abonnement Unibet Coolblue
pi_169369762
Het volgende dilemma.

Ik heb sympathie voor een partij die thans in de peilingen de kiesdrempel niet haalt.

Ik zie het volgende risico als ik op zo'n partij ga stemmen. Namelijk als de kiesdrempel niet wordt gehaald. Volgens mij belandt je stem dan in de bak waaruit de restzetels worden verdeeld. Dat is het laatste wat ik zou willen, want zo gaat je stem immers naar een partij die je niet hebt gekozen. Nog erger is als je stem dan belandt bij een partij die je abject vindt. ( en die zijn er nogal wat mij betreft).

Dus ik overweeg dan maar niet te gaan stemmen, dan weet je ook zeker dat je stem niet belandt bij een abjecte partij.

Freako, kom er maar in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Webschip op 08-03-2017 22:41:37 ]
pi_169369832
Als iedereen zo denkt gaan nieuwe partijen het inderdaad niet redden.
Stem gewoon voor je idealen, voor iemand die JOUW stem vertegenwoordigt. Dus stem gewoon op die partij, zodat zij dichterbij die zetel komt.
(she/her)
pi_169369855
BNW is hier het hoekje om.
Stem gewoon op de partij die jij vind dat het beste is.
Die vage theorieen gaan nergens over.
Bedoel een stem op piraten partij is een stem.
Hoe meer stemmers hoe meer zetels
pi_169369960
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:31 schreef Fylax het volgende:
Als iedereen zo denkt gaan nieuwe partijen het inderdaad niet redden.
Stem gewoon voor je idealen, voor iemand die JOUW stem vertegenwoordigt. Dus stem gewoon op die partij, zodat zij dichterbij die zetel komt.
Dat pleit inderdaad voor. Maar de media geven de kleintjes gewoon geen kans.

Ik pas er voor dat mijn stem straks gaat naar zo'n abjecte partij als de VVD die de zwaksten onder ons het liefst vandaag nog de nek omdraait. (met hun plannen met de uitkeringen).

Over mijn lijk, dus.
pi_169369967
dubbel
pi_169370014
Als het kansloos is dan zou ik er niet op stemmen, als ze een kans maken zou ik het gewoon doen.
pi_169370078
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:41 schreef 44rdbei het volgende:
Als het kansloos is dan zou ik er niet op stemmen, als ze een kans maken zou ik het gewoon doen.
De peiling in de gaten houden.

Maar eigenlijk zou inderdaad iedereen er gewoon voor moeten gaan.

Maar het zal mij niet gebeuren dat mijn stem straks toch bij een moreel verrotte partij belandt.

En verder: het is toch een schijnvertoning. Een schijn democratie. Zie bijvoorbeeld met Oekraïne referendum.
pi_169370422
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:38 schreef Webschip het volgende:
Dat pleit inderdaad voor. Maar de media geven de kleintjes gewoon geen kans.
De periode voor de registratie hebben vooral de kleine nieuwe partijen media aandacht gehad. Ook nu krijgen ze nog wel zo nu en dan aandacht als ze iets te melden hebben. Maar inderdaad, van een paar partijen is wel duidelijk dat ze absoluut kansloos zijn, media staan er niet om te springen om die op het laatst nog een podium te geven.

Om mee te kunnen doen moet een nieuwe partij gewoon al momentum hebben voordat de registratie een feit is. Hoe dichter bij de verkiezingen hoe meer aandacht voor de kansrijke partijen.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:09:16 #9
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_169370506
Welke partij hebben we het over ? Kunnen we meteen inschatten of ze een kans maken :P
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_169370736
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:09 schreef Gohf046 het volgende:
Welke partij hebben we het over ? Kunnen we meteen inschatten of ze een kans maken :P
PVDA
U MAD?
pi_169370821
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

De periode voor de registratie hebben vooral de kleine nieuwe partijen media aandacht gehad. Ook nu krijgen ze nog wel zo nu en dan aandacht als ze iets te melden hebben. Maar inderdaad, van een paar partijen is wel duidelijk dat ze absoluut kansloos zijn, media staan er niet om te springen om die op het laatst nog een podium te geven.

Om mee te kunnen doen moet een nieuwe partij gewoon al momentum hebben voordat de registratie een feit is. Hoe dichter bij de verkiezingen hoe meer aandacht voor de kansrijke partijen.
Dat laatste is gewoon niet terecht. Mensen weten intussen heus wel waar de grote partijen voor staan. Geef dan de kleintjes dan meer ruimte.

Ik zeg Trump na dat de media ook hier een kwalijke rol vervullen. Ze frustreren op die manier de democratie.
pi_169370844
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:09 schreef Gohf046 het volgende:
Welke partij hebben we het over ? Kunnen we meteen inschatten of ze een kans maken :P
Nieuwe wegen bijvoorbeeld. En artikel1. FvD moet ik ook nog zien...
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:27:58 #13
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_169370870
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:26 schreef Webschip het volgende:

[..]

Nieuwe wegen bijvoorbeeld. En artikel1. FvD moet ik ook nog zien...
FvD maakt m.i. de meeste kans op een aantal zetels.
pi_169370874
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:26 schreef Webschip het volgende:

[..]

Nieuwe wegen bijvoorbeeld. En artikel1. FvD moet ik ook nog zien...
Denk en Piratenpartij maken denken ik meer kans. De partijen die jij noemt verwacht ik niet.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:37:02 #15
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_169371055
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:28 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Denk en Piratenpartij maken denken ik meer kans. De partijen die jij noemt verwacht ik niet.
Piratenpartij wel en Fvd niet. Logisch :7 op basis waarvan ?
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:39:36 #16
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_169371108
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:26 schreef Webschip het volgende:

[..]

Nieuwe wegen bijvoorbeeld. En artikel1. FvD moet ik ook nog zien...
Zijn alle 3 wel heel verschillend. Forum voor Democratie gaat sowieso wel 1 zetel pakken. Nieuwe Wegen heel misschien ook. Artikel1 lijkt me echt kansloos. Piratenpartij 50/50 denk ik. GeenPeil lijkt me ook redelijk kansloos. DENK haalt wel 2-3 zetels denk( :7 ) ik. VNL ook 50/50 voor 1 zetel.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_169371209
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:37 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Piratenpartij wel en Fvd niet. Logisch :7 op basis waarvan ?
De wens is vader van gedachte :@.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:53:21 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_169371306
Ik stoor mij niet zo aan het idee dat mijn stem bij de ''verkeerde mensen' terechtkomt. Op zo'n moment is het toch al te laat en maakt het weinig verschil meer wie er nog een klein voordeeltje uit haalt.

Ik stem liever op een partij waar ik echt achter sta, zelfs in de wetenschap dat hij het wellicht niet gaat redden. Dan kan ik in ieder geval tegen mijzelf zeggen ''aan mij lag het niet''.
  woensdag 8 maart 2017 @ 13:57:33 #19
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_169371374
Over kansen gesproken, gezien hoe aanwezig DENK en FvD zijn op social media, en ook gelet op recente peilingen, maken die partijen nu grote kans tenminste 1 zetel binnen te slepen, DENK waarschijnlijk zelfs 2.

Piratenpartij en VNL zijn 50/50. Nieuwe Wegen zit nu nog te ver van de drempel.

Art1kel en Geenpeil zijn totaal kansloos. Even kansloos als Hero Drinkman en Mens en Spirit. :')
pi_169371437
@Freako kan het volgens mij beter uitleggen (en heeft het naar ik meen een tijdje terug ook in POL erg goed uiteen gezet)

maar een stem op een partij die geen zetel haalt betekent niet zomaar dat die stem dan naar een grote partij zou gaan.

Als je stemt op een partij die geen zetel behaalt gaat je stem nooit "naar een andere partij".

Wel heeft je stem invloed op de kiesdeler en dus ook op het minimale aantal stemmen dat partijen moeten behalen om een zetel te kunnen opeisen.
Door op een andere partij te stemmen, zorg je er ook altijd voor dat er de andere partijen 1/150e stem extra moeten krijgen om een zetel te halen.

Wel is er hierna het verdelen van restzetels;
Partijen die onder de kiesdeler vallen hebben geen recht mee te dingen voor restzetels (die kiesdeler is dus effectief ook de kiesdrempel)..
Enkel partijen die minimaal een zetel behaald hebben komen daarvoor in aanmerking, waarbij het in het algemeen zo geld dat des te dichter een partij tegen een extra zetel aanzit, des te eerder komen ze voor een restzetel in aanmerking.

'Jouw' stem heeft daarop echter egen invloed, je stem heeft hooguit gefunctioneerd door de kiesdeler iets omhoog te duwen (1/150e) waardoor andere partijen meer stemmen moeten halen; maar vervolgens worden de zetels verdeeld op basis van de mensen die wel op een partij gestemd hebben (met een kleine tussenvorm waarbij dmv lijstbindingen bepaalde partijen elkaar wat 'sterker' kunnen steunen, en de 'rest-stemmen' op de ene eerder gebruikt worden voor een restzetel bij de andere partij op de lijst-binding...
Volgens mij zijn echter die lijstbindingen ook twijfelahtig qua nut en kunnen soms juist een andeel opleveren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_169371466
Als alle mensen die geen vertrouwen hebben in grote parijen zo denken als TS zullen de grootste partijen altijd de grootste blijven.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_169371737
Webschip! *O*

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:26 schreef Webschip het volgende:
Nieuwe wegen bijvoorbeeld. En artikel1. FvD moet ik ook nog zien...
Jij held _O_

Het is gewoon zo simpel als maar kan. Stemmen is een groot goed. Als inwoner van een vrij en democratisch land als Nederland ben je bevoorrecht dat je mag stemmen; in genoeg landen mag dat niet of bestaat er een schijndemocratie.

Waarom zou je je stem dan laten leiden door berichtgeving in de media of door allerhande peilingen? Waarom zou je niet gewoon stemmen op de partij waarop je wilt stemmen?

Kijk anders even dit item van Arjen Lubach, afgelopen zondag:


Laat je niet leiden door peilingen, laat je niet leiden door de sneue manier waarop de media de verkiezingsstrijd platslaan tot een strijd tussen 8-9 partijen. Stem op de partij waarop je wilt stemmen!

En zo te zien gaat dat Nieuwe Wegen worden; een heel verstandige keuze, al zeg ik het zelf.
pi_169371781
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:44 schreef Webschip het volgende:
En verder: het is toch een schijnvertoning. Een schijn democratie. Zie bijvoorbeeld met Oekraïne referendum.
De opstelling van de PvdA rondom het Oekraïne-referendum (het terzijde schuiven van de uitkomst van het referendum) is één van de redenen waarom Monasch uit de PvdA is gestapt. Als zelfstandig Kamerlid heeft hij tegen het inlegvelletje gestemd.
pi_169372118
quote:
11s.gif Op woensdag 8 maart 2017 14:20 schreef Elfletterig het volgende:
Webschip! *O*

[..]

Jij held _O_

Het is gewoon zo simpel als maar kan. Stemmen is een groot goed. Als inwoner van een vrij en democratisch land als Nederland ben je bevoorrecht dat je mag stemmen; in genoeg landen mag dat niet of bestaat er een schijndemocratie.

Waarom zou je je stem dan laten leiden door berichtgeving in de media of door allerhande peilingen? Waarom zou je niet gewoon stemmen op de partij waarop je wilt stemmen?

Kijk anders even dit item van Arjen Lubach, afgelopen zondag:


Laat je niet leiden door peilingen, laat je niet leiden door de sneue manier waarop de media de verkiezingsstrijd platslaan tot een strijd tussen 8-9 partijen. Stem op de partij waarop je wilt stemmen!

En zo te zien gaat dat Nieuwe Wegen worden; een heel verstandige keuze, al zeg ik het zelf.
was je niet eerst voor piraten
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:15:38 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169372648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 13:53 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik stoor mij niet zo aan het idee dat mijn stem bij de ''verkeerde mensen' terechtkomt. Op zo'n moment is het toch al te laat en maakt het weinig verschil meer wie er nog een klein voordeeltje uit haalt.

Ik stem liever op een partij waar ik echt achter sta, zelfs in de wetenschap dat hij het wellicht niet gaat redden. Dan kan ik in ieder geval tegen mijzelf zeggen ''aan mij lag het niet''.
Dit :)
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')