Gelukkig informeren de meeste kiezers zich verder dan alleen FOKquote:Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef agter het volgende:
En ik lees steeds op fok dat meer dan de helft van NL uit de EU wil.
Wat vreemd dan dat pro EU partijen de meerderheid gaan halen?
quote:Op zondag 5 maart 2017 10:37 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Gelukkig informeren de meeste kiezers zich verder dan alleen FOK
Dat blijkt.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:37 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Mensen stemmen niet rationeel. Er was hier gisteren iemand die tegen de EU was maar wel D66 stemde. Sja...quote:Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef agter het volgende:
Dan is het EU-standpunt kennelijk niet van doorslaggevend belang voor die persoon.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mensen stemmen niet rationeel. Er was hier gisteren iemand die tegen de EU was maar wel D66 stemde. Sja...
Meer dan de helft wil ook een gekozen premier. Je hoeft niet perse na te denken om je mening te uiten, hè.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef agter het volgende:
Goddank inderdaadquote:Op zondag 5 maart 2017 10:37 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
quote:
Dat is dan ook ontworpen door de progressieve vleugel in die partijquote:Op zondag 5 maart 2017 10:48 schreef Politicus69 het volgende:
Moet bij dat logo van de SGP altijd denken aan een of andere televisieshow uit de jaren 90
Waarom is een gekozen premier een slecht idee?quote:Op zondag 5 maart 2017 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Meer dan de helft wil ook een gekozen premier. Je hoeft niet perse na te denken om je mening te uiten, hè.
Er zijn wel vaker inconsistenties te vinden.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:35 schreef agter het volgende:
Stel je krijgt Wilders als gekozen premier, maar je hebt wel een TK waar hij geen meerderheid heeft. Dan kan 'ie dus niets doen.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:54 schreef dingeman het volgende:
[..]
Waarom is een gekozen premier een slecht idee?
Dat logo is hun oude logo. Dit is het nieuwe:quote:Op zondag 5 maart 2017 10:48 schreef Politicus69 het volgende:
Moet bij dat logo van de SGP altijd denken aan een of andere televisieshow uit de jaren 90
Je kunt andere dingen ook wel belangrijk vinden. Niet alles gaat om de EU, migratie, moslims en dat soort thema's.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er zijn wel vaker inconsistenties te vinden.
Uit een recent onderzoek van Maurice de Hond:
* 12% van de D66 kiezers wil dat de EU wordt teruggebracht tot louter een vrijhandelszone (waarom stem je dan op D66?)
* 58% van de D66 kiezers wil dat de EU verder gaat op het ingeslagen pad, maar ook wil 62% dat de EU haar taken en budget richt op een beperkt aantal kerntaken. Dat lijkt me nogal tegenstrijdig.
* 77% van de PVV-kiezers wil dat de EU louter een vrijhandelszone wordt, maar tegelijkertijd is 66% tegen het vormen van coalities van gelijkgestemden, zoals Schengen. Schengen = vrij verkeer van personen en goederen = vrijhandelszone
Probleem is dat bij alle vragen je een bepaalde invulling van de vraag kunt hebben, zodat eigenlijk niet duidelijk is wat diegene nu eigenlijk wil.
Stel, 'we' kiezen Geert Wilders als premier. Moeten de andere partijen, waarvan de meesten écht geen zin hebben om de agenda van de PVV uit te voeren, dan maar in de houding springen om ermee in een regering te gaan zitten? Ik denk het niet. De TK-fractie zit er in theorie ook niet om blind met het regeringsbeleid in te stemmen.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:54 schreef dingeman het volgende:
[..]
Zolang het duurt. Tegen de tijd dat CDA/VVD/D66/GL het eens zijn is het al 2018. Een jaartje later zullen ze keihard afgestraft worden bij de verkiezingen voor de provinciale staten en verliezen ze hun meerderheid in de Eerste Kamer. Max 2 jaar geef ik dat kabinet.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:32 schreef SeLang het volgende:
Greet heeft verkeerd gegokt door niet aan debatten mee te doen. In het nieuws zijn is altijd positief voor hem. Alleen een aanslag of massaverkrachting kan hem nog redden.
Zo te zien stevenen we af op een regering die nauwelijks anders is dan wat er nu is want of de VVD nu met PvdA regeert of met een mix van CDA/D66/GL gaat echt weinig uitmaken imo. CDA compenseert een beetje het verlies van de VVD en een mix van GL/D66 is per saldo gewoon weer een soort PvdA. Nederland kiest voor de status quo.
ER KOMT HELEMAAL GEEN WILDERS EN ER KOMT OOK GEEN PREMIER DIE WILDERS HEETquote:Op zondag 5 maart 2017 10:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Stel, 'we' kiezen Geert Wilders als premier. Moeten de andere partijen, waarvan de meesten écht geen zin hebben om de agenda van de PVV uit te voeren, dan maar in de houding springen om ermee in een regering te gaan zitten? Ik denk het niet. De TK-fractie zit er in theorie ook niet om blind met het regeringsbeleid in te stemmen.
En als ze dat niet verplicht zijn, en de gekozen minpres komt niet tot een meerderheidskabinet, wat dan?
Een gekozen regeringsleider gaat in mijn optiek niet samen met een duaal/coalitiesysteem.
Dan nog. Het verhaal wordt niet anders als je 'Rutte', 'Buma' of 'Koekoek' op de plek van Wilders neerzet, maar Wilders is wel het meest voor de hand liggende voorbeeld van een MP die geen meerderheidskabinet zal gaan vinden. In ieder geval niet een die enigszins wil gaan doen wat er op zijn fameuze A4'tje staat, en dan zijn die miljoenen mensen die op hem stemmen natuurlijk alsnog teleurgesteld.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:59 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ER KOMT HELEMAAL GEEN WILDERS EN ER KOMT OOK GEEN PREMIER DIE WILDERS HEET
![]()
![]()
![]()
quote:Op zondag 5 maart 2017 10:55 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stel je krijgt Wilders als gekozen premier, maar je hebt wel een TK waar hij geen meerderheid heeft. Dan kan 'ie dus niets doen.
En als je het in 2 ronden doet zoals de Franse presidentsverkiezingen? Dus een verkiezing met alle kandidaten en dan in de tweede ronde de nummers 1 en 2 tegen elkaar. Dan weet je zeker dat de meerderheid er achter staat.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Stel, 'we' kiezen Geert Wilders als premier. Moeten de andere partijen, waarvan de meesten écht geen zin hebben om de agenda van de PVV uit te voeren, dan maar in de houding springen om ermee in een regering te gaan zitten? Ik denk het niet. De TK-fractie zit er in theorie ook niet om blind met het regeringsbeleid in te stemmen.
En als ze dat niet verplicht zijn, en de gekozen minpres komt niet tot een meerderheidskabinet, wat dan?
Een gekozen regeringsleider gaat in mijn optiek niet samen met een duaal/coalitiesysteem.
Dat neemt niet weg dat de winnaar van de premiersverkiezingen dan geen meerderheid in de TK kan hebben.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:02 schreef dingeman het volgende:
[..]
[..]
En als je het in 2 ronden doet zoals de Franse presidentsverkiezingen? Dus een verkiezing met alle kandidaten en dan in de tweede ronde de nummers 1 en 2 tegen elkaar.
Goed idee.quote:En wat als je niet de bevolking maar het parlement laat kiezen?
Ons systeem is daar niet op ingericht. Landen met een dubbel democratisch mandaat laten ook zien dat de zaak dan echt vast kan lopen. Zie de US onder het grootste deel van Obama's tijd, of Frankrijk in de tijd van de cohabitation.quote:Op zondag 5 maart 2017 10:54 schreef dingeman het volgende:
[..]
In Frankrijk hebben de twee belangrijkste kandidaten, Macron en Le Pen als ze als president verkozen worden vermoedelijk geen meerderheid in het parlement. Dat gaat ook nog wel een dingetje worden.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:02 schreef dingeman het volgende:
[..]
[..]
En als je het in 2 ronden doet zoals de Franse presidentsverkiezingen? Dus een verkiezing met alle kandidaten en dan in de tweede ronde de nummers 1 en 2 tegen elkaar. Dan weet je zeker dat de meerderheid er achter staat.
En wat als je niet de bevolking maar het parlement laat kiezen?
Dan heb je nog steeds geen meerderheid die achter de winnaar staat, het is pure camouflage door de andere opties te schrappen. In jouw voorstel zou het een waarschijnlijke optie zijn dat we een tweede ronde Rutte-Wilders krijgen, waar een heleboel linkse mensen noodgedwongen voor Rutte gaan kiezen om maar tegen Wilders te kunnen stemmen. Betekent niet dat ze dan ineens achter Rutte staan.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:02 schreef dingeman het volgende:
[..]
[..]
En als je het in 2 ronden doet zoals de Franse presidentsverkiezingen? Dus een verkiezing met alle kandidaten en dan in de tweede ronde de nummers 1 en 2 tegen elkaar. Dan weet je zeker dat de meerderheid er achter staat.
Goed plan. Oh wacht, dat doen we al.quote:En wat als je niet de bevolking maar het parlement laat kiezen?
Ok, dacht dat de koning officieel de formateur aanwees, maar lees nu dat dat al een tijdje niet meer zo is.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat de winnaar van de premiersverkiezingen dan geen meerderheid in de TK kan hebben.
[..]
Goed idee.![]()
je beseft dat dit nu gebeurt?
Dat is nog niet eens een gek ideequote:Op zondag 5 maart 2017 11:07 schreef SeLang het volgende:
Toch is dit wel geinig
[ afbeelding ]
Stel je bent een milieu hippie dus op milieuzaken stem je dan mee met GL, maar je wilt ook de EU opheffen dus stem je op die punten PVV en je wilt niet wachten op de erfenis van een 74-jarig familielid dus stem je D66, etc
De formateur heeft geen rol in de samenstelling van het parlement, ongeacht wie die aanwijst.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:07 schreef dingeman het volgende:
[..]
Ok, dacht dat de koning officieel de formateur aanwees, maar lees nu dat dat al een tijdje niet meer zo is.
Ook daarvoor koos de TK in de praktijk al de minister-president, zoals de ultra-korte geschiedenis van het kabinet Colijn Y aantoont.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:07 schreef dingeman het volgende:
[..]
Ok, dacht dat de koning officieel de formateur aanwees, maar lees nu dat dat al een tijdje niet meer zo is.
In landen als Duitsland (Uberhangmandate) en Ierland (Single Transferrable Vote) kun je zo wel een beetje strategisch spreiden...quote:Op zondag 5 maart 2017 11:07 schreef SeLang het volgende:
Toch is dit wel geinig
[ afbeelding ]
Stel je bent een milieu hippie dus op milieuzaken stem je dan mee met GL, maar je wilt ook de EU opheffen dus stem je op die punten PVV en je wilt niet wachten op de erfenis van een 74-jarig familielid dus stem je D66, etc
Ja, GeenPeil is sowieso een leuk experiment.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:07 schreef SeLang het volgende:
Toch is dit wel geinig
[ afbeelding ]
Cohabitation... Premier wordt dan veel machtiger, functies van de President worden dan min of meer gereduceerd tot vertegenwoordiging van de Republiek naar buiten toe. Laatste keer dat dat gebeurde is in de Mitterand tijd volgens mij.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Frankrijk hebben de twee belangrijkste kandidaten, Macron en Le Pen als ze als president verkozen worden vermoedelijk geen meerderheid in het parlement. Dat gaat ook nog wel een dingetje worden.
Nee, zo erg is het nou ook weer niet.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De formateur heeft geen rol in de samenstelling van het parlement, ongeacht wie die aanwijst.
Volgens mij verwar je parlement en regering, of niet?
Maar dan snap ik je opmerkingen niet. Wat we doen bij de verkiezingen is toch juist het parlement kiezen?quote:
Doet het jou mog wat dat zelfs bij De Hond de PVV aanhang verliest?quote:Op zondag 5 maart 2017 11:14 schreef Braindead2000 het volgende:
Het volgende kabinet zorgt voor de definitieve ontmaskering van de middenpartijen. Groenlinks, VVD, CDA, D66 zullen hun kiezers voor de zoveelste keer uit moeten leggen dat ze gelogen en bedrogen hebben. Ik zeg DOEN!!!!
Ik ben eigenlijk wel tevreden met de huidige regering. En zo te zien de meeste mensen wel.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:14 schreef Braindead2000 het volgende:
Het volgende kabinet zorgt voor de definitieve ontmaskering van de middenpartijen. Groenlinks, VVD, CDA, D66 zullen hun kiezers voor de zoveelste keer uit moeten leggen dat ze gelogen en bedrogen hebben. Ik zeg DOEN!!!!
Ja, tegenvaller maar het kan nog goed komen.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Doet het jou mog wat dat zelfs bij De Hond de PVV aanhang verliest?
Je zou bijna gaan denken dat Geert niet wil winnen - oh wacht dat is ook zo...quote:Op zondag 5 maart 2017 11:21 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja, tegenvaller maar het kan nog goed komen.
Klopt. Maar ben een beetje bang dat als Wilders straks de grootste en geen premier wordt, hij en zijn kiezers gaan klagen dat het "ondemocratisch" is. Dan kun je er wel tegenin brengen dat het ook wel eens eerder gebeurd is dat de grootste partij niet de premier leverde (de PvdA in de jaren '70 en '80), maar daar luisteren ze toch niet naar.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan snap ik je opmerkingen niet. Wat we doen bij de verkiezingen is toch juist het parlement kiezen?
Onder Jacques Chirac gebeurde het ook nog eens. Tegenwoordig is de kans op een cohabitation veel kleiner, omdat president en parlement binnen enkele maanden gekozen worden,voor een termijn van 5 jaar. Vroeger had de president een termijn van 7 jaar, en het parlement een termijn van 5 jaar.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:12 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Cohabitation... Premier wordt dan veel machtiger, functies van de President worden dan min of meer gereduceerd tot vertegenwoordiging van de Republiek naar buiten toe. Laatste keer dat dat gebeurde is in de Mitterand tijd volgens mij.
Ik vind het vrij veel in het midden liggen.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:24 schreef MrBadGuy het volgende:
Gewoon 5 partijen die binnen 8 zetels van elkaar liggen![]()
Op deze manier lijkt het wel toe te gaan naar VVD-CDA-D66-GL plus eventueel nog een opvuller. Allemaal een beetje van hetzelfde dus.
Ja, bij gemeenteraden komt het al steeds vaker voor dat de grootste partij nog geen 20% van de stemmen krijgt. Straks dus ook op nationaal niveau.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:24 schreef MrBadGuy het volgende:
Gewoon 5 partijen die binnen 8 zetels van elkaar liggen![]()
Op deze manier lijkt het wel toe te gaan naar VVD-CDA-D66-GL plus eventueel nog een opvuller. Allemaal een beetje van hetzelfde dus.
weet ik je wat ik me afvraagquote:Op zondag 5 maart 2017 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan nog. Het verhaal wordt niet anders als je 'Rutte', 'Buma' of 'Koekoek' op de plek van Wilders neerzet, maar Wilders is wel het meest voor de hand liggende voorbeeld van een MP die geen meerderheidskabinet zal gaan vinden. In ieder geval niet een die enigszins wil gaan doen wat er op zijn fameuze A4'tje staat, en dan zijn die miljoenen mensen die op hem stemmen natuurlijk alsnog teleurgesteld.
Verschil is wel dat de PvdA in die tijd >30% van de stemmen had. De grootste partij haalt op basis van de huidige peilingen net aan de helft daarvan.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:24 schreef dingeman het volgende:
[..]
Klopt. Maar ben een beetje bang dat als Wilders straks de grootste en geen premier wordt, hij en zijn kiezers gaan klagen dat het "ondemocratisch" is. Dan kun je er wel tegenin brengen dat het ook wel eens eerder gebeurd is dat de grootste partij niet de premier leverde (de PvdA in de jaren '70 en '80), maar daar luisteren ze toch niet naar.
Het enige dat die dame doet, is 'ja' of 'nee' stemmen als de baas dat zegt.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:42 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
de dame die zegt zo voor ouderen te zijn![]()
![]()
![]()
Ja het is een schoothondjequote:Op zondag 5 maart 2017 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het enige dat die dame doet, is 'ja' of 'nee' stemmen als de baas dat zegt.
Net zoals alle andere partijen dus.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:46 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja het is een schoothondje
a zeggen in de media en b zeggen als er gestemd moet worden
Geinig. Waar zit en zat Nederland als je de vectoren van alle partijen op deze manier telt?quote:Op zondag 5 maart 2017 12:16 schreef SeLang het volgende:
Plaatje gemaakt met prognose voor het nieuwe kabinet VVD-CDA-D66-GL
Vectoren optellen (gewogen met aantal stemmen) op basis van de laatste Maurice de Hond peiling:
Huidig:
VVD: (7, 1.5) x 41
PvdA (-2, -5) x 38
----> (3.2, -1.5)
Nieuw:
VVD: (7, 1.5) x 24
D66: (2.5 -5.5) x 17
CDA: (4, 2.5) x 21
GL: (-2.5, -6.5) x 17
----> (2.7, -1.6)
Verschil met het huidige kabinet is nauwelijks significant
[ afbeelding ]
Ik vind het vooral verbazingwekkend dat er kennelijk nog steeds mensen zijn die denken dat Wilders premier zou willen worden. De PVV kan en wil geen deel uitmaken van een regering. En het niet kunnen heeft daarbij nog niet eens te maken met andere partijen, maar met de manier waarop de PVV in elkaar steekt.quote:Op zondag 5 maart 2017 11:24 schreef dingeman het volgende:
Klopt. Maar ben een beetje bang dat als Wilders straks de grootste en geen premier wordt, hij en zijn kiezers gaan klagen dat het "ondemocratisch" is.
Mwah, ten opzichte van de huidige Kamer staat links/progressief nog een zeteltje of acht in de min.quote:Op zondag 5 maart 2017 12:58 schreef remlof het volgende:
Nederland wordt dus linkser en progressiever.
Hoe kun je cijfertjes hangen aan de waarden op die assen?quote:Op zondag 5 maart 2017 12:16 schreef SeLang het volgende:
Plaatje gemaakt met prognose voor het nieuwe kabinet VVD-CDA-D66-GL
Vectoren optellen (gewogen met aantal stemmen) op basis van de laatste Maurice de Hond peiling:
Huidig:
VVD: (7, 1.5) x 41
PvdA (-2, -5) x 38
----> (3.2, -1.5)
Nieuw:
VVD: (7, 1.5) x 24
D66: (2.5 -5.5) x 17
CDA: (4, 2.5) x 21
GL: (-2.5, -6.5) x 17
----> (2.7, -1.6)
Verschil met het huidige kabinet is nauwelijks significant
[ afbeelding ]
Dat zijn gemeten afstanden (x-as, y-as) op m'n beeldscherm. Maar dat is verder niet relevant want het gaat om de onderlinge verhoudingen.quote:Op zondag 5 maart 2017 13:13 schreef dingeman het volgende:
[..]
Hoe kun je cijfertjes hangen aan de waarden op die assen?
50plus, CU en D66 verbazen me wel enigszins.quote:Op zondag 5 maart 2017 13:24 schreef SeLang het volgende:
Totale electoraat ook toegevoegd in het plaatje (exclusief Denk en FvD omdat ik daar geen coordinaten van heb, maar dat zal weinig uitmaken want die hebben nauwelijks stemmen)
[ afbeelding ]
Dan nog, die assen zeggen helemaal niks. Uit de duim gezogen door André Krouwel van de VU. En die heeft het weer hier van:quote:Op zondag 5 maart 2017 13:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zijn gemeten afstanden (x-as, y-as) op m'n beeldscherm. Maar dat is verder niet relevant want het gaat om de onderlinge verhoudingen.
Het zegt gewoon dat wanneer men een methodiek hanteert waarbij standpunten worden beoordeeld op twee schalen en worden gekwantificeerd je de betreffende indeling krijgt. Of je waarde hecht aan dergelijke indelingen moet je natuurlijk zelf weten.quote:Op zondag 5 maart 2017 13:30 schreef dingeman het volgende:
[..]
Dan nog, die assen zeggen helemaal niks. Uit de duim gezogen door André Krouwel van de VU. En die heeft het weer hier van:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nolan_Chart
Net zo onwetenschappelijk trouwens.
Als de VVD niet meedoet is het met de PVV regeren meteen bijkans onmogelijk. Dan moet het CDA dus over links lonken en krijg je iets als CDA/CU/D66/PvdA/GL/enwaterverdernodigis.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:35 schreef Sloggi het volgende:
Als de huidige trend doorzet wordt het CDA de grootste partij. Zou de VVD happig zijn op regeringsdeelname als het niet langer de grootste partij is en daarmee logischerwijs (maar niet noodzakelijkerwijs) Rutte geen premier wordt?
CDA/VVD/D66/GLquote:Op zondag 5 maart 2017 14:45 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als de VVD niet meedoet is het met de PVV regeren meteen bijkans onmogelijk. Dan moet het CDA dus over links lonken en krijg je iets als CDA/CU/D66/PvdA/GL/enwaterverdernodigis.
Lijkt me sterk dat ze 4 jaar van dat willen.
CDA gaat sowieso niet met de PVV regeren. Denk inderdaad dat ze érg graag VVD erbij willen hebben om het geheel een beetje naar rechts te trekken. Maar voor de VVD zou het gezond zijn om een tijdje af te kicken, want dat is echt een verknipte machtspartij geworden.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:45 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als de VVD niet meedoet is het met de PVV regeren meteen bijkans onmogelijk. Dan moet het CDA dus over links lonken en krijg je iets als CDA/CU/D66/PvdA/GL/enwaterverdernodigis.
Lijkt me sterk dat ze 4 jaar van dat willen.
Ik denk dat de VVD daar best zin in heeft. Vraag me eerder af wat voor wisselgeld GL zou willen om hun ziel te verkopen aan een dergelijk kabinet.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
CDA/VVD/D66/GL
Vandaar mijn vraag; heeft de VVD daar wel trek in? Het CDA zie ik niet nogmaals met de PVV in zee gaan.
Ik heb eigenlijk ook wel het idee dat Rutte inwisselbaar is voor de partij. Inhoudelijk is de VVD en het CDA een soort siamese tweeling geworden, dus dat is het probleem sowieso niet.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:47 schreef Monolith het volgende:
Daarbij liggen CDA en VVD elkaar prima. Ik zie niet in waarom die DI lekker niet samen zouden willen regeren.
Misschien maar heel weinig. Klaver wil wel erg graag.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD daar best zin in heeft. Vraag me eerder af wat voor wisselgeld GL zou willen om hun ziel te verkopen aan een dergelijk kabinet.
Ik vermoed zelfs dat we het zullen meemaken (maar dan met VVD als grootste) en mogelijk CU en/of PvdA als groen smeermiddel. Paar weken wachten dus.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien maar heel weinig. Klaver wil wel erg graag.
Het is een realistische optie. VVD, CDA en D66 zullen er snel uit zijn, en dan zal de paringsdans met een vierde partij moeten beginnen. Klaver zal waarschijnlijk een heleboel tijd rekken, maar uiteindelijk maar heel weinig uit het vuur slepen. Hij wil te graag, en Rutte weet dat. Is mijn voorspelling.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vermoed zelfs dat we het zullen meemaken (maar dan met VVD als grootste) en mogelijk CU en/of PvdA als groen smeermiddel. Paar weken wachten dus.
Je gelooft toch niet zelf dat de PvdA gaat regeren? Dan moeten er nog wel hele gekke dingen gaan gebeuren, met minder dan 20 zetels is dat echt absurd.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vermoed zelfs dat we het zullen meemaken (maar dan met VVD als grootste) en mogelijk CU en/of PvdA als groen smeermiddel. Paar weken wachten dus.
Ik geloof dat er een meerderheidskabinet komt. Als de zetelverdeling dermate bizar is dat het nodig is schat ik ze plichtsgetrouw genoeg in. Zoals de vlag nu hangt lijkt het niet nodig, dus zal het ws ook niet gebeuren. De drempel om mee te doen zal denk ik wel lager liggen voor ze als GL ook meedoet.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet zelf dat de PvdA gaat regeren? Dan moeten er nog wel hele gekke dingen gaan gebeuren, met minder dan 20 zetels is dat echt absurd.
Ik zie GL eerlijk gezegd niet in een kabinet met VVD / CDA / D66 stappen.quote:Op zondag 5 maart 2017 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een realistische optie. VVD, CDA en D66 zullen er snel uit zijn, en dan zal de paringsdans met een vierde partij moeten beginnen. Klaver zal waarschijnlijk een heleboel tijd rekken, maar uiteindelijk maar heel weinig uit het vuur slepen. Hij wil te graag, en Rutte weet dat. Is mijn voorspelling.
Ik twijfel. Ik denk dat het waarschijnlijker is dan de CU of de PvdA.quote:Op zondag 5 maart 2017 15:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie GL eerlijk gezegd niet in een kabinet met VVD / CDA / D66 stappen.
Volgens mij bereidt GL zich daar al jaren op voor.quote:Op zondag 5 maart 2017 15:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie GL eerlijk gezegd niet in een kabinet met VVD / CDA / D66 stappen.
Ik weet ook niet of de PvdA er nog zo happig op is na de huidige regeerperiode. De CU is wel een reële optie in mijn ogen. In de eerste kamer heeft die combinatie in ieder geval al een meerderheid.quote:Op zondag 5 maart 2017 15:21 schreef freako het volgende:
[..]
Ik twijfel. Ik denk dat het waarschijnlijker is dan de CU of de PvdA.
Op het zijn van links stemvee in een rechts kabinet?quote:Op zondag 5 maart 2017 15:25 schreef dingeman het volgende:
[..]
Volgens mij bereidt GL zich daar al jaren op voor.
Liever een links kabinet natuurlijk. CU is te klein en PvdA zal wel gek zijn om nog een keer te regeren (al zullen ze helaas misschien wel moeten met zo'n versplinterd landschap)quote:Op zondag 5 maart 2017 15:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op het zijn van links stemvee in een rechts kabinet?
Ik zie ze eerlijk gezegd niet in een kabinet stappen waar het zwaartepunt op rechts ligt. Dus eigenlijk minimaal wel met de PvdA erbij. Of de CU te klein is hangt maar net af van de uitslag. Best mogelijk dat VVD, CDA en D66 zo rond de 70 zetels haalt.quote:Op zondag 5 maart 2017 15:29 schreef dingeman het volgende:
[..]
Liever een links kabinet natuurlijk. CU is te klein en PvdA zal wel gek zijn om nog een keer te regeren (al zullen ze helaas misschien wel moeten met zo'n versplinterd landschap)
Voordeel voor GL is wel dat ze een groen onderwijsblok met D66 kunnen vormen in zo'n kabinet.quote:Op zondag 5 maart 2017 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie ze eerlijk gezegd niet in een kabinet stappen waar het zwaartepunt op rechts ligt. Dus eigenlijk minimaal wel met de PvdA erbij. Of de CU te klein is hangt maar net af van de uitslag. Best mogelijk dat VVD, CDA en D66 zo rond de 70 zetels haalt.
'groen onderwijsblok'?quote:Op zondag 5 maart 2017 16:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voordeel voor GL is wel dat ze een groen onderwijsblok met D66 kunnen vormen in zo'n kabinet.
Volgens mij onderschat je hoe ver de partij naar rechts (of eigenlijk: liberaal) is gegleden onder Halsema en Sap. Denk aan het leenstelsel en de versoepeling van het ontslagrecht ...quote:Op zondag 5 maart 2017 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie ze eerlijk gezegd niet in een kabinet stappen waar het zwaartepunt op rechts ligt. Dus eigenlijk minimaal wel met de PvdA erbij. Of de CU te klein is hangt maar net af van de uitslag. Best mogelijk dat VVD, CDA en D66 zo rond de 70 zetels haalt.
Integendeel, ik zie juist de ruk naar links onder Klaver als het obstakel. Daarbij gaat het ook niet zo zeer dat ze zich wellicht kunnen vinden in wat meer 'neoliberale' opvattingen, maar bij GL zijn ze ook niet gek en weten ze wel wat je als relatief linkse partij steun verlenen aan rechts beleid redelijk funest is voor je zetels.quote:Op zondag 5 maart 2017 17:30 schreef dingeman het volgende:
[..]
Volgens mij onderschat je hoe ver de partij naar rechts (of eigenlijk: liberaal) is gegleden onder Halsema en Sap. Denk aan het leenstelsel en de versoepeling van het ontslagrecht ...
Klaver heeft wel een veel linkser verhaal dan z'n voorgangsters, maar ik moet maar zien hoe lang hij dat volhoudt.
Oh, ben ik niet met je eens. Die stufi was voor mij als student ook wel heel fijn, maar veel hoger dan noodzakelijk, helemaal voor thuiswonende studenten.quote:Op zondag 5 maart 2017 17:29 schreef Nattekat het volgende:
D66 en groen onderwijs
Sinds het leenstelsel mag die partij zich echt nooit meer de partij voor het onderwijs noemen.
Groen / duurzaamheid en onderwijs, geen groen onderwijs.quote:
Ik weet niet waar je deze alternatieve waarheden vandaan haalt, maar zo te zien moet je het verkiezingsprogramma van 2012 er nog eens op nalezen.quote:Op zondag 5 maart 2017 17:53 schreef Nattekat het volgende:
Ik geloof best dat ze het van plan waren, maar ze hebben wel bijgedragen aan de afbraak van iets waar geen enkel alternatief voor was. In hun verkiezingsprogramma voor 2012 waren ze nog keihard tegen het leenstelsel, dat heeft ze enorm veel stemmen opgeleverd van studenten. Diezelfde studenten zijn keihard verraden.
Nee, als ze echt de scholierenpartij hadden willen zijn, hadden ze het keihard tegengehouden of had er een heel goed ruilmiddel tegenover moeten staan. Want dat geld voor onderwijs dat beloofd is, is natuurlijk niks mee gebeurd.
Hmm... klopt. Geen idee hoe ik daar bij kom.quote:Op zondag 5 maart 2017 17:56 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je deze alternatieve waarheden vandaan haalt, maar zo te zien moet je het verkiezingsprogramma van 2012 er nog eens op nalezen.
Dat vermoeden had ik al, maar dat is wel een erg mager stukje van het gehele beleid en bovendien liggen D66 en GL ook daar nog wel een behoorlijk stuk uit elkaar, zeker onder Klaver.quote:Op zondag 5 maart 2017 17:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Groen / duurzaamheid en onderwijs, geen groen onderwijs.
Goed, maakt ook niet zo veel uit. Het punt is alleen dat ze overtuigd voor het leenstelsel waren omdat dit in hun optiek ruimte maakt voor focus op kwaliteit en lastenverlichting.quote:Op zondag 5 maart 2017 18:00 schreef Nattekat het volgende:
Hmm... klopt. Geen idee hoe ik daar bij kom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |