abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7252983
Morgen heb ik een gastcollege economie van Wouter Bos. Daarna hebben we ruimte om met hem in discussie te gaan. Ik stem niet op hem maar wil natuurlijk wel een leuke discussie. Maar wat zou ik kunnen vragen / aan kunnen snijden?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 10 december 2002 @ 19:55:35 #2
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_7253005
Vraag iets controversieels, iig niet iets waar hij zich snel onderuit kan lullen.

Veel plezier

er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:07:18 #3
19775 Slam
The True AoD
pi_7253334
Vraag hem eens waarom hij altijd zo de popie jopie uithangt.
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:07:50 #4
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_7253345
vraag hem maar iets over vrije markt economie Maar dan VVD-stijl.
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:07:57 #5
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_7253350
Vraag hem ff waarom ie mij niet terug mailt!
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:09:04 #6
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_7253384

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_7253573
Gastcollege economie...? Dat zegt niet veel...
I´m back.
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:17:41 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_7253617
Vraag z'n telefoonnummer, jij stud jij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:18:28 #9
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_7253643
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 20:07 schreef Slam het volgende:
Vraag hem eens waarom hij altijd zo de popie jopie uithangt.
Leuke vraag
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
pi_7253661
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 20:16 schreef Ryan3 het volgende:
Gastcollege economie...? Dat zegt niet veel...
Ligt eraan. Als je het kan betrekken op hoe hij denkt dat het verder moet met de Nederlandse economie is het wel leuk; komt er ook nog stukje politiek bij kijken!
Djespuwr
  dinsdag 10 december 2002 @ 20:20:22 #11
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_7253686
hij is natuurlijk wel staatssecretaris van financien geweest, dus hij zal wel kennis van zaken hebben
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_7253843
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 20:19 schreef Bikkelmannetje het volgende:

[..]

Ligt eraan. Als je het kan betrekken op hoe hij denkt dat het verder moet met de Nederlandse economie is het wel leuk; komt er ook nog stukje politiek bij kijken!

Wat zal hij zeggen denk je...? Zou het allemaal niet behoorlijk voorspelbaar zijn?
Leuke vraag zou voor hem zijn: opvoering van arbeidsproductiviteit in rijke landen gaat ten koste van de concurrentiepositie van Derde Wereldlanden. Hoe deze tegenstelling oplossen?
2de vraag: hoe gaat de sociaal-democratie straks de vergrijzing financiėren? Door mee te gaan met de neo-liberale nachtwakerstaat...?
3de vraag: wordt China in de 21 ste eeuw de enige economische grootmacht en welke implicaties heeft dit voor ons.
4de vraag: welke implicaties op lange termijn heeft de toetreding van Oost-Europese landen voor een land als Nederland. Verdwijnt alle industrie uit ons land?
I´m back.
pi_7255201
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 20:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat zal hij zeggen denk je...? Zou het allemaal niet behoorlijk voorspelbaar zijn?
Leuke vraag zou voor hem zijn: opvoering van arbeidsproductiviteit in rijke landen gaat ten koste van de concurrentiepositie van Derde Wereldlanden. Hoe deze tegenstelling oplossen?
2de vraag: hoe gaat de sociaal-democratie straks de vergrijzing financiėren? Door mee te gaan met de neo-liberale nachtwakerstaat...?
3de vraag: wordt China in de 21 ste eeuw de enige economische grootmacht en welke implicaties heeft dit voor ons.
4de vraag: welke implicaties op lange termijn heeft de toetreding van Oost-Europese landen voor een land als Nederland. Verdwijnt alle industrie uit ons land?

Kijk, daar heb ik wat aan!
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 19:55 schreef amnesiac het volgende:
Vraag iets controversieels, iig niet iets waar hij zich snel onderuit kan lullen.
Ja, maar wat? .
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 20:07 schreef robh het volgende:
Vraag hem ff waarom ie mij niet terug mailt!
Als je een goede vraag had wil ik hem wel stellen hoor. .
pi_7255574
Je kunt je het beste richten op 1 onderwerp: bijvoorbeeld de hypotheekrente. Moet je je nog wel even verdiepen in dit onderwerpen, zodat jij op ieder antwoord van hem kritische vragen kunt stellen. Ik neem aan dat als je economie studeert, je wel enige bezwaren tegen het afschaffen van de rente-aftrek kunt verzinnen. Vervolgens iedere afdwaling van het onderwerp van zijn kant signaleren en daar een kritisch geluid over laten horen, zo van: "U dwaalt af, we hadden het over de hypotheekrente".

Uiteraard wel veel zelfvertrouwen hebben en uitkijken dat je niet af gaat.

pi_7255639
en waar vindt dit allemaal plaats ?
pi_7255854
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 21:37 schreef detulp050 het volgende:
en waar vindt dit allemaal plaats ?
quote:

Nieuwe keuzes voor een sterke economie

Gastcollege door Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA

Op woensdag 11 december 13.00 - 14.00 uur
Zaal KC07
VU Amsterdam, Boelelaan 1105

Het gaat niet goed met de economie: minder groei, meer werkloosheid en daling van de koopkracht. Wouter Bos laat op zijn oude universiteit in een gastcollege zien dat het echt anders en beter kan; kortom: Nieuwe keuzes voor een sociaal Nederland met een sterke economie.
Na afloop is er de mogelijkheid om in discussie te gaan met Wouter Bos.

pi_7255910
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 21:45 schreef sizzler het volgende:

[..]

[..]

Interessant. Ben wel benieuwd. Hoop dat je verslag doet op Fok!.
I´m back.
pi_7255987
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 21:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Interessant. Ben wel benieuwd. Hoop dat je verslag doet op Fok!.

Doe ik! Als ik een plaatsje kan bemachtigen want het zal wel druk worden en het is niet de grootste zaal waar we in zitten.....
pi_7273529
Vandaag dus het gastcollege gehad met de titel "nieuwe keuzes voor een sterke economie", en het was erg interesant! Bos heeft heel duidelijk uitgelegd hoe Nederland er economisch voor staat, hoe het CDA en de VVD dat wil oplossen, waarom dat 'verkeerd' is en hoe de PvdA het ziet. Die man is echt goed. Een stuk beter dan Melkert in ieder geval! Hij voelde zich duidelijk thuis en maakte grapjes. Ook Koole was er en nog een paar waarvan ik de naam niet ken maar de gezichten wel bekend voorkomen. Helaas was er nauwelijks ruimte voor het stellen van vragen. Er werden er maar drie gesteld.

Paar leuke uitspraken;

• Omdat Zalm zelf de Zalmnorm onderuit heeft gehaald spreekt Bos liever over de Kok-norm waar weer aan vastgehouden moet worden.
  • In het lijsttrekkersdebat op de VU (aanstaande maandag) daagt hij Balkenende uit om de discussie aan te gaan over de privatisereing van de ziektekostenverzekeringen.
  • Hij haalde verschillende hoogleraren van het CDA en de Teldersstichting van de VVD aan die tegen de bezuinigingen van het kabinet Balkenende zijn.
  • De drempel om vanuit een bijstandsuitkering weer te gaan werken moet verlaagd worden door belastingverlichting voor mensen met een minimum tot drie keer het minimum inkomen.
  • Mega-projecten met duidelijke private baten (maasvlakte, noordzeekanaal-sluizen) moeten op geen enkele manier gefinancierd worden door belastinggeld.
  • "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    pi_7273904
    Net op het journaal: 33.000 werklozen erbij. Export daalt voor het eerst in jaren. Economische groei, nu en volgend jaar, 0%... Dus hij wil anti-cyclisch beleid? Hoe? Is er nog gesproken over de vergrijzing of was het onder druk van de economische malaise alleen maar korte termijn plannen?
    I´m back.
      woensdag 11 december 2002 @ 18:15:14 #21
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7274006
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
    Net op het journaal: 33.000 werklozen erbij. Export daalt voor het eerst in jaren. Economische groei, nu en volgend jaar, 0%... Dus hij wil anti-cyclisch beleid? Hoe? Is er nog gesproken over de vergrijzing of was het onder druk van de economische malaise alleen maar korte termijn plannen?
    Ach maakt niet uit, de beurzen storten toch in: in Maart 2003.
    Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
    pi_7274179
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:15 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

...hé lolbroek, ik heb aandelen hoor...
    I´m back.
      woensdag 11 december 2002 @ 18:26:17 #23
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7274197
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een klein beetje, hoop ik voor je dan.
    Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
    pi_7274243
    Goh, gaan PvdA'ers nu ook al 'subtiel' campagne voeren in collegezalen? Dacht dat ze alleen bij DitWasHetNieuws zaten...

Een lijsttrekker hoort zich niet 'zogenaamd' met lesgeven bezig te houden.

pi_7274308
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:28 schreef DennisMoore het volgende:

Waar staat dat?
    I´m back.
    pi_7274374
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:31 schreef Ryan3 het volgende:

Waar staat dat?

Ongeschreven wet. Verstrengeling van belangen en dat soort dingen. Verkapt campagne voeren.
    pi_7274421
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:35 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ongeschreven wet. Verstrengeling van belangen en dat soort dingen.

Welke belangen worden dan verstrengeld?
    quote:
    Verkapt campagne voeren.
    Het is onderdeel van het campagnevoeren volgens mij. En dus wat is er mis aan. Hij geeft ook geen les in economie, maar hij geeft zijn visie op de economie...
    I´m back.
    pi_7274486
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:38 schreef Ryan3 het volgende:

Welke belangen worden dan verstrengeld?

Zou de beste man bijvoorbeeld met name PvdA-standpunten uitdragen ipv gewoon economie geven.
    quote:
    Het is onderdeel van het campagnevoeren volgens mij. En dus wat is er mis aan. Hij geeft ook geen les in economie, maar hij geeft zijn visie op de economie...
    Omdat de faculteit dan ook įndere partijen de gelegenheid moet geven om tijdens 'school'tijd hun propaganda over de studenten uit te storten.
    Anders is 't niet eerlijk enzo.
    pi_7274524
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:15 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

8 Maart 2003? .
    It's easier to get forgiveness than permission.
    pi_7274569
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
    Is er nog gesproken over de vergrijzing of was het onder druk van de economische malaise alleen maar korte termijn plannen?
    Nee, daar wilde ik dus een vraag over stellen maar kreeg de kans niet. Valt me sowieso op dat partijen zich daar nu niet druk meer om lijken te maken omdat er andere hot-items zijn (immigratie, veiligheid ed.). En ik wilde vragen of hij nog les gehad heeft van Balkenende omdat die docent was op de VU en Bos er economie en politicologie heeft gestudeerd. .
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ook, maar die zijn na de vorige crach toch geen flikker meer waard....
    pi_7274611
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:42 schreef DennisMoore het volgende:

Omdat de faculteit dan ook įndere partijen de gelegenheid moet geven om tijdens 'school'tijd hun propaganda over de studenten uit te storten.
    Anders is 't niet eerlijk enzo.

Aanstaande maandag is er een lijsttrekkersdebat op de VU waar dan ook andere lijsttrekkers zijn. En ach, waarom zou je de visie van de PvdA op de economie niet mogen volgen? Het college was geen onderdeel van de opleiding en daarvoor heeft Balkenende jarenlang zijn visie gegeven toen hij nog geen lijsttrekker en premier was.
    pi_7274673
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:49 schreef sizzler het volgende:

[..]

Aanstaande maandag is er een lijsttrekkersdebat op de VU waar dan ook andere lijsttrekkers zijn. En ach, waarom zou je de visie van de PvdA op de economie niet mogen volgen? Het college was geen onderdeel van de opleiding en daarvoor heeft Balkenende jarenlang zijn visie gegeven toen hij nog geen lijsttrekker en premier was.

Dan vind ik 't al anders worden

En er is natuurlijk wel een verschil tussen een lijsttrekker in verkiezingstijd, of een gewoon partij-lid buiten verkiezingstijd. Vind die vergelijking niet helemaal opgaan.

pi_7274675
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:28 schreef DennisMoore het volgende:
    Ehm? Waarom niet. Kennis moer overgedragen worden. En iemand die cum laude afstudeert op economie, staatssecretaris van Financiėn is geweest en het (in de laatste plaats) tot PvdA-lijsttrekker schopt heeft het recht om een gastles te geven.

Zetels winnen doe je naar mijn mening ook niet in de collegezaal..

pi_7274917
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:52 schreef Alcatraz het volgende:

[..]

Nouja, het is toch een stukje pr. Ookal ga ik niet op de PvdA stemmen, ik bericht er nu wel positief over naar FOK, vrienden, familie en kennissen. Als alle andere 600 aanwezigen dat ook doen en het aan minimaal drie mensen doorvertellen heb je al 1800 mensen bereikt. Maar ik denk dat het belangrijkste motief was dat hij die opleiding ook heeft gevolgd en zich verbonden voelt.
    pi_7274929
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 18:52 schreef Alcatraz het volgende:

Ehm? Waarom niet. Kennis moer overgedragen worden. En iemand die cum laude afstudeert op economie, staatssecretaris van Financiėn is geweest en het (in de laatste plaats) tot PvdA-lijsttrekker schopt heeft het recht om een gastles te geven.

Dan komt ie maar netjes een gastcollege geven bśiten campagne-tijd
    pi_7275162
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 19:02 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dan komt ie maar netjes een gastcollege geven bśiten campagne-tijd

Kan me herinneren dat bijvoorbeeld Mat Herben ook eens een gastcollege had gegeven. Zo berichtte tenminste een van de vele Fok!kers op dit forum, begin dit jaar, dacht ik.

Er zijn ook zat PvdA-ers die bv. politicologie geven hoor. En dat blijft niet bij een gastcollege.

pi_7275243
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 19:11 schreef Alcatraz het volgende:

Kan me herinneren dat bijvoorbeeld Mat Herben ook eens een gastcollege had gegeven. Zo berichtte tenminste een van de vele Fok!kers op dit forum, begin dit jaar, dacht ik.

Die mag het van mij óók niet
    quote:
    Er zijn ook zat PvdA-ers die bv. politicologie geven hoor. En dat blijft niet bij een gastcollege.
    Nogmaals. Er is een verschil tussen partij-leden buiten verkiezingstijd, en lijsttrekker bķnnen campagnetijd.

Je dacht toch niet dat Wouter Bos het zomaar deed? Die man heeft het veel te druk, en zijn agenda wordt op het moment bepaald door het PvdA campagne-team.

pi_7275325
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 19:14 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ach, die studenten weten echt wel dat hij een pr-praatje aan het houden is. Maar het was niet verplicht en iedereen kon er bijzitten. Waarom zou hij zijn visie niet mogen geven? Net als dat hij op tv komt: als je het niet wil zien dan kom je gewoon niet.
    pi_7275444
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 19:18 schreef sizzler het volgende:

Ach, die studenten weten echt wel dat hij een pr-praatje aan het houden is. Maar het was niet verplicht en iedereen kon er bijzitten. Waarom zou hij zijn visie niet mogen geven? Net als dat hij op tv komt: als je het niet wil zien dan kom je gewoon niet.

Mja, zoals ik al zei, als het gewoon een 'extraatje' was, wordt het al anders imo. Maar wat jij zei: het blijft positief voor de PvdA, omdat jij en anderen er weer thuis over gaan praten etc etc.

En éigenlijk is een collegezaal dan weer eigendom van de overheid enzo, dus mbv overheidsmiddelen wordt campagne gevoerd voor de PvdA etc etc... Maar dat gaat allemaal te ver, da's waar

pi_7277317
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 19:11 schreef Alcatraz het volgende:

[..]

Gastcollege vliegtuigspotten zeker...
    I´m back.
    pi_7277445
    Wel opvallend dat ze Bos uitnodigen en niet een VVD'r Die staan zgn bekend om hun economisch inzicht

Ach aan de ene kant zegt het wel genoeg.

Ex Shell manager
    Cum laude economie
    staatsecretaris fin

een zwaargewicht dus

pi_7277506
    quote:
    Nee, daar wilde ik dus een vraag over stellen maar kreeg de kans niet. Valt me sowieso op dat partijen zich daar nu niet druk meer om lijken te maken omdat er andere hot-items zijn (immigratie, veiligheid ed.).
    Dat m.b.t. de massale vergrijzing wordt pas een hot-item als het 5 voor 12 is... Daar hebben ze weer een Pim Fortuyn voor nodig om het te ontdekken, vrees ik...
    quote:
    En ik wilde vragen of hij nog les gehad heeft van Balkenende omdat die docent was op de VU en Bos er economie en politicologie heeft gestudeerd. .
    Balkenende heeft geschiedenis en rechten gedaan en was hoogleraar op de VU in "christen-sociaal denken", een leerstoel die op de UvA, begrijpelijkerwijze niet bestaat... Lijkt mij m.a.w. sterk dat Bos dus college van hem heeft gehad in economie of politicologie. Bovendien in leeftijd verschillen ze niet zoveel hoor. Toen Bos begon was, denk ik, Balkenende nog niet helemaal uitgestudeerd...
    I´m back.
    pi_7279516
    Op de site van de PvdA staat een verslagje van het gastcollege...
    quote:
    Bos wil nieuwe keuzes voor een sterke economie

PvdA-lijsttrekker Wouter Bos wil nieuwe keuzes voor een sterke economie. Het gaat slecht met de economie. CDA en VVD dreigen de situatie alleen maar te verslechteren. Bos kiest voor verstandig begroten, investeren in de kracht van de economie en alleen gerichte belastingverlagingen om de economie uit het slop te helpen.

Wouter Bos liet in zijn gastcollege zien dat CDA en VVD de verkeerde keuzes maken om Nederland vooruit te helpen: 'De fixatie op het versneld terugdringen van het financieringstekort zorgt ervoor dat onvoldoende geld overblijft om te investeren in de kracht van de economie en de kracht van de samenleving. De koopkracht daalt, de algemene belastingverlaging stimuleert de economie onvoldoende, de werkloosheid wordt vergroot en de economie wordt verder afgeknepen met bezuinigingen.'

Vervolgens liet Wouter Bos zien wat de keuzes zijn van de PvdA:

- Evenwichtige aflossing van de staatsschuld
    - Meerjarig Sociaal Akkoord: werk, werk, werk
    - Uitstel van de herziening van het zorgstelsel
    - Investeren in innovatie en duurzaamheid
    - Fiscaal rustig aan

Bos wil dat de herziening van het zorgstelsel wordt uitgesteld. Hij wees erop dat de nieuwe ziektekostenverzekering die CDA en VVD voor ogen hebben, op bezwaren stuit bij de Europese Commissie en de Raad voor de Volksgezondheid: 'We moeten eerst alles op alles zetten om de wachtlijsten weg te werken. Een nieuw stelsel is echt van later zorg', aldus Bos. Door het uitstel komt een bedrag van 1 tot 2 miljard euro beschikbaar. Dat kan worden gebruikt om met werkgevers en werknemers een Meerjarig Sociaal Akkoord te sluiten.

Bos daagde CDA-lijsttrekker Balkenende rechtstreeks uit om met hem in debat te gaan over de zorg. Balkenende had hier eerder onjuiste opmerkingen over gemaakt op een CDA-bijeenkomst. 'Misschien wordt Balkenende nerveus nu steeds meer gevolgen van zijn kabinetsbeleid aan het licht komen', aldus Bos die onder meer doelde op de stijging van de ziektekostenpremie van 150 euro.

bron | volledige tekst gastcollege in Word-doc

woensdag 11 december 2002 @ 22:04:49 #44
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7279850
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 20:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gastcollege vliegtuigspotten zeker...

Ik dacht aan: een college vrij-metselen ?
    pi_7279969
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 22:04 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Ik dacht aan: een college vrij-metselen ?

Als ik een complot zou beginnen dan zou ik Mat Herben alleen maar gebruiken als nuttige waterdrager, op Need to know-basis, zal ik maar zeggen...
    I´m back.
      woensdag 11 december 2002 @ 22:24:43 #46
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7280439
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 22:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als ik een complot zou beginnen dan zou ik Mat Herben alleen maar gebruiken als nuttige waterdrager, op Need to know-basis, zal ik maar zeggen...

Ik begin niet over een complot !?

Dus je begint het toe te geven, .......? Heb ik je nou te pakken ?

Over Herben: tja, ik weet het niet.

pi_7280697
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 22:24 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Ik begin niet over een complot !?

Dus je begint het toe te geven, .......? Heb ik je nou te pakken ?

Nu, ja... Als jij over vrijmetselen begint en er zo'n dopie smiley ( ) bijzet, dan heeft een goed verstaander maar een half woord nodig... Come on... Lolbroek...
    quote:
    Over Herben: tja, ik weet het niet.
    Typisch geval van slippendrager, gewone burger, jan modaal, brave huisvader, non-revolutionair, grijze mus, Joris Goedbloed, typische Nederlander, vliegtuigspotter (wat overigens lang niet zo erg is als trainspotter) etc.... O, ja, en het tegenovergestelde van wat Pim Fortuyn was...
    I´m back.
      donderdag 12 december 2002 @ 09:14:01 #48
    2764 Trainspotter
    Nu mčt goedkope zonnebril
    pi_7286108
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 22:34 schreef Ryan3 het volgende:
    Typisch geval van slippendrager, gewone burger, jan modaal, brave huisvader, non-revolutionair, grijze mus, Joris Goedbloed, typische Nederlander, vliegtuigspotter (wat overigens lang niet zo erg is als trainspotter)
    pi_7286473
    En nu weer ontopic, svp!
    pi_7291115
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 21:53 schreef Kozzmic het volgende:
    [..]
    niks mis mee, wat er staat.... toch?
      donderdag 12 december 2002 @ 15:20:49 #51
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7292094
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 14:36 schreef Nyrem het volgende:

[..]

niks mis mee, wat er staat.... toch?

werk, werk, werk ?????

Rustiger aan zou ik zeggen, kortere werkweek s.v.p.

werk evenwichtiger verdelen.

Kwaliteit i.p.v. kwantiteit !

pi_7293052
    quote:
    Op woensdag 11 december 2002 21:53 schreef Kozzmic het volgende:
    [..]

Overigens was het vak dat Balkenende op de VU gaf wel een onderdeel van de opleiding economie. Bos zal idd wel geen les van hem hebben gehad omdat het leeftijdsverschil te klein is.

Met Bos heeft de PvdA imo wel een grote kans de VVD-CDA coalitie aan te vallen. Hij heeft al aangegeven dat zijn doel is dat tegen te gaan. Meeregeren is volgens Bos alleen mogelijk met het CDA en een linkse partij als de SP of Groenlinks. Een ding is duidelijk: Melkert had hem veel eerder de ruimte moeten geven!!!

pi_7293293
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 15:20 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

werk, werk, werk ?????

Rustiger aan zou ik zeggen, kortere werkweek s.v.p.

werk evenwichtiger verdelen.

Kwaliteit i.p.v. kwantiteit !

Hij doelt op werkeloosheid tegengaan.
    ps: deVVD (Zalm) gebruikt dezelfde (paarse)slogan
    pi_7293463
    *titel gewijzigd, ipv 'morgen' datum en plek vermeld*
      donderdag 12 december 2002 @ 16:21:19 #55
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7293510
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:11 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Hij doelt op werkeloosheid tegengaan.
    ps: deVVD (Zalm) gebruikt dezelfde (paarse)slogan

Meer werkeloosheid is toch een heel mooi doel !?

Lekker veel tijd over houden ! door effcienter te werken en computers te gebruiken.

En het extra geld dat we ermee verdienen eerlijker verdelen.

Kwestie van gezond verstand i.p.v. domme kracht.

Maar ja, die domme Zalm snapt dat niet en de gemiddelde VVD-er al helemaal niet, die willen allemaal werkpaard zijn of carriere maken als lastezel en dan op hun 55e de WAO in.

Ja, het arbeidsethos is bij die gasten belangrijker dan rustig & relaxed nadenken !

pi_7293605
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:21 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Meer werkeloosheid is toch een heel mooi doel !?

Lekker veel tijd over houden ! door effcienter te werken en computers te gebruiken.

En het extra geld dat we ermee verdienen eerlijker verdelen.

Kwestie van gezond verstand i.p.v. domme kracht.

Maar ja, die domme Zalm snapt dat niet en de gemiddelde VVD-er al helemaal niet, die willen allemaal werkpaard zijn of carriere maken als lastezel en dan op hun 55e de WAO in.

Ja, het arbeidsethos is bij die gasten belangrijker dan rustig & relaxed nadenken !

Mee eens, bovendien hebben we de gekleurde medemens hier niet voor niets heengehaald. De idee was dat die het werk voor ons gingen doen, zodat wij achterover konden leunen.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 12 december 2002 @ 16:28:12 #57
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7293689
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:24 schreef Parabola het volgende:

[..]

Mee eens, bovendien hebben we de gekleurde medemens hier niet voor niets heengehaald. De idee was dat die het werk voor ons gingen doen, zodat wij achterover konden leunen.

Dat bovendien moet je zelf weten.

Ik heb liever een computer of robot die bij mij kookt, grasmaait, stofzuigt. Gaat veel sneller, en spreekt 10 talen.

pi_7293982
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:28 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Dat bovendien moet je zelf weten.

Ik heb liever een computer of robot die bij mij kookt, grasmaait, stofzuigt. Gaat veel sneller, en spreekt 10 talen.

Poging dit gesprek weer ontopic te laten lopen:

Bos pleitte voor meer geld voor innovatie. Hij vergeleek Nederland met Finland waar een groter percentage van het BNP aan scholing werd besteed, meer hoger opgeleiden waren en per hoofd meer patenten werden aangevraagd.

pi_7294042
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:42 schreef sizzler het volgende:

[..]

Bos pleitte voor meer geld voor innovatie. Hij vergeleek Nederland met Finland waar een groter percentage van het BNP aan scholing werd besteed, meer hoger opgeleiden waren en per hoofd meer patenten werden aangevraagd.

Het is ook van essentieel belang om te blijven investeren in o.a. innovatie, Onderwijs en Zorg.

Anders geraakt Nederland in een negatieve spiraal. We balanceren nu al op het randje.

donderdag 12 december 2002 @ 16:47:11 #60
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7294067
    quote:

[..]

Inderdaad:
    deze post van sizzler acht ik hier
    de meest intelligente opmerking in deze rubriek van deze week

Kommentaar:

zolang bouwvakkers en tegelzetters hier meer verdienen dan
    software-specialisten komt dit land natuurlijk geen RUK verder !

pi_7294182
    -edit- beetje onzinnig om de hele tekst hier te plaatsen. Een linkje is voldoende (en stond overigens al vermeld in dit topic)... Post verwijderd door moderator dus.

http://pvda.nl/download.do?id=28556&cd=true

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 13-12-2002 16:11]

You only live once
    pi_7294296
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:47 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Kommentaar:

zolang bouwvakkers en tegelzetters hier meer verdienen dan
    software-specialisten komt dit land natuurlijk geen RUK verder !

Dat is niet helemaal waar. Ze zijn natuurlijke beiden van onmisbaar belang voor de samenleving.
    pi_7294374
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:47 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Inderdaad:
    deze post van sizzler acht ik hier
    de meest intelligente opmerking in deze rubriek van deze week

Enneh, Kezmania: Kozzmic had al een link naar de tekst gepost dus om hem in zijn geheel te submitten is misschien wat overdreven.

donderdag 12 december 2002 @ 17:13:19 #64
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7294661
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 16:57 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Ze zijn natuurlijke beiden van onmisbaar belang voor de samenleving.

Begrijp me hier niet verkeerd geachte Nyrem;

Bouwvakkers en tegelzetters doen uiteraard heel nuttig en zinvol werk, maar het gaat er om dat het gezonder, schoner en efficienter kan en zal moeten.

Arbeidsomstandigheden, fysiek zwaar werk moet worden ingeperkt ten behoeve van minder WAO en ziekteverzuim en prettiger en creatiever werk voor iedereen.

Software wordt nog veel te veel onbenut in deze samenleving:

Treinen rijden niet op tijd, files, wachtlijsten etc. etc.

pi_7294855
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 17:13 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

Begrijp me hier niet verkeerd geachte Nyrem;

Bouwvakkers en tegelzetters doen uiteraard heel nuttig en zinvol werk, maar het gaat er om dat het gezonder, schoner en efficienter kan en zal moeten.

Arbeidsomstandigheden, fysiek zwaar werk moet worden ingeperkt ten behoeve van minder WAO en ziekteverzuim en prettiger en creatiever werk voor iedereen.

Software wordt nog veel te veel onbenut in deze samenleving:

Treinen rijden niet op tijd, files, wachtlijsten etc. etc.

ach soooooo op die manier.. ja dat klopt...maar uhh we leven in tijden dat de moderne ziekten vaak van psychische aard is, ik geloof dat 20% van alle werkenden last heeft van een p-stoornis (door allerlei omstandigheden werkdruk, maatschappij)
    Tegenwoordig is dat vaak meer het geval dan een versleten lichaam.
      donderdag 12 december 2002 @ 18:33:08 #66
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7296009
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 17:22 schreef Nyrem het volgende:

[..]

ach soooooo op die manier.. ja dat klopt...maar uhh we leven in tijden dat de moderne ziekten vaak van psychische aard is, ik geloof dat 20% van alle werkenden last heeft van een p-stoornis (door allerlei omstandigheden werkdruk, maatschappij)
    Tegenwoordig is dat vaak meer het geval dan een versleten lichaam.

Ja, maar je moet met de basis beginnen:
    dom & zwaar werk aanpakken.

Ik kwam laatst een dakloze tegen die mij een krantje probeerde te verkopen.

Ik zeg: hier heb je 2 euro en wil je a.u.b ophouden met papier verspillen;
    ik hoef dat krantje niet.

Kijk zo wordt dus gewoon geld in de sloot gegooid.

Weet je wat dat kost zo'n krantje ?

Daarmee kun je een leger daklozen voorzien !

pi_7296408
    Ik zat trouwens helemaal vooraan dus ik baalde dat ik geen VVD-petje of zoiets bij me had, gewoon om te pesten .
    pi_7305433
    quote:
    Op donderdag 12 december 2002 19:01 schreef sizzler het volgende:
    Ik zat trouwens helemaal vooraan dus ik baalde dat ik geen VVD-petje of zoiets bij me had, gewoon om te pesten .
    Een button van Ayaan Hersi Ali had het vast leuk gedaan
    salva cum reverentia
    pi_7315744
    Bos daagt Balkenende opnieuw uit om met hem in debat te gaan...
    quote:
    Open brief Wouter Bos aan Jan Peter Balkenende

Beste Jan Peter,

Afgelopen woensdag heb ik een gastcollege gegeven op de VU, onze oude universiteit. Ik heb daar gesproken over nieuwe keuzes die de economie er bovenop kunnen helpen. Wellicht heb je via de media vernomen dat ik je tijdens het gastcollege ook heb uitgedaagd om met mij in debat te gaan.

Tijdens het gastcollege heb ik het volgende gezegd:

'Afgelopen maandag zei Jan Peter Balkenende op een CDA-bijeenkomst: 'Wouter Bos wacht vergenoegd op de loonstrookjes in januari om daar een nummer van te maken.'

Ik heb tientallen mailtjes gekregen van mensen die zien dat alles duurder wordt in Nederland. Die mensen maken zich grote zorgen over de verhoging van de ziektekostenpremie en de daling van hun koopkracht. Dat vergenoegt mij niet, Jan Peter. Daar maak ik mij enorme zorgen over.

Jan Peter Balkenende zei ook dat de verhoging van de ziektekostenpremies voor het grootste deel een rekening zijn voor de onder Paars bewind ontstane wachtlijsten. Dat is gewoon niet waar.'

Tijdens het gastcollege heb ik gezegd daarover, maar overigens ook over andere zaken, met je in debat te willen. Omdat ik nog niks van je gehoord heb, stuur ik je nu deze brief.

Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Wouter

bron

vrijdag 13 december 2002 @ 16:37:53 #70
    15352 Nyrem
    Wag the dog
    pi_7316474
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 16:12 schreef Kozzmic het volgende:
    Bos daagt Balkenende opnieuw uit om met hem in debat te gaan...
    [..]
    Bos gaat roeleren!!!!!
    pi_7319774
    quote:
    Klopt, maar Finland is een van de meest dunbevolkte landen van Europa.

Ik durf wel te stellen dat de Nederlandse bedrijven (met name Philips) een veelvoud verdient aan patenten dan die Finnen.

Maar goed, ik ben niet economisch geschoold ofzo, maar ik zou hem toch vragen hoe hij het ziet dat Nederland exportland zijn export naar het buitenland verplaatst. Langzaam maar zeker verdwijnt de industrie hier.

vrijdag 13 december 2002 @ 19:37:24 #72
    15352 Nyrem
    Wag the dog
    pi_7319950
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 19:28 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Ik durf wel te stellen dat de Nederlandse bedrijven (met name Philips) een veelvoud verdient aan patenten dan die Finnen.

Maar goed, ik ben niet economisch geschoold ofzo, maar ik zou hem toch vragen hoe hij het ziet dat Nederland exportland zijn export naar het buitenland verplaatst. Langzaam maar zeker verdwijnt de industrie hier.

Waar moet je anders heen met je export?
    Nederland is trouwens naast een exportland ook nog eens een groot transportland; uitbreiding Europa levert alleen maar op.
      vrijdag 13 december 2002 @ 19:38:22 #73
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7319964
    quote:

[..]

Dit is inderdaad (Philips) zo.

En.. Philips ontvangt jaarlijks voor miljarden subsidie, rara ... hoe kan dat ?

Het is ook een schandaal. ik verwijs hiervoor o.a. naar Rubriek Wetenschap:
    Tom Bearden's MEG-ZPE-machine.

pi_7320140
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 19:37 schreef Nyrem het volgende:
    Waar moet je anders heen met je export?
    Als export import wordt, dan gaat het niet zo goed met je export.
    quote:
    Nederland is trouwens naast een exportland ook nog eens een groot transportland; uitbreiding Europa levert alleen maar op.
    Nee, transport levert weinig toegevoegde waarde, buiten veel geld in wegen en ander onderhoud. En de files natuurlijk.
    pi_7320173
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 19:38 schreef M.ALTA het volgende:
    Dit is inderdaad (Philips) zo.

En.. Philips ontvangt jaarlijks voor miljarden subsidie, rara ... hoe kan dat ?

Miljarden zelfs

Of het zulke hoge bedragen zijn weet ik niet, ze krijgen vast wel wat. Maar Philips is wel de meestgewaardeerde werkgever van Nederland, en dat is ook niet vanzelf gekomen. Hoewel ze wel steeds meer een financiele holding worden

vrijdag 13 december 2002 @ 20:19:46 #76
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7320719
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 19:49 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Miljarden zelfs

Of het zulke hoge bedragen zijn weet ik niet, ze krijgen vast wel wat. Maar Philips is wel de meestgewaardeerde werkgever van Nederland, en dat is ook niet vanzelf gekomen. Hoewel ze wel steeds meer een financiele holding worden

Wel eens van de Techno-lease gehoord ?
    pi_7320735
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 20:19 schreef M.ALTA het volgende:
    Wel eens van de Techno-lease gehoord ?
    Vertel maar, of beter nog een topique ergens.
      vrijdag 13 december 2002 @ 20:26:37 #78
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_7320836
    quote:
    Op vrijdag 13 december 2002 20:20 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Vertel maar, of beter nog een topique ergens.

Speelde al weer een tijdje geleden

Kun je terugvinden in zoekmachines: Technolease en Philips.

Komt neer op enorme belastingvoordelen voor Philips/Rabobank.

pi_7327605
    quote:

Dat maakt het nog moeilijker! (hogere transportkosten en zo) Maar de Finse economie is vooral heel erg afhankelijk van Nokia, dus of Finland nu zo'n goed voorbeeld is voor Nederland...

/Herman

representative democracy is a contradiction in four year terms - www.hermanbeun.info
    pi_7449478
    Wouter Bos is kennelijk bezig met een reeks gastcolleges...
    quote:
    Internationale solidariteit in roerige tijden

Wouter Bos heeft 19 december 2002 een gastcollege aan de Universiteit van Leiden gegeven. Tijdens dit college benadrukte hij dat globalisering van meer nut moet zijn voor de armen. Bos pleitte daarom voor een minister van Ontwikkelingssamenwerking, integrale effectieve ontwikkelingshulp en een doordacht migratiebeleid. Tijdens het college sprak Bos over de bestrijding van de honger- en Aids-epidemie in Afrika, globalisering, armoede, onveiligheid en internationale migratie. Hij sloot zich aan bij het pleidooi van Clinton voor een nieuw Marshall Plan. We moeten niet alleen het terrorisme, maar ook de oorzaken bestrijden, aldus Wouter Bos. De speech is bijgevoegd in het attachment

De speech over Internationale solidariteit in roerige tijden is de tweede in een reeks van vijf themaspeeches van Wouter Bos.

bron || gehele tekst als Word-doc

Bos timmert inhoudelijk goed aan de weg als lijsttrekker. Je kan het wel of niet met hem eens zijn, maar hij zorgt ervoor dat zijn partij zich aan het profileren is op eigen standpunten. Een verademing vergeleken bij de laatste campagne, toen het meestal meer om de 'schreeuwerige vorm' dan om de inhoud ging, ook bij de PvdA.
    pi_7465562
    quote:
    Op vrijdag 20 december 2002 15:04 schreef Kozzmic het volgende:
    Wouter Bos is kennelijk bezig met een reeks gastcolleges...
    [..]

Bos timmert inhoudelijk goed aan de weg als lijsttrekker. Je kan het wel of niet met hem eens zijn, maar hij zorgt ervoor dat zijn partij zich aan het profileren is op eigen standpunten. Een verademing vergeleken bij de laatste campagne, toen het meestal meer om de 'schreeuwerige vorm' dan om de inhoud ging, ook bij de PvdA.

pi_7465593
    Mijn geluk kan niet meer op!! Net een e-mail gekregen van de studievereniging:
    quote:
    Na het drukbezochte gastcollege van Wouter Bos, kan Aureus met gepaste trost meedelen dat dhr. Zalm ons nu zal verblijden met een bezoek. Op maandag 20 januari van 16.00 uur tot 17.00 uur zal dit college plaatvinden in de Aula van de VU. Informatie over de inhoud van het college zal nog volgen, maar houdt 20 januari alvast vrij!
    Hij had zeker iets goed te maken voor het niet door laten gaan van het lijsttrekkersdebat van afgelopen maandag.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')