quote:
Nee. Omdat ik niet wil bijdragen aan de mishandeling van dieren. Ik voel me bijvoorbeeld al dagen verdrietig en schuldig als ik per ongeluk een spin opzuig met de stofzuiger. Ik ben eens compleet geflipt in een restaurant toen mijn vader een wesp plette met een glas, de wesp het overleefde en daar lag te vechten voor zijn leven en leed. Dat soort dingen. Ik ben oprecht begaan met dieren en als ik iets kan doen om leed te beperken, dan doe ik dat (al zijn er vast veel dingen die ik niet doe omdat ik er niet bij stilsta).
Ik kan er toch niets aan doen dat ik kip lekker vind, dat is geen keuze.
quote:
Op maandag 1 mei 2017 18:02 schreef Frozen-assassin het volgende:[..]
En als je dan af en toe vlees eet, ben je toch niet verantwoordelijk voor het hele gebeuren in vleesindustrie? Je bent slechts een speld in hooiberg
Ik dacht altijd: wat heeft het voor zin als ik vegetariër word? Daardoor zullen niet minder dieren gruwelijk behandeld worden.
Het is niet juist om de schuld af te schuiven op 'de groep' en daarmee je eigen verantwoordelijkheid te ontkennen, terwijl je zelf onderdeel bent van die groep. Als veel mensen de bio-industrie niet meer ondersteunen (ook door vlees te kopen van dieren die een beter leven hebben gehad) heeft het wel invloed. Maar hoe kom je aan die 'veel mensen' als iedereen denkt dat zijn bijdrage irrelevant is?
Als twintig mensen samen iemand doodsteken en de afwezigheid van een willekeurig individu geen verschil zou maken voor de dood van het slachtoffer, wie heeft hem dan vermoord? Betekent dat dat geen enkel individu een moordenaar is en er dus geen sprake is van een moordenaar, geen sprake van een moord? Nee. Elk individu is dader, elk individu is moordenaar en moet verantwoordelijk worden gehouden.
Als tien van die mensen besluiten niet te steken en het slachtoffer daardoor blijft leven, dan heeft hun keuze toch zin?
quote:
Het is wat hè, je zal er maar een zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door kuolema op 01-05-2017 21:19:18 ]