Scjvb | dinsdag 4 april 2017 @ 21:03 |
Laaggeletterdheid kost maatschappij 1 miljard euro per jaar'Beste lezer, Ondanks het gegeven dat de meesten van ons in een lenteachtige stemming zijn - waarvan mijn partner en ik vanmiddag 'n bijzonder goed voorbeeld waren in het zonovergoten Haarlem met een stralende glimlach van de zon over rivier het Spaarne, gezien vanaf de eeuwenoude Waag ![]() ![]() ![]() ![]() Als vanzelfsprekend gaat het ons al jarenlang voor de wind, dat is al langere tijd bekend op FOK!.nl. Maar behalve voor ons ligt er voor 'n toenemend aantal andere NL'ers, waarvan u ook deel uitmaakt, in de nabije toekomst nog veel meer moois in het verschiet behalve een heerlijk zonnetje en vogelgezang! ![]() ''Hoewel veel dingen vandaag de dag prima gaan, met dank aan Rutte II, kijkt men gaarne verder. Verbeteringen blijven daarbij te allen tijde welkom, en het onderwerp in kwestie is daar 'n klein maar wezenlijk onderdeeltje van, gelet op het onnodig aantal laaggeletterden dat ons land momenteel rijk is. ![]() Om het geld hoeft men het niet per se meer te laten, hoewel men van overheidswege niet al te gul moet gaan worden en een slag om de arm dient te houden voor 'mindere tijden. (Forse) bezuinigingen zijn op dit moment niet meer nodig. We weten intussen dat het begrotingstekort, dankzij het beleid van de VVD onder Rutte II ![]() ![]() ![]() De meesten van u weten het vast nog: 'Eerst het zuur dan het zoet', dat waren de woorden die oud-premier Jan Peter Balkenende toentertijd bezigde. ''Nu is de tijd aangebroken voor 'het zoet', het was voor velen de hoogste tijd geworden. De voortvarende economische groei van de afgelopen tijd, als één van de redenen, waarom veel medelanders tijdens de verkiezingen vorige maand dé juiste keuze maakten bij hun gang naar de stembus, lijkt niet meer te stuiten nu er zelfs sprake is van 'n heus begrotingsoverschot, waarvoor Dijsselbloem in bijpassende jubelstemming de bel reeds geluid heeft. ![]() ![]() Welnu, er kan best gezegd worden dat wij momenteel in 'n welvarend land leven binnen de EU, en de rest van de wereld. Om 'n lang verhaal kort te maken: naar mijn bescheiden mening blijft het in de regel zinvol om het nuttige met het aangename te verenigen. Wat u? Geheel conform het artikel zou extra aandacht in de toekomst zowel kostenbesparend als vooruitstrevend voor deze speciale groep kunnen gaan uitwerken. Tenminste, als het forse aantal laaggeletterden de juiste begeleiding krijgt, dunkt mij. ![]() in het Haerlemsche hebben wij absoluut veel waardering voor Mariëtte Hamer, als waardig lid v.d. Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven. Zij sprak hierover de juiste woorden, maar uiteraard rekenen we hierbij op de belangeloze en tevens ruimhartige diensten van vrijwilligers. ![]() ![]() Ik zou zeggen: ''Oók hulpbehoevenden hebben het recht mee te profiteren van de welvaart ![]() ![]() Hoe dan ook, ''een nieuwe win-win situatie zal zijn geboren. Het getuigt van 'n prima goed wanneer maar liefst 2,5 miljoen autochtone en allochtone Nederlanders in een toenemende mate gesteund worden in hun laaggeletterdheid.'' Namens ons en vele anderen is het hen van harte gegund!! ![]() Én beste lezer, als heerlijke kers op de spreekwoordelijke taart ![]() ![]() ![]() Wij zien ernaar uit en drinken hier vanavond 'n Jopen op, genietend van de Damiaatjes op de Riviervischmarkt. ![]() Goed, allen 'n fijne avond!! ![]() | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 4 april 2017 @ 23:18 |
Te herkennen aan veelvuldig gebruik van emoticons. | |
Physsic | dinsdag 4 april 2017 @ 23:22 |
Ik herken het al bij "Beste lezer," | |
bedachtzaam | dinsdag 4 april 2017 @ 23:44 |
Gewoon nog een extra miljard bezuinigen op onderwijs. | |
Eenskijken | dinsdag 4 april 2017 @ 23:59 |
Oprotten met je 'haerlem'. Kakker ![]() | |
Verfassungsschutz | woensdag 5 april 2017 @ 08:55 |
Haerlem. ![]() Laaggeletterd plebs. ![]() | |
Twiitch | woensdag 5 april 2017 @ 08:57 |
2.5 miljoen????? | |
Lunatiek | woensdag 5 april 2017 @ 09:09 |
Al die reacties van laaggeletterden hier die de OP niet kunnen lezen ![]() | |
Caland | woensdag 5 april 2017 @ 09:10 |
Ik ben na de eerste zin afgehaakt. | |
MichaelScott | woensdag 5 april 2017 @ 09:13 |
Dit moet anno 2017 toch wel beter kunnen? Heb een beetje het gevoel dat ze bij Stichting Lezen en Schrijven nog in de vorige eeuw leven. | |
TheJanitor | woensdag 5 april 2017 @ 09:32 |
Gewoon nog meer binnenhalen. | |
MevrouwPuff | woensdag 5 april 2017 @ 09:33 |
Meer omdat ze het zelf leuk vinden te tutten met mensen denk ik ![]() Er zou vast een mooie website voor gemaakt kunnen worden om volwassenen betere taalvaardigheden te laten ontwikkelen. Een soort unolingo ipv Duolingo? Bruikbaar voor ontzettend veel Nederlanders en halve en niet-Nederlanders. Daar komt echter veel meer eigen verantwoordelijkheid bij kijken dan wanneer je een keer in de week met zo'n vrijwilligersklasje gaat theedrinken. Ik vraag me af of deze groep mensen nog werk gaat doen waarvoor taalvaardigheid nodig is. Als taal toch meer nodig wordt, (bijvoorbeeld door meer registreren dan vroeger) zou dat ook een taak van een werkgever kunnen zijn. Of de jobcoach van het uwv. Voor gezondheidsvaardigheden bij laaggeletterden is er al best mooi materiaal. Helaas heeft niet iedere zorgverlener dat liggen. | |
nogeenoudebekende | woensdag 5 april 2017 @ 09:34 |
Omgekeerde wereld natuurlijk. | |
MevrouwPuff | woensdag 5 april 2017 @ 09:38 |
Hoezo? Als er een nieuw pc systeem komt krijg je daar toch ook een cursus voor. Wil je ze terug naar school sturen? Gaat ook niet gebeuren. Wat niet duidelijk is in het artikel, is bij hoeveel van de laaggeletterden dit geweten is aan een lage intelligentie. Wat is precies de leerbaarheid van deze groep? Het bedrag is natuurlijk gebaseerd op maximale leerbaarheid, maximale inzet en maximaal gebruik van mogelijkheden. Utopisch ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 09:40 |
Hoe kan je in godsnaam laaggeletterd van de basisschool afkomen? Moeten we er niet gewoon vanuit gaan dat we minstens 2,5 miljoen migranten in Nederland hebben? | |
Caland | woensdag 5 april 2017 @ 09:44 |
Het zijn vooral oudere autochtonen die laaggeletterd zijn. | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 09:45 |
Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen. | |
MevrouwPuff | woensdag 5 april 2017 @ 10:43 |
Maar als je stampt en je wordt daarna fabrieksmedewerker of schoffelaar, hoef je in principe ook nooit te lezen of schrijven. Dan kan je dat best verleren | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 10:51 |
Je zou maar een brief van de gemeente krijgen die door Scjvb is geschreven... | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 10:55 |
![]() | |
2dope | woensdag 5 april 2017 @ 10:58 |
Jammer hè. Zijn toch nog niet álle NWS-topics om te vormen in buitenlanders-zijn-kut-topics. | |
nogeenoudebekende | woensdag 5 april 2017 @ 10:59 |
Als de Nederlandse taal ook al verantwoording van de werkgever wordt kunnen we scholen beter afschaffen en kinderen vanaf een jaar of vijf bij bedrijven plaatsen. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 10:59 |
Als je van de basisschool afkomt ben je, uitgezonderd paar heel slimme kinderen, over het algemeen nog laaggeletterd, volgens mij. De geletterdheid, die je voor het functioneren in de maatschappij nodig hebt, bouw je op in het secundaire onderwijs. | |
2dope | woensdag 5 april 2017 @ 11:06 |
En wat is de status van het 'Tel mee met Taal'-traject? Gefaald plannetje? https://www.rijksoverheid(...)mma-tel-mee-met-taal | |
deedeetee | woensdag 5 april 2017 @ 11:18 |
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nu kan. De basisschool doorlopen en toch niet kunnen lezen en schrijven ? Dat kan toch niet ? Je kunt je toetsen en zo toch niet met een voldoende maken zonder dat ? Alles onvoldoende is toch : niet naar de volgende groep gaan ? | |
MevrouwPuff | woensdag 5 april 2017 @ 11:30 |
Er zijn ook scholen voor zwakke kinderen? Als een kind het nooit leert blijft ie echt niet blijven zitten... Waarschijnlijk is de laaggeletterdheid een mix van - mensen die het niet kunnen aanleren (door lage vaardigheden), ondanks dat ze onderwijs genoten hebben (deze mensen zullen ondersteuning blijven nodig hebben) - mensen die onderwijs genoten hebben, naar de vaardigheden zijn kwijtgeraakt door onbruik of cognitieve achteruitgang (hier is verbetering op mogelijk) - mensen die geen onderwijs hebben gehad en niet leerbaar zijn (zullen waarschijnlijk scholing nodig hebben) - mensen die geen onderwijs genoten hebben, maar wel de vaardigheden kunnen hebben (van school gehouden bv) deze kunnen wel verbeteren. De vraag is hoe deze mensen herkend worden en of ze zich willen en kunnen inspannen en hoe we dat doen. | |
2dope | woensdag 5 april 2017 @ 11:59 |
Zoals hierboven al gezegd wordt verliezen veel mensen ook hun taalvaardigheid, vergrijzing speelt dus ook een grote rol. Als je in je dagelijkse leven nauwelijks met taal bezig bent en er wordt op andere manieren ook niets aan taalonderhoud gedaan dan verleer je het. Overigens is de groep laaggeletterde immigranten ook nog altijd een fors aandeel, dat in de afgelopen vijftien jaar sterk is toegenomen. Cijfers van 2014: ![]() | |
SupportIceland | woensdag 5 april 2017 @ 12:21 |
Correct. Maar met een beetje inzet kun je het jezelf gewoon weer aanleren hé. Er is in principe geen valide excuus voor laaggeletterdheid in het westen. | |
Loekie1 | woensdag 5 april 2017 @ 12:22 |
Er zijn genoeg mensen die les kunnen geven in Nederlands, zoals ik, en ik zou dat best willen, maar ik moet een opleiding van 4000 euro doen van twee jaar. Dat schiet niet op. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:23 |
Mensen lezen steeds minder en kijken steeds meer naar filmpjes, waarin informatie audio-visueel wordt aangeboden. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:24 |
Een opleiding van 2 jaar, om de d'tjes en de t'jes uit te leggen.... | |
Loekie1 | woensdag 5 april 2017 @ 12:25 |
Ja, slaat toch nergens op? Terwijl ik al lesgeef in iets anders dus ik heb de didactische kwaliteiten al in huis. Moet ik toch die opleiding doen. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:25 |
Klopt, ik vind dat ook onzin hoor. | |
SupportIceland | woensdag 5 april 2017 @ 12:25 |
Exact. Een keuze dus. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:26 |
Ja, zo ontwikkelt de samenleving zich momenteel, door de technologie. | |
SupportIceland | woensdag 5 april 2017 @ 12:28 |
Nonsens. Technologie maakt mensen niet laks. Dat is allemaal eigen verantwoordelijkheid. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:32 |
Voorbeeld: met de introductie van de rekenmachine op school, ging de rekenvaardigheid achteruit. Nu men zich in toenemende mate richt op audio-visueel aanbod, zie je dat de geletterdheid afneemt. | |
Loekie1 | woensdag 5 april 2017 @ 12:35 |
Ik stel voor: laat mensen die denken dat ze geschikt zijn om Nederlandse les te geven, een test doen op kennis en op praktijkvaardigheden. Zet ze voor een klas met een bepaalde opdracht, laat drie ervaren docenten ernaar kijken en geef zo iemand een kans. | |
SupportIceland | woensdag 5 april 2017 @ 12:37 |
De rekenmachine is niet het probleem. Het probleem is het beleid dat men erop heeft aangepast. | |
2dope | woensdag 5 april 2017 @ 12:38 |
Het is prima aan te leren c.q. bij te houden, maar waarom zou je als daar geen enkele stimulans voor is? Als je 40 uur per week pallets staat te sorteren is er doorgaans weinig aansporing om zakelijke brieven te gaan schrijven. Die twee dingen sluiten elkaar niet uit. | |
SupportIceland | woensdag 5 april 2017 @ 12:42 |
Draai het eens om. Met de huidige technologie is er vrijwel geen reden meer om laaggeletterd te zijn. Doe je pc aan en lees artikelen. Ga op een forum, weet ik het. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 12:48 |
Nou, je kon op het VWO iig stof aanbieden die een generatie eerder in de propedeuse-fase werd aangeboden (die toen nog 2 jaar duurde). | |
Scjvb | woensdag 5 april 2017 @ 14:11 |
![]() Daarbij ook nam enkele tientallen jaren de rekenvaardigheid al zienderogen af bij caissières e.d., toen zij het wisselgeld niet zelf meer hoefden te tellen. Een telraam is daardoor soms al te moeilijk voor ze geworden. ![]() Ondanks het beleid en de huidige voortschrijdende technologie vandaag de dag, heeft men godzijdank ook zelf nog 'n keuze. Er resten voldoende mogelijkheden die dergelijke vaardigheden prima in stand zullen houden, dunkt mij. M.a.w., behalve alle moderne snufjes, die sinds jaar en dag de publieke reken- en taalvaardigheden niet bepaald ten goede komen, zijn er best alternatieven die de afbraak ervan enigszins in toom houden imho. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 14:16 |
Ik was maandagmiddag even naar de dierenarts, voor een pipetje met anti-vlooienmiddel voor hondje. Kreeg ik dat pipetje aangereikt. Zit er 0,25 ml vloeistof in voor 11 ¤, dus ik reken dat gauw even om naar prijs per liter: stond dat mens me toch raar aan te kijken toen ik concludeerde dat dat toch wel behoorlijk duur goedje is. | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 16:04 |
Ik doe m'n best. | |
#ANONIEM | woensdag 5 april 2017 @ 16:04 |
Ah, ja, ik had eigenlijk ook eerst moeten vragen wat het betekent/d (?). Ik dacht meer aan groep 3/4 niveau of zo. | |
Loekie1 | woensdag 5 april 2017 @ 17:22 |
Ik was gisteravond bij een lezing van Erik Verlinde, een hoogleraar in de theoretische fysica, die had in zijn sheets toch wat flinke spelfouten zitten. Zou je ook niet verwachten. 'Dan treed het volgende op' bijv. En 'kontrast'. | |
TripleSec | woensdag 5 april 2017 @ 18:00 |
Die mensen zijn naar school gegaan in de jaren vijftig en zestig. Van wat ik van mijn ouders hoor was school toen heel anders als nu. Autoritaire leraar, de ‘domme kinderen’ achter in de klas en tik met de liniaal als je niet oplette. De docenten staken vaak totaal geen moeite in bepaalde kinderen. ‘Want Pietje gaat toch wel met zijn veertiende op het land werken, net als zijn pa’. Dan kan ik me voorstellen dat sommige kinderen niet zo heel veel meekregen van school. Ik heb eens een boek met levensverhalen van analfabeten gelezen. Meestal kwam het hier wel op neer. Iemand besloot dat ze ‘dom’ waren en daarmee was de kous af… Mijn pa is ook laaggeletterd, maar heeft desondanks toch een aardige carrière opgebouwd ![]() | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 18:02 |
Jij steeds je vinger opsteken en verbeteren? ![]() | |
TripleSec | woensdag 5 april 2017 @ 18:02 |
Ik heb het idee dat betá's er juist slechter in zijn. Mijn technische vriend maakt ook steeds dat soort fouten. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 18:03 |
Ja, ik ken ook iemand die nauwelijks kon lezen en toch veel mensen onder zich had. Werkte op een begraafplaats. | |
TripleSec | woensdag 5 april 2017 @ 18:04 |
Ik ga stuk hier. ![]() | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 18:06 |
Dad joke, moet kunnen af en toe. | |
TripleSec | woensdag 5 april 2017 @ 18:10 |
Het is inderdaad een grapje dat hij ook zou kunnen maken ![]() | |
Loekie1 | woensdag 5 april 2017 @ 18:30 |
Nee, ik wilde wel een ingewikkelde vraag stellen over zwaartekracht maar heb dat toch maar gelaten. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 18:42 |
Met humor kom je een heel eind in het leven, mien jong. | |
Koettie | woensdag 5 april 2017 @ 18:50 |
Oeps. [ Bericht 98% gewijzigd door Koettie op 05-04-2017 18:51:51 (Dubbel. ) ] | |
Koettie | woensdag 5 april 2017 @ 18:51 |
Er zijn ook zo'n 1,5 miljoen mensen met een licht verstandelijke beperking in Nederland. Een hoop van mijn cliënten kunnen niet of amper lezen en schrijven. Vroegah leerde verstandelijk beperkte niet eens lezen, dat was niet nodig. Nu met de participatie maatschappij en nu er meer van ze verwacht wordt hebben een hoop het daar zwaar mee. | |
Rikkert-de-Kikkert | woensdag 5 april 2017 @ 18:57 |
Wat beteekent laacheleterheid prisies? | |
torentje | woensdag 5 april 2017 @ 19:12 |
Alsof de docenten zich laten verdringen door mensen die beter geschikt zijn om de jongeren Nederlands te leren. Het luizenbaantje dat de docenten hebben, geven ze niet zo snel op. En het wordt ook nog algemeen geaccepteerd dat de docenten geen prestatie leveren, voor het salaris dat de docenten ontvangen. Wie is eigenlijk de werkgever van de docenten.? Zo'n gulle en snel tevreden werkgever wil ik ook wel hebben. Toch.? | |
Janneke141 | woensdag 5 april 2017 @ 19:13 |
![]() ![]() | |
MrSalazar | woensdag 5 april 2017 @ 19:19 |
Ik dacht dat je na groep 8 op z'n minst foutloos moet kunnen spellen en werkwoorden vervoegen. Er is toch iets heel erg verkeerd gegaan als je op dat moment nog dingen als 'ik wordt' of 'hij bedoeld' schrijft. Maar zo te lezen op dit forum zijn er bejaarden (pietverdriet, iwanius) die dat nog steeds niet beheersen. | |
Janneke141 | woensdag 5 april 2017 @ 19:21 |
Het is je vast niet ontgaan dat een basisschool geen eindexamen heeft, toch? Overigens is slecht kunnen spellen nog iets heel anders dan laaggeletterd, maar dat terzijde. | |
MrSalazar | woensdag 5 april 2017 @ 19:23 |
Als je achterlijk bent dien je gewoon te doubleren. | |
deedeetee | woensdag 5 april 2017 @ 19:26 |
Dat is toch wel iets heel anders dan niet kunnen lezen en schrijven..... | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 19:30 |
Op VMBO geldt dat niet, Jannie. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 19:32 |
Joh ik ging in 1974 van de lagere school (dorp met 2500 inwoners, Zeeuws-Vlaanderen). 29 leerlingen. 7 gingen er naar brugklas lyceum, rest naar huishoudschool en lagere technische school. Veel van hen konden niet fatsoenlijk lezen en schrijven. Spreken veelal dialect. | |
Cherna | woensdag 5 april 2017 @ 19:55 |
Hèhè. Ben ik een van. Maar gelukkig heb ik mijn slecht Nederlands door wis, nat en alle technische vakken ruimschoots kunnen compenseren. Nee spelling en woordkeuze in combinatie met zinsopbouw is niet mijn ding. Als je het maar begrijpt had ik altijd al gedacht. | |
Cherna | woensdag 5 april 2017 @ 20:02 |
Nu moet ik wel bij vermelden wanneer ik kan schrijven gaat het stukken beter omdat je dan meer rust hebt. En mijn handschrift is wel perfect. Althans dat heb ik wel vaker gehoord. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 20:59 |
Mijn handschrift is echt kut geworden, schrijf alleen nog boodschappenbriefjes met de hand, lijken net recepten. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 21:04 |
Ja, en dus ben je toen verkeerd de weg gewezen, in feite? Overigens waren paar van die kinderen die toen naar huishoudschool en LTS gingen echt slecht in lezen en schrijven hoor. Zullen velen later ook opgehaald hebben, want soms zijn mensen gewoon laatbloeiers. Neemt ook niet weg dat er ook uiteindelijk heel wat terecht zijn gekomen op HTS wrs. Wat van die 7 lyceumgangers is geworden weet ik niet, want net in 1974 gingen wij verhuizen naar een ander deel van Zeeuws-Vlaanderen, dus ik kwam in de brugklas terecht op een andere school. | |
FlippingCoin | woensdag 5 april 2017 @ 21:10 |
Waarom valt de verdubbeling van de kosten te verwijten aan het meetellen van 65-plussers? En grenst de laaggeletterdheid aan analfabetisme? | |
Harvest89 | woensdag 5 april 2017 @ 21:13 |
En daar gaan we weer met TS en zijn eiltaire KUT topics. | |
FlippingCoin | woensdag 5 april 2017 @ 21:15 |
Weer eens wat anders dan een OP van een regel. | |
Ryan3 | woensdag 5 april 2017 @ 21:18 |
Hij is van een hogere klasse dan wij, wees blij dat-ie op deze manier toch met ons communiceert. | |
Cherna | donderdag 6 april 2017 @ 00:11 |
Nee, niet de verkeerde weg. Mijn interesses lagen ook in buiten spelen en aan brommers klooien etc. Het onderwijs was te gedeciplineerd Althans de lagere school waar ik op zat waar angst een grote factor speelde. Zeker nog in de dorpen waar nog meisjes en jongens gescheiden waren. Maar het advies was MAVO/HAVO maar wilde zelf absoluut naar de LTS. Maar moeder was het daar niet mee eens en zo heb ik dus een half jaar in die vreselijke brugklas gezeten. Aardrijkskunde, Geschiedenis etc vreselijk vond ik dat op 12 jarige leeftijd. Uiteindelijk eervol teruggezet naar de LTS vanwege belabberde cijfers en slecht gedrag met alleen voor Wiskunde en Gym een voldoende. Eenmaal op de LTS heb ik spelenderwijs kunnen stapelen en lekker pratisch bezig zijn met bijvoorbeeld 6 uur vaktekenen. Het nadeel was natuurlijk minder algemene ontwikkeling en talen waar op een LTS, mts en zelfs een hts nauwelijks aandacht aan besteed werd. Maar ik lees graag als het om technische boeken gaat. Maar kom me niet aan met Nederlandse lectuur. A Den Doolaard: bruiloft der zeven zigeuners vergeet ik nooit meer. Als 12-13 jarige moest ik die pil lezen in de brugklas. Ik had er totaal niets mee. Wat een bagger was dat zeg. Uiteindelijk heb ik mijn doel toch bereikt en heb ik alles kunnen doen waar ik zelf voor gekozen heb. . [ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 06-04-2017 00:19:55 ] | |
Cherna | donderdag 6 april 2017 @ 00:43 |
Ik schrijf nog veel met de hand. Heb juist meer moeite met het schrijven achter een toetsenboard en al zeker op een mobiel. Maar nogmaals het gaat erom dat je kunt lezen en schrijven en het begrijpt. En daar ontbreekt het dan niet aan. En spelling och ja ik snap dat je dan al gauw in een bepaalde hoek hier in Nederland word geplaatst als die slecht is. Ik moet er wel om lachen. En al zeker als mensen niet eens hun huishouden kunnen runnen ondanks hun perfecte spelling en het dan over managen hebben. | |
Lunatiek | donderdag 6 april 2017 @ 08:54 |
Geen idee. Ik weet niet hoe ze het berekenen. Er zijn verschillende maten waarin mensen niet kunnen lezen of schrijven. Je hebt mensen die helemaal niet kunnen lezen (tekens niet naar klanken kunnen omzetten, bv) maar ook mensen die op de een of andere manier wel de letters kennen en ook wat woorden maar een teksten niet kunnen begrijpen (functioneel analfabetisme). Laaggeletterdheid kan ook zijn dat ze veel woorden niet begrijpen (kleine woordenschat) of niet het vermogen hebben zich lang genoeg op een tekst te kunnen concentreren om langere woorden en zinnen te doorzien. Heel veel soorten dus. Waar de grens tussen laaggeletterd en normaal geletterd ligt, weet ik niet. Ik weet ook niet of er verschil wordt gemaakt tussen de mensen die de intellectuele vermogens niet hebben om zich te verbeteren en de mensen die de kans niet hadden zich te verbeteren, maar dat wel zouden kunnen (door oefening). Het vervelende is dat sommige zaken het beste in tekst uitgelegd worden. Complexe zaken als een juridisch correct contract zet je niet in Jip-en-Janneketaal neer, dan ontbreken de nuances die bij een conflict belangrijk worden. Denk aan disclaimers en waarschuwingen op chemische producten die de ongeschoolde schoonmaker gebruikt. Of mensen dat soort complexe zaken beter begrijpen en toe kunnen passen als ze het als gesproken tekst of filmpje te horen krijgen, vraag ik me af. Ik ken onderzoek daarnaar niet. Heel veel laaggeletterdheid heeft volgens mij met concentratie te maken, als je je slechts een paar seconden op een tekst kunt concentreren gaat de samenhang en dus de betekenis verloren. Haast heeft ermee te maken, "diagonaal lezen", teksten willen scannen. Niet echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp, er geen moeite voor willen doen. Als je het niet traint dan kom je nooit verder. |