Bron: https://www.facebook.com/(...)938630727392/?type=3quote:Nederlanders tegen dubbel stemrecht
Nederlanders zijn in overgrote meerderheid tegen dubbel stemrecht. Dat blijkt uit een peiling van de politieke partij Nieuwe Wegen. Gemiddeld genomen is 90 procent het eens met de stelling dat mensen maar in één land stemrecht mogen hebben, 10 procent is het daarmee oneens.
Na aanleiding van het voornemen van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Cavusoglu, om in Nederland campagne te voeren voor een ja-stem in het referendum over de uitbreiding van de macht van president Erdogan, vroeg Nieuwe Wegen mensen via Twitter, Facebook en de website van Nieuwe Wegen hun mening over dubbel stemrecht.
De vraag die werd voorgelegd luidt: Bent u het met ons eens dat mensen maar in één land stemrecht mogen hebben en wetgeving desnoods aangepast moet worden? Op de website gaf een overgrote meerderheid aan het hiermee eens te zijn: 94 tegenover 6 procent. Via de poll op Twitter gaf 88 procent aan het eens te zijn, tegen 12 procent oneens. Tot op heden is de poll 1200 keer ingevuld.
Op de Facebook-pagina van Nieuwe Wegen ontstond in twee dagen tijd een levendige discussie over de kwestie. Maar liefst 450 mensen gaven een reactie op het bericht en het bericht werd 330 keer gedeeld, waarmee het bericht een bereik had van 110.000 mensen. Binnen de reacties vielen een aantal zaken op:
• Mensen vinden dubbel stemrecht onwenselijk
• Het verbieden van twee paspoorten wordt als meest effectieve oplossing genoemd
• Het roept bij mensen de vraag op hoe om te gaan met Nederlanders die in het buitenland verblijven
In een reactie op de peiling stelt Nieuwe Wegen-lijsttrekker Jacques Monasch: “Het is klip en klaar dat het volgende kabinet iets moet doen aan het dubbele stemrecht van mensen met een dubbele nationaliteit. Mensen willen geen inmenging van buitenlandse regimes, zoals nu gebeurt met Turkije. Het zorgt daarnaast voor ongelijkheid, aangezien sommige mensen in twee landen stemrecht hebben en anderen niet. Aan die ongelijke situatie moet een einde komen.”
En hoe de verhouding is bij mensen die geen interesse hebben in de combinatie: Facebook-twitter-nieuwe wegen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:13 schreef fixatoman het volgende:
In principe mee eens ja. Wel benieuwd wie die 10% zijn en hoe de verhouding ligt bij Nederlanders in het buitenland?
Dat ook nog eens.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]
En hoe de verhouding is bij mensen die geen interesse hebben in de combinatie: Facebook-twitter-nieuwe wegen.
Ik vermoed zomaar dat dat bijna 17 miljoen mensen zijn.
Dat is een goede vraag. Ik ben Nederlander in het buitenland en heb dit jaar gestemd. In Spanje kan ik dan weer niet stemmen voor de nationale verkiezingen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:13 schreef fixatoman het volgende:
In principe mee eens ja. Wel benieuwd wie die 10% zijn en hoe de verhouding ligt bij Nederlanders in het buitenland?
Voor mij geldt hetzelfde, ik woon in Duitsland en kan wel met de Nederlandse verkiezingen meedoen, maar niet met de Duitse (nationale) verkiezingen. Ergens vind ik dit wel krom.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ik ben Nederlander in het buitenland en heb dit jaar gestemd. In Spanje kan ik dan weer niet stemmen voor de nationale verkiezingen.
Die post is fout. Dat moet zijn 'achterlijke policorposter is verbaasd en niet van mening dat mensen een rechtsere mening kunnen hebben'.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Titel is fout. Dat moet zijn: "Aanhangers van dom-populistische splinterpartij zijn volgens internetpoll tegen dubbel stemrecht."
Oh, dank je. Ik zal het even aanpassen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die post is fout. Dat moet zijn 'achterlijke policorposter is verbaasd en niet van mening dat mensen een rechtsere mening kunnen hebben'.
Mooiquote:Op donderdag 9 maart 2017 17:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, dank je. Ik zal het even aanpassen.
Als je zowel belasting betaalt in Nederland, omdat je een Nederlands paspoort hebt, als in een ander land, omdat je daar woont, of omgekeerd, vind ik het niets meer dan normaal dat je in allebei die landen mee mag praten over wat er met dat geld gebeurt.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:13 schreef fixatoman het volgende:
Een steekproef van 1200 mensen lijkt me redelijk representatief. Ik zag laatst een onderzoek over hoe allochtonen stemmen en al die uitkomsten waren gebaseerd op een steekproef die nauwelijks groter was.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]
En hoe de verhouding is bij mensen die geen interesse hebben in de combinatie: Facebook-twitter-nieuwe wegen.
Ik vermoed zomaar dat dat bijna 17 miljoen mensen zijn.
Zou je nog even willen toelichten in welk opzicht Nieuwe Wegen een "dom-populistische" partij is? Dan kan ik dat daarna weer beargumenteerd weerleggen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Titel is fout. Dat moet zijn: "Aanhangers van dom-populistische splinterpartij zijn volgens internetpoll tegen dubbel stemrecht."
Dat valt me tegen van je. Ik had niet verwacht dat je zo nationalistisch was. Menig PVV'er verbleekt zelfs qua mate van nationalisme vergeleken met jou. Waar een PVV'er alleen nationalistisch is t.o.v. van zijn eigen land pleit jij zelfs voor wereldwijde nationalisme.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid. Er is hier duidelijk geen sprake van willekeurige selectie.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een steekproef van 1200 mensen lijkt me redelijk representatief. Ik zag laatst een onderzoek over hoe allochtonen stemmen en al die uitkomsten waren gebaseerd op een steekproef die nauwelijks groter was.
De kwestie is ook niet zozeer of de 90 procent precies klopt. De steekproef is een goede indicatie dat een meerderheid van de Nederlanders deze stelling deelt.
En aangezien het wel een prikkelende stelling is, is het een geschikt onderwerp voor discussie.
Maar die 1200 mensen komen wel uit een bepaalde hoek. Daarom neem ik het niet heel serieus als peiling. Als op de Ajax Facebook pagina een poll komt wie er kampioen zal worden dit jaar, en via die pagina op twitter krijg je ook een vrij eenzijdige uitslag.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een steekproef van 1200 mensen lijkt me redelijk representatief. Ik zag laatst een onderzoek over hoe allochtonen stemmen en al die uitkomsten waren gebaseerd op een steekproef die nauwelijks groter was.
De kwestie is ook niet zozeer of de 90 procent precies klopt. De steekproef is een goede indicatie dat een meerderheid van de Nederlanders deze stelling deelt.
En aangezien het wel een prikkelende stelling is, is het een geschikt onderwerp voor discussie.
Ik snap niet wat de huidige ontwikkelingen in Turkije te maken hebben met deze stelling. De vraag is nog eerder relevant vanwege de opmars van een club als DENK; een partij die volop mensen naar de stembus krijgt die normaal nooit gaan stemmen voor Nederlandse verkiezingen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:23 schreef AnanYaw het volgende:
Dit is waarom bindende referenda een slecht idee zijn. Vraag het mensen nog maar eens wanneer ze niet met de Turkse kwestie in hun hoofd zitten.
Op zich kunnen we dat oplossen door ons te laten nationaliseren maar dat hoeft voor mij niet zo.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Voor mij geldt hetzelfde, ik woon in Duitsland en kan wel met de Nederlandse verkiezingen meedoen, maar niet met de Duitse (nationale) verkiezingen. Ergens vind ik dit wel krom.
Omdat je niet de Duitse nationaliteit hebt?quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Voor mij geldt hetzelfde, ik woon in Duitsland en kan wel met de Nederlandse verkiezingen meedoen, maar niet met de Duitse (nationale) verkiezingen. Ergens vind ik dit wel krom.
Geen idee hoe willekeurig de selectie en wie er zoal tegen die stelling is aangelopen. Natuurlijk heb je kans dat Nieuwe Wegen-stemmers zijn oververtegenwoordigd, maar wat ik al zei: de marge is zo ruim, dat je er wel vanuit kunt gaan dat een meerderheid van de Nederlanders deze stelling steunt.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:29 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid. Er is hier duidelijk geen sprake van willekeurige selectie.
Bron? En vertel erna gelijk maar waarom het problematisch zou zijn dat een partij mensen zou motiveren te gaan stemmen.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap niet wat de huidige ontwikkelingen in Turkije te maken hebben met deze stelling. De vraag is nog eerder relevant vanwege de opmars van een club als DENK; een partij die volop mensen naar de stembus krijgt die normaal nooit gaan stemmen voor Nederlandse verkiezingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |