http://azady.nl/?p=7501quote:SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van Koerdische afkomst wil een onderzoek naar de Gülen-beweging in Nederland. NOVA meldde vrijdag dat de beweging uit zou zijn op islamisering van de Nederlandse samenleving.
https://www.facebook.com/(...)ges_finch_main_videoquote:Sadet Karabulut: "Ik vind het niet kunnen dat de boodschap wordt verspreid dat Gülen-aanhangers terroristen zijn. Dat is gevaarlijk."
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/6173quote:In Turkse kringen is hij een begrip: Fethullah Gulen. Een omstreden islamitische prediker die ook in Nederland duizenden aanhangers heeft.
Zij zijn actief in het onderwijs, de media en het bedrijfsleven. Volgens hen is Fethullah een gematigde moslim, die staat voor dialoog en samenwerking. Organisaties die zijn gedachtengoed verspreiden krijgen tonnen aan subsidie. Maar volgens Turkije-kenners heeft Fethullah een dubbele agenda. Hij zou niet streven naar dialoog, maar naar islamisering van de samenleving. En in zijn scholen zouden kinderen worden geïndoctrineerd. Ook in Nederland. Met subsidie van het Rijk. Een Kamermeerderheid wil een onderzoek.
In de studio reageren Kamerleden Sadet Karabulut (SP) en Halbe Zijlstra (VVD).
Tering wat lees jij snel.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:01 schreef ChrisCarter het volgende:
Ik las van de week dat die (inmiddels ontslagen) veiligheidsadviseur van Trump al had gespard met de Turken om te kijken of ze Gulen "buitenwettelijk" naar Turkije zouden kunnen krijgen. Hoe past dat in dit scenario?
Scannend lezen, nu de diepte inquote:Op zondag 26 maart 2017 22:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tering wat lees jij snel.
Als Gulen werd uitgeleverd naar Turkije zou hij de ultieme martelaar worden ( in de schijn dat hij wordt gemarteld en vervolgd) om de Gulenisten niet uit te leveren en ze te voorzien van overheidsresources in hun overige activiteiten?
Volgens de Turkse grondwet mag iemand die is veroordeeld niet de politiek in. Erdogan is ooit veroordeeld vanwege het reciteren van een gedicht en daarmee was het dus illegaal dat hij het parlement zou betreden, laat staan premier of president. Erdogan heeft eerst een partij laten oprichten door zijn beste vrienden, Gul en Sener. Heeft de Koerden en de seculieren tegen elkaar uitgespeeld, de laatste nodige stem om de wet te omzeilen en Erdogan het parlement te laten betreden is gekomen van de Kemalistische leider Baykal. En de rest is geschiedenisquote:Op zondag 26 maart 2017 22:07 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Scannend lezen, nu de diepte in
De grootste fout die mensen maken rond mensen als Erdogan is denken dat het "domme lui" zijn die "maar wat doen".
Los van wat je van hem zou vinden is er echt wel intelligentie en planning nodig om op die positie te komen en te blijven.
Heeft hij in het verleden soortgelijke plannen of tactieken gebruikt bijvoorbeeld? Als burgemeester (dat is hij geweest meen ik) bijvoorbeeld?
Koerdisch Irak is bijna een provincie van Turkije te achten en de Azerbaijanen hebben een goede band met Turkije, bijna onvoorwaardelijk.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:09 schreef ChrisCarter het volgende:
Zou hij andere landen in de regio kunnen meetrekken in een soort Turkse alliantie dan?
Vind het in elk geval een interessante stelling.
http://azady.nl/?p=7501quote:SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van Koerdische afkomst wil een onderzoek naar de Gülen-beweging in Nederland. NOVA meldde vrijdag dat de beweging uit zou zijn op islamisering van de Nederlandse samenleving.
https://www.facebook.com/(...)ges_finch_main_videoquote:Sadet Karabulut: "Ik vind het niet kunnen dat de boodschap wordt verspreid dat Gülen-aanhangers terroristen zijn. Dat is gevaarlijk."
Zou dat een volgende stap kunnen zijn binnen dit geheel? "Wij" tegen de algemene vijand?quote:Op zondag 26 maart 2017 22:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Koerdisch Irak is bijna een provincie van Turkije te achten en de Azerbaijanen hebben een goede band met Turkije, bijna onvoorwaardelijk.
Wat in ieder geval een onbetwistbare feit is dat de Turkse invloeden in Noord Irak en Azerbaijan onmogelijk waren zonder de Gulenscholen en economische concessies van Erdogan. Niet alleen is er een generatie opgeleid met liefde en acceptatie van Turkse leiderschap, maar zijn ze ook nog eens financieel afhankelijk van Turkije nu. Erdogans materiële steun, Gulen de immateriële propaganda. De in Azerbaijan en Irak geboekte resultaten was het doel van beiden iig.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:38 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Zou dat een volgende stap kunnen zijn binnen dit geheel? "Wij" tegen de algemene vijand?
Jep!quote:Op zondag 26 maart 2017 22:07 schreef ChrisCarter het volgende:
Heeft hij in het verleden soortgelijke plannen of tactieken gebruikt bijvoorbeeld? Als burgemeester (dat is hij geweest meen ik) bijvoorbeeld?
Gul is medeoprichter van de AKP, rechterhand van Erdogan en minister van buitenlandse zaken geweest onder zijn eerste kabinet.quote:E-memorandum (Turkish: e-muhtıra) is a controversial General Staff statement released on its website in 2007 weighing in the Turkish presidential elections in 2007. The candidate that would most likely be elected was Abdullah Gül. Turkey's presidential office is regarded as the guardian of the country's secular system; the fact that Gül's wife wears the Islamic headscarf, as well as his own history in political Islam, turned the elections into a political crisis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ergenekon_(allegation)quote:The conspiracy mainly targeted seculars of Turkey staged by Islamist Justice and Development Party and Gülen Movement.
Zoals ik al zei, door te denken dat het een domme vent is doe je hem tekortquote:Op zondag 26 maart 2017 22:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Turkse grondwet mag iemand die is veroordeeld niet de politiek in. Erdogan is ooit veroordeeld vanwege het reciteren van een gedicht en daarmee was het dus illegaal dat hij het parlement zou betreden, laat staan premier of president. Erdogan heeft eerst een partij laten oprichten door zijn beste vrienden, Gul en Sener. Heeft de Koerden en de seculieren tegen elkaar uitgespeeld, de laatste nodige stem om de wet te omzeilen en Erdogan het parlement te laten betreden is gekomen van de Kemalistische leider Baykal. En de rest is geschiedenis
Omdat Erdogan echt op veel vlakken wel degelijk een zegen is geweest voor het volk en hij een geweldig goed CV had als burgemeester van Istanbul waar hij nagenoeg alle problemen van de stad grotendeels heeft opgelost. Als je Istanbul kunt fixen, kan je Turkije fixen. Niet te vergeten dat hoe Erdogan aan de macht kwam vooral een proteststem was tegen de dominante elite, eenmaal aan de macht kwam hij ook zijn beloftes na en ging het land op heel veel vlakken er op vooruit.quote:Op zondag 26 maart 2017 23:06 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, door te denken dat het een domme vent is doe je hem tekort
Maar hoe komt het dat dit zo in het openbaar gebeurt en hij ermee "wegkomt"? Of is het meer een geval van "achteraf hebben we het totaalplaatje"?
Ik wil en gebruik het niet als Godwin maar het lijkt op de voor-oorlogse variant van Hitler hoe hij aan de macht kwam maar ook met steun van het volk dat deed. Duitsland was een gebroken natie met veel problemen. Als er dan een knopendoorhakker komt die ook echt resultaten boekt is dat erg sterk tegenover het volk.quote:Op zondag 26 maart 2017 23:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat Erdogan echt op veel vlakken wel degelijk een zegen is geweest voor het volk en hij een geweldig goed CV had als burgemeester van Istanbul waar hij nagenoeg alle problemen van de stad grotendeels heeft opgelost. Als je Istanbul kunt fixen, kan je Turkije fixen. Niet te vergeten dat hoe Erdogan aan de macht kwam vooral een proteststem was tegen de dominante elite, eenmaal aan de macht kwam hij ook zijn beloftes na en ging het land op heel veel vlakken er op vooruit.
Iaw jouw vriendin:
"Wat boeit het mij nou hoe hij aan die bloemen komt, hij heeft ze, dat is wat geldt"
eckte turuk jijquote:
Het verschil met Hitler in het vooroorlogse zou zijn dat Erdogan alleen maar verkozen blijft worden door het volk, ook al zijn er her en der weleens berichten van verkiezingsfraude, zal dat altijd op kleinschalig niveau zijn. Erdogan is een merk en er is niet echt iemand die zo een grote achterban als hij heeft. De AKP had haar eerste 'nederlaag' (lees: een kleinere meerderheid in het parlement) toen Erdogan niet meer mee deed als kandidaat, maar al president was. Zelfs in een land als Nederland krijgt Erdogan de meeste stemmen van de Turken, simpelweg omdat hij populair is en is altijd met steun van het volk hogerop geklommen. Hitler is 1x democratisch gekozen en toen was het natuurlijk zo goed als afgelopen met de democratie in Duitsland. Volgens de wetgeving van 2014 had Erdogan zichzelf als president kunnen benoemen volgens de toen geldende grondwet, toch koos hij er voor om naar het volk te stappen.quote:Op zondag 26 maart 2017 23:25 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ik wil en gebruik het niet als Godwin maar het lijkt op de voor-oorlogse variant van Hitler hoe hij aan de macht kwam maar ook met steun van het volk dat deed. Duitsland was een gebroken natie met veel problemen. Als er dan een knopendoorhakker komt die ook echt resultaten boekt is dat erg sterk tegenover het volk.
Ik doel dus echt op het vooroorlogse he.
Ja vandaar dat ik ook echt het begin bedoelde. Het lastige is dat er anders meteen die oorlog-nasmaak aan hangt maar het gaat mij om de combi politiek klimaat en staat van een land.quote:Op zondag 26 maart 2017 23:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het verschil met Hitler in het vooroorlogse zou zijn dat Erdogan alleen maar verkozen blijft worden door het volk, ook al zijn er her en der weleens berichten van verkiezingsfraude, zal dat altijd op kleinschalig niveau zijn. Erdogan is een merk en er is niet echt iemand die zo een grote achterban als hij heeft. De AKP had haar eerste 'nederlaag' (lees: een kleinere meerderheid in het parlement) toen Erdogan niet meer mee deed als kandidaat, maar al president was. Zelfs in een land als Nederland krijgt Erdogan de meeste stemmen van de Turken, simpelweg omdat hij populair is en is altijd met steun van het volk hogerop geklommen. Hitler is 1x democratisch gekozen en toen was het natuurlijk zo goed als afgelopen met de democratie in Duitsland. Volgens de wetgeving van 2014 had Erdogan zichzelf als president kunnen benoemen volgens de toen geldende grondwet, toch koos hij er voor om naar het volk te stappen.
Ik ben het met je eens dat er parallellen te trekken zijn tussen beide. Zeker als het gaat om steun van het volk, geweldig goed propaganda machine en de successen, maar de 'dreigementen' van Erdogan om hogerop te klimmen zijn anders. In 2011 'dreigde' hij tijdens zijn verkiezingscampagne met "als ik niet X% van de stemmen haal stop ik met de politiek en zien jullie mij niet meer terug.." gevolg? De opkomst tijdens de verkiezingen was nog hoger. Wat hij zei was in principe wel gewoon chantage, wetende dat er voor een groot gedeelte van het volk geen alternatief is voor hem, de hoge opkomst was daartegenover voor hem weer een rechtvaardiging om tegen iedere criticus daarmee de mond te snoeren en lekker zijn gang te gaan.quote:Op zondag 26 maart 2017 23:35 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ja vandaar dat ik ook echt het begin bedoelde. Het lastige is dat er anders meteen die oorlog-nasmaak aan hangt maar het gaat mij om de combi politiek klimaat en staat van een land.
Maar heeft hij dan echt deze trucks nu nog nodig om zijn positie te versterken dan?quote:Op zondag 26 maart 2017 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er parallellen te trekken zijn tussen beide. Zeker als het gaat om steun van het volk, geweldig goed propaganda machine en de successen, maar de 'dreigementen' van Erdogan om hogerop te klimmen zijn anders. In 2011 'dreigde' hij tijdens zijn verkiezingscampagne met "als ik niet X% van de stemmen haal stop ik met de politiek en zien jullie mij niet meer terug.." gevolg? De opkomst tijdens de verkiezingen was nog hoger. Wat hij zei was in principe wel gewoon chantage, wetende dat er voor een groot gedeelte van het volk geen alternatief is voor hem, de hoge opkomst was daartegenover voor hem weer een rechtvaardiging om tegen iedere criticus daarmee de mond te snoeren en lekker zijn gang te gaan.
Nou ja je ziet het, de crisis met Nederland en Duitsland was toch wel een vorm van campagne voeren. Binnen een dag of twee ging het al over Gulen? Waarom in godsnaam, het was een conflict tussen de Turkse en Nederlandse staat over referendumpropaganda. Gulenisten recyclede claims dat ze werden bedreigd en de Erdogan media kopte berichten dat Aboutaleb in opdracht van de Gulenisten handelde gevolgd door "De wereld is met jullie vijand tegen jullie, stem daarom ja."quote:Op zondag 26 maart 2017 23:42 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Maar heeft hij dan echt deze trucks nu nog nodig om zijn positie te versterken dan?
Inhoudelijke kritiek van mijn kant is lastig, ik kan alleen vragen stellen denk ik omdat ik echt geen kennis heb over dit onderwerp.quote:Op maandag 27 maart 2017 00:14 schreef Triggershot het volgende:
En nu ga ik slapen, ben benieuwd naar jullie inhoudelijke kritiek / inzichten in dit alles.
Ik heb het met interesse gelezen, jammer dat er tot nog toe niet veel reacties gekomen zijn van andere Turkse Nederlanders en hunner visie er op.quote:Op maandag 27 maart 2017 00:14 schreef Triggershot het volgende:
En nu ga ik slapen, ben benieuwd naar jullie inhoudelijke kritiek / inzichten in dit alles.
Je hebt in Turkije en de Turkse gemeenschap twee kampen, pro of tegen Erdogan, beiden zullen je als je de een bekritiseert scharen tot de ander vrees ik. Dat zie je ook een beetje terug op FOK! en de niet-Turken, ben je tegen Erdogan, dan is Gulen op de een of andere magische wijze een soort van vredesguru geworden, het ideaal van hoe de gewenste ideale moslim zich zou moeten gedragen in het Westen en de wereld. Door Erdogan een dictator te noemen maak je hem machtiger dan hij is en door Gulen de zielepoot te noemen maak je hem sympathieker dan hij is, in beide gevallen een win-win kwestie.quote:Op dinsdag 4 april 2017 22:34 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik heb het met interesse gelezen, jammer dat er tot nog toe niet veel reacties gekomen zijn van andere Turkse Nederlanders en hunner visie er op.
Persoonlijk kan ik niets bijdragen omdat ik niet zoals jou beide kanten kan overzien.
Dank voor dit topic Trigger
quote:Op zondag 26 maart 2017 21:58 schreef Triggershot het volgende:
"Lul niet zo slap Trigger!, dat kan nooit"
Dit dus.quote:Op zondag 26 maart 2017 21:58 schreef Triggershot het volgende:"Bullshit Trigger, leuk verhaaltje, maar echt niet dat dit waar is!"
Vraagje Triggershot: zijn mensen die tegen Erdogan zijn bang om dat te durven uiten?quote:Op dinsdag 4 april 2017 23:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt in Turkije en de Turkse gemeenschap twee kampen, pro of tegen Erdogan, beiden zullen je als je de een bekritiseert scharen tot de ander vrees ik. Dat zie je ook een beetje terug op FOK! en de niet-Turken, ben je tegen Erdogan, dan is Gulen op de een of andere magische wijze een soort van vredesguru geworden, het ideaal van hoe de gewenste ideale moslim zich zou moeten gedragen in het Westen en de wereld. Door Erdogan een dictator te noemen maak je hem machtiger dan hij is en door Gulen de zielepoot te noemen maak je hem sympathieker dan hij is, in beide gevallen een win-win kwestie.
Gulen zou nooit alles op het spel zetten alleen voor wat sympathie in Europa. Zijn bolwerk/hart ligt toch wel in Turkije en daar wordt nu zijn beweging gehaat, ontmantelt (scholen, banken, bedrijven, etc.) en de leden vervolgd. Het blijft ook niet alleen bij Turkije, onlangs zijn bijv. alle Gulen-scholen in Marokko gesloten na een bezoek van Erdogan en een Turkse delegatie die voor Gulen waarschuwden.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:22 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Wat is er onwaarschijnlijk aan dan?
Je bent niet erg gesteld op je vrijheid als je nu in het openbaar gaat zeggen dat Erdogan en Gulen samenwerken nee.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vraagje Triggershot: zijn mensen die tegen Erdogan zijn bang om dat te durven uiten?
Wat zet hij op het spel dan als het allemaal schijn is? In mijn betoog is hij juist niets aan het kwijt raken, maar wordt hij machtiger door Europa te infiltreren, Erdogan zit wel te schreeuwen en te vloeken dat Gulen er achter zit en at hij bewijzen heeft, maar wat heeft hij inmiddels bewezen? Niks. Gulen en de Gulenisten zijn altijd al de boeman geweest van de Seculieren, alles wat Erdogan Gulen 'afpakt' in Turkije, kan via andere kanalen weer terug.quote:Op woensdag 5 april 2017 12:28 schreef Tevik het volgende:
[..]
Gulen zou nooit alles op het spel zetten alleen voor wat sympathie in Europa. Zijn bolwerk/hart ligt toch wel in Turkije en daar wordt nu zijn beweging gehaat, ontmantelt (scholen, banken, bedrijven, etc.) en de leden vervolgd. Het blijft ook niet alleen bij Turkije, onlangs zijn bijv. alle Gulen-scholen in Marokko gesloten na een bezoek van Erdogan en een Turkse delegatie die voor Gulen waarschuwden.
Nou ik bedoel eigenlijk; kun je er voor uitkomen dat je niet voor hem stemt? Of is dat gevaarlijk?quote:Op woensdag 5 april 2017 18:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent niet erg gesteld op je vrijheid als je nu in het openbaar gaat zeggen dat Erdogan en Gulen samenwerken nee.
Nee, mensen komen er gewoon openlijk voor uit dat ze gezind zijn nee te stemmen.quote:Op woensdag 5 april 2017 19:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou ik bedoel eigenlijk; kun je er voor uitkomen dat je niet voor hem stemt? Of is dat gevaarlijk?
Dapper.quote:Op woensdag 5 april 2017 20:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, mensen komen er gewoon openlijk voor uit dat ze gezind zijn nee te stemmen.
In welke zin?quote:Op woensdag 5 april 2017 21:06 schreef ChrisCarter het volgende:
Ondertussen wordt de situatie in Syrie steeds grimmiger. Heeft dat nog invloed hierop?
De rol van Turkije in die regio raakt dan ondergeschaduwd aan het conflict daar door bemoeienis van verscheidene grootmachten. Moeilijker voor Erdogan om zijn stempel te drukken in de regio?quote:
In principe niet, Erdogan heeft momenteel ongekende macht onder zijn aanhang en zelfs groepen voorbij dat. Een macht waarvan Al-Baghdadi alleen maar zou kunnen dromen, zoals we weten heeft Al-Baghdadi zichzelf uitgeroepen tot kalief en heeft her en der een paar man aan gehoor gegeven door naar Syrie te vertrekken. Vergeleken met de moslimpopulatie hebben maar weinig moslims naar Baghdadi geluisterd. Er werd jarenlang ludiek gesteld dat Erdogan uit was op de macht van een Kalief, nu Baghdadi er is hoor je daar bijna niets meer over, maar langzamerhand heeft Erdogan niet alleen de macht in Turkije, maar heeft hij zelfs de macht van een kalief bereikt. Een opgefokte Erdogan kan groepen moslims mobiliseren met een decreet, niet alleen Turken, maar heel veel Sunni's buiten de Turkse wereld om. Wat dat met Syrie te maken heeft? De overgrote meerderheid van Syrie is nog altijd Soennietisch en Erdogan's invloed kan daar ongekend groot in zijn. Maar Kalief Erdogan is weer een andere theorie in mijn hoofdquote:Op woensdag 5 april 2017 21:10 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
De rol van Turkije in die regio raakt dan ondergeschaduwd aan het conflict daar door bemoeienis van verscheidene grootmachten. Moeilijker voor Erdogan om zijn stempel te drukken in de regio?
Idd, nu je het zegt!quote:Op woensdag 5 april 2017 18:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat zet hij op het spel dan als het allemaal schijn is? In mijn betoog is hij juist niets aan het kwijt raken, maar wordt hij machtiger door Europa te infiltreren, Erdogan zit wel te schreeuwen en te vloeken dat Gulen er achter zit en at hij bewijzen heeft, maar wat heeft hij inmiddels bewezen? Niks. Gulen en de Gulenisten zijn altijd al de boeman geweest van de Seculieren, alles wat Erdogan Gulen 'afpakt' in Turkije, kan via andere kanalen weer terug.
Je komt met Marokko, maar ik heb het heel duidelijk over Europa. Dat Erdogan in Turkije en in de moslimwereld succesvol tekeer gaat tegen Gulen is alleen maar een pluspuntje voor het complot. Europa zal zich er nog meer over ontfermen
ik heb de hele argumentatie doorgelezen (die ik hier weggeknipt hebt)...quote:Op zondag 26 maart 2017 21:58 schreef Triggershot het volgende:
"Lul niet zo slap Trigger!, dat kan nooit"
Zal je nu wel denken Snap ik, maar denk er eens over na.
(...)
"Bullshit Trigger, leuk verhaaltje, maar echt niet dat dit waar is!"
Kan, misschien heb jij gelijk.
Bewijs heb ik natuurlijk niet, wel denk ik te kunnen beargumenteren waarom zo een scenario aannemelijk kan zijn. Met betrekking tot Erdogan, ik denk niet dat hij doet wat hij doet om meer macht naar zich toe te trekken, maar zich juist meer bezighoudt met zijn 'legacy'. In een soort van egotrip en Messiascomplex dat hij echt gelooft dat hij en alleen hij de problemen van Turkije kan oplossen. Erdogan heeft in feite niet meer macht nodig, maar tegelijkertijd wil hij ook geen ceremoniële rol spelen in een zo een kritieke tijd en regio vol met vluchtelingen en burgeroorlogen in de buurlanden. Als het in de buurlanden rustig was en Turkije op dit moment alleen economische voorspoed had, zag ik hem eerder genieten van zijn ceremoniële rol en een beetje de politieke veteraan en adviseur spelen in het belang van het land.quote:Op donderdag 6 april 2017 14:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik heb de hele argumentatie doorgelezen (die ik hier weggeknipt hebt)...
en alhoewel het nderdaad een leuk concept of theorie is, gaat het juist bij je bewijsvoering een beetje mis...
je bewijst een vermeend complot of een samenwerking vooral met de stand van de zaken nu, waarbij je dan aanneemt dat alles zo vooraf 'gewilt' is door die beiden ...
nergens toon je juist aan dat het gaat om samenwerking of dat er kennelijk samen aan een bepalde planning gewerkt is...
Juist daar heb ik de neiging af te haken, omdat de argumenteer-wijze me ets te simpel is om enkel een IS-situatie te presentere: "zo is de stand van zaken in Turkije" nu en die is-toestand vervolgens als het enige bewijs te nemen dat dit allemaal precies zo gepland is...
Volgens mij zijn zowel de Güllen beweging als de AKP van Erdogan gewoon beide op een alleenmacht gerichte organisaties die elkaar hulp nodig hadden en om die reden een tijdelijk bondgenootschap sloten...
Maar eveneens al vanaf het begin elkaars vijanden waren, die hooguit via een gedeelde vijand (de seculiere elite, het leger in Turkije en de seculiere pers en een deel van het bedrijfsleven) een vriendschap wegens eigengewin sloten...
Erdogan zelf heeft zn positie langzaam weten te veroveren door enkele verschillende bewegingen langzaam samen te smeden, of onder zijn invloed te krijgen
zowel rechts-conservatieve moraalpolitiek, nationalistisch-conservatieven en bv anti-antiturk religieuzen die juist een supranationale arabische eenheid nastreven (Gülen)...
Erdogan heeft volgens mij momenteel als enige doel meer macht te krijgen, los ervan onder welke ideologische vlag...
De Gülen-beweging is wat dat betreft ideologisch veel consequenter, maar eigenlijk ook een bedreiging voor de macht van erdogan, juist omdat hun streven verder gaat dan de machtspositie die Erdogan voor zichzelf be-aanspreekt.
Het typische is natuurlijk dat juist ok Erdogan heel bewust op vereder destabilisatie gezet heeft...quote:Op donderdag 6 april 2017 23:37 schreef Triggershot het volgende:
Als het in de buurlanden rustig was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |