abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 april 2017 @ 21:03:15 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_170005045
Laaggeletterdheid kost maatschappij 1 miljard euro per jaar'

quote:
Nederland telt zo'n 2,5 miljoen laaggeletterden. Dat kost de maatschappij jaarlijks ongeveer 1 miljard euro.

Dat heeft de Stichting Lezen & Schrijven laten uitrekenen. Wie niet goed kan lezen en schrijven komt op de arbeidsmarkt moeilijker aan de bak. Wie wel een baan heeft, verdient weinig. Ook zijn laaggeletterden vaker ziek en doen ze dus vaker een beroep op de gezondheidszorg. Al met al een kostenpost van 1 miljard euro.

'Iedereen recht op scholing'

Een dergelijk onderzoek werd vier jaar geleden ook al gedaan. Toen bleken de kosten half zoveel als nu, maar dat komt omdat in 2013 laaggeletterde 65-plussers niet werden meegeteld. Dat zijn er zo'n 1,2 miljoen.

ZIE OOK: Laaggeletterd in Nederland: 'Ik durfde jaren de post niet open te maken'

Laaggeletterdheid eerder herkennen

Mariette Hamer, lid van de Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven, vindt dat iedereen, hoe oud ook, recht heeft op scholing om taal-, reken-, en digitale vaardigheden bij te spijkeren. Dit zou tot de publieke basisvoorzieningen moeten behoren, zegt zij.

De stichting doet ook aanbevelingen. Laaggeletterdheid zou eerder herkend moeten worden, bijvoorbeeld bij de dokter, het UWV of bij schuldhulpverlening. Laaggeletterden zouden dan eerder doorverwezen kunnen worden naar cursussen. En wie geen cursus kan of wil doen, kan misschien terecht bij vrijwilligers die met hen aan de slag gaan om hun leesvaardigheid te vergroten.

RTL Z
Beste lezer,

Ondanks het gegeven dat de meesten van ons in een lenteachtige stemming zijn - waarvan mijn partner en ik vanmiddag 'n bijzonder goed voorbeeld waren in het zonovergoten Haarlem met een stralende glimlach van de zon over rivier het Spaarne, gezien vanaf de eeuwenoude Waag :s) :s) - gaan alle positieve economische 'vibraties' gewoon verder. ^O^ :Y)
Als vanzelfsprekend gaat het ons al jarenlang voor de wind, dat is al langere tijd bekend op FOK!.nl. Maar behalve voor ons ligt er voor 'n toenemend aantal andere NL'ers, waarvan u ook deel uitmaakt, in de nabije toekomst nog veel meer moois in het verschiet behalve een heerlijk zonnetje en vogelgezang!

''Hoewel veel dingen vandaag de dag prima gaan, met dank aan Rutte II, kijkt men gaarne verder. Verbeteringen blijven daarbij te allen tijde welkom, en het onderwerp in kwestie is daar 'n klein maar wezenlijk onderdeeltje van, gelet op het onnodig aantal laaggeletterden dat ons land momenteel rijk is. :o
Om het geld hoeft men het niet per se meer te laten, hoewel men van overheidswege niet al te gul moet gaan worden en een slag om de arm dient te houden voor 'mindere tijden. (Forse) bezuinigingen zijn op dit moment niet meer nodig. We weten intussen dat het begrotingstekort, dankzij het beleid van de VVD onder Rutte II ;), zo goed als opgelost is. Sterker nog: er blijkt zelfs sprake te zijn van 'n overschot, hetgeen diverse deuren opent voor mensen die tot voor kort nog niet konden meeprofiteren van de alsmaar groeiende economische taart.'' :9~ :Y)

De meesten van u weten het vast nog: 'Eerst het zuur dan het zoet', dat waren de woorden die oud-premier Jan Peter Balkenende toentertijd bezigde. ''Nu is de tijd aangebroken voor 'het zoet', het was voor velen de hoogste tijd geworden.
De voortvarende economische groei van de afgelopen tijd, als één van de redenen, waarom veel medelanders tijdens de verkiezingen vorige maand dé juiste keuze maakten bij hun gang naar de stembus, lijkt niet meer te stuiten nu er zelfs sprake is van 'n heus begrotingsoverschot, waarvoor Dijsselbloem in bijpassende jubelstemming de bel reeds geluid heeft.

Welnu, er kan best gezegd worden dat wij momenteel in 'n welvarend land leven binnen de EU, en de rest van de wereld. Om 'n lang verhaal kort te maken: naar mijn bescheiden mening blijft het in de regel zinvol om het nuttige met het aangename te verenigen. Wat u? Geheel conform het artikel zou extra aandacht in de toekomst zowel kostenbesparend als vooruitstrevend voor deze speciale groep kunnen gaan uitwerken. Tenminste, als het forse aantal laaggeletterden de juiste begeleiding krijgt, dunkt mij.

in het Haerlemsche hebben wij absoluut veel waardering voor Mariëtte Hamer, als waardig lid v.d. Raad van Toezicht van Lezen & Schrijven. Zij sprak hierover de juiste woorden, maar uiteraard rekenen we hierbij op de belangeloze en tevens ruimhartige diensten van vrijwilligers. O+ Een diagnose op jonge leeftijd, maar ook bij ouderen met daarbij een toenemend positief zelfbeeld levert zowel hen als de economie alleen maar weer pluspunten op.

Ik zou zeggen: ''Oók hulpbehoevenden hebben het recht mee te profiteren van de welvaart , waarbij goede begeleiding door desbetreffende instanties echter centraal staat.'' *) Vrijwilligers zijn altijd welkom, maar naast onbetaalde diensten mag het natuurlijk ook best wat kosten ondanks het hoge bedrag in de TT.
Hoe dan ook, ''een nieuwe win-win situatie zal zijn geboren. Het getuigt van 'n prima goed wanneer maar liefst 2,5 miljoen autochtone en allochtone Nederlanders in een toenemende mate gesteund worden in hun laaggeletterdheid.'' Namens ons en vele anderen is het hen van harte gegund!!

Én beste lezer, als heerlijke kers op de spreekwoordelijke taart :Y) :9 zal dit vervolgens 'n welkome besparing opleveren waarin ik me ambtshalve uiteraard ook kan vinden, vooral wanneer 'n toenemend aantal vrijwilligers zich binnenkort daadwerkelijk zal gaan inzetten voor deze niet geheel onbelangrijke kwestie. o|O

Wij zien ernaar uit en drinken hier vanavond 'n Jopen op, genietend van de Damiaatjes op de Riviervischmarkt.

Goed, allen 'n fijne avond!!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_170009575
Te herkennen aan veelvuldig gebruik van emoticons.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_170009698
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 april 2017 23:18 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Te herkennen aan veelvuldig gebruik van emoticons.
Ik herken het al bij "Beste lezer,"
pi_170010410
Gewoon nog een extra miljard bezuinigen op onderwijs.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_170010883
Oprotten met je 'haerlem'. Kakker :r
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 5 april 2017 @ 08:55:09 #6
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170013182
Haerlem. _O_

Laaggeletterd plebs. :r
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  woensdag 5 april 2017 @ 08:57:36 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_170013215
2.5 miljoen?????
  woensdag 5 april 2017 @ 09:09:37 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170013334
Al die reacties van laaggeletterden hier die de OP niet kunnen lezen :')
  woensdag 5 april 2017 @ 09:10:45 #9
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_170013344
Ik ben na de eerste zin afgehaakt.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 5 april 2017 @ 09:13:17 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_170013373
quote:
Laaggeletterden zouden dan eerder doorverwezen kunnen worden naar cursussen. En wie geen cursus kan of wil doen, kan misschien terecht bij vrijwilligers die met hen aan de slag gaan om hun leesvaardigheid te vergroten.
Dit moet anno 2017 toch wel beter kunnen? Heb een beetje het gevoel dat ze bij Stichting Lezen en Schrijven nog in de vorige eeuw leven.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_170013617
Gewoon nog meer binnenhalen.
pi_170013632
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:13 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dit moet anno 2017 toch wel beter kunnen? Heb een beetje het gevoel dat ze bij Stichting Lezen en Schrijven nog in de vorige eeuw leven.
Meer omdat ze het zelf leuk vinden te tutten met mensen denk ik :)

Er zou vast een mooie website voor gemaakt kunnen worden om volwassenen betere taalvaardigheden te laten ontwikkelen. Een soort unolingo ipv Duolingo? Bruikbaar voor ontzettend veel Nederlanders en halve en niet-Nederlanders. Daar komt echter veel meer eigen verantwoordelijkheid bij kijken dan wanneer je een keer in de week met zo'n vrijwilligersklasje gaat theedrinken.

Ik vraag me af of deze groep mensen nog werk gaat doen waarvoor taalvaardigheid nodig is. Als taal toch meer nodig wordt, (bijvoorbeeld door meer registreren dan vroeger) zou dat ook een taak van een werkgever kunnen zijn. Of de jobcoach van het uwv.

Voor gezondheidsvaardigheden bij laaggeletterden is er al best mooi materiaal. Helaas heeft niet iedere zorgverlener dat liggen.
  woensdag 5 april 2017 @ 09:34:47 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170013646
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:33 schreef MevrouwPuff het volgende:

Ik vraag me af of deze groep mensen nog werk gaat doen waarvoor taalvaardigheid nodig is. Als taal toch meer nodig wordt, (bijvoorbeeld door meer registreren dan vroeger) zou dat ook een taak van een werkgever kunnen zijn. Of de jobcoach van het uwv.

Omgekeerde wereld natuurlijk.
And so is the past
pi_170013688
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:34 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Omgekeerde wereld natuurlijk.
Hoezo? Als er een nieuw pc systeem komt krijg je daar toch ook een cursus voor.
Wil je ze terug naar school sturen? Gaat ook niet gebeuren.
Wat niet duidelijk is in het artikel, is bij hoeveel van de laaggeletterden dit geweten is aan een lage intelligentie. Wat is precies de leerbaarheid van deze groep?
Het bedrag is natuurlijk gebaseerd op maximale leerbaarheid, maximale inzet en maximaal gebruik van mogelijkheden. Utopisch :)
pi_170013715
Hoe kan je in godsnaam laaggeletterd van de basisschool afkomen? Moeten we er niet gewoon vanuit gaan dat we minstens 2,5 miljoen migranten in Nederland hebben?
  woensdag 5 april 2017 @ 09:44:42 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_170013768
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe kan je in godsnaam laaggeletterd van de basisschool afkomen? Moeten we er niet gewoon vanuit gaan dat we minstens 2,5 miljoen migranten in Nederland hebben?
Het zijn vooral oudere autochtonen die laaggeletterd zijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_170013781
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:44 schreef Caland het volgende:

[..]

Het zijn vooral oudere autochtonen die laaggeletterd zijn.
Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen.
pi_170014609
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:45 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Minstens de helft lees ik nu inderdaad. Bizar toch? Vroeger moest men nog stampen.
Maar als je stampt en je wordt daarna fabrieksmedewerker of schoffelaar, hoef je in principe ook nooit te lezen of schrijven. Dan kan je dat best verleren
pi_170014713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
Al die reacties van laaggeletterden hier die de OP niet kunnen lezen :')
Je zou maar een brief van de gemeente krijgen die door Scjvb is geschreven...
I´m back.
pi_170014800
quote:
:')
  Eindredactie Games woensdag 5 april 2017 @ 10:58:49 #21
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_170014860
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:45 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Jammer hè. Zijn toch nog niet álle NWS-topics om te vormen in buitenlanders-zijn-kut-topics.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 5 april 2017 @ 10:59:19 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170014870
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 09:38 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hoezo? Als er een nieuw pc systeem komt krijg je daar toch ook een cursus voor.
Wil je ze terug naar school sturen? Gaat ook niet gebeuren.
Wat niet duidelijk is in het artikel, is bij hoeveel van de laaggeletterden dit geweten is aan een lage intelligentie. Wat is precies de leerbaarheid van deze groep?
Het bedrag is natuurlijk gebaseerd op maximale leerbaarheid, maximale inzet en maximaal gebruik van mogelijkheden. Utopisch :)
Als de Nederlandse taal ook al verantwoording van de werkgever wordt kunnen we scholen beter afschaffen en kinderen vanaf een jaar of vijf bij bedrijven plaatsen.
And so is the past
pi_170014878
quote:
Als je van de basisschool afkomt ben je, uitgezonderd paar heel slimme kinderen, over het algemeen nog laaggeletterd, volgens mij. De geletterdheid, die je voor het functioneren in de maatschappij nodig hebt, bouw je op in het secundaire onderwijs.
I´m back.
  Eindredactie Games woensdag 5 april 2017 @ 11:06:54 #24
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_170015031
En wat is de status van het 'Tel mee met Taal'-traject? Gefaald plannetje?

https://www.rijksoverheid(...)mma-tel-mee-met-taal
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 5 april 2017 @ 11:18:21 #25
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_170015330
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nu kan. De basisschool doorlopen en toch niet kunnen lezen en schrijven ? Dat kan toch niet ? Je kunt je toetsen en zo toch niet met een voldoende maken zonder dat ? Alles onvoldoende is toch : niet naar de volgende groep gaan ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')