quote:
@DaMook en Gutz: dank je wel
@Randy_S en Vonkenboer:
Klopt, bij:
-indienststellen
-grote uitbreiding
-wijziging (of bv zonnepanelen)
-verzwaring van de aansluiting
-bij de verkoop van een huis (waarschijnlijk bij de verhuur ook, dat weet ik niet)
En daarna om de 25 jaar. Al is dat afhankelijk van de datum van ingebruikname.
Het is ook wel mogelijk om een huis te verkopen zonder een gekeurde installatie. Dan wordt dat gewoon vermeld in de akte en dient de koper het binnen de x aantal maanden in orde te krijgen (was bij ons bijvoorbeeld het geval). In dit geval dus een uitbreiding.
Ik verwacht niet direct problemen bij de keuring, het is een grote installatie maar niet complex.
Ik dacht wel dat dit in Nederland ook standaard werd gekeurd?
De AREI regels verschillen technisch gezien maar weinig van die van de NEN1010. Vaak zijn de Nederlandse normen wel iets strenger. In uitvoering is er wel wat verschil. Bijvoorbeeld centraaldoossystemen heb ik hier nog niet veel gezien. In België gebruiken we schijnbaar meer groepen dan bij jullie als ik sommige kasten op K&W zie passeren. Dit terwijl de eisen voor wat er allemaal op een groep mag niet veel verschillen. Ik denk dat hier een voorkeur bestaat om ruimtes te kunnen stroomloos maken vanuit de kast. Ik zou ook volstaan met een automaat/kring of 8, terwijl er nu 30 automaten en kringen in totaal zullen zijn. Dit komt omdat ik bijvoorbeeld in elke kamer het licht (ook al zijn dat soms maar 3 ledlampen) en de stc apart heb afgezekerd, er wat spare kringen zijn, een paar gebruikers die apart zitten, etc. Het is een kleine meerkost, maar is flexibeler in gebruik. In scheepsinstallaties zitten honderden automaten en dat is zeer handig voor foutopsporing.