abonnement Unibet Coolblue
pi_170740950
Heey iedereen!

Ik ben van plan morgen een aquarium te halen en om daar een betta splendens (Siamese kempvis) in te gaan houden.

Nu heb ik een paar vraagjes.

Ik heb gelezen dat je een pomp nodig hebt die een zachte stroming geeft. Kun je de meeste pompen zelf instellen?

Verder las ik dat zand wordt aangeraden, maar ook donker grind. Wat zouden jullie zelf doen?

Nog een vraagje over waterconditioner. Is hier iemand bekend mee? Stel, ik gebruik het, kan ik dan de vis na een aantal uur al in het aquarium plaatsen? Of kan ik alsnog het aquarium beter 2 weken zonder vis laten draaien?

Verder heb ik me goed ingelezen en begrijp dat de waterkwaliteit bijvoorbeeld belangrijk is, dus ik schaf ook teststrips aan.

Tips zijn altijd welkom!
pi_170741038
Zand is mooier. Ook met Waterverbeteraars kun je je bak beter eerst een tijdje laten draaien.
misunderstood
pi_170741330
Oke bedankt. Hoe lang zou je hem laten draaien?
pi_170741417
Zeker twee weken.
misunderstood
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 12:20:36 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_170741456
Bij een aquarium geldt zeker, geduld met opstarten.

Laat het aquarium twee weken draaien met water, planten, licht, pomp en filter. In die periode krijgen de bacterieen in het filter de tijd om zich op te bouwen en daar heb je later alleen maar plezier van. Test na die twee weken je water en als het goed is, kun je de vis(sen) erin zetten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_170741484
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 12:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Bij een aquarium geldt zeker, geduld met opstarten.

Laat het aquarium twee weken draaien met water, planten, licht, pomp en filter. In die periode krijgen de bacterieen in het filter de tijd om zich op te bouwen en daar heb je later alleen maar plezier van. Test na die twee weken je water en als het goed is, kun je de vis(sen) erin zetten.
En de verwarming aan zetten.
misunderstood
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 12:26:06 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_170741559
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 12:22 schreef DKS het volgende:

[..]

En de verwarming aan zetten.
Ja, die ook. Je aquarium helemaal werkend neerzetten alsof er al vissen inzitten. Alleen niet voeren dan nog ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_170743022
Ga ik doen! Dan maar 2 weekjes geduld hebben. Gebruiken jullie wel een water conditioner in je aquarium? En heeft een betta dat nodig?
pi_170743213
Ik zou voor een betta een donkere bodem doen. Het type is afhankelijk van of en hoe je het gaat beplanten, maar tegen een donkere ondergrond steekt een betta mooier af dan tegen een lichte. Daarbij vinden veel vissen een donkere ondergrond prettiger en rustiger. Betta's kan je solitair houden, maar dan moet je ze wel een beetje aandacht geven. Mannetjes kunnen niet samen. Je kan wel een mannetje met vrouwtjes plaatsen, maar plaats dan een harem van tenminste drie vrouwtjes, omdat de dames anders uitgeput kunnen raken door het mannetje.

Waterconditioner heb je in Nederland niet nodig, tenzij je heel toevallig chloor in het water hebt (misschien in een flatgebouw, ofzo).

Het geduld voor het opstarten moet je opbrengen, omdat je eerst de bacteriecultuur in je filtermedia wil laten groeien. Die bacteriën zetten het zeer giftige ammoniak (van poep/niet opgegeten voer) om in nitriet en vervolgens in het tamelijk veilige nitraat. Dat nitraat gebruiken de planten voor hun groei. Heb je nou geen planten, dan zal je vaker waterwissels moeten doen om dit nitraat af te voeren. Je bent anders verzekerd van algengroei.

Je kan de opstartperiode verkorten door gebruik te maken van een filterstarter/bacteriestarter. Desalniettemin is het verstandig om een paar weken de boel zonder vis te laten draaien.

Je kan bij sommige pompen de doorvoersnelheid instellen, maar daarmee beperk je ook de filtercapaciteit. Beter is het om de uitgang van de pomp te vergroten met behulp van een al dan niet zelf gefabriceerde 'lily pipe' of 'spray bar' en daarmee de uitstroming te verspreiden.

Welk aquarium en filterpomp heb je op het oog?

Ik raad je bij voorbaat aan om eventuele koolstoffilters te vervangen voor filterspons of filterwatten. Koolstoffilters moet je echt regelmatig vervangen, omdat die gifstoffen aan zich binden en na verloop van tijd verzadigd raken. Omdat de meeste mensen daar best laks in zijn, is het beter om de koolstoffilters bij voorbaat te verwijderen. Je hebt ze eigenlijk alleen nodig als je water door drifthout bruin gekleurd wordt, of om de resten van toegediende medicijnen uit het water te halen.

We hebben trouwens een aquariumtopic: F&F / Tropisch aquarium #71 - Geknoei met kit en led's

[ Bericht 19% gewijzigd door Jordy-B op 07-05-2017 14:04:56 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170743307
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 13:46 schreef bloemetje100 het volgende:
Ga ik doen! Dan maar 2 weekjes geduld hebben. Gebruiken jullie wel een water conditioner in je aquarium? En heeft een betta dat nodig?
Ik gebruik wel aquasafe.
En easy balance omdat ik lui ben.
misunderstood
pi_170753972
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 13:52 schreef Jordy-B het volgende:
Ik zou voor een betta een donkere bodem doen. Het type is afhankelijk van of en hoe je het gaat beplanten, maar tegen een donkere ondergrond steekt een betta mooier af dan tegen een lichte. Daarbij vinden veel vissen een donkere ondergrond prettiger en rustiger. Betta's kan je solitair houden, maar dan moet je ze wel een beetje aandacht geven. Mannetjes kunnen niet samen. Je kan wel een mannetje met vrouwtjes plaatsen, maar plaats dan een harem van tenminste drie vrouwtjes, omdat de dames anders uitgeput kunnen raken door het mannetje.

Waterconditioner heb je in Nederland niet nodig, tenzij je heel toevallig chloor in het water hebt (misschien in een flatgebouw, ofzo).

Het geduld voor het opstarten moet je opbrengen, omdat je eerst de bacteriecultuur in je filtermedia wil laten groeien. Die bacteriën zetten het zeer giftige ammoniak (van poep/niet opgegeten voer) om in nitriet en vervolgens in het tamelijk veilige nitraat. Dat nitraat gebruiken de planten voor hun groei. Heb je nou geen planten, dan zal je vaker waterwissels moeten doen om dit nitraat af te voeren. Je bent anders verzekerd van algengroei.

Je kan de opstartperiode verkorten door gebruik te maken van een filterstarter/bacteriestarter. Desalniettemin is het verstandig om een paar weken de boel zonder vis te laten draaien.

Je kan bij sommige pompen de doorvoersnelheid instellen, maar daarmee beperk je ook de filtercapaciteit. Beter is het om de uitgang van de pomp te vergroten met behulp van een al dan niet zelf gefabriceerde 'lily pipe' of 'spray bar' en daarmee de uitstroming te verspreiden.

Welk aquarium en filterpomp heb je op het oog?

Ik raad je bij voorbaat aan om eventuele koolstoffilters te vervangen voor filterspons of filterwatten. Koolstoffilters moet je echt regelmatig vervangen, omdat die gifstoffen aan zich binden en na verloop van tijd verzadigd raken. Omdat de meeste mensen daar best laks in zijn, is het beter om de koolstoffilters bij voorbaat te verwijderen. Je hebt ze eigenlijk alleen nodig als je water door drifthout bruin gekleurd wordt, of om de resten van toegediende medicijnen uit het water te halen.

We hebben trouwens een aquariumtopic: F&F / Tropisch aquarium #71 - Geknoei met kit en led's
Ik heb nog geen idee welke pomp ik wil.. Zat zelf te denken aan een 30 liter aquarium.
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 20:18:12 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_170756046
30 liter is wel erg klein... Persoonlijk zou ik voor minimaal 60 liter gaan. Zoiets bijvoorbeeld.

Houd er rekening mee dat een klein aquarium ook lastiger in balans te krijgen is qua water. Ook is het natuurlijk een stuk beperkter qua viskeuze.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_170758048
Dertig/veertig liter is wel toereikend voor een betta, maar je hebt dan geen ruimte om er andere vissen bij te doen.

Voor die Juwelbakken kan je ook goed op marktplaats kijken. Sowieso is marktplaats geen rare optie.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170773291
Ja, dat over in balans krijgen had ik wel gehoord inderdaad! Ik wilde echt maar 1 vis houden hoor. Alleen misschien kan ik dan beter gaan voor 50 liter ofzo? Ik heb geen haas, dan wacht ik tot er iets voorbij komt op marktplaats.

Jammer genoeg woon ik wel in een uithoek haha.

Kan altijd ook even kijken wat de dierenwinkel aanbiedt voor grote aquariums, maar dan kom ik denk ik al in een behoorlijk hoge prijsklasse terecht.. Met een 50 L aquarium.
pi_170773455
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:22 schreef bloemetje100 het volgende:
Ja, dat over in balans krijgen had ik wel gehoord inderdaad! Ik wilde echt maar 1 vis houden hoor. Alleen misschien kan ik dan beter gaan voor 50 liter ofzo? Ik heb geen haas, dan wacht ik tot er iets voorbij komt op marktplaats.

Jammer genoeg woon ik wel in een uithoek haha.

Kan altijd ook even kijken wat de dierenwinkel aanbiedt voor grote aquariums, maar dan kom ik denk ik al in een behoorlijk hoge prijsklasse terecht.. Met een 50 L aquarium.
Hoeveel wil je maximaal uitgeven? Alles meegerekend dan?
misunderstood
pi_170774017
https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=17


https://www.marktplaats.n(...)eviousPage=lr&pos=20

Wat zeggen jullie hiervan? Moet ik dan bellen en vragen wat de stroming is en hoe warm dat element kan worden ingesteld? Of kun je dat altijd zelf instellen?

[ Bericht 24% gewijzigd door bloemetje100 op 08-05-2017 14:59:16 ]
pi_170774468
De verwarming kun je zelf instellen. Ik ben zelf geen fan van dit merk.
misunderstood
pi_170774762
Van het merk Superfish bedoel je?

O ja en nog even een vraag, hoeveel tijd zou je per week bezig zijn met schoonmaken e.d. van bijv. een 60L aquarium? Kan ik beter vragen voor ik ergens aan begin lijkt me.
pi_170774784
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:15 schreef bloemetje100 het volgende:
Van het merk Superfish bedoel je?

O ja en nog even een vraag, hoeveel tijd zou je per week bezig zijn met schoonmaken e.d. van bijv. een 60L aquarium? Kan ik beter vragen voor ik ergens aan begin lijkt me.
Ik ben er meestal een half uur, tot 3 kwartier mee bezig.
misunderstood
pi_170775285
Een half uur/3 kwartier is goed te doen. Denk dat ik in totaal niet meer dan 100,- wil uitgeven.
pi_170775298
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:37 schreef bloemetje100 het volgende:
Een half uur/3 kwartier is goed te doen. Denk dat ik in totaal niet meer dan 100,- wil uitgeven.
Met aankleding enzovoort erbij??
misunderstood
pi_170776719
Nou, meer voor de pomp, verlichting en het verwarmingselement.
pi_170776741
Voor het grind, stukje kienhout en planten wil ik nog wat extra neerleggen. Moet dan ook nog teststrips voer en de vis zelf aanschaffen :').
pi_170776764
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 16:40 schreef bloemetje100 het volgende:
Nou, meer voor de pomp, verlichting en het verwarmingselement.
Planten, bodembedekking en Waterverbeteraars niet mee gerekend? Dan kom je er voor 100 euro wel
misunderstood
pi_170776953
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 16:42 schreef DKS het volgende:

[..]

Planten, bodembedekking en Waterverbeteraars niet mee gerekend? Dan kom je er voor 100 euro wel
Klopt, zonder bovengenoemde producten inderdaad!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')