Boeren?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:29 schreef 6star6lord6 het volgende:
Deze boeren moeten niet populistisch denken.
En wat fatsoen bijleren zou hun ook helpen.
Een wonder dat ze geen Gronings gingen praten. Laat ze maar even normaal doen met dat populistisch geschreeuw we zijn geen derde wereld land.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Boeren?
Fatsoen?
Kijk naar hoe lang dit al speelt, de afhandeling is ronduit asosiaal. Nog een wonder dat ze bleven zitten.
http://nos.nl/artikel/216(...)rutte-gas-terug.htmlquote:Premier Rutte is bij Pauw en Jinek geconfronteerd met een groep woedende Groningers die boos zijn op de politiek vanwege de gaswinning. Ze voelen zich volstrekt niet serieus genomen bij de problemen die ze hebben door de aardbevingen.
Ze scandeerden "gas terug!" en hielden papieren omhoog met de tekst 'Not my premier'. Vooral de opmerking die Rutte heeft gemaakt dat het kabinet de problemen van de Groningers "netjes" aanpakt is hen in het verkeerde keelgat geschoten. Zij vinden de aanpak helemaal niet netjes. "Rutte heeft ons zes jaar lang uitgezogen", zei een van hen.
Nachtmerrie
De VVD-lijsttrekker zei volledig te snappen dat de Groningers boos zijn. "Het is verschrikkelijk wat jullie meemaken. De gaswinning is in een nachtmerrie veranderd. Maar ik kan jullie ellende vanavond niet wegnemen."
Volgens Rutte heeft het kabinet wel maatregelen genomen en de gaswinning teruggebracht. "We werken er keihard aan." Het leverde hem hoon op vanaf de tribune.
Kloof
De Groningers eisen dat de gaskraan helemaal dichtgaat. "Dat gaat simpelweg niet", antwoordde Rutte. "Dan zit Nederland in de kou. Heel ons systeem is hierop ingericht, de kachels, de gasfornuizen."
Volgens Jan Marijnissen, oud-leider van de SP en ook aan tafel bij Pauw en Jinek, is de reactie van Rutte exemplarisch voor het beleid van de overheid, waardoor er een steeds grotere kloof gaapt tussen de politici in Den Haag en het volk.
"Deze mensen voelen dat de overheid niet aan hun kant staat", zei Marijnissen. Het leverde hem applaus van het publiek op.
Gewoon de oogkleppen weer op.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:51 schreef remlof het volgende:
Rutte deed het prima. Al die jaren gaswinning kan je hem niet in z'n schoenen schuiven.
Hoe hoog had je de verwarming deze winter? We werken met z'n allen mee aan het probleem, toch?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:53 schreef invalidusername het volgende:
Dat was wel redelijk verbijsternd, idd.
Hopelijk stort vanavond zijn eigen huis in, heeft ie voor één keer een idee hoe die mensen zich voelen.
Een premier heeft niet de verantwoordelijkheid van het land. leuker kunnen we het niet maken maar wel makkelijker?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:51 schreef remlof het volgende:
Rutte deed het prima. Al die jaren gaswinning kan je hem niet in z'n schoenen schuiven.
Het was een winter van drie keer niks, dus het gasverbruik zal daarnaar zijn, tevens als er gas verkocht worden doet, komt dat economies het land ten goede en betalen we daar toch met zijn alle de rekening over van Brussel?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:56 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Hoe hoog had je de verwarming deze winter? We werken met z'n allen mee aan het probleem, toch?
Hoe werken wij mee aan het niet uitkopen van de mensen die getroffen zijn, en/of het niet herstellen van de schade, en het niet veilig maken van hun huizen?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:56 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Hoe hoog had je de verwarming deze winter? We werken met z'n allen mee aan het probleem, toch?
Praatjes vullen geen gaatjes kerel doen!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:57 schreef datwouiknetzeggen het volgende:
Ik ga nu juist op Rutte stemmen.
Naar het schijnt heeft hij wel een voorkeur voor de VVD ja.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ligt eraan of deze de VVD aanhangen doet?
Zeker.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:00 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Slochteren is trouwens een overslag station voor gas van zowel Rusland als de Noordzee, Rutte liegt als hij doet als alsof de kraan opeens dicht gaat.
Dus mijn stem nooit en te nimmer niet, niks nopa nada, hoorde ik ook terug bij Jesse niks nopa nada, zou het/hij er zelf op gekomen zijn of toch meelezen hier, daar het iets van mij is toch?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:00 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Naar het schijnt heeft hij wel een voorkeur voor de VVD ja.
Nee, wij werken mee aan voortzetting van het probleem. Toegegeven, de schadeafhandeking kan sneller en minder bureaucratisch, maar zolang de vraag naar gas niet daalt kan de kraan niet dicht. Tuurlijk, we kunnen het inkopen in plaats van zelf uit de grond halen en de rest verkopen, maar dat kost geld in plaats van dat het dat oplevert.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:00 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Hoe werken wij mee aan het niet uitkopen van de mensen die getroffen zijn, en/of het niet herstellen van de schade, en het niet veilig maken van hun huizen?
Slochteren is trouwens een overslag station voor gas van zowel Rusland als de Noordzee, Rutte liegt als hij doet als alsof de kraan opeens dicht gaat.
Zomaar een voorslag we snoeien de boom van boven af, en ruimen de rotzooi bij elkaar, niet van onderen die boom is nou al topzwaar.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:15 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Nee, wij werken mee aan voortzetting van het probleem. Toegegeven, de schadeafhandeking kan sneller en minder bureaucratisch, maar zolang de vraag naar gas niet daalt kan de kraan niet dicht. Tuurlijk, we kunnen het inkopen in plaats van zelf uit de grond halen en de rest verkopen, maar dat kost geld in plaats van dat het dat oplevert.
We hoeven niet alleen in centen te denken, maar er spelen zo veel belangen. Het is fatsoen om die mensen te helpen, maar we moeten maar eens bij onszelf te raadde gaan hoe dit verder moet. We willen van alles, een warm huis, met goedkope en het liefst duurzame energie, maar meer belasting betalen ho maar.
Uitleg, fatsoenlijke zinsconstructies en goed geplaatste interpunctie als het even kan... En wat hebben bomen er precies mee te maken, het ging toch over gas?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zomaar een voorslag we snoeien de boom van boven af, en ruimen de rotzooi bij elkaar, niet van onderen die boom is nou al topzwaar.
Uitleg nodig of begrijp jij hem zo?
topfuncties opruimen en niet vanonder af snoeien!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:24 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Uitleg, fatsoenlijke zinsconstructies en goed geplaatste interpunctie als het even kan... En wat hebben bomen er precies mee te maken, het ging toch over gas?
Wat? Maak je nou expres zulke zinnen of kan je er niks aan doen?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
topfuncties opruimen en niet vanonder af snoeien!
Dat heeft een boom ermee te doen, en punten of iets die schrijf jij je maar net als de rest onder jouw voetzolen.
Schrijf mij maar op voor Russisch gas dan, dat brandt ook, en kost evenveel als Groninings gas. Als de overheid belastinginkomsten tekort komt laten ze Shell maar voor de eerste keer in decennia winstbelasting betalen in Nederland.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:15 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Nee, wij werken mee aan voortzetting van het probleem. Toegegeven, de schadeafhandeking kan sneller en minder bureaucratisch, maar zolang de vraag naar gas niet daalt kan de kraan niet dicht. Tuurlijk, we kunnen het inkopen in plaats van zelf uit de grond halen en de rest verkopen, maar dat kost geld in plaats van dat het dat oplevert.
We hoeven niet alleen in centen te denken, maar er spelen zo veel belangen. Het is fatsoen om die mensen te helpen, maar we moeten maar eens bij onszelf te raadde gaan hoe dit verder moet. We willen van alles, een warm huis, met goedkope en het liefst duurzame energie, maar meer belasting betalen ho maar.
Okee wacht maar tot ik klaar ben met werken of ik het dan probeer ik denk het niet?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:29 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Wat? Maak je nou expres zulke zinnen of kan je er niks aan doen?
En... voetzolen? Nu ben je me echt kwijt. Probeer het morgenochtend anders nog een keertje, dan hebben we het er rustig over met een kopje koffie er bij!
Je taalgebruik laat ik maar even voor wat het is nu... maar oké, iets met topfuncties die niet bijdragen dus. Wat voor respectabel beroep heb jij dan waar wij met z'n allen voor in onze handjes mogen wrijven?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Okee wacht maar tot ik klaar ben met werken of ik het dan probeer ik denk het niet?
Wil het niet eens als jij het niet begrijpen doet wil niet zeggen dat de rest het niet begrijpen doet.
Zal wel genoeg over mij heen krijgen maar dat jeukt mij toch niet, toch is het volgens mij wat er gebeuren moet, de topfuncties de niet bijdragende aan de economie kunnen wat mij betreft in de bijstand!
Als ze dan nog genoeg bijdragen of geld spenderen heb ik er nog vrede mee, is dat echter niet, dan beroep ik mij op wat ik eerder beweren deed.
Wat had jij voor ogen en wat jij verdienen doet geef jij dat ook uit hier, mits dat ze de btw weer op het oude niveau brengen,dat is namelijk ook zo een ding om functies betaalbaar te houden of maken.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:35 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Je taalgebruik laat ik maar even voor wat het is nu... maar oké, iets met topfuncties die niet bijdragen dus. Wat voor respectabel beroep heb jij dan waar wij met z'n allen voor in onze handjes mogen wrijven?
Hier heb je ook helemaal gelijk in, Russisch gas brandt hetzelfde, of het hetzelfde kost weet ik niet. Daarbij zullen we een stukje export gaan missen met een dichte kraan, maar dat valt op andere posten te verhalen, zij het minder makkelijk. De overheid kiest de makkelijkste weg, de weg die het minst kost en het meest oplevert. Heel onfatsoenlijk tegenover de burger, maar zolang deze ook niet meer wilt gaan betalen voor een overgang naar een ander systeem ook ergens heel begrijpelijk.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:31 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Schrijf mij maar op voor Russisch gas dan, dat brandt ook, en kost evenveel als Groninings gas. Als de overheid belastinginkomsten tekort komt laten ze Shell maar voor de eerste keer in decennia winstbelasting betalen in Nederland.
Schrijver kan ik in ieder geval van m'n lijstje afstrepen, journalist zal je ook wel niet zijn. Maak jij toevallig die raadsels die ik soms in de Donald Duck tegen kom?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat had jij voor ogen en wat jij verdienen doet geef jij dat ook uit hier, mits dat ze de btw weer op het oude niveau brengen,dat is namelijk ook zo een ding om functies betaalbaar te houden of maken.
De top is volgens mij veel te zwaar de boom hangt nou door zal niet lang duren dan knapt die grandioos.
Ik blijf zelfs op mijn geld zitten daar ik angst heb, als die knapt kon de hel wel eens uitbreken vermoed ik?
De Eu is volgens mij een groot monster wat monsters wakker aan het maken is?
In iedergeval niet met een pen in de lucht schrijven dat was toch al duidelijk of niet?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:46 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Schrijver kan ik in ieder geval van m'n lijstje afstrepen, journalist zal je ook wel niet zijn. Maak jij toevallig die raadsels die ik soms in de Donald Duck tegen kom?
Maar echt, welke topfuncties zijn zogenaamd niet van waarde en kunnen de prullenbak in? En ook, wat voor respectabel beroep heb jij? Als jij t zegt, zeg ik t ook, echt waar!
In het oud ijzer dus, prachtig toch? Ook dat beroep is respectabel, net als bankmedewerker, CEO, verpleegster, loodgieter etc. Ik snap niet dat zogenaamde 'topfuncties' de prullenbak in hoeven.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
In iedergeval niet met een pen in de lucht schrijven dat was toch al duidelijk of niet?
De rest kom jij net als de rest wat vragen deed nooit te weten misschien heb ik wel een groot bordeel?
Zal voor jouw altijd een vraag teken blijven of ik doe misschien met lood en oud ijzer?
Een kip, doe ik het weer, zonder veren is niet meer van te plukken men zal het dus hogerop moeten zoeken!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:55 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
In het oud ijzer dus, prachtig toch? Ook dat beroep is respectabel, net als bankmedewerker, CEO, verpleegster, loodgieter etc. Ik snap niet dat zogenaamde 'topfuncties' de prullenbak in hoeven.
Ook Rutte hoeft de prullenbak niet in, hij heeft het beste voor met het land en moet een paar miljoen mensen tevreden houden, makkelijk is anders. Iedereen zal wat te zeiken op m hebben, altijd. De dag dat niemand wat te zeiken heeft over de premier is de dag dat we onszelf eens achter de oren moeten krabben en afvragen of dit niet de Matrix is.
Geert of jij betalen beide mijn rekeningen niet en die heb ik nog altijd betalen kunnen of geintergreerd of niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 01:55 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
En doe echt ff wat aan je Nederlands man, Geert zou zeggen dat je slecht bent geïntegreerd, of je hier nou zou zijn geboren of niet.
Wat een onzin. De gaswinning kan niet zomaar stopgezet worden aangezien vrijwel alle apparatuur in huis alleen met Gronings gas overweg kan. Er moet langzaam een transitie gemaakt worden naar hoogcalorisch gas maar dat kost vele jaren. Ondertussen moeten de Groningers gewoon een fatsoenlijke schadevergoeding krijgen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:55 schreef RaveNeef het volgende:
Werken we met z'n allen niet mee aan het probleem? Extra trui aan, verwarming uit, keramische kookplaat aanschaffen en klaar toch?
Rutte had gewoon gelijk. Deze 'boze mensen' kan je alleen maar tegemoetkomen door de gaskraan volledig dicht te draaien, en dat kan op dit moment simpelweg niet.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/216(...)rutte-gas-terug.html
Hèt moment in deze campagne vormt zonder twijfel het optreden van Rutte bij Pauw & Jinek. De discussie rondom de gaswinning nam een emotionele wending en Groningers in het publiek schreeuwden het zowat uit.
Wat deed Rutte? Hij stond erbij en keek er naar. Niets, maar dan ook niets had hij als weerwoord. Dit lijkt mij de gamechanger van deze campagne: Rutte tegenover de boze burger die hij wenste te vertegenwoordigen, maar uiteindelijk helemaal niet deed. Rutte zakte door het ijs.
We zijn toe aan een nieuwe premier.
Maar een fatsoenlijke schaderegeling had wel gekund. Nu gaat 95% van de schadekosten naar de afhandeling ervan, dus niet naar de mensen met schade. Die balans is toch totaal zoek dan.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Rutte had gewoon gelijk. Deze 'boze mensen' kan je alleen maar tegemoetkomen door de gaskraan volledig dicht te draaien, en dat kan op dit moment simpelweg niet.
Dan moet je er ook bijvertellen dat in de jaren ervoor de productie gigantisch is toegenomen!quote:Daarbij is het kabinet Rutte de Groningers al flink tegemoetgekomen door de gaswinning te verlagen van 53 miljard kuub in 2012 naar 23 miljard kuub in 2016.
Nee, een waardig premier zorgt dat schadeafhandeling bij zoiets vlot en fatsoenlijk wordt geregeld, niet de NAM steeds maar uitvluchten laten verzinnen om er onderuit te komen.quote:'Hét moment' kan je wat mij betreft dan beter vertalen naar 'klasse gedaan, goed de rust bewaard onder hectische omstandigheden, premier-waardig'. Top!
Tja, die mensen staan figuurlijk in de kou, al een flinke tijd. De gaswinning kan heus wel sterk gereduceerd worden, bijvoorbeeld door Noors of Russisch gas te importeren. Dit geeft inderdaad meer verbrandingswarmte, maar door stikstof bij dit gas te mengen krijg je gas wat qua calorische waarde gelijk is aan Gronings gas. Half Europa is ingesteld op dit gas, dus als we een flinke fabriek neerzetten voor dit mengen, dan biedt dat export mogelijkheden.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:26 schreef RaveNeef het volgende:
Hun wil, de gaswinning sneller en meer terugschroeven. Mark zijn reactie: "Dat kan simpelweg niet, want dan zit de rest van het land in de kou."
Hoe vonden jullie dat Mark het deed? Ennuh, zouden jullie in de kou willen zitten voor onze mede-Nederlanders in Groningen?
Het ontbreekt juist de andere kant aan fatsoen, schade veroorzaken is schade vergoeden.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:29 schreef 6star6lord6 het volgende:
Deze boeren moeten niet populistisch denken.
En wat fatsoen bijleren zou hun ook helpen.
Dit was zeker geen opzetje. Jan Marijnissen zat er ook en zou komen praten over de verkiezingscampagne. Dat is helemaal niet meer aan bod gekomen, dus de planning was in ieder geval anders.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:08 schreef Elfletterig het volgende:
Rutte hield zich staande. Dit was gewoon een opzetje van de NPO om Rutte te beschadigen. Vorige week zat Asscher aan tafel en die is net zo goed verantwoordelijk voor het kabinetsbeleid. Ik heb toen geen enkele boze Groninger gezien, jullie wel?
Wat een onzin.quote:maar het is niet alsof deze regering geen betekenisvolle stappen heeft gezet. De gaswinning is aanzienlijk teruggedraaid en gaat de komende jaren nog verder omlaag.
Ik vermoed niet dat Nederland het gas nog voor 25 cent oude centen he, verkoopt aan dat land?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 06:29 schreef Bart2002 het volgende:
Als de kraan dichtgaat is het eerder Italië dat in de kou komt te zitten. En we hebben het aan politieke spelletjes van Luns te danken dat ze daar nog steeds veel te weinig voor betalen:
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
Dat het uit de hand liep, wil niet zeggen dat het geen opzetje was. Hoe naïef kun je zijn? Het is een bewuste keuze geweest om Rutte te confronteren met boze Groningers.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit was zeker geen opzetje. Jan Marijnissen zat er ook en zou komen praten over de verkiezingscampagne. Dat is helemaal niet meer aan bod gekomen, dus de planning was in ieder geval anders.
Degene die onzin verkondigt, ben jij. In 2012 bedroeg de Groningse gaswinning 47,78 miljard Nm3, in 2013 steeg dit tot 53,87 miljard Nm3. Dat is een toename van 12,7 procent, geen 100 procent.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:14 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat een onzin.Nadat deze regering in 2012 nog eerst even de gaswinning heeft verdubbeld ja.
Daarnaast zijn de adviezen om de gaswinning veel verder terug te schroeven.
Verder doet de regering er samen met de NAM alles aan om een fatsoenlijke afhandeling te frustreren.
Hoeveel werd er in 2006 of in 2000 uit gepompt, neem dat ook even mee anders.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat het uit de hand liep, wil niet zeggen dat het geen opzetje was. Hoe naïef kun je zijn? Het is een bewuste keuze geweest om Rutte te confronteren met boze Groningers.
[..]
Degene die onzin verkondigt, ben jij. In 2012 bedroeg de Groningse gaswinning 47,78 miljard Nm3, in 2013 steeg dit tot 53,87 miljard Nm3. Dat is een toename van 12,7 procent, geen 100 procent.
In 2014 ging de winning terug naar 42,41 miljard Nm3, in 2015 naar 28,10 miljard Nm3 en in 2016 bedroeg het 27,59 miljard Nm3. Verdere daling ligt in het verschiet en is waarmee in het beleid rekening wordt gehouden. De gaswinning is dus aanzienlijk teruggedraaid.
Cijfers kun je hier nalezen: http://www.nam.nl/feiten-(...)aWQ9Z2Fzd2lubmluZw== (stukje naar beneden scrollen)
2006: 33,23quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel werd er in 2006 of in 2000 uit gepompt, neem dat ook even mee anders.
Dus jij rekent ook van het jaar ervoor en niet het gemiddelde?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
2006: 33,23
2000: 21,27 Dat was overigens het jaar met de laagste gaswinning ooit. Het huidige niveau is het laagste sinds 2002.
Ja maar wat beweer jij mij dan nou, de kip wat gouden eieren leggen doet slachten?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:08 schreef polderturk het volgende:
Met al dat geld wat we aan het gas uit groningen verdiend hebben hadden we in alle huizen in Nederland een warmtepomp en zonnepanelen op het dak kunnen installeren.
Ik heb gewoon naar de cijfers per kalenderjaar gekeken. Je wilt gewoon niet toegeven dat de gaswinning aanzienlijk is teruggebracht; het zij zo.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dus jij rekent ook van het jaar ervoor en niet het gemiddelde?
Winst op winst en iets minder als verlies aanmerken?
Het is nog steeds niet op het niveau van 2000 dus het kan nog minder toch?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb gewoon naar de cijfers per kalenderjaar gekeken. Je wilt gewoon niet toegeven dat de gaswinning aanzienlijk is teruggebracht; het zij zo.
Wat ik met je eens ben, is trouwens het andere punt: de schade-afwikkeling en dergelijke. Dat is waar de werkelijke pijn bij die Groningers zit.
Ongetwijfeld. In plaats daarvan hebben we er een peperduur stelsel van sociale zekerheid mee opgetuigd. De Dutch disease.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:08 schreef polderturk het volgende:
Met al dat geld wat we aan het gas uit groningen verdiend hebben hadden we in alle huizen in Nederland een warmtepomp en zonnepanelen op het dak kunnen installeren.
Eens, vandaar de kreet nu om de boel dan maar te sluiten. Kan het niet met een fatsoenlijke afwikkeling, dan maar sluiten die hap. Betekent voor Nederland een financiële klapper, maar dat maakt Groningen niet uit, daar zitten de mensen in barre toestanden. Ik denk dat als er eindelijk fatsoenlijk schade wordt gecompenseerd, je een groot deel van de mensen niet meer zal horen klagen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb gewoon naar de cijfers per kalenderjaar gekeken. Je wilt gewoon niet toegeven dat de gaswinning aanzienlijk is teruggebracht; het zij zo.
Wat ik met je eens ben, is trouwens het andere punt: de schade-afwikkeling en dergelijke. Dat is waar de werkelijke pijn bij die Groningers zit.
De verantwoordelijke minister is wél een VVD'er, en als het aan de PvdA lag was de winning al eerder en verder teruggeschroefd. Net als Asscher lastige vragen krijgt over zijn flexwet - wat volledig terecht is - krijgt Rutte lastige vragen over de gasboringen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:08 schreef Elfletterig het volgende:
Rutte hield zich staande. Dit was gewoon een opzetje van de NPO om Rutte te beschadigen. Vorige week zat Asscher aan tafel en die is net zo goed verantwoordelijk voor het kabinetsbeleid. Ik heb toen geen enkele boze Groninger gezien, jullie wel?
Zoals eerder gezegd: nadat de rijksoverheid (met de VVD aan het roer) de gaswinning eerder flink omhoog schroefde.quote:Overigens wil ik de boosheid en zorgen van die mensen zeker niet bagatelliseren, maar het is niet alsof deze regering geen betekenisvolle stappen heeft gezet. De gaswinning is aanzienlijk teruggedraaid en gaat de komende jaren nog verder omlaag.
Rutte is helemaal niet door het ijs gezakt, al had hij wel een moeilijke avond.
De gezonde, doch dure drang van Nederland om voor de medemens te zorgen. Wij als Nederlanders houden gewoon van ons handje ophouden, autochtoon en allochtoon, dat is een mentaliteitskwestje die de komende jaren niet zal veranderen. Simpelweg hervormen is geen optie, omdat het Malieveld dan binnen de kortste keren weer vol zal staan met WW'ers, bijstandsgerechtigden etc. Daarbij is die inspanning die de Staat in dat opzicht moet keveren gewoon grondwettelijk vastgelegd.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. In plaats daarvan hebben we er een peperduur stelsel van sociale zekerheid mee opgetuigd. De Dutch disease.
Het mag geen wonder heten dat wanneer je al jaren elke nacht angst hebt dat je dak elk moment boven je kinderen kan instorten en niemand er zich voor lijkt te interesseren, dat normale mensen niet allemaal meer even goed in staat zijn om nog heel normaal, kalm en genuanceerd in discussie te gaan. Dat stadium ben je dan wel een beetje voorbij. De gaswinning zal flink verlaagd moeten worden en er dient onafhankelijke afwikkeling van de problemen georganiseerd te worden. De asociale VVD zal dat niet leveren.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:35 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Een wonder dat ze geen Gronings gingen praten. Laat ze maar even normaal doen met dat populistisch geschreeuw we zijn geen derde wereld land.
Nou en dat zou wat zijn als hun Rutte gingen aanvallen. Dan kunnen we de gaswinning gelijk met 150% verhogen.
Ik heb veel debatten over de gaswinning gevolgd. De gaswinning in een te snel tempo rigoureus omlaag gooien brengt ook weer risico's met zich mee. Er wordt bewust gekozen voor een geleidelijke afbouw.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het is nog steeds niet op het niveau van 2000 dus het kan nog minder toch?
De schadeloosstelling inderdaad, maar als men pompen blijft is dat een druppel op een hete plaat toch, of doen ze er pur voor terug in de grond?
Dus snel omhoog kan wel snel omlaag niet?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb veel debatten over de gaswinning gevolgd. De gaswinning in een te snel tempo rigoureus omlaag gooien brengt ook weer risico's met zich mee. Er wordt bewust gekozen voor een geleidelijke afbouw.
Welk risico? Dat ex politici geen baan bij Shell krijgen?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb veel debatten over de gaswinning gevolgd. De gaswinning in een te snel tempo rigoureus omlaag gooien brengt ook weer risico's met zich mee. Er wordt bewust gekozen voor een geleidelijke afbouw.
Haha. Je kan niet zomaar een stop in de gaten duwen en daarmee klaar lijkt mij zo.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:50 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Welk risico? Dat ex politici geen baan bij Shell krijgen?
Opnieuw, Slochteren is overslag voor gas uit Noordzee en Rusland, je kan die velden zoveel aanvullen met gas als je wil. Dan stopt de verzakking van de bodem en blijft alles stabiel. Dat is geen technisch vraagstuk, maar een politiek vraagstuk.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha. Je kan niet zomaar een stop in de gaten duwen en daarmee klaar lijkt mij zo.
Minister Kamp zette in de debatten uiteen dat een te snelle daling van de gaswinning de kans op bevingen ook weer kan vergroten. Het schijnt dat experts daar onderzoek naar hebben gedaan.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:50 schreef invalidusername het volgende:
[..]
Welk risico? Dat ex politici geen baan bij Shell krijgen?
Als je de behandeling van de Groninger zorgvuldig noemt......... dan is er in ieder geval iets geinflateerd.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Minister Kamp zette in de debatten uiteen dat een te snelle daling van de gaswinning de kans op bevingen ook weer kan vergroten. Het schijnt dat experts daar onderzoek naar hebben gedaan.
Ik ben verder ook geen deskundige of zo, maar ik heb de indruk dat het kabinet dit onderwerp zorgvuldig behandelt én dat er wezenlijke stappen zijn gezet.
Ik kan me daar niks bij voorstellen. Waren dat echte onafhankelijke experts of Greenpeace-experts?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Minister Kamp zette in de debatten uiteen dat een te snelle daling van de gaswinning de kans op bevingen ook weer kan vergroten. Het schijnt dat experts daar onderzoek naar hebben gedaan.
Ik ben verder ook geen deskundige of zo, maar ik heb de indruk dat het kabinet dit onderwerp zorgvuldig behandelt én dat er wezenlijke stappen zijn gezet.
Misschien wel welke die hij aan de telefoon heeft gehad?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 12:00 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik kan me daar niks bij voorstellen. Waren dat echte onafhankelijke experts of Greenpeace-experts?
Rutte wordt dan ook afgerekend op zijn claim dat ze op een en ander een nette manier doen. Mensen jarenlang in een onveilige situatie laten zitten terwijl je Shell Legal een vrijbrief geeft ze uit te roken.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 12:15 schreef Ronaldsen het volgende:
Rutte hield zich goed staande, geen enkele politicus had het kunnen winnen van een menigte boze Groningers. Beetje simpel om Rutte af te rekenen op meer dan een halve eeuw gaswinning.
Maar goed, het wordt natuurlijk wel tijd deze mensen op een fatsoenlijke manier schadeloos gesteld worden zonder eindeloze bureaucratie en enge juridische clubjes om de NAM heen.
twitter:freekjonge twitterde op dinsdag 07-03-2017 om 15:53:04annemarie heyte (de stille beving) heeft te horen gekregen dat haar gesprek met mark rutte bij nieuwsuur vrijdag as… https://t.co/IyGvvoCjKA reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |