abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 17 april 2017 @ 15:16:48 #101
335643 faptist
Maakt fouten
pi_170285166
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 21:03 schreef mignonne het volgende:

[..]

:Y
Ik weet nog dat ik op de basisschool altijd de laatste 2 weken van augustus elke dag naar school liep (tegenover mijn wijk), omdat dan de naamkaartjes weer op de tafels stonden en ik wist wie waar zat. En dan een nieuw schriftje kopen en je 'handschrift oefenen'. Je etui honderd keer sorteren enz. Middelbare school idem. Hoewel ik daar niet zomaar langs ging want ver maar toch.
Dat deed ik ook!

En op de middelbare school een agenda uitzoeken en met mijn mooiste handschrift de gegevens erin schrijven. En mooie stickers/ foto's/ plaatjes erin plakken. <3
Och zwijmel.. Mijn agenda's hielden het altijd maar een maand of 3 uit.
Ik plakte hem vol met allerhande memento's. Hij puilde dan zo uit dat de kaft scheurde.
ik kocht dan medio december een nieuwe van een a-merk, omdat ze dan met 70% korting in de uitverkoopbak lagen. Hoorde ik er toch nog een beetje bij :')

Ik heb al mijn agenda's nog. O+
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:34:42 #102
480396 Sisu
Oudgediende
pi_184423984
Oke, ik heb serieus basisschoolkeuze leed. Hoop zo dat iemand mij van advies kan voorzien, want ik kan niet helder meer nadenken (werk veel, zwanger van 2e, bijna kleuter om me heen).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder hoop geen leven.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:40:52 #103
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184424109
Ik denk dat je moet doen waar jullie het meest gelukkig van worden.
Zelf zou ik meer waarde hechten aan meer slaap, niet zo vroeg hoeven opstaan, niet zo ver hoeven reizen en lagere kosten. Dat is op de lange termijn voor jou en Ro het fijnst, denk ik. De vrije school is leuk, maar Jenaplan is ook een prima systeem. N zit nu op de vrijeschool kdv en gaat daar ook naar school straks, maar soms irriteren al die zweverigheid en het strenge ritme me nu al ;)
Is Ro zó erg een vrijeschoolkind dat ze op een andere school ongelukkig zou worden? Zo niet, dan zou ik de keuze maken die het meeste gemak en minste stress oplevert.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184424140
Ik zou zelf voor de Jenaplan gaan, maar ik heb dan ook NiETS met de vrije school

Kleine kanttekening over je opmerking over uitstroom: er kiezen relatief vaker hoger opgeleide ouders voor scholen als de vrije school. Dit vertekent de uitstroom ook, naar boven.
Kwak
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:50:30 #105
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184424312
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:40 schreef SaskiaR het volgende:
Ik denk dat je moet doen waar jullie het meest gelukkig van worden.
Zelf zou ik meer waarde hechten aan meer slaap, niet zo vroeg hoeven opstaan, niet zo ver hoeven reizen en lagere kosten. Dat is op de lange termijn voor jou en Ro het fijnst, denk ik. De vrije school is leuk, maar Jenaplan is ook een prima systeem. N zit nu op de vrijeschool kdv en gaat daar ook naar school straks, maar soms irriteren al die zweverigheid en het strenge ritme me nu al ;)
Is Ro zó erg een vrijeschoolkind dat ze op een andere school ongelukkig zou worden? Zo niet, dan zou ik de keuze maken die het meeste gemak en minste stress oplevert.
ditto!
pi_184424377
Ik heb een kind op een vrije school en ik zou direct voor de jenaplan gaan.

Vrije schoolonderwijs heeft heus voordelen, maar ook zat nadelen. 5 dagen in de week een uur van je leven vergooien voor zinloos reizen is wmb op zicjzelf al nadeel genoeg om op een school af te knappen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184424451
Ik denk dat je de impact van die logistieke inspanningen niet moet onderschatten. Elke dag een uur is nogal wat; en straks moet je dan dus ook steeds die tijd met de baby op en neer. De voordelen die je noemt van de vs kun je, misschien in iets andere vorm, best op een andere school vinden. De nadelen van de jenaplan (‘rumoerig jaar’) kunnen bij wijze van spreken volgend jaar ook op de vs opduiken.

Zonder je dilemma op enige wijze tekort te willen doen, zou het voor mij echt een no-brainer zijn. Sterker nog: voor mij zou de vs gezien de reistijd überhaupt geen overweging zijn geweest, hoe mooi ik het verder ook zou vinden.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:38:12 #108
480396 Sisu
Oudgediende
pi_184425404
Ligt dit dan echt zo sterk aan hormonen en niet meer rationeel kunnen nadenken?
Serieus. Heerlijk. Zo makkelijk als jullie hier over denken. Ik kan dat dus niet meer. Zo gauw ik er al aan denk komen de tranen.. en de nachten zonder slaap vanwege het gepieker.. pff.
Zonder hoop geen leven.
pi_184425500
1 uur reistijd per dag... Dat zou ik ook niet eens overwegen. Plus dat vriendjes en vriendinnetjes van school dan waarschijnlijk deels nog verder weg wonen. Maar ik ben dan ook van het 'basisschool hoort op loopafstand te zitten'-team (in de randstad uiteraard, in een dorp is dat een ander verhaal).

Ik heb ook het idee dat, gezien de lengte en aantal punten van je voor en nadelen-lijstje, je eigenlijk je keuze al gemaakt hebt maar nog even definitief afscheid moet nemen van het vrije school-idee dat je had.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_184426368
Tja, ik denk dat je idd moet kiezen wat voor jullie goed voelt Sisu!
Ik ben nu bijna een heel jaar onderweg met ‘lange’ reistijden van en naar school en ik heb tot op heden nog geen moeite gehad ermee.
Sowieso stap ik om 7.55 de deur uit om J op tijd op school te hebben als ik met de auto ga (overigens de zelfde tijd stapt de buurvrouw de deur uit om het buurmeisje naar school te brengen in ons dorp), 8.20 zit hij in de klas en school begint om 8.30. 20 min enkele reis ik vind het persoonlijk geen ramp.

Hoe was Ro met kijken bij beide scholen? Ook wij twijfelde tussen VS en JP. Mede door de afstand van de VS. J was bij JP erg aanhankelijk, hing aan ons lijf en mochten hem niet neerzetten. Bij de VS zei hij zelf, ik wil zelf lopen en kijken. Eigenlijk hebben we gekeken waar hij zich het meest zichzelf was met kijken. Voor ons wat dat duidelijk de VS. En nu een jaar later ben ik nog steeds enorm blij met onze keuze.

Ik snap dat in jullie situatie nu ook het hele opvang verhaal speelt en dat maakt het ook niet makkelijk. Wat zou je keuze zijn als die zorgen wegvielen? Is dat duidelijk voor jezelf?
♥ J & S
pi_184428863
Sisu, ik weet niet of het uitmaakt wat wij zouden doen. Dit is een heel persoonlijke keuze zo, denk ik. Ik snap de aantrekkelijkheid van een vs school wel. In onze buurt zit er ook eentje redelijk dichtbij. Maar voor mij was het geen optie, gezien de lestijden. Ik kan dat echt niet inpassen in onze werktijden en zoveel uren opvang afnemen of een gastouder zie ik niet zitten. Niet alleen financieel (alhoewel ik dat alleen al een goede reden vind), maar ook omdat ik liever heb dat mijn kind op school bezig is dan dat ze zoveel uren bij opvang is (of een gastouder). Daarnaast is er weinig tegen een JP school, denk ik. De vs school verschilt best van reguliere scholen, maar het is niet de heilige graal. Veel van die dingen die zij doen, kun je als je bewust opvoed zelf ook inbouwen of doen.

Heb je de laatste inspectierapporten gelezen van deze scholen? Dat heb ik steeds gedaan en dat helpt ook wel. Dan lees je toch op van een aantal punten even goed hoe de school bezig is, met name ook wat hun pedagogische beleid is en of het werkelijk zo goed is als wordt voorgespiegeld.

Ik twijfelde eerst even of de buurtschool bij ons wel echt een goede school was. Hoorde allemaal verhalen van ouders in deze contreien die niet voor die school hadden gekozen, maar wel voor de montessori school en nog een paar andere op het eerste gezicht leukere/betere scholen, die wat verder weg voor ons zouden zijn, maar wel te doen.

Toen ben ik die inspectierapporten gaan lezen en die van de buurtschool uit 2017 was heel erg positief. Dat verraste me eigenlijk nogal. Het is dus een veel betere school dan ik op het eerste gezicht en op basis van verhalen dacht. Wat me toen vooral opviel in dat rapport is dat leerlingen die werden bevraagd massaal hadden gezegd dat ze zulke goede en leuke leraren hebben daar. Aangezien dit een van de belangrijkste factoren is voor het goed kunnen presteren op school vond ik dat echt doorslaggevend: betrokken, en aardige docenten.

Ook kun je op gesprek gaan bij de JP school en de zorgen die je hebt over wat je hebt gehoord op tafel leggen. Aangezien je zelf ook docent bent, kun je denk ik best veel uit zo'n gesprek halen door het stellen van goede vragen.

Ik zou dan al met al voor de JP school gaan (als inspectierapport en gesprek een positief gevoel geven), ook omdat BSO en kdv bij de school zitten. Dat is echt heel erg fijn en geeft de kinderen en jezelf ook rust.

Zijn dit echt de enige twee mogelijkheden of is er ook nog een derde optie?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184429252
Die reistijd zou voor mij ook een no go zijn. Wij horen ook bij het groepje die school op loop en of fietsafstand wil hebben. Speelvriendjes in de buurt etc.

We hadden de keuze uit een katholieke school of een openbare school. De katholiek net een tikkeltje dichterbij en kleinschaliger.

Kan je niet nog eens overal langs gaan? Kijken Wat dan je gevoel is?
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:34:49 #113
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_184429452
Ik heb ook een tijd lang een uur reistijd gehad (met de auto) en ik vond het dus wel verschrikkelijk(er dan ik had gedacht).

+ dat het KDV naast de andere school zou zitten zou voor mij al doorslaggevend zijn als de school een beetje naar mijn zin zou zijn.

Ook zou ik kijken waar kinderen in de buurt naar school gaan, het is fijn als je na school makkelijk bij iemand kan blijven spelen en andersom.

Dus kort: ik zou de VS sowieso afstrepen, is Jena nog steeds niet helemaal naar je zin dan zou ik andere scholen gaan bekijken.
pi_184430200
Ik zou ook voor de Jena gaan.. destijds gekozen voor een Montessorischool op 15 minuten enkele reis in plaats van de reguliere op 5 minuten. Omdat mijn zoon zelf heel sterk de voorkeur liet zien. En omdat het type onderwijs ook voor mij beter was geweest vroeger, de oudste lijkt erg op mij.. Maar een uur vind ik ook wel erg veel. Dan moet de VS wel heel veel voordelen hebben. In jou geval had ik denk ik toch eerst de Jena geprobeerd. Je kunt altijd nog wisselen als het echt niet werkt.

En zelfs als het geschikt lijkt voor nr 1, is het maar de vraag of nr 2 het ook zo geweldig heeft.. voor ons lijkt het voor nr 2 nog beter te werken.
pi_184430716
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:34 schreef Sisu het volgende:
Oke, ik heb serieus basisschoolkeuze leed. Hoop zo dat iemand mij van advies kan voorzien, want ik kan niet helder meer nadenken (werk veel, zwanger van 2e, bijna kleuter om me heen).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gooi het even in een spoiler wegens mogelijke herkenbaarheid en omdat het zo'n lange lap tekst is geworden :P :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 16 januari 2019 @ 10:22:43 #116
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_184431225
Wat vindt je man? Neem aan dat hij ook een mening heeft.
  woensdag 16 januari 2019 @ 15:11:39 #117
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_184436563
ik zou zelf nooit voor Vrije school kiezen. Geen idee of het nog zo is, maar "vroeger" mocht je pas leren lezen zodra je tanden ging wisselen. zulke dogmatische ideeen staan mij heel erg tegen. ik houd meer van adaptief onderwijs. En dat was (en is) voor mijn kinderen ook het beste geweest.

(waar ik nu op de middelbare school echt álle zeilen moet bijzetten om ze gemotiveerd te houden. het lukt de school in ieder geval niet.)
Ik zou dus sowieso voor de optie Jenaplan gaan. gewoon omdat die extra reistijd het mij niet waard zou zijn. En hoe moe en klaar kinderen zijn na een school-bso dag.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_184437089
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:11 schreef debuurvrouw het volgende:
ik zou zelf nooit voor Vrije school kiezen. Geen idee of het nog zo is, maar "vroeger" mocht je pas leren lezen zodra je tanden ging wisselen. zulke dogmatische ideeen staan mij heel erg tegen. ik houd meer van adaptief onderwijs. En dat was (en is) voor mijn kinderen ook het beste geweest.
'Vroeger' was regulier onderwijs ook zo flexibel niet ;)

Op de VS van mijn kind zijn ze niet zo dogmatisch. Als wel, had hij er niet gezeten. Maar dat geldt voor elke vorm van onderwijs en overmatige dogma's.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Licht Ontvlambaar woensdag 16 januari 2019 @ 16:18:15 #119
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_184437613
Staar je overigens niet blind op uitstroom... Dat was een van de paradepaardjes van de basisschool hier. Die hoge uitstromers zaten een jaar later regelmatig een niveau lager.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 16 januari 2019 @ 16:20:11 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_184437637
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:18 schreef Sjeen het volgende:
Staar je overigens niet blind op uitstroom... Dat was een van de paradepaardjes van de basisschool hier. Die hoge uitstromers zaten een jaar later regelmatig een niveau lager.
En dan nog. Het gemiddelde van de uitstroom zegt helemaal niets over de capaciteiten en de resultaten van jouw kind.

Ga sfeer proeven, voel of je je er thuis/welkom voelt. Je kind moet er immers elke dag 5 uur naartoe....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 16 januari 2019 @ 19:17:32 #121
480396 Sisu
Oudgediende
pi_184440459
Bedankt voor al jullie reacties. Het wordt echt rustiger in Mn hoofd zo. Vandaag op de vrijeschool geweest en het was er gewoon fijn.

Amarantha,
Mijn man kiest voor de jenaplan. Dat deed hij al in het vroege begin, maar hij wist hoe gek ik ben op de vrije school en wilde het een kans geven.

Ik denk dat we echt gaan switchen naar jenaplan. Het scheelt me tijd en geld per maand.
Ik heb volgende week een gesprek bij hun bso om even rond te kijken en te praten over de mogelijkheden qua tijden.
Intakeformulier ligt op de keukentafel.
Ik vind het echt moeilijk..
Zonder hoop geen leven.
pi_184443255
Probeer je gevoel dat jij zelf liever op een VS had gezeten niet teveel te projecteren op Ro, ook.

Als de JP een fijne school is dan is het vast goed!

Ook: een keus is niet voor het leven. School switchen als het heel erg tegenvalt kan altijd nog! Niet ideaal maar ook niet onoverkomelijk.
Kwak
pi_184957182
Mijn peuter is 2 jaar en 3 maanden, wij zijn ons nu aan het oriënteren voor een basisschool omdat we haar op haar 3e willen inschrijven. Ik merk echter dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik dacht eerst altijd vrij rechttoe rechtaan, gewoon een openbare basisschool en klaar. Nu ik mijn beide dochters op een Montessori opvang heb, merk ik dat dat mij toch beter bevalt dan ik in eerste instantie had verwacht. Dat maakt mij ook meteen aan het twijfelen, zou een doorgroei naar bijvoorbeeld een Montessori basisschool voor de meiden zelf niet veel beter zijn?

Met die gedachten ben ik dus gaan googelen naar verschillende scholen. De vrije school vind ik het minst passend dus die valt af, maar naast Montessori kwam ik ook Jenaplan en Dalton tegen. Ik krijg de indruk dat Dalton nog het meeste in de buurt komt van regulier onderwijs en dat spreekt mij dan ook het meeste aan, omdat ik daarmee het beste van twee werelden hoop te kunnen combineren. Maar al die promopraatjes van de scholen zelf, ik zie ook door de bomen het bos niet meer en weet de theorie in mijn hoofd niet te vertalen naar de mogelijke praktijk.

Vandaar even mijn berichtje hier, omdat ik hoop dat er mensen zijn die meer van de verschillende vormen onderwijs afweten en die wat duidelijke verschillen uiteen kunnen zetten. En of er mensen zijn die bijvoorbeeld ervaring hebben met Dalton onderwijs, en die mij vanuit die ervaring wat meer kunnen vertellen omdat ik bang ben dat ik dingen mooier maak omdat het gewoonweg heel mooi gebracht kan worden door scholen die werken met die methoden :+
pi_184958866
Ik weer niet heel veel van allerlei schoolsoorten af, maar wat ik wel merkte tijdens onze zoektocht was dat je het verschil echt wel merkt. We zijn bij vier scholen geweest, ze hadden mooie praatjes, maar ook best wel een duidelijke visie. En daarin merkten wij toch wel wat ons wel/niet aansprak. Uiteindelijk hebben wij voor een Montessorischool gekozen om verschillende redenen:
- Redelijk kleine school;
- Rustige sfeer waar leerlingen binnen een vaste structuur best wat vrijheid hebben;
- Gericht op zelf leren, veel samenwerking. Dus: eerst zelf proberen, dan samen met een klasgenoot en pas dan naar de docent;
- Rekenonderwijs wordt heel visueel aangeboden, met bijvoorbeeld kettingen met gegroepeerde kraaltjes om de tafels te leren;
- Integrale aanpak van vakken als geschiedenis, biologie en aardrijkskunde.

Maar het belangenafweging toch de sfeer en de visie op hoe kinderen leren. Wie weet kan iemand anders je helpen met een uiteenzetting van de verschillende schoolsoorten, maar hopelijk heb je hier ook wat aan.
pi_184963688
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:09 schreef Schanu het volgende:
Mijn peuter is 2 jaar en 3 maanden, wij zijn ons nu aan het oriënteren voor een basisschool omdat we haar op haar 3e willen inschrijven. Ik merk echter dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik dacht eerst altijd vrij rechttoe rechtaan, gewoon een openbare basisschool en klaar. Nu ik mijn beide dochters op een Montessori opvang heb, merk ik dat dat mij toch beter bevalt dan ik in eerste instantie had verwacht. Dat maakt mij ook meteen aan het twijfelen, zou een doorgroei naar bijvoorbeeld een Montessori basisschool voor de meiden zelf niet veel beter zijn?

Met die gedachten ben ik dus gaan googelen naar verschillende scholen. De vrije school vind ik het minst passend dus die valt af, maar naast Montessori kwam ik ook Jenaplan en Dalton tegen. Ik krijg de indruk dat Dalton nog het meeste in de buurt komt van regulier onderwijs en dat spreekt mij dan ook het meeste aan, omdat ik daarmee het beste van twee werelden hoop te kunnen combineren. Maar al die promopraatjes van de scholen zelf, ik zie ook door de bomen het bos niet meer en weet de theorie in mijn hoofd niet te vertalen naar de mogelijke praktijk.

Vandaar even mijn berichtje hier, omdat ik hoop dat er mensen zijn die meer van de verschillende vormen onderwijs afweten en die wat duidelijke verschillen uiteen kunnen zetten. En of er mensen zijn die bijvoorbeeld ervaring hebben met Dalton onderwijs, en die mij vanuit die ervaring wat meer kunnen vertellen omdat ik bang ben dat ik dingen mooier maak omdat het gewoonweg heel mooi gebracht kan worden door scholen die werken met die methoden :+
Schanu, ik heb nog wel voldoende inside info van de scholen in jullie wijk. Dus als je meer wil weten weet je me te vinden.

Neem echt de tijd om je te oriënteren. Verschillende onderwijssoorten lijken heel mooi, maar ik zie/hoor regelmatig dat het vanuit de visie van de ouders heel mooi leek maar het niet paste bij het kind. En Jawel is nog jong en er zijn tot zo ver ik weet geen wachtlijsten. Scholen vinden het wel fijn als je ze rond de leeftijd van 3,5 inschrijft.
  maandag 11 februari 2019 @ 22:08:35 #126
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_184963827
Precies wat peace zegt. Niet elk kind is geschikt voor elk soort onderwijs.
Montessori moet je kind echt geschikt voor zijn vind ik. Gemiddeld genomen past dit beter bij kinderen die aan de bovenkant presteren dan aan de onderkant.
Als je de tijd hebt om tot 3,5 jaar te wachten is dat heel fijn.
Een geschikte stroming vinden voor een 1 jarige is bijna geen doen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_184968112
Bedankt voor jullie reacties! Ik had begrepen dat het het beste is om je kind op te geven voor de 3e verjaardag, maar als ik dit zo lees kunnen we inderdaad het beste juist wat langer wachten zodat we beter kunnen kijken naar wat aansluit op Jewel.

Peace, natuurlijk dat is waar ook! Wat lief dat je meedenkt, ik stuur je even een PB :)
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 08:52:26 #128
5428 crew  miss_sly
pi_184968209
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 08:40 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Ik had begrepen dat het het beste is om je kind op te geven voor de 3e verjaardag, maar als ik dit zo lees kunnen we inderdaad het beste juist wat langer wachten zodat we beter kunnen kijken naar wat aansluit op Jewel.

Peace, natuurlijk dat is waar ook! Wat lief dat je meedenkt, ik stuur je even een PB :)
Als het gaat om wat past bij je kind, is later kiezen en inschrijven wel aan te raden, denk ik.
Check wel even bij de verschillende scholen hoe hun inschrijfbeleid is en wat de gemeentelijke regels zijn. In Amsterdam is 3,5 bijvoorbeeld rijkelijk laat, in sommige andere plaatsen kan het misschien wel tot een maand voor de vierde verjaardag.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184968240
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 22:03 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Schanu, ik heb nog wel voldoende inside info van de scholen in jullie wijk. Dus als je meer wil weten weet je me te vinden.

Neem echt de tijd om je te oriënteren. Verschillende onderwijssoorten lijken heel mooi, maar ik zie/hoor regelmatig dat het vanuit de visie van de ouders heel mooi leek maar het niet paste bij het kind. En Jawel is nog jong en er zijn tot zo ver ik weet geen wachtlijsten. Scholen vinden het wel fijn als je ze rond de leeftijd van 3,5 inschrijft.
Vooral verhalen van de ouders die er al zijn kunnen een goed beeld geven.. Verhalen bij een rondleiding of op de website zijn vaak wel mooier dan de werkelijkheid. Dat was een reden om de dichtbijzijnde school niet te kiezen. De school vertelde over het pest-protocol en vredige school, in praktijk gooiden sommige leerlingen stoelen door de klas. En nou zijn dat incidenten, toch kun je dan niet zeggen dat je een vredige school bent :P
pi_184968336
@miss_sly, dat moet ik inderdaad nog wel even checken, maar volgens mij valt het met de wachtlijsten hier wel mee :) Sowieso willen we dit jaar echter wat scholen gaan bezoeken om er een beeld bij te krijgen, dus dan kunnen we het per school nog even navragen,

@Deepfreeze, herkenbaar en een goede inderdaad! Wij wonen in een erfje naast een basisschool, het meest praktisch zou zijn om die school uit te kiezen want het is letterlijk een kwestie van de straat oversteken en je bent er. Mijn dochters gingen daar echter tot voort kort naar de kinderopvang en toen heb ik diverse verhalen gehoord over de basisschool, ook vanuit mijn buurvrouw, waardoor ik die meteen van mijn lijstje heb afgestreept.
pi_184968888
sfeer proeven is een goede tip..
hier bij 1 openbare school geweest met een prachtverhaal.. maar sfeer voelde niet goed. ben nu blij dat we daar niet zitten, vriendinnetje dat daar zit voelt zich niet veilig in de klas en nog wat kleine dingen zoals geen wc papier op t toilet omdat die rollen altijd in de plee gepropt werden (moet je bij de juf wc-papier vragen, lijkt me heel naar). montessori bevalt hier tnt goed. Maar ongeacht stroming vrees ik dat het vooral van belang is dat je een goede leerkracht voor de klas hebt.
pi_185007936
Misschien ben ik raar, zal wel. Maar heb een hekel aan alles wat met digiboard te maken heeft. Het is zeer slecht voor de ogen, ze worden er onrustig van,concentraite van lik me vestje . En je hebt geen invloed meer op het zo min mogelijk voor die zooi te zitten.

Tuurlijk is er niks mis mee om de digitale wereld te ontdekken maar dan kan ook op een andere manier. Als ik hier langs de basisscholen fiets zie je smorgens de klassen helemaal donker naar die dingen te kijken en als het overdag is gaan de zonluiken dicht.

Wat was er mis met het krijtbord, en nee stoflongen krijg je er niet van. Mooie tekening op het bord, kinderen voor de klas. Het is eerder gemakzucht en kostenbesparing dan dat het echt iets opleverd.
pi_185007959
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 09:04 schreef Schanu het volgende:
@:miss_sly, dat moet ik inderdaad nog wel even checken, maar volgens mij valt het met de wachtlijsten hier wel mee :) Sowieso willen we dit jaar echter wat scholen gaan bezoeken om er een beeld bij te krijgen, dus dan kunnen we het per school nog even navragen,

@:Deepfreeze, herkenbaar en een goede inderdaad! Wij wonen in een erfje naast een basisschool, het meest praktisch zou zijn om die school uit te kiezen want het is letterlijk een kwestie van de straat oversteken en je bent er. Mijn dochters gingen daar echter tot voort kort naar de kinderopvang en toen heb ik diverse verhalen gehoord over de basisschool, ook vanuit mijn buurvrouw, waardoor ik die meteen van mijn lijstje heb afgestreept.
Dat is totaal niet relevant meer, zie je nog veel kinderen buiten spelen. Ik amper nog. Meeste ouders werken beide, meeste zitten op de bso naar school. Tijden zijn helaas al lang voorbij dat je overal bij je vriendjes langs kon gaan naar school in de wijk. Kan zelf niet anders herinneren dat we naar school altijd door de wijk rond hingen en nagenoeg bij ieder gezin de moeder wel thuis was. Dus een school wat verder opzoeken in belang van het kind is niks mis mee.
  donderdag 14 februari 2019 @ 10:09:09 #134
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_185009066
Nou mijn kinderen spelen elke dag met de kinderen uit de buurt die ook allemaal op dezelfde school zitten.

We wonen ook op een plek waar kinderen zonder oversteken meerdere hofjes kunnen bereiken dus ouders laten kinderen ook makkelijk buiten spelen maar er zijn altijd wel en stuk of 6 kinderen om mee te spelen, niet iedere dag dezelfde maar dat is niet erg.
pi_185010807
Zeg funnywell, de jaren vijftig willen je graag terug.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_185011104
quote:
3s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:57 schreef Franny_G het volgende:
Zeg funnywell, de jaren vijftig willen je graag terug.
_O-
Kwak
pi_185011134
quote:
3s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:57 schreef Franny_G het volgende:
Zeg funnywell, de jaren vijftig willen je graag terug.
:D

Wij hebben bewust wel voor een school in de buurt gekozen. Al was dat niet lastig. Er zitten veel scholen hier in de buurt.
*poef* nu is het weg
pi_185023256
Je moet ook een beetje geluk hebben met de kinderen in de klas en de leerkrachten, en daar heb je maar beperkt invloed op..ook al probeer je nog zo goed vooraf de juiste schooltype te kiezen, het kan altijd dat het nog tegenvalt.
pi_185025201
:D

Als er nou érgens buiten wordt gespeeld is het op de bso wel. In de zomer en lente van aankomst tot vertrek buiten. Als het in de herfst- en wintermaanden donker wordt of gaat regenen dan wordt er binnen verder gespeeld. Veel meer sociaal en minder schermen kijken dan een middag met moeders thuis hoor ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_185026945
dat verschilt dan wel per bso. (in de winter kijken ze hier met de oudere groep best vaak filmpjes). In de zomer gelukkig niet..
pi_185035154
Onze zoon speelt dagelijks met kinderen uit de straat en zit dus op een school een stad verder. Echt niet het idee dat hij het erg vind dat hij niet bij buurtkindjes in de klas zit net zo min als dat zijn sport en schoolvriendjes niet in de buurt wonen.
♥ J & S
pi_185047632
quote:
3s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:57 schreef Franny_G het volgende:
Zeg funnywell, de jaren vijftig willen je graag terug.
Toen speelde men massaal buiten en had je geen BSO. Dat gezeik op de jaren 50 ook. Zie ze nu amper buiten spelen. Tuurlijk kun je roepen ja mijn kinderen spelen iedere middag buiten en de wijk is veilig.

Wij hingen vroeger in de wijk rond, waren niet binnen te krijgen, praat je over midden jaren 80. Het was echt druk met kinderen in de wijk. Mn ouders valt het ook op, vraag het je eigen ouders maar.

EN hoe kunnen er veel kinderen buiten spelen als ze massaal op de bso zitten.

En als ze al buiten spelen komen ze niet verder dan een bal tegen de garagedeur aantrappen. Ons werd vroeger verteld oprotten naar het veldje.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 14:49:13 #143
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_185047807
Nou funnywel, ik denk dat het vooral ging over dat vroeger kinderen zo heerlijk de hele dag van hot naar her konden slierten dankzij de vetgedrukte stukjes van hieronder.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 08:46 schreef funnywell het volgende:
Dat is totaal niet relevant meer, zie je nog veel kinderen buiten spelen. Ik amper nog. Meeste ouders werken beide, meeste zitten op de bso naar school. Tijden zijn helaas al lang voorbij dat je overal bij je vriendjes langs kon gaan naar school in de wijk. Kan zelf niet anders herinneren dat we naar school altijd door de wijk rond hingen en nagenoeg bij ieder gezin de moeder wel thuis was. Dus een school wat verder opzoeken in belang van het kind is niks mis mee.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_185048611
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 16 februari 2019 14:35 schreef funnywell

EN hoe kunnen er veel kinderen buiten spelen als ze massaal op de bso zitten.

Je kunt toch prima buiten spelen OP de BSO? Dat loopt dan niet allemaal door een wijk te slenteren dus het is wat meer geconcentreerd, maar het is een rare misvatting dat opvang en buiten spelen elkaar bijten :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_185237632
Iemand ervaring met in Utrecht inschrijven bij 3,5 jaar? We maken kans op een woning dichtbij Ledig erf, maar dat is heel onverwacht. :+

Wil alleen geen school met alleen maar hetzelfde soort kinderen en liefst Jenaplan of vrij.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2019 16:34:28 ]
pi_185244553
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 16:34 schreef Myrr het volgende:
Iemand ervaring met in Utrecht inschrijven bij 3,5 jaar? We maken kans op een woning dichtbij Ledig erf, maar dat is heel onverwacht. :+

Wil alleen geen school met alleen maar hetzelfde soort kinderen en liefst Jenaplan of vrij.
Dat laatste klinkt als een beetje een contradictio in terminis: jenaplan en vrije scholen e.d. zijn juist vaak vrij homogeen en wit qua publiek.
Kwak
pi_185247096
Utrecht binnenstad maakt dat nog een tandje erger.
Ik heb ervaring met tijdig inschrijven in Utrecht binnen postcodegebied (2e verjaardag, conform schoolbeleid) en alsnog uitgeloot worden, maar ook met ingeloot worden van buiten postcodegebied. Kan vriezen, kan dooien.

Elke school zijn eigen regels, dus weinig algemeens over te zeggen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_185248164
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 22:20 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat laatste klinkt als een beetje een contradictio in terminis: jenaplan en vrije scholen e.d. zijn juist vaak vrij homogeen en wit qua publiek.
Waar ik nu woon is het redelijk gemengd. Gaat mij er vooral om dat de kutten en kk'ers hem niet om de oren vliegen langs het schoolplein . :@

Dat zal in het centrum wel meevallen. We hebben vandaag contact met de gemeente. Scholen hebben precies nu vakantie. :+

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2019 07:51:11 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')