Waarom dan?quote:Op zondag 5 maart 2017 20:50 schreef Seam het volgende:
Nou TS, je klinkt zelf anders ook behoorlijk zelfgenomen hoor
Je doet alsof alleen introverte mensen kunnen luisteren, je doet alsof 'jouw luisteren' het ware luisteren is, wat natuurlijk onzin is. etc etcquote:
Dan komt het verkeerd over.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:53 schreef Seam het volgende:
[..]
Je doet alsof alleen introverte mensen kunnen luisteren, je doet alsof 'jouw luisteren' het ware luisteren is, wat natuurlijk onzin is. etc etc
Dat is wellicht wel een leuke om in de praktijk te proberen, want ik ben vaak ook iets te beschaafd en laat mensen dan ook praten,terwijl ik eigenlijk geen energie meer heb te luisteren.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:53 schreef Metalfrost het volgende:
Praten is de sociale uiting die maakt dat er op communicatief vlak verbetering wordt gelegd in de omgang met mensen. Wanneer een persoon weinig meemaakt in de belevingswereld, zal er weinig worden gepresenteerd vanuit dat perspectief.
Wat dan wel overblijft is de visie op het eigen persoon en de visie op anderen. Vandaar dat jouw contact het bij zichzelf neerlegt om uren te gaan praten over datgene wat haar het meest bezighoudt; zichzelf. Om vervolgens de uiting te laten doorgaan om op anderen te ventileren - de roddels.
Om een en ander te voorkomen kun je haar (het is een vrouw naar ik aanneem) kunnen vragen hoe zij over dingen denkt en daarover gaan discussiëren.
Hetzelfde hier, alleen wordt het gesprek dan wel erg eentonig en ontstaat het gevoel of ik mijn tijd wellicht beter aan andere dingen zou kunnen besteden dan een gesprek met een individu dat langdradig over één onderwerp door zanikt.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:56 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Dat is wellicht wel een leuke om in de praktijk te proberen, want ik ben vaak ook iets te beschaafd en laat mensen dan ook praten,terwijl ik eigenlijk geen energie meer heb te luisteren.
Dat is dus jouw fout en jouw probleem. In dit maatschappij is het zo dat introveren het moeilijker hebben. Het feit dat je goed luistert en empathisch bent, is goed. Maar het feit dat je niet kan aangeven dat iemand te veel praat of dat er niet genoeg naar jouw beleving wordt gevraagd, is slecht. Leer assertiever worden.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:56 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Dat is wellicht wel een leuke om in de praktijk te proberen, want ik ben vaak ook iets te beschaafd en laat mensen dan ook praten,terwijl ik eigenlijk geen energie meer heb te luisteren.
OMG ZO herkenbaar dit.. Ik merk dan een soort van ergernis op dat ik probeer te negeren.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:01 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Hetzelfde hier, alleen wordt het gesprek dan wel erg eentonig en ontstaat het gevoel of ik mijn tijd wellicht beter aan andere dingen zou kunnen besteden dan een gesprek met een individu dat langdradig over één onderwerp door zanikt.
Ik ben assertief, maar ik vind het niet fijn mensen te onderbreken als zij spreken over zaken die voor die mensen wel belangrijk zijn. Ik kap het op een nette manier af, alleen doe ik dat niet meteen bij dat gevoel, ik leid het gesprek dan naar het einde toe.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:03 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat is dus jouw fout en jouw probleem. In dit maatschappij is het zo dat introveren het moeilijker hebben. Het feit dat je goed luistert en empathisch bent, is goed. Maar het feit dat je niet kan aangeven dat iemand te veel praat of dat er niet genoeg naar jouw beleving wordt gevraagd, is slecht. Leer assertiever worden.
Het ergst zijn mensen die een verhaal van een half uur gaan vertellen over iets wat in twee zinnen gezegd kan zijnquote:Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef Stimorol- het volgende:
Ik ben assertief, maar ik vind het niet fijn mensen te onderbreken als zij spreken over zaken die voor die mensen wel belangrijk zijn.
LOL - ja zo ken ik er wel een paar.. Ik geef tegenwoordig maar aan dat ik hun verhaal ook gewoon niet meer volg, maar dan voelen mensen zich wat beledigdquote:Op zondag 5 maart 2017 21:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het ergst zijn mensen die een verhaal van een half uur gaan vertellen over iets wat in twee zinnen gezegd kan zijn
Hoe beoordelen mensen jou verkeerd?quote:Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
OMG ZO herkenbaar dit.. Ik merk dan een soort van ergernis op dat ik probeer te negeren.
[..]
Ik ben assertief, maar ik vind het niet fijn mensen te onderbreken als zij spreken over zaken die voor die mensen wel belangrijk zijn. Ik kap het op een nette manier af, alleen doe ik dat niet meteen bij dat gevoel, ik leid het gesprek dan naar het einde toe.
Moeilijk heb ik het niet, ik ben geen muurbloempjeOnbegrepen voel ik mij wel, wel beoordelen mensen mij verkeerd. Lastig tijdens sollicitatiegesprekken.
Dat er in dat verhaal zoveel zijwegen worden ingeslagen dat je je serieus staat af te vragen "wat ga je me nou vertellen, waar ga je nou naartoe met je verhaal"quote:Op zondag 5 maart 2017 21:16 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
LOL - ja zo ken ik er wel een paar.. Ik geef tegenwoordig maar aan dat ik hun verhaal ook gewoon niet meer volg, maar dan voelen mensen zich wat beledigd
Ja inderdaad. De kunst is dan het gesprek te vormen naar iets algemeens, door een vraag te stellen die linkt naar een situatie die helemaal niks met het vertelsel te maken heeft waar de gespreksvoering op dat moment over gaat.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
OMG ZO herkenbaar dit.. Ik merk dan een soort van ergernis op dat ik probeer te negeren
Mensen denken dat ik heel stil ben, niets zeg, erg verlegen ben, niet enthousiast ben. Dat klopt in eerste instantie ook wel, maar ik analyseer eerst even alles en daarna ga ik mij gedragen.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe beoordelen mensen jou verkeerd?
Ja, ik ga meestal met mijn hoofd aanmoedigend knikken, zo van ja je bent er bijna nog ffies sneller gevolgd door een dat kun je toch wel meteen zeggen ipv zo met omwegen? Gelukkig ken ik er niet te veel, want dit is srs zo vermoeiend.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:32 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dat er in dat verhaal zoveel zijwegen worden ingeslagen dat je je serieus staat af te vragen "wat ga je me nou vertellen, waar ga je nou naartoe met je verhaal"
Zoiets wil ik weleens afsluiten door geïrriteerd te reageren met "ja, godver, dat had je toch ook gelijk kunnen zeggen"
Maar blijkbaar werken die een heel script af van inleiding, spanning opbouwen en uiteindelijk de clou.
Nou, dat doe ik dus ook, maar ik merk dat daardoor mijn zin in sociale contacten vermindert. Zoals ik mij ENORM stoor aan het feit dat mensen met telefoontjes kloten tijdens een gesprek. Het vraagt teveel van mij. Ik wil graag begrijpen waarom mensen maar blijven praten over zichzelf, zodat ik het ga snappen en er begrip voor kan hebben.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:35 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ja inderdaad. De kunst is dan het gesprek te vormen naar iets algemeens, door een vraag te stellen die linkt naar een situatie die helemaal niks met het vertelsel te maken heeft waar de gespreksvoering op dat moment over gaat.
vb: 'ik heb gisteren mijn hond uitgelaten, het was zo leuk! hij rende en rende en kwam andere hondjes tegen die deden hetzelfde en de baasjes maar lachen haha!' enzovoort
Dan kun jij stellen 'ja honden hebben een bepaald instinct dat hen drijft naar groepsvorming door oerdrift' en kun je wellicht daarop doorgaan.
Als het echter een achterlijk persoon betreft waar je mee omgaat, zou ik daar eens per maand contact mee houden. Puur omdat zij alleen onzin uitkraamt en het verder je energie opslurpt, waardoor je de rest van de week helemaal niks meer voor jezelf kunt doen.
Dat maakt toch verder niet uit? Leef jij van je sociale contacten?quote:Op zondag 5 maart 2017 21:37 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Nou, dat doe ik dus ook, maar ik merk dat daardoor mijn zin in sociale contacten vermindert.
Dat is gewoon onbeschoft. Ik zou die mensen daarop aanspreken.quote:Zoals ik mij ENORM stoor aan het feit dat mensen met telefoontjes kloten tijdens een gesprek.
Ik zou zeggen, deel je tijd in. [x] tijd voor mezelf, [x] tijd voor anderen. Op een manier waarop je dat kunt afdwingen bij anderen.quote:Het vraagt teveel van mij.
Omdat dat het enige is wat ze bezighoudt. Hebben geen visie op zaken die de maatschappij aangaat, geen politiek standpunt. Geen mening over zaken die centraal in de samenleving staan. Kunnen geen discussies voeren. Zijn egocentrisch en soms ook narcistisch (bron: eigen ervaring)quote:Ik wil graag begrijpen waarom mensen maar blijven praten over zichzelf,
Ik denk niet dat je dat begrip terug zal krijgen. Die mensen praten over zichzelf. Waarschijnlijk ook over jou, achter je rug om (door middel van die roddels)quote:zodat ik het ga snappen en er begrip voor kan hebben.
Mensen in deze maatschappij zijn gewoon vaak egoïstisch.quote:Op zondag 5 maart 2017 21:37 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Mensen denken dat ik heel stil ben, niets zeg, erg verlegen ben, niet enthousiast ben. Dat klopt in eerste instantie ook wel, maar ik analyseer eerst even alles en daarna ga ik mij gedragen.
Dat zorgt ervoor dat mensen een beeld over mij hebben en dat ze dat beeld later moeten bijstellen.
[..]
Ja, ik ga meestal met mijn hoofd aanmoedigend knikken, zo van ja je bent er bijna nog ffies sneller gevolgd door een dat kun je toch wel meteen zeggen ipv zo met omwegen? Gelukkig ken ik er niet te veel, want dit is srs zo vermoeiend.
[..]
Nou, dat doe ik dus ook, maar ik merk dat daardoor mijn zin in sociale contacten vermindert. Zoals ik mij ENORM stoor aan het feit dat mensen met telefoontjes kloten tijdens een gesprek. Het vraagt teveel van mij. Ik wil graag begrijpen waarom mensen maar blijven praten over zichzelf, zodat ik het ga snappen en er begrip voor kan hebben.
Sommige docenten als je vragen stelt dusquote:Op zondag 5 maart 2017 21:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het ergst zijn mensen die een verhaal van een half uur gaan vertellen over iets wat in twee zinnen gezegd kan zijn
Wat voor soort mens voel jij je verheven over?quote:Op zondag 5 maart 2017 22:00 schreef Fatoeman het volgende:
Ik praat vgm ook best wel over mezelf en over anderen, tenzij ik met een leuke meid sta te praten. Dat is dan misschien dat ik een goede indruk achter wil laten, maar voor de rest voel ik me weleens verheven boven een bepaald soort mens.
Denk ook dat het vooral zelfgeil is, ik kan namelijk ook wel 10 minuten naar mijn eigen spiegelbeeld starenEn ja als je zelfgeil bent laat je graag zien hoe goed je wel bent
Je voelt je verheven?quote:Op zondag 5 maart 2017 22:00 schreef Fatoeman het volgende:
Ik praat vgm ook best wel over mezelf en over anderen, tenzij ik met een leuke meid sta te praten. Dat is dan misschien dat ik een goede indruk achter wil laten, maar voor de rest voel ik me weleens verheven boven een bepaald soort mens.
Denk ook dat het vooral zelfgeil is, ik kan namelijk ook wel 10 minuten naar mijn eigen spiegelbeeld starenEn ja als je zelfgeil bent laat je graag zien hoe goed je wel bent
Luisteren is stiekem eigenlijk een vak apart, vereist ook concentratie enzo.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:47 schreef Stimorol- het volgende:
TS is IRL een stil timide vrouwtje, dame, whatever. Ben geen muurbloempje, maar ben zeer zeker introvert. Dit betekent ook dat ik het heel fijn vind om echt naar mensen te luisteren. Dus echt luisteren, zonder meteen te willen antwoorden of in gedachten met de volgende zin bezig te zijn.
Misschien denken zij juist je te respecteren in je introvertheid, omdat je misschien uit jezelf ook niet zou willen delen. Ofzo.quote:Na jaren introvert zijn merk ik wel dat mensen freaking ego zijn. Ze vinden het fantastisch om over zichzelf te praten en vooral ook maar veel over zichzelf te praten. Vooral bij iemand als ik. Ik krijg ook vaak complimenten dat ik fijn luister. Het valt mij op dat mensen niet eens bij mij vragen, ey hoe gaat het met jou eigenlijk?
Het kan ook gewoon luiheid zijn ipv beschaafd, want je zou ook respectvol een eind kunnen breien op het moment dat je er niet meer echt de energie en/of aandacht meer voor wil hebben (ervanuitgaand dat dat is wat de ander) en er een ander moment op terug kunnen komen wanneer je dat wel hebt. Net zoals een weerwoord ook een vorm van respect kan zijn, omdat je dan actief deelneemt aan zo een gesprek. Daar komt je assertiviteit ook wat sneller en beter mee uit de verfquote:Op zondag 5 maart 2017 20:56 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Jij had toch al 3 maanden zelfvertrouwen.quote:Op zondag 5 maart 2017 22:00 schreef Fatoeman het volgende:
Kneuzen, lelijkerds (die er wat aan kunnen doen, onverzorgd)quote:Op zondag 5 maart 2017 22:03 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat voor soort mens voel jij je verheven over?
Ja misschien wel een beetjequote:Op zondag 5 maart 2017 22:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Jij had toch al 3 maanden zelfvertrouwen.
Heb jij een narcisme in pillenvorm 3x daags gekregen?
Afgezien van dat je je relaas over ego begint met over jezelf te praten, wil ik je erop wijzen dat introvert zijn en een goede luisteraar zijn, twee verschillende eigenschappen zijn.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:47 schreef Stimorol- het volgende:
TS is IRL een stil timide vrouwtje, dame, whatever. Ben geen muurbloempje, maar ben zeer zeker introvert. Dit betekent ook dat ik het heel fijn vind om echt naar mensen te luisteren. Dus echt luisteren, zonder meteen te willen antwoorden of in gedachten met de volgende zin bezig te zijn.
Na jaren introvert zijn merk ik wel dat mensen freaking ego zijn. Ze vinden het fantastisch om over zichzelf te praten en vooral ook maar veel over zichzelf te praten. Vooral bij iemand als ik. Ik krijg ook vaak complimenten dat ik fijn luister. Het valt mij op dat mensen niet eens bij mij vragen, ey hoe gaat het met jou eigenlijk?
Ik merk dat ik door dat gepraat van mensen al niet eens meer sociaal wil zijn, het zuigt al mijn energie op.
Vandaar ook de vraag: waarom praten mensen zo graag en dan vooral over zichzelf? Als ik sommige mensen maar laat uitpraten zijn ze serieus gewoon 3 uur bezig met over zichzelf praten en volgt er nog een uur met roddels over anderen.
Dit ja, het één heeft niets te maken met het ander.quote:Op maandag 6 maart 2017 08:15 schreef Kamina het volgende:
[..]
Afgezien van dat je je relaas ocer ego begint met over jezelf tepraten, wil ik je erop wijzen dat introvert zijn en een goede luisteraar zijn, twee verschillende eigenschappen zijn.
Waarom voel je je beter dan hun? Je weet niet wat er in hun leven speelt.quote:Op maandag 6 maart 2017 06:59 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Kneuzen, lelijkerds (die er wat aan kunnen doen, onverzorgd)
Omdat de ander te weinig praat; in de hoop dat diegene wat meer aansluitingspunten kan herkennen en alsnog wat meer deelneemt.quote:Op zondag 5 maart 2017 20:47 schreef Stimorol- het volgende:
Vandaar ook de vraag: waarom praten mensen zo graag en dan vooral over zichzelf?
Het is een van de kenmerken die past bij iemand die introvert is, uitzonderingen daargelaten.quote:Op maandag 6 maart 2017 08:15 schreef Kamina het volgende:
[..]
Afgezien van dat je je relaas over ego begint met over jezelf te praten, wil ik je erop wijzen dat introvert zijn en een goede luisteraar zijn, twee verschillende eigenschappen zijn.
Omdat je daar altijd wat aan kunt doen. Iedereen heeft een douche en een wasmachine tochquote:Op maandag 6 maart 2017 12:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Waarom voel je je beter dan hun? Je weet niet wat er in hun leven speelt.
Dat jij neerkijkt op mensen is vreemd. Je bent continu jankende over jezelf en nu kijk je neer op anderen en staar je 10 minuten naar je zelfbeeld.quote:Op maandag 6 maart 2017 17:03 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Omdat je daar altijd wat aan kunt doen. Iedereen heeft een douche en een wasmachine toch
Ik janken over mezelf, nog evenquote:Op maandag 6 maart 2017 17:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Dat jij neerkijkt op mensen is vreemd. Je bent continu jankende over jezelf en nu kijk je neer op anderen en staar je 10 minuten naar je zelfbeeld.
Lol.
Man je jankt in elke topic over jezelf.quote:Op maandag 6 maart 2017 17:12 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Doe maar, ben wel benieuwd wanneer dat voor het laatst was dan
Introvert iemand zal minder snel iemand in de rede vallenquote:Op maandag 6 maart 2017 13:38 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Het is een van de kenmerken die past bij iemand die introvert is, uitzonderingen daargelaten.
Ja doe dat liever nietquote:Op maandag 6 maart 2017 18:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Introvert iemand zal minder snel iemand in de rede vallen
quote:Op maandag 6 maart 2017 17:56 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Man je jankt in elke topic over jezelf.
quote:Op maandag 6 maart 2017 17:12 schreef Fatoeman het volgende:
[..]
Doe maar, ben wel benieuwd wanneer dat voor het laatst was dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |