Heb recent mijn circulatiekap (was waardeloos principe) omgebouwd tot afzuigkap en met 125 mm buis via het dak naar buiten. Werkt prima en ik heb de buis met isolatiemateriaal omwikkeld tegen geluid. Nu is die afzuigkap stiller, dan diezelfde circulatiekap destijds was. Verder is een gat maken in een buitenmuur (spouw) een klus met behoorlijk wat stof en ellende, dus ik zou zeker de bestaande dakafvoer gebruiken.quote:Op woensdag 8 maart 2017 08:14 schreef poedelschaap2 het volgende:
Hallo Allemaal,
we gaan een nieuwe keuken plaatsen, de keukenman adviseerde een slang Diameter 150 voor de afzuigkap.
Nou zit er in deze woning de afzuiging naar het dak met een Diameter 125. de keukenboer adviseerde om deze af te doppen en direct naar buiten te gaan met de afzuiging.
Ik heb dit overlegd met de buren, en zij zien het niet zitten dat ik vlak bij de erfgrens (tussenwoning) met afzuiging naar buiten ga, in verband met kookgeuren in hun tuin en slaapkamer als ze de ramen open hebben staan.
Heeft hier iemand ervaring mee, hoe kan ik dit het beste oplossen? Als ik kies om toch via het dak uit te blazen dan werkt de afzuigkap maar op halve kracht.
zou het schelen als ik halverwege een motortje er tussen zou plaatsen?
De uitblaasopening moet >2 meter van de erfgrens af zijn. Bouwbesluit art. 30.3 of 3.52 of zoiets.quote:Op woensdag 8 maart 2017 08:14 schreef poedelschaap2 het volgende:
Ik heb dit overlegd met de buren, en zij zien het niet zitten dat ik vlak bij de erfgrens (tussenwoning) met afzuiging naar buiten ga, in verband met kookgeuren in hun tuin en slaapkamer als ze de ramen open hebben staan.
Ik wil je het wel eens zien doen....quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:44 schreef poedelschaap2 het volgende:
een gat van 160mm boren In de gevel is echt 2 minuten werk,
Heb je dan een afzuigkap met motor en alleen een pijp door het dak of ook nog een extra ventilator ergens halverwege? Ik wil in mijn huis ook de afzuigkap (met motor) van de keuken op de begane grond een meter of 10 hoger door het dak naar buiten brengen maar heb dan wel op ongeveer 2/3 nog een buisventilator zitten die de vaart er in moet houden.quote:..Heb recent mijn circulatiekap (was waardeloos principe) omgebouwd tot afzuigkap en met 125 mm buis via het dak naar buiten....
Dat gaat dan wel over de afvoer van rookgassen, niet die van de afzuigkap. Het bouwbesluit zegt niets daarover. ((een van de) linkjes)quote:Op woensdag 8 maart 2017 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
De uitblaasopening moet >2 meter van de erfgrens af zijn. Bouwbesluit art. 30.3 of 3.52 of zoiets.
Nee, geen extra ventilator. Ik zie dat ook niet zo werken met 2 ventilatoren achter elkaar die elkaar beïnvloeden qua druk en flow. I.m.o. worden buizen en leidingen altijd flink overgedimensioneerd. Ik heb jaren in het stromingvak gezeten (stoomleidingen, gasbuizen en waterstroming) en heb vaak geconstateerd dat er "een maat in gezet wordt" die net voorhanden is en meestal overgedimensioneerd. Als jij 10 meter recht omhoog gaat met starre Spiralobuis, blaas je de meeuwen van het dak als je je afzuigkap op stand max. zetquote:Op woensdag 8 maart 2017 21:09 schreef _mido het volgende:
Heb je dan een afzuigkap met motor en alleen een pijp door het dak of ook nog een extra ventilator ergens halverwege? Ik wil in mijn huis ook de afzuigkap (met motor) van de keuken op de begane grond een meter of 10 hoger door het dak naar buiten brengen maar heb dan wel op ongeveer 2/3 nog een buisventilator zitten die de vaart er in moet houden.
Daar komen toch ook rookgassen uit?quote:Op woensdag 8 maart 2017 21:09 schreef _mido het volgende:
Dat gaat dan wel over de afvoer van rookgassen, niet die van de afzuigkap. Het bouwbesluit zegt niets daarover. ((een van de) linkjes)
Aha, ik zie het inderdaad. Dan is dit plaatje wellicht verhelderend:quote:Op donderdag 9 maart 2017 11:57 schreef Barrah het volgende:
[..]
Hooguit als je op gas kookt toch?
Edit: wat in dit geval zo lijkt te zijn:
[..]
Met een watergekoelde diamantboor vlieg je echt door een bakstenen binnenmuur/gevel heen en geeft een mooi rond gat.quote:
Ah, en die heb je gewoon in je schuur op de plank klaarliggen met aansluitingen en boorkop e.d. erbij?quote:Op donderdag 9 maart 2017 13:42 schreef mister_white het volgende:
Met een watergekoelde diamantboor vlieg je echt door een bakstenen binnenmuur/gevel heen en geeft een mooi rond gat.
Die doorvoer naar het dak kan je alleen gebruiken als deze buis absoluut niet gekoppeld is aan de mechanische ventilatie. En aangezien je onderstaande vraag niet beantwoord hebt kunnen wij jou nu niets adviseren...quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:44 schreef poedelschaap2 het volgende:
Haha bedankt voor de reacties,
ja wij krijgen een groot 6 pits losstaand fornuis, en daar komt ook een sterke bijbehorende afzuigkap bij. deze heeft veel meer zuigvermogen dan vroeger. vandaar dat vroeger 125mm genoeg was, en nu minimaal 150mm wordt geadviseerd.
Ik denk dat ik gewoon maar aansluit op de 125mm buis naar het dak. Ik weet geen betere oplossing. Ik denk een extra ventilator er tussen zetten dat het weinig effect heeft.
een gat van 160mm boren In de gevel is echt 2 minuten werk, en een beetje stof tijdens een verbouwing is nou ook niet zo erg, dus dat haalt mij niet over de streep haha.
quote:Op woensdag 8 maart 2017 08:18 schreef Barrah het volgende:
Die afzuiging naar het dak, is dat speciaal om een afzuigkap op aan te sluiten, of gewoon mechanische ventilatie?
In het laatste geval kun je daar niet eens een afzuigkap met motor op aansluiten.
Afzuigkap horizontaal naar buiten komt heel veel voor. Buren moeten niet zo moeilijk doen. Wel proberen te vriend te houden. Indien mogelijk en niet al te kostbaar kun je kijken of het op een plek naar buiten kan komen waar de buren er minder last van hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |