De nummers zijn wel onderling uitwisselbaar. En dat is jammer. LAS had ook op hun album kunnen staan, en zelfs toen was het al een beetje truttigquote:Op maandag 15 mei 2017 00:43 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
De connectie met Wilson Phillips was voornamelijk gebaseerd op zussen + zelfde haarkleuren etc. Dat werd al geroepen voordat het nummer uberhaupt bekend was gemaakt
Grappig feitje; Hold On van Wilson Phillips staat op het albums Shadows and Lights Dit wist de producer van OG3NE niet. Dit hoorde ik bij die docu over hunquote:Op maandag 15 mei 2017 00:45 schreef Pluto1975 het volgende:
[..]
De nummers zijn wel onderling uitwisselbaar. En dat is jammer. LAS had ook op hun album kunnen staan, en zelfs toen was het al een beetje truttig
Redefine broerquote:Op maandag 15 mei 2017 00:51 schreef Redefine het volgende:
Qua artiest zijn er bijna geen slechte dan wel zekere keuzes te maken. Zolang je er een goed nummer aan koppelt, kan een een artiest die we eigenlijk niet willen opeens het heel goed gaan doen. En andersom heb je nauwelijks zekerheden, dus daar moet je het niet op gaan selecteren.
De enige twee absolute eisen die er voor mij zouden moeten zijn is dat A) hij/zij/hen op een dergelijk groot podium zich staande kunnen houden (anders krijg je een Joan Franka geval) en B) dat hij/zij/hen er echt vol voor willen gaan. En niet denken het festival er leuk even tussendoor te doen.
Verder moet de keuze voor een artiest er een zijn om een goede performance te kunnen sturen en niet omdat diegene wel zal scoren.
Mensen vergeten ook vaak dat een artiest vaak een liedje ZOMAAR schrijft. Wanneer je gekozen wordt voor het ESF dan MOET je een liedje schrijven/laten schrijven. Dat brengt druk met zich mee en tijdsdruk. Vaak komt er dan een minder goed nummer van die artiest dan van zijn of haar reeds bekende muziek.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:54 schreef Redefine het volgende:
En als je dan een artiest hebt gekozen moet er een goed liedje bij komen (logisch maar moeilijk). Liefst dat er een artiest gekozen wordt die een liedje heeft of al een idee heeft over een liedje, maar het kan ook later nog wel.
Bij het liedje gaat het er vooral om dat er ook weer niet voor gekozen wordt wat men denkt dat goed gaat scoren. Maar wat er goed bij die artiest past en wat gewoon een goed nummer is.
Het liefst zou ik zien dat ze bij het liedje kiezen voor iets wat een keer niet ontzettend veilig is. Zoals nu eigenlijk al sinds Anouk het geval is.
Statistisch gezien moet je inderdaad geen rustig nummer sturen, maar ook hiervoor geldt dat men zich niet blind moet gaan staren op dat statistische gegeven. Als er een goed rustig nummer komt, dan komt er een goed rustig nummer. Prima.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:52 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Redefine broer
Overigens is het aankomend jaar wel belangrijk dat we een uptempo liedje sturen. Waarom? Er wint nu 2 jaar achterelkaar een relatief traag nummer/ballad. Statistisch gezien is het vrijwel onmogelijk dat dat nog een keer gebeurd (volgens mij nog nooit gebeurd? Of miss ooit in de 60s ofzo)
Dat valt onder het kopje zich staande houden om het podium wat mij betreft. Maar eigenlijk vind ik goed kunnen zingen vooral belangrijk voor ons eigen idee (ik wil geen valse zang vanuit Nederland), dan dat het zozeer met hoog scoren te maken heeft. Perfecte zang brengt je wel vrijwel zeker in de finale, maar een echt hoge score (televoting) kan best los staan van perfecte zang.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:55 schreef Childofthe90s het volgende:
Wat ook belangrijk is, is dat iemand live gewoon kan zingen, en dat moet eigenlijk gewoon een zekerheidje zijn.
Zoals Freddie Mercury ooit zei; Ik lag in bad en dacht laat ik een liedje schrijven en dat deed ik in 1 minuut en daar was Crazy little thing called love.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mensen vergeten ook vaak dat een artiest vaak een liedje ZOMAAR schrijft. Wanneer je gekozen wordt voor het ESF dan MOET je een liedje schrijven/laten schrijven. Dat brengt druk met zich mee en tijdsdruk. Vaak komt er dan een minder goed nummer van die artiest dan van zijn of haar reeds bekende muziek.
Dat klopt. Een goed liedje schrijf je niet zomaar. Daarom zou iemand of al een nummer moet hebben of al een idee. Maar net zo goed kan een nummer ook niet door de artiest zelf zijn geschreven. Mits dat dan ook weer een gevalletje, we moeten even snel een nummer schrijven, is.quote:Op maandag 15 mei 2017 00:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mensen vergeten ook vaak dat een artiest vaak een liedje ZOMAAR schrijft. Wanneer je gekozen wordt voor het ESF dan MOET je een liedje schrijven/laten schrijven. Dat brengt druk met zich mee en tijdsdruk. Vaak komt er dan een minder goed nummer van die artiest dan van zijn of haar reeds bekende muziek.
Exact. Mensen denken; Ja stuur een goed iemand met een goed liedje! Maar men vergeet dat een goed liedje niet zomaar wordt geboren. Daar komt heeeeel veel bij kijken en ook veel geluk. Iemand die de demo hoort en zegt; Nee je moet hier even een riffje plaatsen waardoor het beter wordt etc etcquote:Op maandag 15 mei 2017 01:01 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat klopt. Een goed liedje schrijf je niet zomaar. Daarom zou iemand of al een nummer moet hebben of al een idee. Maar net zo goed kan een nummer ook niet door de artiest zelf zijn geschreven. Mits dat dan ook weer een gevalletje, we moeten even snel een nummer schrijven, is.
Daarom is de meeste muziek ook een productie, zeker het meeste op het ESF. Daarom is het ook niet zo makkelijk om met een goed liedje te komen. Wat betreft mijn opmerkingen over een goed liedje doel ik dan ook vooral op het hebben van een idee van het willen maken/sturen van een goed liedje en vooral niet het maken/sturen van iets wat goed scoort.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:02 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Exact. Mensen denken; Ja stuur een goed iemand met een goed liedje! Maar men vergeet dat een goed liedje niet zomaar wordt geboren. Daar komt heeeeel veel bij kijken en ook veel geluk. Iemand die de demo hoort en zegt; Nee je moet hier even een riffje plaatsen waardoor het beter wordt etc etc
Ja op zeker. Zoals Emily de Forest met Only Teardrops. Die intro is gejat van de Nederlandse groep K-Otic met die fluit. Waren ze daar niet tegenaan gelopen was het nummer veel minder indrukwekkend geweest. Over geluk gesproken.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:04 schreef Redefine het volgende:
[..]
Daarom is de meeste muziek ook een productie, zeker het meeste op het ESF. Daarom is het ook niet zo makkelijk om met een goed liedje te komen. Wat betreft mijn opmerkingen over een goed liedje doel ik dan ook vooral op het hebben van een idee van het willen maken/sturen van een goed liedje en vooral niet het maken/sturen van iets wat goed scoort.
Dat is zeker knap ja. En altijd mooi om te zien dat een Nederlandse act goed scoort in het buitenland. Ook al vind ik hun muziek niet heel erg bijzonder (ook weer geen hekel aan ze overigens, want dat vind ik vaak ook een beetje een dingetje van de massa, o Kensington ja dat is walgelijk).quote:Op maandag 15 mei 2017 01:04 schreef Poepz0r het volgende:
Daarom heb ik nu ook veel respect voor die gasten van Kensington. Je kan het niet mooi vinden (ik vind het geweldig) maar die schrijven wel hit na hit na hit en niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Tevens Europese concerttour overal uitverkocht, zelfs in Rusland, koekoek. Dan kun je wel wat.
quote:Op maandag 15 mei 2017 01:11 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat is zeker knap ja. En altijd mooi om te zien dat een Nederlandse act goed scoort in het buitenland. Ook al vind ik hun muziek niet heel erg bijzonder (ook weer geen hekel aan ze overigens, want dat vind ik vaak ook een beetje een dingetje van de massa, o Kensington ja dat is walgelijk).
Overigens zou Kensington een mooi voorbeeld zijn van het maken van een goede of juist een slechte keuze. Ik zie heel veel mensen roepen dat we Kensington moeten sturen, omdat ze bekend zijn in het buitenland, dus het gaat wel scoren. Dat is dan dus de foute gedachte.
Ze sturen, omdat je denkt dat zo'n leuk rockbandje vast wel gaat scoren, ook een foute keuze.
Ze niet sturen, omdat rock nooit scoort. Ook een foute keuze. Ja dat klinkt heel tegenstrijdig en hypocriet, maar je stuurt iemand naar mijn idee omdat je op het podium wil zien schitteren, niet omdat ze wel of juist niet verkeerd of goed in het pulletje vallen.
Ze sturen omdat je sterk vermoed dat zij zich goed staande kunnen houden op het podium, het live waarschijnlijk prima gaat zijn is juist wel een goede keuze. Waarbij je vooral het idee voor ogen hebt dat je ze dus op het podium wil zien schitteren. Dat is voor mij de juiste keuze om iemand te sturen.
Tja, als het over winnen (of juist niet) kun je hele boeken volschrijven. Daarvoor moet het allemaal samenvallen of je kan juist net pech hebben. Want ik gok dat Only Teardrops in heel veel andere jaren helemaal niet voor de winst had meegedaan. En zo heb je andersom liedjes die meedoen in een jaar en niet goed scoren, maar in een ander jaar wel het goed hadden kunnen doen.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:05 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja op zeker. Zoals Emily de Forest met Only Teardrops. Die intro is gejat van de Nederlandse groep K-Otic met die fluit. Waren ze daar niet tegenaan gelopen was het nummer veel minder indrukwekkend geweest. Over geluk gesproken.
Ja precies wat ik hierboven uit probeerde te leggen aan Pluto. ESF is en blijft een gok.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:15 schreef Redefine het volgende:
[..]
Tja, als het over winnen (of juist niet) kun je hele boeken volschrijven. Daarvoor moet het allemaal samenvallen of je kan juist net pech hebben. Want ik gok dat Only Teardrops in heel veel andere jaren helemaal niet voor de winst had meegedaan. En zo heb je andersom liedjes die meedoen in een jaar en niet goed scoren, maar in een ander jaar wel het goed hadden kunnen doen.
Zo zie je dat Sunstroke Project met een vergelijkbaar nummer dit jaar derde wordt, terwijl ze in 2010 22e werden. Toen was de concurrentie ook wel een stuk groter en was de puntentelling nadeliger voor ze dan dit jaar (wat dan aanwijsbare factoren zijn), maar tegelijkertijd was 22 voor toen ook wel erg laag en 3e nu wel erg hoog. Hoe dat dan zo extreem komt. is moeilijk uit te leggen.
Avrotros zou ook eens de charts in de gaten kunnen houden vanaf 1 sept. Alles wat vanaf 1 september 2017 is gereleased mag ingezonden worden voor het ESF2018.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:01 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat klopt. Een goed liedje schrijf je niet zomaar. Daarom zou iemand of al een nummer moet hebben of al een idee. Maar net zo goed kan een nummer ook niet door de artiest zelf zijn geschreven. Mits dat dan ook weer een gevalletje, we moeten even snel een nummer schrijven, is.
Dat zou ook weleens een interessant idee zijn. Men moet er zich niet blind op staren, maar je draait het tenminste weleens een keer om.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:28 schreef grazz het volgende:
[..]
Avrotros zou ook eens de charts in de gaten kunnen houden vanaf 1 sept. Alles wat vanaf 1 september 2017 is gereleased mag ingezonden worden voor het ESF2018.
Ik denk dat daar haken en ogen aan zitten want andere landen doen dat ook niet echt. Misschien dat het iets is met de rechten van het liedje of iets met geld?quote:Op maandag 15 mei 2017 01:35 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat zou ook weleens een interessant idee zijn. Men moet er zich niet blind op staren, maar je draait het tenminste weleens een keer om.
Ik heb geen idee.quote:Op maandag 15 mei 2017 01:39 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik denk dat daar haken en ogen aan zitten want andere landen doen dat ook niet echt. Misschien dat het iets is met de rechten van het liedje of iets met geld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |