lastig om te zeggen, je kan natuurlijk even de concurrent laten luisteren...quote:Op woensdag 12 april 2017 18:14 schreef Yannick10012 het volgende:
Hallo forum,
Ik zou graag beroep willen doen op jullie kennis.
Ik bezit een peugeot 206 1.4i uit 2002 en deze is zojuist bij de Peugeot garage in Wilrijk in onderhoud geweest voor de koppakking te vervangen. (Distributie set, multiriem ook).
Nu kwam ik thuis en hoorde ik een tikkend geluid wat overduidelijk uit het blok komt en waarvan ik vermoed dat het met de kleppen te maken heeft. Ik ga morgen terug naar de garage omdat ze mij "gerust willen stellen" maar naar mijn mening kan dit nog problemen opleveren?
Hebben jullie hier misschien ervaring mee of zou het ergens anders aan liggen? Wordt er iets met de kleppen gedaan wanneer de pakking vervangen wordt?
Bedankt alvast!
Zat ik ook al aan te denken ja, jammer dat rond deze tijd de garages sluiten en ik morgen om 8:00 al heb afgesproken.quote:Op woensdag 12 april 2017 18:17 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
lastig om te zeggen, je kan natuurlijk even de concurrent laten luisteren...
Heb je een anwb pasje? ff het dorp uitrijden en ze bellen dat je een raar geluid hoortquote:Op woensdag 12 april 2017 18:18 schreef Yannick10012 het volgende:
[..]
Zat ik ook al aan te denken ja, jammer dat rond deze tijd de garages sluiten en ik morgen om 8:00 al heb afgesproken.
je hebt te hard gereden met koude motor.quote:Op woensdag 12 april 2017 18:14 schreef Yannick10012 het volgende:
in onderhoud geweest voor de koppakking te vervangen
zo'n multiriem moet precies goed staan, als dat niet het geval is dan is de timing verkeerd met alle gevolgen van dien, tikken, etc...quote:
..als je tikken hoort omdat je riem verkeerd staat hoor je misschien 3 tikjes en is het afgelopen.quote:Op woensdag 12 april 2017 19:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
je hebt te hard gereden met koude motor.
[..]
zo'n multiriem moet precies goed staan, als dat niet het geval is dan is de timing verkeerd met alle gevolgen van dien, tikken, etc...
Helaas niet (meer)quote:Op woensdag 12 april 2017 18:21 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Heb je een anwb pasje? ff het dorp uitrijden en ze bellen dat je een raar geluid hoort
Één van de rollers stond naar mijn mening scheef dus kan heel goed dat je gelijk hebtquote:Op woensdag 12 april 2017 19:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
je hebt te hard gereden met koude motor.
[..]
zo'n multiriem moet precies goed staan, als dat niet het geval is dan is de timing verkeerd met alle gevolgen van dien, tikken, etc...
Ja ze hebben de olie vervangenquote:Op woensdag 12 april 2017 19:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
..als je tikken hoort omdat je riem verkeerd staat hoor je misschien 3 tikjes en is het afgelopen.
Hebben ze ook een oliewissel gedaan TS?
Maar dan zou ik zeker nog een oliewissel moeten doen?quote:Op donderdag 13 april 2017 08:46 schreef Catch22- het volgende:
Dunnere olie dan gok ik. Als olie warm wordt wordt het dunner. Dikkere olie kan tikken verminderen
Het kan geen kwaad, als je er af wil moet dat welquote:Op donderdag 13 april 2017 08:47 schreef Yannick10012 het volgende:
[..]
Maar dan zou ik zeker nog een oliewissel moeten doen?
Niet helemaal waar, tikkende kleppen betekent niet altijd kromme kleppen, maar verkeerde klepspeling (te strak, te los).quote:Op donderdag 13 april 2017 06:39 schreef Jism het volgende:
Tikkende kleppen zijn kromme kleppen.
Met vervanging van pakking, lastig te zeggen.... Mischien is een wat dunnere of dikkere olie gebruikt waardoor het tikken nu ineens wat meer opvalt.
Kleppen die tikken sluiten ook niet goed meer af.
Nou ben je denk ik in de war met de distributieriemquote:Op woensdag 12 april 2017 19:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
zo'n multiriem moet precies goed staan, als dat niet het geval is dan is de timing verkeerd met alle gevolgen van dien, tikken, etc...
ja dat bedoel ikquote:Op donderdag 13 april 2017 11:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Nou ben je denk ik in de war met de distributieriem
De multiriem is niet meteen zo'n ramp als die niet helemaal goed zit, behalve dat je dynamo en je airco het niet/minder goed doen.
Dan zullen ze wel generieke 10W40 bulk erin hebben gemikt. Ik weet dat de 206 gti's dat probleem ook kunnen hebben, zo erg zelfs dat ze slecht gaan lopen.quote:Op donderdag 13 april 2017 07:42 schreef Yannick10012 het volgende:
[..]
Ja ze hebben de olie vervangen
Denk niet dat je een goed beeld krijgt vanwege de telefoon kwaliteit.quote:Op donderdag 13 april 2017 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
Kan je eens een filmpje posten van het geluid? Dat blok hoort niet (hard) te tikken.
Ja en nee. Volgens Peugeot moet er 10W40 in echter lopen ze dan in de winter soms nog wel eens wat slecht. Groter problem met die EW10 blokken zijn plakkende klepstoters en als gevolg daarvan het lopen op 3 poten. Kun je je kop opnieuw laten doenquote:Op donderdag 13 april 2017 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan zullen ze wel generieke 10W40 bulk erin hebben gemikt. Ik weet dat de 206 gti's dat probleem ook kunnen hebben, zo erg zelfs dat ze slecht gaan lopen.
Uit mijn hoofd hoort er 5w30 in, maar ik kan dat ook zo niet zo snel op google vinden. Ik weet wel dat deze niet zelfstellend zijn, maar da's leuk en aardig.. tikken komt op, niet spontaan na een beurt.
Het tikken begint toch wel toe te nemen vind ik persoonlijk. Ik upload toch maar even een filmpje mochten jullie hier verder mee komen.quote:Op woensdag 19 april 2017 14:33 schreef x3ro het volgende:
[..]
Ja en nee. Volgens Peugeot moet er 10W40 in echter lopen ze dan in de winter soms nog wel eens wat slecht. Groter problem met die EW10 blokken zijn plakkende klepstoters en als gevolg daarvan het lopen op 3 poten. Kun je je kop opnieuw laten doenEchter is dat een EW10 issue en geldt dat niet voor dit blok. Beste gok is dat hier gewoon te dikke olie in is gedaan,
Hier is ie:quote:Op donderdag 13 april 2017 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
Kan je eens een filmpje posten van het geluid? Dat blok hoort niet (hard) te tikken.
Kijken kan nooit kwaad. Afhankelijk van je locatie heb ik eventueel nog wel een adres voor je Peugeot met wat meer merk specifieke kennis (en dan bedoel ik niet de Peugeotdealer want dat zijn eersteklas aardappels)quote:Op woensdag 19 april 2017 14:40 schreef Yannick10012 het volgende:
[..]
Het tikken begint toch wel toe te nemen vind ik persoonlijk. Ik upload toch maar even een filmpje mochten jullie hier verder mee komen.
Yep dat heb ik nu op de harde manier geleerd! Het enige voordeel is dat ze me nu verplicht zijn te helpen als de kleppen nu inderdaad verkeerd zijn afgesteld.quote:Op woensdag 19 april 2017 14:42 schreef x3ro het volgende:
[..]
Kijken kan nooit kwaad. Afhankelijk van je locatie heb ik eventueel nog wel een adres voor je Peugeot met wat meer merk specifieke kennis (en dan bedoel ik niet de Peugeotdealer want dat zijn eersteklas aardappels)
Eens met deze man.quote:Op donderdag 20 april 2017 00:05 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou ergens een second opinion vragen, en evt vragen om een cilinder druktestje. Dan heb je meteen een stok om mee te slaan als er iets mis gaat.
Stel dat ze de leerling monteur je kop hebben laten terugbouwen. Als de kop erop zit, draai je altijd even een rondje met een sleutel op de krukas om te kijken of er niets raakt (disriem goed gemonteerd). Als je dat een beetje lomp doet en er raakt wél een klep een zuiger omdat er iets niet goed zit, kan het zijn dat die vervormt, en dan gaat ie tikken in de zitting. Een motor die voor een koprevisie/koppakking reparatie niet tikt, hoort dat erna matuurlijk ook niet te doen, dat is gewoon gelul. Laat je niet zomaar afpoeieren, niet goed is niet goed, ze lossen het maar gewoon lekker op. Als die klep het klepzadel vertieft of afbreekt kan hij straks wéér uitelkaar, en wie gaat dat betalen? En als het puur afstellen is, dan moeten ze dat gewoon doen.
Als je 4 nieuwe banden laat monteren en hij trilt daarna, is er een wiel niet goed gebalanceerd, dan ga je ook niet zeggen 'kom over een maandje nog maar eens terug als het dan nog zo is' dan fiks je dat..
Helemaal met je eens. Heb inmiddels in Nederland een second opinion bij 2 garages gevraagd, beide vinden het tikken niet heel alarmerend maar raden mij wel aan het opnieuw te laten afstellen om problemen in de toekomst te voorkomen.quote:Op donderdag 20 april 2017 00:05 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou ergens een second opinion vragen, en evt vragen om een cilinder druktestje. Dan heb je meteen een stok om mee te slaan als er iets mis gaat.
Stel dat ze de leerling monteur je kop hebben laten terugbouwen. Als de kop erop zit, draai je altijd even een rondje met een sleutel op de krukas om te kijken of er niets raakt (disriem goed gemonteerd). Als je dat een beetje lomp doet en er raakt wél een klep een zuiger omdat er iets niet goed zit, kan het zijn dat die vervormt, en dan gaat ie tikken in de zitting. Een motor die voor een koprevisie/koppakking reparatie niet tikt, hoort dat erna matuurlijk ook niet te doen, dat is gewoon gelul. Laat je niet zomaar afpoeieren, niet goed is niet goed, ze lossen het maar gewoon lekker op. Als die klep het klepzadel vertieft of afbreekt kan hij straks wéér uitelkaar, en wie gaat dat betalen? En als het puur afstellen is, dan moeten ze dat gewoon doen.
Als je 4 nieuwe banden laat monteren en hij trilt daarna, is er een wiel niet goed gebalanceerd, dan ga je ook niet zeggen 'kom over een maandje nog maar eens terug als het dan nog zo is' dan fiks je dat..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |