2017 om 14:19:58Dat gelul ook van kunstgrasclubs die nu piepen dat ze geen trainingscomplex meer hebben en dat het daarom te duur wordt. Zelf voor gekozen. reageer retweet
Zou dat prima vinden als het om een eenmalig bedrag gaat, daarna moeten die clubjes er maar ruimte voor maken in de begroting.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:10 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Principieel ben ik het eens met Mossou, maar op die manier krijg je zo'n wijziging er niet door. Onder het mom 'als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan' zullen alle clubs toch moeten lappen denk ik.
Precies, het is nogal oneerlijk tegenover NEC, Go Ahead, De Graafschap enz. dat ze mee zouden moeten betalen aan het onderhoud van de natuurgrasvelden van hun krenterige concurrenten. Een eenmalig bedrag voor aanleg van nieuw natuurgras en evt het herontwikkelen van een trainingscomplex is nog wel te verantwoorden, omdat die clubs in eerste instantie nooit tegen de regels hebben gehandeldquote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zou dat prima vinden als het om een eenmalig bedrag gaat, daarna moeten die clubjes er maar ruimte voor maken in de begroting.
Eens. Dat lijkt me ook reëel.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zou dat prima vinden als het om een eenmalig bedrag gaat, daarna moeten die clubjes er maar ruimte voor maken in de begroting.
Bij Heracles is het geen verkapte sponsoring, die zijn zelfs uithangbord van Ten Cate, die die velden maakt. Dit zou bij andere clubs best wel eens het geval geweest kunnen zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eens. Dat lijkt me ook reëel.
Iets anders: zouden clubs als Heracles niet gewoon korting hebben gekregen op hun velden? Ik kan me voorstellen dat zo'n leverancier flink onder de kostprijs gaat zitten bij een bvo met het oog op bredere acceptatie bij amateurclubs. Verkapte sponsoring zeg maar.
je snapt wel het verschil in budget tussen feyenoord en excelsior, toch? als feyenoord een dure speler niet koopt, hebben ze meer bezuinigd dan de hele exelsior selectie.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 11:01 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Reken daar maar op inderdaad. Die boeven van Ten Cate zaten vuistdiep in Heracles volgens mij.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 12:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eens. Dat lijkt me ook reëel.
Iets anders: zouden clubs als Heracles niet gewoon korting hebben gekregen op hun velden? Ik kan me voorstellen dat zo'n leverancier flink onder de kostprijs gaat zitten bij een bvo met het oog op bredere acceptatie bij amateurclubs. Verkapte sponsoring zeg maar.
Ik kan me voorstellen dat ze daarom extra hard op de rem trappen in deze discussie.
Dat is al een handjevol keren gedaan maar de grote fabrikanten spelen elkaar dan de bal toe, en het standaard tegenargument is altijd 1) 'dit is een specifiek merk', 2) 'dit is de generatie van drie jaar terug'quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:27 schreef Haringkop het volgende:
Het is wel interessant om eens uitvoerig onderzoek te doen naar kunstgras of daar inderdaad anders op gevoetbald wordt (aantal passes, snelheid van inspelen, loopacties weet ik het) dan op echt gras. Mijn gevoel zegt wel dat het spelletje er anders van wordt.
De tegenstanders van kunstgras komen ook met simpele argumenten. Laten wij hier proberen te voorkomen om één van beide kanten in een hoekje te stoppenquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is al een handjevol keren gedaan maar de grote fabrikanten spelen elkaar dan de bal toe, en het standaard tegenargument is altijd 1) 'dit is een specifiek merk', 2) 'dit is de generatie van drie jaar terug'
Bij mijn studentenclub hebben we nu 3 velden waarvan er 1 gedeeld wordt met de rugbyclub (quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:27 schreef Haringkop het volgende:
Tsja..er lopen nu zelfs bij amateurs jeugdspelers rond die mopperen als ze op een echte ondergrond spelen. Het is wel interessant om eens uitvoerig onderzoek te doen naar kunstgras of daar inderdaad anders op gevoetbald wordt (aantal passes, snelheid van inspelen, loopacties weet ik het) dan op echt gras. Mijn gevoel zegt wel dat het spelletje er anders van wordt.
De clubs an sich kan je het niet aanrekenen, maar de KNVB had wellicht veel hogere eisen aan kunstgrasvelden moeten stellen of het gewoon nooit moeten toelaten.
Welnee. Lees de argumenten van een Bruggink.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De tegenstanders van kunstgras komen ook met simpele argumenten. Laten wij hier proberen te voorkomen om één van beide kanten in een hoekje te stoppen
In veel opzichten ís het ook een zegen, maar als onze prestaties er internationaal onder lijden, zal er tóch iets aan gedaan moeten worden; in ieder geval op Eredivisieniveau en wellicht zelfs in zijn algemeenheid voor bvo's. Al moeten dan eerst de juiste prioriteiten worden gesteld: het heeft weinig zin om je druk te maken over de ondergrond waarop we onze jeugd opleiden, als de opleidingen zelf worden gezien als een makkelijke bezuinigingspost.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:37 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Bij mijn studentenclub hebben we nu 3 velden waarvan er 1 gedeeld wordt met de rugbyclub (), 1 wat lager ligt en daardoor vaak drassig is en we hebben een kunstgrasveld. Natuurlijk wil iedereen het liefst daarop voetballen en omdat we er uiteraard ook op trainen is dat waar ons spel het beste op uit de verf komt.
Op zich is de situatie bij de amateurs niet zo relevant, maar je merkt wel dat kunstgras steeds meer wordt geaccepteerd en deze instelling stroomt ook door naar de profs. Straks is het te laat om nog iets te veranderen en denkt iedereen dat kunstgras een zegen in plaats van een molensteen is.
Van amateurclubs kun je het inderdaad niet verlangen. Maar wat Feyenoord doet in haar opleiding, vanaf de B jeugd al niet meer op kunstgras lijkt me een goed streven.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:55 schreef Pandorado het volgende:
[..]
In veel opzichten ís het ook een zegen, maar als onze prestaties er internationaal onder lijden, zal er tóch iets aan gedaan moeten worden; in ieder geval op Eredivisieniveau en wellicht zelfs in zijn algemeenheid voor bvo's. Al moeten dan eerst de juiste prioriteiten worden gesteld: het heeft weinig zin om je druk te maken over de ondergrond waarop we onze jeugd opleiden, als de opleidingen zelf worden gezien als een makkelijke bezuinigingspost.
Van amateurverenigingen kunnen we volgens mij niet verlangen dat ze voor gras kiezen puur omdat een paar professionals internationaal willen kunnen meedoen.
Hier ben ik het sowieso mee eens.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:55 schreef Pandorado het volgende:
[..]
In veel opzichten ís het ook een zegen, maar als onze prestaties er internationaal onder lijden, zal er tóch iets aan gedaan moeten worden; in ieder geval op Eredivisieniveau en wellicht zelfs in zijn algemeenheid voor bvo's. Al moeten dan eerst de juiste prioriteiten worden gesteld: het heeft weinig zin om je druk te maken over de ondergrond waarop we onze jeugd opleiden, als de opleidingen zelf worden gezien als een makkelijke bezuinigingspost.
Van amateurverenigingen kunnen we volgens mij niet verlangen dat ze voor gras kiezen puur omdat een paar professionals internationaal willen kunnen meedoen.
Daarom denk ik dat dit wel degelijk deels het geval is. Kunstgras kan echt alleen maar een negatief effect hebben op ons voetbal op internationaal vlak. Natuurlijk is het niet de belangrijkste factor, maar dit is een factor die zo snel mogelijk geëlimineerd moet worden om betere randvoorwaarden te creëren voor onze talenten.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:57 schreef hafcfan het volgende:
Ja onze prestaties internationaal komen door kunstgras![]()
![]()
Kom op man waar gaat dit nog over.
Misschien al wel te laat, want correcte balbeheersing leer je tot een jaar of 10-12. Liefst op gravelquote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Van amateurclubs kun je het inderdaad niet verlangen. Maar wat Feyenoord doet in haar opleiding, vanaf de B jeugd al niet meer op kunstgras lijkt me een goed streven.
Daarvoor wordt er natuurlijk ook al op gras gespeeld, maar vanaf de B is het echt een harde eis.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien al wel te laat, want correcte balbeheersing leer je tot een jaar of 10-12. Liefst op gravel
Mee eens, maar het moet dan dus wel deel uitmaken van een groter plaatje. Buiten de internationale prestaties zie ik niet echt goede redenen om gras te verkiezen boven kunstgras; en het zou ongelooflijk naief zijn om te denken dat we met gewoon gras internationaal ineens weer meedoen. Als het bij die ene verandering moet blijven, kunnen we het volgens mij net zo goed niet doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 13:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Van amateurclubs kun je het inderdaad niet verlangen. Maar wat Feyenoord doet in haar opleiding, vanaf de B jeugd al niet meer op kunstgras lijkt me een goed streven.
Hahahaquote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:15 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hier ben ik het sowieso mee eens.
Maar wat niet mag gebeuren is dat onze meest talentvolle profs gewend raken om op kunstgras ipv natuurgras te spelen, want daar heb je buiten de Eredivisie (en hopelijk straks ook ín de Eredivisie) helemaal niets aan. Het is een andere manier van voetballen en op topniveau maken details het verschil.
[..]
Daarom denk ik dat dit wel degelijk deels het geval is. Kunstgras kan echt alleen maar een negatief effect hebben op ons voetbal op internationaal vlak. Natuurlijk is het niet de belangrijkste factor, maar dit is een factor die zo snel mogelijk geëlimineerd moet worden om betere randvoorwaarden te creëren voor onze talenten.
Daar komt het mijden van onze competitie door buitenlanders dan nog bij.
Als je denkt dat onze achterstand op de rest alleen met geld te maken heeft, ben je een wegkijker.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:19 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Hahaha![]()
Dat heeft alles met geld te maken man. In Frankrijk liggen ook kunstgrasvelden. Is wel te zien aan de prestaties van PSG en Monaco. Dat kunstgras shit is oke. Competitievervalsing ook akkoord, maar de schuld van de waardeloze prestaties van Nederlandse clubs![]()
![]()
x1000
Als ik vragen mag: waarom gravel?quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien al wel te laat, want correcte balbeheersing leer je tot een jaar of 10-12. Liefst op gravel
Dat is een belangrijker punt dan kunstgras.quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:21 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Als je denkt dat onze achterstand op de rest alleen met geld te maken heeft, ben je een wegkijker.
Lastig om in drie zinnen uit te leggen maar o.a. balans en dat de bal net telkens even iets anders stuitert.quote:
Als je een kunstgrasveld aanlegt en daardoor ook maar gelijk bezuinigt op de rest van je faciliteiten, tsja...quote:Op vrijdag 19 mei 2017 14:21 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Als je denkt dat onze achterstand op de rest alleen met geld te maken heeft, ben je een wegkijker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |