Oh wauw, dat is een leuke dag.quote:SCHIPHOL Ze hadden al in Paramaribo kunnen zijn, maar voor enkele honderden passagiers van Surinam Airways en TUI liep de dag iets anders. Hun vlucht PY993 vertrok vandaag twee keer van Schiphol, maar keerde door technische problemen ook tweemaal terug.
Dat bevestigt een woordvoerder van TUI aan NH Nieuws. Enkele tientallen passagiers hadden hun vlucht via TUI geboekt, de rest direct bij Surinam Airways. De Surinaamse Airbus A340 was 's ochtends vertrokken richting Paramaribo, maar moest vanwege een technisch mankement terug naar Schiphol.
Enkele uren later was het voor de passagiers aan boord van PY993 helaas weer raak. Bij de tweede poging om naar Suriname te vliegen, bleek er toch nog steeds iets mis te zijn en keerde het toestel opnieuw terug naar Amsterdam.
Volgens één van de inzittenden mochten de passagiers het vliegtuig in de tussentijd niet verlaten. Ze zouden over de hele dag slechts een broodje en een fles water gekregen hebben. Inmiddels zijn de passagiers ondergebracht in hotels.
Codeshare
Deze vlucht met de Surinam Airways-Airbus was een van de eerste die in samenwerking met TUI Nederland zou worden gemaakt. De twee maatschappijen hebben de handen ineen geslagen en voeren deze zomerperiode vluchten uit met een zogenaamde codeshare, waarbij tickets bij allebei de airlines kunnen worden geboekt, maar door Surinam Airways worden uitgevoerd. Vanaf juli gaat TUI ook zelf op Paramaribo vliegen.
Boeing 747
Surinam Airways heeft maar één vliegtuig dat geschikt is om de oceaan over te steken. De tweedehands Airbus A340-300 werd anderhalf jaar geleden in dienst genomen en volgde een oudere A340 op. Daarvoor vloog SLM jarenlang met een gebruikte Boeing 747-300 die eerst van KLM was.
Overigens was dit de eerste vlucht van de Airbus van Surinam Airways na een grote onderhoudsbeurt op Malta. Surinam Airways was niet bereikbaar voor een reactie.
Daar ben ik zelf ook verbaasd overquote:
Gaat lekkerquote:Op donderdag 20 april 2017 10:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Daar ben ik zelf ook verbaasd over
Vanmiddag om rond half 4 is de volgende poging. Dit keer met de ingehuurde A330-200 (CS-TQW) van HiFly.
Alle vier toestellen van Jet Airways staan tegelijk aan de gates bij Schiphol (tussen de eerste en laatste aankomst op Schiphol zit 40 minuten en 50 minuten tussen vertrektijden waarbij deze nieuwe A330-300 als laatste zal aankomen en eerste vertrekken)quote:SCHIPHOL - Het hing al een tijdje in de lucht, en Jet Airways heeft nu bevestigd dat het een nieuwe lijndienst opent van Amsterdam naar Bangalore. Na Delhi en Mumbai is dat de derde Indiase bestemming waarop de maatschappij vanaf Schiphol vliegt. De dagelijkse lijndienst gaat van start op 29 oktober.
Op de lijndienst naar de stad in Zuid-India zet Jet Airways een Airbus A330-300. De vluchten worden uitgevoerd in codeshare met KLM en Delta Air Lines, die elk hun eigen vluchtnummer toepassen.
Bangalore, een nieuwe bestemming voor Schiphol, wordt gezien als het ‘Silicon Valley’ van India. De stad is het centrum van de Indiase ICT-sector en veel toonaangevende multinationals hebben er een vestiging of samenwerkingsverband.
De dagelijkse directe vluchten naar Bangalore vertrekken met ingang van 29 oktober om 10.50 uur vanaf Schiphol met een aankomsttijd van 00.40 uur in India. De vluchten vanuit Bangalore vertrekken om 02.25 uur en landen om 08.35 uur in Amsterdam.
Tegelijk met de start van de route Amsterdam-Bangalore opent Jet Airways ook een nieuwe lijndienst naar India vanaf Parijs Charles de Gaulle. Het gaat om een directe verbinding naar Chennai, die vijfmaal per week wordt onderhouden.
Met de start van beide nieuwe routes speelt Jet Airways ook in op doorverbindingen via Amsterdam en Parijs naar Europese en Noord-Amerikaanse bestemmingen. Passagiers van de Indiase maatschappij kunnen overstappen op vluchten van partners KLM, Air France en Delta.
Bangalore wordt voor Jet Airways na Delhi, Mumbai en Toronto de vierde bestemming waarop vanaf Schiphol gevlogen wordt.
Nieuws van 1 november: Securityfilter G-pier op Schiphol voor de tweede dag urenlang verstopt.quote:Op donderdag 20 april 2017 14:35 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
JET AIRWAYS BEVESTIGT NIEUWE ROUTE AMSTERDAM-BANGALORE
[..]
Alle vier toestellen van Jet Airways staan tegelijk aan de gates bij Schiphol (tussen de eerste en laatste aankomst op Schiphol zit 40 minuten en 50 minuten tussen vertrektijden waarbij deze nieuwe A330-300 als laatste zal aankomen en eerste vertrekken)
Tot in 2013 moesten de charters vanuit Eelde vaak wel een tussenlanding maken om bij te tanken. De baan in Eelde was te kort om met voldoende brandstof op te stijgen voor veel populaire vakantiebestemmingen.quote:Op woensdag 19 april 2017 23:27 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik kwam dit artikel van nu.nl tegen en met name dit dan(ergo:2013):
[..]
bron:http://www.nu.nl/politiek(...)landse-vluchten.html
quote:De Onderzoeksraad voor Veiligheid begint een onderzoek naar een incident met een Boeing 777 van Jet Airways vrijdagmiddag op Schiphol. Het toestel maakte bij de start vermoedelijk een tailstrike.
Het toestel voerde vlucht 234 uit van Amsterdam naar Toronto en steeg rond 12.05 uur op vanaf de Zwanenburgbaan. Volgens berichten op Twitter zou het vliegtuig daarbij een tailstrike gemaakt hebben. Nadat het toestel kerosine geloosd had boven de Noordzee, zetten de piloten weer koers naar Schiphol.
Geen noodoproep
Een woordvoerster van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) bevestigt tegenover Up in the Sky dat de piloot van het toestel niet lang na vertrek vanaf Schiphol, een verzoek deed om terug te keren naar de luchthaven. “Daarbij was geen sprake van een noodoproep.” Het toestel landde rond 13.18 uur veilig op Schiphol. Of er sprake was van een tailstrike bij het vertrek, kon de woordvoerster niet bevestigen.
Inspectie
Een woordvoerder van Jet Airways laat aan Up in the Sky weten dat het toestel terugkeerde door een vermoedelijke tailstrike bij de take off. “Het toestel, met 337 passagiers en 15 crewleden aan boord is veilig geland en wordt nu geïnspecteerd door technici van Jet Airways”, aldus de zegsman.
Onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid laat via Twitter weten onderweg te zijn naar de luchthaven om het incident te onderzoeken. De Zwanenburgbaan wordt op dit moment (15.15 uur) nog gebruikt door startend vliegverkeer.
En deze dame maakt momenteel haar allerlaatste vlucht: https://www.flightradar24.com/CKS9793/d247aafquote:Op vrijdag 14 april 2017 00:50 schreef Iemand91 het volgende:
BOEING 747-222B KALITTA AIR N793CK MSN673 (MIAMI (MIA)-TOULOUSE(TLS)) A L'AEROPORT TOULOUSE-BLAGNAC LE 13 04 2017. by Jérémy Le roch, on Flickr
Voor de spotters en liefhebbers; momenteel staat op Schiphol de Kalitta Air Boeing 747-200F N793CK.
Deze is vanavond gisteravond om 16:45 uur binnengekomen vanuit Toulouse.
Morgen om 10:20 uur vertrekt deze dame naar New York JFK.
Dit zal de laatste keer zijn dat Kalitta Air met een 747-classic op Schiphol staat want het is de laatst overgebleven 747-200 bij de maatschappij en ze wordt hierna uit de vloot gehaald.
Dit betekent ook dat dit de allerlaatste keer is dat er een 747-classic naar Amsterdam komt.
Er zijn wereldwijd slechts nog een handjevol 747-classics in gebruik en geen van allen komt naar Nederland.
Bijna 47 jaar geleden kwam de 747-classic voor het eerst naar Amsterdam, toen in de vorm van Pan Am's N737PA "Clipper Red Jacket" vanuit New York.
(Foto bovenaan is gisteren genomen op Toulouse, hieronder op 26 maart, 2016)
160324 N793CK B742 CKS by mzunguwamap, on Flickr
USA Todayquote:“I tell ya, this is a nice airplane. It’s old-school,” Capt. Scott Jaykl says during a post-landing interview aboard the aircraft.
(...)
“It’s a pilot’s airplane,” Jaykl says from the plane’s antiquated flight deck. “You have manual control over everything.”
(...)
“It’s more work” than today’s largely automated airplanes," Jakyl says of the -200 variant of the 747, “but it’s a lot of fun."
(...)
That leaves Lance Pruitt, a Kalitta Air flight engineer, facing an uncertain future.
“It’s kinda melancholy for me,” Pruitt says. “This is all I’ve been doing for the last 38 years.”
quote:Na 65 jaar verdwijnen de boordwerktuigkundigen van KLM definitief uit de cockpit. Door het afstoten van oudere vliegtuigen zijn de 120 overgebleven technische specialisten overbodig geworden, aldus een woordvoerder van KLM.
Dat waren nog eens tijdenquote:Op zaterdag 22 april 2017 02:08 schreef bluemoon23 het volgende:
Lekker ouderwets met de boordwerktuigkundige
Artikel uit 2003 :
https://www.trouw.nl/home(...)wie-volgt-~abea795b/
[..]
twitter:wendy_troost twitterde op zaterdag 22-04-2017 om 10:20:35 One of the busiest days at #schiphol airport today. The new departure hall was very crowded reageer retweet
twitter:LNdegryseNL twitterde op vrijdag 21-04-2017 om 17:11:39 Very crowded @Schiphol but Dutch efficiency at its best @KLM #thanks #airport #schiphol #paris reageer retweet
twitter:John_Blazey twitterde op zaterdag 22-04-2017 om 11:08:03 3rd queue 1hr spent Approx 1050 people in front of me in 7 rows of ~150 why can't #schiphol figure this out and man… reageer retweet
De Telegraaf maakt er gelijk maar "Chaos" van: http://www.telegraaf.nl/b(...)s_op_Schiphol__.htmltwitter:
Echt poor show van Schiphol. Ze hebben hun zaken simpelweg niet op orde. De aankomende zomer wordt echt een chaos en de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zijn de dupe. Arrogant k-bedrijf is het.quote:Op zaterdag 22 april 2017 12:48 schreef FredvZ het volgende:
De Telegraaf maakt er gelijk maar "Chaos" van: http://www.telegraaf.nl/b(...)s_op_Schiphol__.html
Maar, wat is dan de oorzaak? De zure beveiligers die op zoek zijn naar eten en drinken of de mannen in het blauw die je paspoort controleren?quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Echt poor show van Schiphol. Ze hebben hun zaken simpelweg niet op orde. De aankomende zomer wordt echt een chaos en de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zijn de dupe. Arrogant k-bedrijf is het.
Ik zou ook zuur worden als ik onder die omstandigheden zou moeten werken. Ze hebben gewoon over de hele linie te weinig capaciteit om de aantallen passagiers te verwerken die de luchthaven aandoen. En maar slots blijven uitgeven voor nog meer vluchten. Terwijl ze het nu al niet aan kunnen. Vorig jaar ook al niet.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Maar, wat is dan de oorzaak? De zure beveiligers die op zoek zijn naar eten en drinken of de mannen in het blauw die je paspoort controleren?
Niet per se. De securitycontroles zijn minstens zo'n grote factor. En daarnaast ook nog eens de veel voorkomende problemen met de bagageverwerkingssystemen. Het is soms net alsof je je in een ontwikkelingsland bevindt.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:22 schreef Piles het volgende:
Marechaussee is volgens mij de grootste bottleneck nu. En raad eens: daar kan Schiphol weinig aan doen.
https://www.google.nl/amp(...)n-marechaussees.html
De infrastructuur kan het prima aan, maar je moet wel genoeg mensen hebben die paspoorten controleren.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zou ook zuur worden als ik onder die omstandigheden zou moeten werken. Ze hebben gewoon over de hele linie te weinig capaciteit om de aantallen passagiers te verwerken die de luchthaven aandoen. En maar slots blijven uitgeven voor nog meer vluchten. Terwijl ze het nu al niet aan kunnen. Vorig jaar ook al niet.
Tuurlijk. Daarom hebben ze net hals over een kop een papier machee uitbreiding gedaan van de infrastructuur.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:29 schreef FredvZ het volgende:
De infrastructuur kan het prima aan, maar je moet wel genoeg mensen hebben die paspoorten controleren.
Je mag toch verwachten dat als je 'grote internationale luchthaven' wilt spelen, je voldoende weet van het gedrag van mensen, dat je op dat soort zaken kunt anticiperen.quote:Reizigers zelf kunnen ook wel wat doen om de rijen korter te maken. Er zijn er genoeg die na een uur in de rij te hebben gestaan nog steeds niet bedacht hebben om hun laptop, vloeistoffen, jasse, riemen etc alvast apart te nemen.
Dat vind ik eigenlijk wel meevallen, in mijn laatste ervaringen heb ik vooral gemerkt dat de tijd tussen security check en paspoort check juist langer is geworden. Een jaar geleden kon je gewoon doorlopen en nu merk je dat er een constante rij is voor de paspoortcontrole.quote:Op zaterdag 22 april 2017 13:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niet per se. De securitycontroles zijn minstens zo'n grote factor. En daarnaast ook nog eens de veel voorkomende problemen met de bagageverwerkingssystemen. Het is soms net alsof je je in een ontwikkelingsland bevindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |