abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 maart 2017 @ 16:05:28 #1
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_169307347
nieuw deel, de vorige is full.

TRV / Cuba deel 2
TRV / Anekdotes uit Cuba
Deathlift or Die.
  zondag 5 maart 2017 @ 16:06:08 #2
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_169307369
B&B Central Havana ben ik 3 dagen verbleven, was echt meer dan prima. Met m'n vriendin verdwaald geweest midden in de nacht in dat wijkje, niets aan de hand. Heb me op Cuba echt geen moment onveilig gevoeld.

Omdat veel vervallen is ziet het er meer ghetto uit dan dat het daadwerkelijk is. :P
Deathlift or Die.
pi_169307885
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:06 schreef Ethanolic het volgende:
B&B Central Havana ben ik 3 dagen verbleven, was echt meer dan prima. Met m'n vriendin verdwaald geweest midden in de nacht in dat wijkje, niets aan de hand. Heb me op Cuba echt geen moment onveilig gevoeld.

Omdat veel vervallen is ziet het er meer ghetto uit dan dat het daadwerkelijk is. :P
Ok top!
Zal het wel eens opzoeken!
pi_169676322
:W wij hebben onze zinnen gezet op Cuba voor dit jaar. Na enkele jaren naar Azië te zijn geweest willen we nu toch wel weer eens de andere kant op en is ons oog dus gevallen op dit eiland met al zijn historie en cultuur. We zitten te denken om een week of drie die kant op te gaan met de backpack (dus ook qua budget goedkoop tot normaal qua uitgaves) en het eiland middels OV te verkennen. Afgelopen tijd al veel gelezen over mogelijke must-see bestemmingen, maar we twijfelen nog een beetje over de maand waarin we willen gaan. Ik lees veel uiteenlopende verhalen over November omdat dat op de grens ligt van het regen/orkaan seizoen. Wie kan daar nog iets zinnigs over zeggen en/of de verschillen met de maand December?

Alvast bedankt voor de tips! :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_169676955
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 06:26 schreef Cracker26 het volgende:
Mijn vriendin en ik willen komende zomer zeer waarschijnlijk naar Cuba.
We hebben 2,5 week de tijd.. het vliegen zit dan niet in die 2,5 week meegerekend.

Ik heb net heel deel 3 doorgelezen, maar over een paar zaken twijfel ik nog.
1: auto huren of met die bus reizen?
2: beste manier om overnachtingen te boeken? (Hoogseizoen, eerste 3 weken van augustus).. we zijn avontuurlijk ingesteld, dus kijken het liefst per dag welke kant we uitgaan.. ik zag wel al dat er in Havana ook hostels zijn, maar verder op het eiland blijkbaar niet echt.
3: Paar dagen Varadero of zijn er mooiere stranden waar naast het strand nog meer te beleven valt (uitgaan en eventuele excursies).
4: Via waar de goedkoopste vliegtickets boeken?
We willen het liefst direct. Dat scheelt 10 uur per vlucht. Zonde van de tijd, maar wel best prijzig (ongeveer 1200 euro per persoon euro via cheaptickets en tix. Vlieg dan wel met KLM).
Datum is van 29 juli tm 17 augustus. Maar misschien is op zaterdag vliegen gewoon duur.. nog niet naar andere dagen gekeken, maar als we later doorgaan, kunnen we ook korter. Dus is eigenlijk geen optie.
Ik reageer erg laat maar misschien heb jij of iemand anders er nog wat aan.

1. Met de auto kun je op meer plekken komen in principe, maar is erg duur. Met de Viazul heb je de belangrijke plekken te pakken, een kaartje regelen in de zomer is wel echt een heel gedoe (een beetje de charme van Cuba ook wel), uiteindelijk hebben wij maar 2 keer met de Viazul gereisd en de rest met taxi collectivo. Die zijn bij de casa particulare wel te regelen of anders in een kantoortje in de stad. Net zo duur als de Viazul vaak, net zo snel, als je geluk hebt gewoon ruim op de achterbank en het voordeel is dat je voor de deur van je casa wordt opgehaald en afgezet, Viazul busstations liggen vaak net buiten het centrum zodat je alsnog een taxi nodig hebt.
2. Wij hebben in het hoogseizoen de eerste casa via airbnb geboekt (kan sinds vorig jaar, heel handig!) en gewoon vervolgens elke keer bij de casa waar we waren gevraagd naar een plek voor de volgende stad. Zelfs in hoogseizoen is er altijd wel een plekje, en als ze toch vol blijken te zitten dan regelen ze (soms zonder het te zeggen) een andere plek voor je, vaak bij de overbuurvrouw ofzo. Ik raad altijd aan om Casa particulares te slapen en niet in hostels of hotels, de kwaliteit is beter en de mensen ontzettend aardig.
3. Varadero hebben wij gemeden, niet echt ons ding en met het authentieke Cuba heeft het weinig te maken, maar voor een paar dagen relaxen kan het een prima optie zijn.
pi_169676997
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:20 schreef Jor_Dii het volgende:
:W wij hebben onze zinnen gezet op Cuba voor dit jaar. Na enkele jaren naar Azië te zijn geweest willen we nu toch wel weer eens de andere kant op en is ons oog dus gevallen op dit eiland met al zijn historie en cultuur. We zitten te denken om een week of drie die kant op te gaan met de backpack (dus ook qua budget goedkoop tot normaal qua uitgaves) en het eiland middels OV te verkennen. Afgelopen tijd al veel gelezen over mogelijke must-see bestemmingen, maar we twijfelen nog een beetje over de maand waarin we willen gaan. Ik lees veel uiteenlopende verhalen over November omdat dat op de grens ligt van het regen/orkaan seizoen. Wie kan daar nog iets zinnigs over zeggen en/of de verschillen met de maand December?

Alvast bedankt voor de tips! :)
Je kunt net pech hebben, maar over het algemeen is de kans klein geloof ik. Wij waren in de zomer op Cuba en Mexico, kans op orkanen was toen ook heel klein. (Begin van het seizoen) Maar toen we in Mexico waren raasde er toch een orkaan op ons af, de eerste in jaren rond die tijd. :')
Jij zit net op het einde, dus er zou eventueel een verdwaalde orkaan kunnen zijn gok ik, maar de kans is niet heel groot.
pi_169678515
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:04 schreef archito het volgende:

[..]

Je kunt net pech hebben, maar over het algemeen is de kans klein geloof ik. Wij waren in de zomer op Cuba en Mexico, kans op orkanen was toen ook heel klein. (Begin van het seizoen) Maar toen we in Mexico waren raasde er toch een orkaan op ons af, de eerste in jaren rond die tijd. :')
Jij zit net op het einde, dus er zou eventueel een verdwaalde orkaan kunnen zijn gok ik, maar de kans is niet heel groot.
Goed om te weten, dank! :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_169692599
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 15:01 schreef archito het volgende:

[..]

Ik reageer erg laat maar misschien heb jij of iemand anders er nog wat aan.

1. Met de auto kun je op meer plekken komen in principe, maar is erg duur. Met de Viazul heb je de belangrijke plekken te pakken, een kaartje regelen in de zomer is wel echt een heel gedoe (een beetje de charme van Cuba ook wel), uiteindelijk hebben wij maar 2 keer met de Viazul gereisd en de rest met taxi collectivo. Die zijn bij de casa particulare wel te regelen of anders in een kantoortje in de stad. Net zo duur als de Viazul vaak, net zo snel, als je geluk hebt gewoon ruim op de achterbank en het voordeel is dat je voor de deur van je casa wordt opgehaald en afgezet, Viazul busstations liggen vaak net buiten het centrum zodat je alsnog een taxi nodig hebt.
2. Wij hebben in het hoogseizoen de eerste casa via airbnb geboekt (kan sinds vorig jaar, heel handig!) en gewoon vervolgens elke keer bij de casa waar we waren gevraagd naar een plek voor de volgende stad. Zelfs in hoogseizoen is er altijd wel een plekje, en als ze toch vol blijken te zitten dan regelen ze (soms zonder het te zeggen) een andere plek voor je, vaak bij de overbuurvrouw ofzo. Ik raad altijd aan om Casa particulares te slapen en niet in hostels of hotels, de kwaliteit is beter en de mensen ontzettend aardig.
3. Varadero hebben wij gemeden, niet echt ons ding en met het authentieke Cuba heeft het weinig te maken, maar voor een paar dagen relaxen kan het een prima optie zijn.
Bedankt voor de info. Ondertussen al best wat onderzoek gedaan.

1: Wij zijn inderdaad ook van plan om veel met de taxi collectivo te reizen. En eventueel nog ander soort OV, waaronder de Viazul.

2: ik heb eigenlijk nog nooit iets via airbnb geboekt, maar zag dat er op Hostelworld ook wel wat casa's (en hostels) staan. Dus denk de eerste paar overnachtingen in Havana via daar boeken en verder via de lokale bevolking de rest van de casa's boeken.

3: We willen inderdaad de laatste 3/4 dagen ergens aan het strand om te relaxen. Mijn vriendin wilt graag eens in een (all-in) resort, omdat ze dat nog nooit gedaan heeft.
Maar we zullen daar wel zien wat we tegen komen in Varadero of een ander mooi strand.
  woensdag 22 maart 2017 @ 23:23:03 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169713366
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen tijd al veel gelezen over mogelijke must-see bestemmingen, maar we twijfelen nog een beetje over de maand waarin we willen gaan. Ik lees veel uiteenlopende verhalen over November omdat dat op de grens ligt van het regen/orkaan seizoen. Wie kan daar nog iets zinnigs over zeggen en/of de verschillen met de maand December?

Alvast bedankt voor de tips! :)
Daar is in het hele Caribisch gebied geen peil op te trekken. Ik ben twee keer bovenwinds geweest in oktober en er was niks aan de hand. Vorig jaar ben ik door omstandigheden niet in oktober geweest en kwam orkaan Matthew voorbij.
Ik hou er zelf geen rekening mee als ik ga boeken.
So we just called him Fred
pi_169815313
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 23:23 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daar is in het hele Caribisch gebied geen peil op te trekken. Ik ben twee keer bovenwinds geweest in oktober en er was niks aan de hand. Vorig jaar ben ik door omstandigheden niet in oktober geweest en kwam orkaan Matthew voorbij.
Ik hou er zelf geen rekening mee als ik ga boeken.
Misschien ook de beste tip. Ik ben zelf altijd wel iemand die loopt te piekeren als het weer dreigt tegen te vallen op vakantie (het is voor mij toch altijd bepalend voor het slagen van een vakantie). Over een paar weken maar eens de knoop doorhakken! :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_171633225
Vraagje:
Kan je zonder een visum aan te vragen Cuba binnen komen?
Een bekende van mij zei dat hij en zijn vriendin van tevoren wel een visum hadden aangeschaft, maar die uiteindelijk niet nodig hadden.

Wij gaan eind juli, maar gaan natuurlijk wel een visum aanschaffen. Zou wat zijn als je daar staat..
  maandag 12 juni 2017 @ 02:08:23 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_171634085
Ik kreeg van mijn reisbureau een "visum" thuisgestuurd, een tweedelige kaart die ik zelf moest invullen en werd afgestempeld bij binnenkomst. Een deel moest ik bewaren tot ik het land weer verliet.
So we just called him Fred
pi_172617350
Ok, komende zaterdag is het zo ver!
Dan vliegen we eindelijk naar het prachtige Cuba!

Vrijdag eerst met de trein naar Dusseldorf. Daar overnachten we op het vliegveld en de volgende ochtend vliegen we met Air Berlin naar Havana.

Onze eerste 3 nachten in Havana liggen al vast.
Vandaag of morgen gaan we nog even kijken welke plekken we zeker willen bezoeken. Daar kijken we dan wel waar we slapen en hoe we overal geraken.

We willen aan het einde van onze reis ook nog 2 of 3 nachten in een resort.
Heeft iemand ervaring met resorts in Guardalavaca?
Of gaan de meeste toeristen naar Varadero?

Vanaf Guardalavaca willen we dan misschien terug naar Havana vliegen, om tijd te besparen. En anders nog met een tussenstop van 1 of 2 nachten met OV terug richting Havana.

Iemand tips voor een goed resort? Of raden jullie toch Varadero aan?
Graag jullie ervaringen...

Ohja, visums zijn geregeld!
pi_172617546
Wat is de ideale locatie om veilig en centraal te verblijven? (hotel/ buurt)
pi_172617920
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:19 schreef TheInnocent het volgende:
Wat is de ideale locatie om veilig en centraal te verblijven? (hotel/ buurt)
Welke stad?
pi_172617934
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:19 schreef TheInnocent het volgende:
Wat is de ideale locatie om veilig en centraal te verblijven? (hotel/ buurt)
Ik zou geen hotel pakken, maar zoeken naar casa particulares. Qua buurt. Ik zat in Havanna in Vedado. Beetje uit de buurt van Centro en Vieja maar het is goedkoper om daar een overnachting te vinden.

Zou ik het overdoen dan Centro, ben je mooi dichtbij Vieja en de meeste trekpleisters. Casa particulares heb ik geregeld via bbinnvinales.com en hostelsclub.com

Maar je kunt ook via TripAdvisor en zelfs AirBnB wat regelen.
mag het weten
pi_172618412
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:40 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Welke stad?
Ik ken het niet, ergens waar het veilig is en ook centraal. Qua kosten maakt het me verder niet uit.
pi_172618431
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 12:40 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik zou geen hotel pakken, maar zoeken naar casa particulares. Qua buurt. Ik zat in Havanna in Vedado. Beetje uit de buurt van Centro en Vieja maar het is goedkoper om daar een overnachting te vinden.

Zou ik het overdoen dan Centro, ben je mooi dichtbij Vieja en de meeste trekpleisters. Casa particulares heb ik geregeld via bbinnvinales.com en hostelsclub.com

Maar je kunt ook via TripAdvisor en zelfs AirBnB wat regelen.
Thanks, is negen dagen een prima duur van verblijf?
pi_172619406
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:12 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Thanks, is negen dagen een prima duur van verblijf?
Ik was blij met 18 dagen en kwam nog tekort :@ Dus ik weet niet wat je allemaal in 9 dagen wilt zien?
mag het weten
pi_172619638
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:54 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Ik was blij met 18 dagen en kwam nog tekort :@ Dus ik weet niet wat je allemaal in 9 dagen wilt zien?
Wat heb jij gezien in 18 dagen en wat was echt de moeite waard volgens jou? Ook tip voor een duiklocatie? :)
pi_172619803
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 14:06 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Wat heb jij gezien in 18 dagen en wat was echt de moeite waard volgens jou? Ook tip voor een duiklocatie? :)
Teveel om op te noemen, check mijn reisverslag (ben begonnen in Havanna, ging vanuit daar richting Vinales. Terug naar Havanna en vanaf daar richting Baracoa met elke stad als tussenstop)
TRV / [reisverslag] Cuba

Wat ik de moeite waard vond? Vinales/Trinidad buitengebied, Playa Larga en Baracoa. Vinales/Trinidad zijn toeristische hotspots maar het buitengebied daar is fantastisch. Playa Larga en nabij gelegen Cienfuegos vond ik heerlijk voor een stranddag. Baracoa ligt afgelegen. De weg er naar toe was supermooi en de natuur met diverse cacao /kokos/aloë vera plantages waren tof om te bezoeken.

Duiken kun je geloof ik beter bij Guardalavaca of Cayo Coco. Ik heb niks met duiken dus ik heb niet gezocht naar de beste plekken.
mag het weten
pi_172619930
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 14:15 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Teveel om op te noemen, check mijn reisverslag (ben begonnen in Havanna, ging vanuit daar richting Vinales. Terug naar Havanna en vanaf daar richting Baracoa met elke stad als tussenstop)
TRV / [reisverslag] Cuba

Wat ik de moeite waard vond? Vinales/Trinidad buitengebied, Playa Larga en Baracoa. Vinales/Trinidad zijn toeristische hotspots maar het buitengebied daar is fantastisch. Playa Larga en nabij gelegen Cienfuegos vond ik heerlijk voor een stranddag. Baracoa ligt afgelegen. De weg er naar toe was supermooi en de natuur met diverse cacao /kokos/aloë vera plantages waren tof om te bezoeken.

Duiken kun je geloof ik beter bij Guardalavaca of Cayo Coco. Ik heb niks met duiken dus ik heb niet gezocht naar de beste plekken.
Dankje! Uitgebreid verslag ook, daar ga ik de tijd voor nemen. :)
pi_172649089
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:11 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Ik ken het niet, ergens waar het veilig is en ook centraal. Qua kosten maakt het me verder niet uit.
Stel je vraag gewoon fatsoenlijk. Hier kunnen we niks mee.
pi_172649237
Op een paar wijken in Havana na is Cuba relatief erg veilig.
Heb 1 keer woorden gehad met een riksja chauffeur die mij af wilde zetten en gewoon vervelend aan het bedelen was. Voor de rest heb ik mij tamelijk veilig gevoeld.

Ik had toen een hotel in de ambassade wijk geloof ik. Stonden wat duurdere huizen en villa's enzo. Was wel verder van het oude centrum af.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_172663929
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:44 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Stel je vraag gewoon fatsoenlijk. Hier kunnen we niks mee.
Ik heb al uitgebreid antwoord gehad van iemand, blijkbaar was mijn vraag wel fatsoenlijk genoeg. :W
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')