quote:
Op dinsdag 14 maart 2017 19:28 schreef Gijscoman het volgende:Ik ga op PvdA stemmen. Ook D66, GL, SP en CU waren opties. Eigenlijk ben ik altijd veel feller links geweest zonder tegen de EU te zijn, waardoor GL een logische optie zou zijn. Logischer dan de PvdA. Waarschijnlijk ben ik dan ook een van de weinige kiezers die van GL naar PvdA is overgegaan i.p.v. andersom.
De hipheid van GL staat me tegen. PvdA is een ietwat saaie partij met veel saaie, maar capabele mensen (m.u.v. Sharon Dijksma). Dat spreekt me aan. Bovendien vind ik dat het huidige kabinet dan wel naar mijn smaak te rechts was, maar over het algemeen gewoon goed werk heeft gedaan. Daar wil ik de PvdA dan ook voor belonen.
Tenslotte hoop ik dat mijn stem bij kan dragen, om de PvdA tot 13 zetels te krijgen, zodat ook Lilianne Ploumen en Ahmed Marcouch in de kamer komen. Daarom zal ik ook op Marcouch stemmen.
Ik denk nog steeds dat ik op GroenLinks ga stemmen, maar ik ben het grotendeels met je eens (ik ben alleen positiever over Sharon Dijksma en ik ga niet op Marcouch stemmen). Ik twijfel sinds vandaag tussen Lilianne Ploumen en Bram van Ojik, twee mensen die allebei internationaal georiënteerd zijn.
Ik heb het nog nooit zo moeilijk gevonden om een keuze te maken en ik ben benieuwd, wat ik morgenavond ga doen. Ik heb vorige week het onderstaande bericht aan het campagneteam van de PvdA gestuurd en ik heb helaas nog geen reactie mogen ontvangen. Misschien lukt het iemand van jullie om in de komende ruim 23 uur inhoudelijk te reageren op dit bericht. Dat zou ik super vinden.

Ik zeg er bij dat mijn bericht een reactie is op een eerder bericht van Marinka Mulder.
Ik vind het super dat er op mijn opmerkingen gereageerd wordt. Ik zal proberen om op alle punten die jij noemt in te gaan en ik zal daarnaast proberen onder woorden te brengen, welke kritiek ik nu eigenlijk heb.
Wat het thema vluchtelingen betreft, zit ik met het volgende. Ik vind het principieel onjuist om een maximum aan te geven, als het om het aantal mogelijk op te vangen vluchtelingen gaat. Mensen die om wat voor reden dan ook gevaar lopen, moeten opgevangen worden. Soms komen ze uit een oorlogssituatie, soms worden ze onderdrukt vanwege hun geloof, politieke overtuiging, seksuele geaardheid etc. Deze mensen zijn, wat mij betreft ALTIJD welkom. Ik vind het daarnaast belangrijk om te benadrukken dat er op Europees gebied iets niet klopt. Ieder EU-land is wat mij betreft verplicht om vluchtelingen op te nemen. Dat hoort erbij als je tot de Europese familie behoort (want dan respecteer de Europese waarden en ben je solidair met de andere lidstaten/familieleden). Als je vluchtelingen écht Europees gaat helpen, dan zal de discussie veel minder gaan over het totale aantal vluchtelingen (we zijn immers met zo'n 500 miljoen Europeanen). Natuurlijk vind ik extra geld voor ontwikkelingssamenwerking belangrijk (dat moet, vanzelfsprekend, minimaal 0.7 procent van het BNP zijn, de VN-norm) en ook op het gebied van defensie kan best iets meer gedaan worden (alhoewel de NAVO-norm van 2 procent van het BNP voor mij niet heilig is). Ik ben geen fan van militaire zaken, maar vanwege de Russische expansiedrift en natuurlijk de menselijke ellende in Afrika en het Midden-Oosten hebben we wel degelijk een fatsoenlijk militair apparaat nodig. Onze mensen van defensie doen echt goed werk, dus die mogen best meer worden ondersteund.
Alle punten die je verder noemt, ben ik het mee eens (hoewel ik wel vind dat de gemeentes zowel financieel als qua gekwalificeerd personeel goed op hun zorgtaak voorbereid moeten zijn). Ik kan nog heel veel dingen noemen, maar ik houd het even bij het volgende. Ik vind dat onze partij (en ik zie mezelf ook zeker als onderdeel van de PvdA) het over het algemeen goed gedaan in het kabinet Rutte-Asscher. Er waren een aantal pijnlijke punten (bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking was onacceptabel, de uitwerking van noodzakelijk beleid op het gebied van ouderenzorg was vervelend en ook het discussiëren over het strafbaar stellen van illegaliteit vond ik vreselijk), maar ik heb de PvdA verder zeker herkend in het regeringsbeleid van de afgelopen jaren (de kloof tussen arm en rijk is verkleind, de mensen die gesteund moesten worden werden door de PvdA extra beschermd). Ik kijk nu echter deels terug, maar vooral vooruit. En dan spreekt het progressief-linkse, optimistische verhaal van GroenLinks mij erg aan. Dat heeft met inhoud, maar vooral met toon te maken. Ik vind de toon van mijnheer Asscher af en toe nogal negatief. Jammer, want in 2012 had onze partij juist zo'n positief, aansprekend, geluid. Dat mis ik nu. En als Klaver zegt "Ik ben een overtuigd Europeaan", dan word ik daar blij van en dan hoop ik dat Lodewijk (mijnheer Asscher) ook gaat zeggen dat hij, ondanks de verbeterpunten die er zijn, ook overtuigd is van Europa. Ik voel die passie niet rondom dat thema (maar absoluut rondom andere thema's hoor!).
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en kun je er op in gaan. Laatste opmerking: eigenlijk mist de PvdA een man als Frans Timmermans in Den Haag. Zijn mening staat vaak dicht bij de mijne. Marinka, ik wens jou en de PvdA vanzelfsprekend alle succes toe 15 maart. Ik weet niet of ik op de partij ga stemmen, maar ik haak zeker niet definitief af. Met vriendelijke groet!
Liefde is een product van vrijheid. Liefde op basis van dominantie is een leugen.
Geniet van de kleine dingen. Op een dag kijk je terug op je leven en dan blijken juist die kleine dingen de grote dingen te zijn geweest.