http://www.volkskrant.nl/(...)-nederland~a4483887/quote:
Hudson's Bay ruikt het succes in Nederland
Warenhuisconcern gaat gat vullen tussen Bijenkorf en Hema
Met 2.500 supergoed getrainde Nederlandse werknemers gaat warenhuis Hudson's Bay hier de markt veroveren, zegt de zelfverzekerde bestuursvoorzitter Jerry Storch.
'We openen dit jaar in Nederland het verbazingwekkende aantal van tien warenhuizen, dat heeft nog nooit iemand gepresteerd in de geschiedenis.' Jerry Storch, topman van het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay, is klein van postuur en liefhebber van grote woorden. In de nog kale betonnen ruimten van Hudson's Bay's in aanbouw zijnde flagship store in Amsterdam strooit de Amerikaanse bestuursvoorzitter donderdag zo kwistig met superlatieven dat de associatie met het vocabulaire van zijn landgenoot Donald Trump zich als vanzelf opdringt.
Op de bovenste etage van zijn toekomstige Nederlandse paradepaardje aan het Rokin - of 'Rockin', zoals hij die straatnaam in Amsterdam-Centrum uitspreekt - verhaalt Storch vol vuur over zijn ontmoeting met het eerste cohort werknemers van Hudson's Bay in Nederland. De zeventig Nederlandse kwartiermakers op het landelijke hoofdkantoor in Leiden zien onder meer toe op de rekrutering van de 2.500 winkelmedewerkers die straks nodig zijn voor de twintig vestigingen die Hudson's Bay dit jaar en de jaren erna in Nederland zegt te gaan openen.
'Geweldig hoe gretig Nederlanders solliciteren bij ons', zegt Storch. 'Zij krijgen het beste trainingsprogramma dat je ooit hebt gezien.' De in aanbouw zijnde Hudson's Bay in Amsterdam, een samenstel van vier afzonderlijke gebouwen, deels nieuw opgetrokken, wordt uniek in zijn soort, zegt de hoogste baas van het concern. Hij licht de plannen toe staande in het toekomstige restaurant, onder een koepelvormig dak met in grootte variërende ramen. 'Deze plek wordt de belangrijkste winkellocatie van Amsterdam, de consument gaat hier iets meemaken wat nog nooit in Nederland is vertoond.'
Uitgerekend deze week moest Hudson's Bay een verlies over het voorbije jaar bekendmaken van 516 miljoen dollar (485 miljoen euro) deels veroorzaakt door eenmalige afschrijvingen. 'Onze beurskoers steeg na de bekendmaking met 7 procent', reageert Storch. 'Ik respecteer uw vraag, maar dit hier vandaag is een opwindende gebeurtenis.'
De koersstijging waar Storch op doelt had overigens vooral van doen met de verwachting van investeerders dat Hudson's Bay zijn waardevolle onroerendgoedportefeuille binnen afzienbare tijd onder de paraplu van een joint venture, een afzonderlijk vastgoedfonds, naar de beurs brengt.
'Geen twijfel mogelijk', erkent Storch, 'het is voor de warenhuisbranche een moeilijke markt op dit moment. Maar we zetten de juiste stappen. Ook wij zijn groot op internet en geloven in de samenhang van onze stenen winkels en webshops. We luisteren naar onze klanten en vernieuwen onszelf constant. We verplaatsen een substantieel deel van ons kapitaal van de Verenigde Staten, waar onmiskenbaar een groot overschot is aan winkelmeters, naar Europa. We geloven dat onze activiteiten in Nederland en Duitsland de komende jaren garant staan voor flinke groei.'
Gat in de markt
Samen met topman Richard Baker heeft Storch uitgebreid de Nederlandse markt en de Nederlandse culturele gewoonten verkend, reizend langs de twintig steden waar hun bedrijf een dominante rol verwacht te gaan spelen. Wat hun is opgevallen: er liggen in Nederland grote kansen voor een warenhuisconcern als Hudson's Bay, met een formule die minder exclusief is dan De Bijenkorf, maar een slag hoogwaardiger dan de HEMA, Blokker en Action. 'Het gat tussen de exclusieve winkels en de discounters is enorm', zegt Storch. 'Nederland is een rijk land met een welvarende bevolking.'
Het klinkt alsof Hudson's Bay alleen nog maar een zacht klopje op de fruitautomaat hoeft te geven voordat die rinkelend de jackpot begint uit te keren. Zeker, Baker en Storch hebben op hun tocht door Nederland met eigen ogen aanschouwd hoe winkeliers in middelgrote en kleinere steden worstelen om te overleven. En ja, ze weten dat veel winkelstraten in Nederland kampen met structurele leegstand. 'Die gebieden missen een anker', zegt Baker. Geen wonder dus, zegt hij, dat veel Nederlanders voor een lekker dagje shoppen uitwijken naar de meest nabijgelegen grote stad.
De tijd dat je als warenhuisconcern filialen oprichtte in zestig, zeventig Nederlandse gemeenten, is voorbij, zegt Storch. Hudson's Bay gaat niet De Bijenkorf nabootsen en niet dezelfde fouten maken als V&D, is de stille hint. 'We hebben enorm veel respect voor De Bijenkorf, maar wij focussen niet op de klandizie van Chinese toeristen. Wij richten ons op de behoeften van de Nederlandse consument.'
Welke merken Hudson's Bay in Nederland gaat voeren, wil het bedrijf nog niet bekendmaken. Storch: 'Maar het zijn er veel en onze klanten gaan het geweldig vinden.'
https://fd.nl/ondernemen/(...)mperium-hudson-s-bayquote:
Nederland wordt proeftuin warenhuisimperium Hudson's Bay
Zestig tot zeventig Nederlandse steden bezochten Richard Baker en Jerry Storch, de twee topmannen van het Canadese warenhuisconcern Hudson's Bay. Met hun luxebestelwagen reisden ze kriskras door het land.
Een schitterend land en ook veel groter en gevarieerder dan ze ooit hadden kunnen denken, zegt ceo Storch terugkijkend op de lange trip. Hij is donderdag aanwezig in Amsterdam. Daar wordt komend najaar op het Rokin de eerste vestiging van Hudson's Bay geopend. 'Maar wat is dit land slecht bediend met kwalitatief goede winkels voor de gemiddelde consument.'
Waardige opvolger
Vlak na het faillissement van 'gewone mensenwinkel' V&D, eind 2015, dienden de Canadezen zich aan als opvolgers van de oer-Hollandse warenhuisketen. Hudson's Bay is naast de exploitant van de gelijknamige Canadese keten ook eigenaar van het prestigieuze Saks Fifth Avenue, Galeria Kaufhof in Duitsland en het Belgische Inno.
Zestig vestigingen zouden ze willen openen in Nederland, althans volgens goed ingevoerde bronnen destijds. Voor de talloze gemeenten met een failliete V&D in de winkelstraat -- van Alphen aan den Rijn tot aan Zaandam -- gloorde zo hoop op een waardige opvolger.
Ook in Groningen
Overal hebben Baker en Storch gekeken. Maar er komen voorlopig niet meer dan vijftien Hudson's Bay-warenhuizen. Plus twee vestigingen van outletformule Saks Off Fifth. Mogelijk dat het aantal Hudson's Bays in Nederland nog oploopt tot twintig. Zo zou het bedrijf dolgraag in Groningen een locatie willen vinden. Maar dan is het welletjes.
'Zestig of zeventig is te veel', zegt Storch nu stellig. Waarmee het concern afscheid neemt van de gedachte dat een keten diep in de Nederlandse haarvaten moet doordringen om succesvol te zijn. 'Er zijn niet meer zo veel winkels nodig als in het verleden', meent Storch, die met zijn bedrijf ¤300 mln in Nederland investeert.
'Nederland wordt een laboratorium voor de hele wereld'
Maar het ambitieniveau is er niet minder om. 'Nederland wordt een laboratorium voor de hele wereld', zegt bestuursvoorzitter Richard Baker, de andere topman. Op het Rokin bijvoorbeeld krijgt het bedrijf straks 17.000 vierkante meter tot zijn beschikking, verdeeld over vier aanpalende gebouwen.
Hudson's Bay gaat hier een assortiment van modewaren, juwelen, accessoires, speelgoed, cadeauartikelen en huisraad verkopen. De formule zet in op een wat jonger publiek, zal boordevol technische snufjes zitten, is ruimtelijk opgezet en herbergt pakweg zeshonderd bekende maar vooral ook minder bekende merken. En er is veel aandacht voor service en beleving.
Het is nieuw, nieuw, nieuw
Verder zal de collectie volgens de huidige tijdgeest snel wisselen. Daarmee wordt de Nederlandse formule permanent werk in uitvoering. 'Het is nieuw, nieuw, nieuw. Wat mij betreft zetten jullie dat boven het artikel', aldus Storch, die eerder topman was van speelgoedketen Toys''R''Us.
Maar een klein halfjaar voor de opening blijft ook nog veel onduidelijk. Zo wil Hudson's Bay niet vertellen welke merken straks te koop zijn. Ook is de naam van de horecapartner geheim. Het bedrijf zegt van plan te zijn een logistiek centrum te openen in Nederland, maar de locatie is nog onbekend.
Bijenkorf voor koopbeluste toeristen
Zonneklaar is wel dat de Canadezen in de hoofdstad een overvolle arena betreden, met veel winkels voor de gewone man of vrouw en bovendien Magazijn de Bijenkorf vlakbij.
Baker zegt veel respect te hebben voor dit warenhuis, dat net als zijn Saks Fifth Avenue sterk inzet op luxewaren. Maar hij ziet ook dat de Bijenkorf zich meer en meer richt op koopbeluste toeristen in de hoofdstad. Voor Baker is het kans om zich met zijn warenhuis te profileren: 'Hudson's Bay zal onderdeel zijn van Nederland. Dit wordt het warenhuis van de Nederlanders, niet van de toeristen uit China.'
quote:
Beurswaarde onder die van Sligro
Hudson's Bay presenteerde eerder deze week zijn cijfers van boekjaar dat liep tot en met januari 2017. Vooral door overnames en nieuwe winkels zag het concern de omzet met 29,5% groeien tot C$14,5 mrd, oftewel ruim ¤10 mrd.
Door afboekingen op eerder betaalde goodwill schreef het bedrijf een nettoverlies van ¤516 mln. Op vergelijkbare basis daalden de verkopen bijna 2%. Zo hadden Inno in België en Galeria Kaufhof in Duitsland last van mindere verkopen door de terroristische aanslagen in respectievelijk Brussel en Berlijn. De marktwaarde van Hudson's Bay is met circa C$ 2 mrd (¤1,4 mrd) bescheiden en bijna drie keer lager dan begin 2015. Ter vergelijking: Sligro (groot- en detailhandel) zit er al boven met ¤1,6 mrd.
De Canadezen zitten boordevol ambitie en beschouwen Europa als groeigebied. In vergelijking met de VS is het aantal vierkante winkelmeters er per hoofd van de bevolking een stuk lager.
Hudson's Bay is ook actief als webwinkel, waarbij het streeft naar een integrale benadering van de fysieke en online omgeving. De stenen winkels zijn vooralsnog niet uitgespeeld, ook al zit de groei vooral bij de online verkopen. 'Maar 90% van de boodschappen worden gewoon nog in de winkel gedaan', aldus Hudson's Bay-topman Richard Baker.