Hallo

Wij hebben een achtertuin aan het water wat zo'n 2 meter lager ligt dan onze tuin zelf. Als kantafwerking is er nu gewoon een talud van zo'n 45 graden waarboven/in wij een vlonder/steiger willen gaan maken van zo'n 4 x 3 meter. Gezien het benodigde materiaal willen wij de kosten beperken door dit zelf uit te voeren, maar daar komen nogal wat vragen bij kijken...
1) Ik twijfel nog of we de planken van hardhout doen of composiet; hardhout kunnen we over een tijdje nog beitsen/lakken, maar ik vraag mij af of ik dat elk jaar (?) consequent ga doen en dus eindig met een lelijk verkleurde steiger. We zoeken nu een mooie bruin/rode houten uitstraling.
In geval van composiet ben ik weer bang voor extreme vervorming door uitzetten/krimpen en eventuele lelijke verkleuring waar je dan helemaal niks tegen kan doen qua lakken/beitsen
Praktijkervaringen gewenst
2) Toch neig ik momenteel meer naar composiet omdat je daar echt veel keuze in hebt qua look, massief of hol, houtnerven en diverse kleuren en dus minder de neppe uitstraling hebt van vroeger. Ik vraag mij alleen af of we bij massieve planken ook dat aluminium regel-systeem nodig hebben van 30 cm h.o.h. of dat we dat prima rechtstreeks op de balken/palen van 60 (?) cm h.o.h. kunnen bevestigen.
3) Daarmee gelijk op het constructieve deel aan beland; op websites kom je veel varianten tegen in welke afmetingen palen (ik kies nu naar 60x60 hardhout) ik moet gebruiken en op welke afstand van elkaar je ze moet slaan (ik kies nu voor ca. 800/850 mm h.o.h.) met daarbovenop balken van 70x45 mm. Is dit allemaal sterk genoeg of merk ik straks doorbuiging als ik erop loop? Dat is namelijk iets wat ik absoluut wil vermijden qua comfortgevoel, maar ook weer niet onnodig wil overdimensioneren..
Enkele impressies:
Het uiteindelijke doel:
![1Rh8op7.jpg]()
Huidige opzet constructieve deel:
![fOvoGir.jpg]()
- Palen 850 mm h.o.h. (60x60 mm, variërend van 3050 mm tot 1050 mm lang)
- Balken 70 x 45 mm h.o.h.
Indien composiet, noodzakelijke onderconstructie van aluminium regels?
![viCvJF1.jpg]()
Of toch rechtstreeks op de balken?
![j3gzZHA.jpg]()
Dit beinvloed dan ook de legrichting..
Alle praktijkervaringen, tips of adviezen van mensen in een soortgelijke situatie méér dan welkom!