Ik wil o.a. lambrisering maken in mijn woonkamer met MDF planken. Tussen de planken komt een V-groef, dus er moet heel nauwkeurig een schuine rand afgezaagd worden.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 21:39 schreef snackchas het volgende:
Toch verder niet zo lastig? Gewoon wat van die goedkope meegeleverde freesjes opbranden op wat resthout als je wilt oefenen. Leer wat omgaan met de geleider. Zorg dat je werkmateriaal goed vast zit op je werkbank (lijmklemmen), experimenteer wat met de RPM zodat het hout niet verkoolt. Waar wil je hem uiteindelijk voor gaan gebruiken? Misschien met wat restjes gewoon alvast wat proefmodelletjes maken. Als de powerswitch niet makkelijk bereikbaar is kun je eventueel de stekker in een verlengdoos doen met zo'n schakelaar, zet die bij je voet dan kun je hem in geval van nood uittrappen
En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 09:16 schreef blomke het volgende:
1) Zorg voor veiligheidsmiddelen: oor- en oogbescherming
Als ik jou toch niet had voor het complete overzicht, wat zou ik dan nog moeten doen?quote:Op zaterdag 13 mei 2017 14:39 schreef axamenta het volgende:
En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.
Mijn moeder heeft er pas een gekocht. Wel zo'n ding van Parkside voor 50 euro. Die wordt als bouwstofzuiger verkocht, maar volgens een website waar je nieuwe zakken en filters kan bestellen is deze dat eigenlijk niet.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 14:39 schreef axamenta het volgende:
[..]
En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.
Ziet er top uit! Heb jij dezelfde als ik? De 1400 ACE? Of de 1200 AC?quote:Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
Ik heb ook de Bosch bovenfrees, schitterende machine om mee te werken.
Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)
Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.
[ afbeelding ]
Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.
Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.
Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)
De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[ afbeelding ][
Zooo simpel, en toch zo'n goed idee van die tabel kopiëren/uitprintenquote:Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)
Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.
[ afbeelding ]
Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.
Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.
Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)
De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[ afbeelding ][
Ik was er ook niet op gekomenquote:Op zaterdag 13 mei 2017 20:21 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Zooo simpel, en toch zo'n goed idee van die tabel kopiëren/uitprinten![]()
Typisch iets waar ik zelf niet direct op zou komen![]()
Het kost mij niks als ik het op mn werk doequote:Op zondag 14 mei 2017 00:32 schreef Nald het volgende:
Of zoals vroeg bij de A&P (later C1000 en nu jumbo) voor een stuiver een kopietje maken.
Nice!quote:Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][
? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.quote:Op zaterdag 13 mei 2017 22:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik was er ook niet op gekomenIk begreep wel hoe zachter het hout hoe sneller het toerental. Dus bij hardhout moet je langzaam met de machine over het hout gaan en ook de freesdiepte niet te diep instellen. Een diepte van 10 mm zou je dus beter in trappen van zo'n 3 mm moeten doen.
Er moet toch wel ergens een PDF van die handleiding te downloaden zijn? Of anders scannen of met je phone fotograferen.
Ik ga het navragen. Maar je moet zeker niet alleen maar de snelste stand gebruikenquote:Op zondag 14 mei 2017 08:57 schreef halfway het volgende:
[..]
? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.
mijn bosch blauw frees heeft maar 1 standquote:Op zondag 14 mei 2017 08:57 schreef halfway het volgende:
[..]
? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |