@PeuRac&Faraday01:
Ik ben persoonlijk geen fan van vloerverwarming. Radiatoren lijken wel in een verdomhoekje te zitten tegenwoordig, maar ze zijn nu eenmaal een efficiënte manier van warmteoverdracht. Ons huis is eigenlijk volledig verwarmd op dezelfde temperatuur. Enkel beneden zijn er radiatoren, boven zijn er geen. Als je huis goed geisoleerd is en luchtdicht gebouwd, dan is het perfect mogelijk om op lage temperatuur te werken met radiatoren. Een radiator op 40°C levert wel maar iets van 20% van zijn vermogen op 85°C, dus heb ik ze 3 keer te zwaar voorzien van wattage. Er is ook niet zoveel warmtevraag, dus in praktijk lukt dit perfect. Onze ketel verbruikt jaarlijks 450L stookolie voor centrale verwarming en sanitair water. We wonen afgelegen en er wordt geen gasleiding in onze buurt voorzien. De ketel kan maximaal 33kW leveren, maar doet dat eigenlijk nooit. Maar als ik na een afwezigheid bijvoorbeeld snel wil opwarmen, dan kan hij hoger schakelen en wel de 85°C halen over alle radiatoren en is het heel snel warm. Dit kan niet bij een vloerverwarming en vind ik wel en must.
Als op termijn de warmtepompen goedkoper worden en/of de elektriciteit zal het systeem dus ook blijven werken op lage temperatuur. In de aanbouw is er nog veel dikker geisoleerd,dus daar is er nog minder warmtevraag. De meeste verwarmingselementen zullen wel weggewerkt zijn in meubels en dus nog wat rendement verliezen.
Dat radiatoren zorgen voor ongelijke temperatuur valt wel mee
![1R1NiBI.jpg]()
Deze ruimte in huis komt goed in de buurt van het plaatje.In de boekenkast zit ook een radiator verwerkt trouwens
![XFWTEQg.jpg]()
En toch:
![kU3EADl.jpg]()
![8uw9h5G.jpg]()
![rRavmme.jpg]()
![8fG8feF.jpg]()
@bluemoon23: uhu