Laaggeletterdheid kost maatschappij 1 miljard euro per jaar'quote:
Nederland telt zo'n 2,5 miljoen laaggeletterden. Dat kost de maatschappij jaarlijks ongeveer 1 miljard euro.![taal%20schrijven_0.jpg?itok=h70E7wen]()
Dat heeft de Stichting Lezen & Schrijven
laten uitrekenen. Wie niet goed kan lezen en schrijven komt op de arbeidsmarkt moeilijker aan de bak. Wie wel een baan heeft, verdient weinig. Ook zijn laaggeletterden vaker ziek en doen ze dus vaker een beroep op de gezondheidszorg. Al met al een kostenpost van 1 miljard euro.
'Iedereen recht op scholing'Een dergelijk onderzoek werd vier jaar geleden ook al gedaan. Toen bleken de kosten half zoveel als nu, maar dat komt omdat in 2013 laaggeletterde 65-plussers niet werden meegeteld. Dat zijn er zo'n 1,2 miljoen.
ZIE OOK: Laaggeletterd in Nederland: 'Ik durfde jaren de post niet open te maken'Laaggeletterdheid eerder herkennenMariette Hamer, lid van de Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven, vindt dat iedereen, hoe oud ook, recht heeft op scholing om taal-, reken-, en digitale vaardigheden bij te spijkeren. Dit zou tot de publieke basisvoorzieningen moeten behoren, zegt zij.
De stichting doet ook aanbevelingen. Laaggeletterdheid zou eerder herkend moeten worden, bijvoorbeeld bij de dokter, het UWV of bij schuldhulpverlening. Laaggeletterden zouden dan eerder doorverwezen kunnen worden naar cursussen. En wie geen cursus kan of wil doen, kan misschien terecht bij vrijwilligers die met hen aan de slag gaan om hun leesvaardigheid te vergroten.
RTL Z
Beste lezer,
Ondanks het gegeven dat de meesten van ons in een lenteachtige stemming zijn - waarvan mijn partner en ik vanmiddag 'n bijzonder goed voorbeeld waren in het zonovergoten Haarlem met een stralende glimlach van de zon over rivier het Spaarne, gezien vanaf de eeuwenoude Waag

- gaan alle positieve economische 'vibraties' gewoon verder.
Als vanzelfsprekend gaat het ons al jarenlang voor de wind, dat is al langere tijd bekend op FOK!.nl. Maar behalve voor ons ligt er voor 'n toenemend aantal andere NL'ers, waarvan u ook deel uitmaakt, in de nabije toekomst nog veel meer moois in het verschiet behalve een heerlijk zonnetje en vogelgezang!
![smokey2.gif]()
''Hoewel veel dingen vandaag de dag prima gaan, met dank aan Rutte II, kijkt men gaarne verder. Verbeteringen blijven daarbij te allen tijde welkom, en het onderwerp in kwestie is daar 'n klein maar wezenlijk onderdeeltje van, gelet op het onnodig aantal laaggeletterden dat ons land momenteel rijk is.
Om het geld hoeft men het niet per se meer te laten, hoewel men van overheidswege niet al te gul moet gaan worden en een slag om de arm dient te houden voor 'mindere tijden. (Forse) bezuinigingen zijn op dit moment niet meer nodig. We weten intussen dat het begrotingstekort, dankzij het beleid van de VVD onder Rutte II

, zo goed als opgelost is. Sterker nog: er blijkt zelfs sprake te zijn van 'n overschot, hetgeen diverse deuren opent voor mensen die tot voor kort nog niet konden meeprofiteren van de alsmaar groeiende economische taart.''
De meesten van u weten het vast nog:
'Eerst het zuur dan het zoet', dat waren de woorden die oud-premier Jan Peter Balkenende toentertijd bezigde. ''Nu is de tijd aangebroken voor
'het zoet', het was voor velen de hoogste tijd geworden.
De voortvarende economische groei van de afgelopen tijd, als één van de redenen, waarom veel medelanders tijdens de verkiezingen vorige maand dé juiste keuze maakten bij hun gang naar de stembus, lijkt niet meer te stuiten nu er zelfs sprake is van 'n heus
begrotingsoverschot, waarvoor Dijsselbloem in bijpassende jubelstemming de bel reeds geluid heeft.
![smokey2.gif]()
![dijsselbloem.jpg?v=2]()
Welnu, er kan best gezegd worden dat wij momenteel in 'n welvarend land leven binnen de EU, en de rest van de wereld. Om 'n lang verhaal kort te maken: naar mijn bescheiden mening blijft het in de regel zinvol om het nuttige met het aangename te verenigen. Wat u? Geheel conform het artikel zou extra aandacht in de toekomst zowel kostenbesparend als vooruitstrevend voor deze speciale groep kunnen gaan uitwerken. Tenminste, als het forse aantal laaggeletterden de juiste begeleiding krijgt, dunkt mij.
![smokey2.gif]()
in het Haerlemsche hebben wij absoluut veel waardering voor Mariëtte Hamer, als waardig lid v.d. Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven. Zij sprak hierover de juiste woorden, maar uiteraard rekenen we hierbij op de belangeloze en tevens ruimhartige diensten van vrijwilligers.

Een diagnose op jonge leeftijd, maar ook bij ouderen met daarbij een toenemend positief zelfbeeld levert zowel hen als de economie alleen maar weer pluspunten op.
![smokey2.gif]()
Ik zou zeggen: ''Oók hulpbehoevenden hebben het recht mee te profiteren van de welvaart
![pc.gif]()
, waarbij goede begeleiding door desbetreffende instanties echter centraal staat.''

Vrijwilligers zijn altijd welkom, maar naast onbetaalde diensten mag het natuurlijk ook best wat kosten ondanks het hoge bedrag in de TT.
Hoe dan ook, ''een nieuwe win-win situatie zal zijn geboren. Het getuigt van 'n prima goed wanneer maar liefst 2,5 miljoen autochtone en allochtone Nederlanders in een toenemende mate gesteund worden in hun laaggeletterdheid.'' Namens ons en vele anderen is het hen van harte gegund!!
![smokey2.gif]()
Én beste lezer, als heerlijke kers op de spreekwoordelijke taart

zal dit vervolgens 'n welkome besparing opleveren waarin ik me ambtshalve uiteraard ook kan vinden, vooral wanneer 'n toenemend aantal vrijwilligers zich binnenkort daadwerkelijk zal gaan inzetten voor deze niet geheel onbelangrijke kwestie.
Wij zien ernaar uit en drinken hier vanavond 'n Jopen op, genietend van de Damiaatjes op de Riviervischmarkt.
![drinky.gif]()
Goed, allen 'n fijne avond!!