abonnement Unibet Coolblue
  zondag 5 maart 2017 @ 20:43:27 #126
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169314871
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 19:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan zou er 1965 op de meter staan, je kunt niet zomaar even gaan verzinnen dat een 1966 meter eigenlijk toch afkeur is omdat het wel eens een 1965 meter zou kunnen zijn.

Het jaartal op de meter telt.
Dan is de meter ook helemaal niet afgekeurd, die van 1966 staat namelijk niet in het de lijst van Agentschap Telecom.
Of TS vergist zich in de meter die hij heeft of de netbeheerder ter plaatse zit er naast.
So we just called him Fred
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 21:17:58 #127
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169316422
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 18:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Mijn oude meter kan ik hier goed voor gebruiken. Ik zal wel vragen wat men ervoor wil hebben in voorkomend geval.
Maar hoe weet je dat je oude meter wel goed loopt? Heb je die al een keer laten ijken?
pi_169320299
Wat op zich ook interessant is en wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de discussie, is dat via de slimme meters massaal op afstand de elektriciteit kan worden uitgeschakeld van een groep afnemers. Bijvoorbeeld in het geval van een calamiteit, waarbij men voorrang geeft aan een bepaalde groep gebruikers, zoals een ziekenhuis of een gemeentehuis, en de andere gebruikers, gewone huishoudens stel ik mij dan voor, (tijdelijk) via de slimme meter afsluiten van levering.

Ik kan het mij voorstellen dat zoiets ook kan gebeuren door een fout, een hacker etc.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 maart 2017 @ 06:55:26 #129
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_169324392
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:31 schreef rutger05 het volgende:
Wat op zich ook interessant is en wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de discussie, is dat via de slimme meters massaal op afstand de elektriciteit kan worden uitgeschakeld van een groep afnemers.
Is dat zo? Handig als de netbeheerder een wanbetaler wil afsluiten ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator maandag 6 maart 2017 @ 07:53:50 #130
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169324557
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:31 schreef rutger05 het volgende:
Wat op zich ook interessant is en wat ik nog niet voorbij heb zien komen in de discussie, is dat via de slimme meters massaal op afstand de elektriciteit kan worden uitgeschakeld van een groep afnemers. Bijvoorbeeld in het geval van een calamiteit, waarbij men voorrang geeft aan een bepaalde groep gebruikers, zoals een ziekenhuis of een gemeentehuis, en de andere gebruikers, gewone huishoudens stel ik mij dan voor, (tijdelijk) via de slimme meter afsluiten van levering.

Ik kan het mij voorstellen dat zoiets ook kan gebeuren door een fout, een hacker etc.
Dat is inmiddels al teruggedraaid juist vanwege de mogelijkheid van hacken.
http://radar.avrotros.nl/(...)taler-niet-mogelijk/
https://www.gaslicht.com/nieuws/slim-zon-slimme-meter (laatste alinea)
  maandag 6 maart 2017 @ 14:49:17 #131
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169329800
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:31 schreef rutger05 het volgende:
Bijvoorbeeld in het geval van een calamiteit, waarbij men voorrang geeft aan een bepaalde groep gebruikers, zoals een ziekenhuis of een gemeentehuis, en de andere gebruikers, gewone huishoudens stel ik mij dan voor, (tijdelijk) via de slimme meter afsluiten van levering.
Een ruk aan die slimme meter, drie kroonsteentjes en ik heb weer stroom.
Als ik de rekening krijg zal ik melden dat ze leveringsplicht hebben.

Ik zie niet in waarom een ziekenhuis meer recht heeft op stroom dan speekselklier. Het ziekenhuis is zakelijk gebruiker en is contractueel verplicht om een alternatief voorhanden te hebben. Ik niet.
Tot nooit .......
  maandag 6 maart 2017 @ 14:56:05 #132
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_169329954
Ik heb uit mijn hoofd gezegd ergens vorig jaar een brief gekregen dat ook wij aan de slimme meter moesten. Ergens in november '16 zouden ze dat ding komen installeren.

Je raad het al, daar na niets meer gehoord en tot op heden is het stil gebleven. Ik ben zelf maar eens gaan informeren en toen kreeg ik te horen dat de afspraak er nog steeds was maar "on hold" stond wat ongeveer inhoud dat de planning nog niet in staat is om te melden wanneer ze komen.

Ik zie ze vanzelf wel verschijnen. In mijn vorige woonplaats had ik ook een slimme meter en heb er weinig over te klagen gehad.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 6 maart 2017 @ 19:24:49 #133
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_169335305
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 14:56 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb uit mijn hoofd gezegd ergens vorig jaar een brief gekregen dat ook wij aan de slimme meter moesten. Ergens in november '16 zouden ze dat ding komen installeren.

Je raad het al, daar na niets meer gehoord en tot op heden is het stil gebleven. Ik ben zelf maar eens gaan informeren en toen kreeg ik te horen dat de afspraak er nog steeds was maar "on hold" stond wat ongeveer inhoud dat de planning nog niet in staat is om te melden wanneer ze komen.

Ik zie ze vanzelf wel verschijnen. In mijn vorige woonplaats had ik ook een slimme meter en heb er weinig over te klagen gehad.
Nu op rtlnieuws een item over deze onbetrouwbare nieuwe meters!!

Let op al die nieuwe meters kunnen straks naar de schroothoop wel fout dat er staat dat de overheid er miljarden in heeft geinvesteerd. We hebben die oplichtersmeters zelf betaald middels een jarenlange ophoging van de energienota
pi_169336067
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 19:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Nu op rtlnieuws een item over deze onbetrouwbare nieuwe meters!!

Let op al die nieuwe meters kunnen straks naar de schroothoop wel fout dat er staat dat de overheid er miljarden in heeft geinvesteerd. We hebben die oplichtersmeters zelf betaald middels een jarenlange ophoging van de energienota
Ze zeggen dat er waarschijnlijk 850k meters niet kloppen in NL, maar dat dit alleen in extreme omstandigheden kan voorkomen.

850K meters, WTF
  maandag 6 maart 2017 @ 19:52:39 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169336181
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 19:49 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Ze zeggen dat er waarschijnlijk 850k meters niet kloppen in NL, maar dat dit alleen in extreme omstandigheden kan voorkomen.

850K meters, WTF
Hoeveel slimme meters zijn er al geplaatst eigenlijk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 6 maart 2017 @ 19:54:10 #136
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_169336214
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 19:49 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Ze zeggen dat er waarschijnlijk 850k meters niet kloppen in NL, maar dat dit alleen in extreme omstandigheden kan voorkomen.

850K meters, WTF
Extreme omstandigheden zijn een paar ledlampjes opladers en een laptop... het is maar wat je extreem noemt! Oftewel, je moet met een digitale meter teruggaan naar gloeilampen en geen laptops en opladers Gebruiken. Deze meter kunnen hier niet mee omgaan. In het item had men het overigens onterecht over slimme meters, het gaat over statische meters. Dus ook "domme" digitale meters meten verkeerd. Alleen analoge draaischijfmeters zijn accuraat met moderne apparatuur.

Al die meters moeten sowieso vervangen worden. Wordt een dure grap. Ik voorzie een nieuwe ophoging van de enegienota om deze flop te betalen. Ik ben benieuwd of al de ferraris meters nog ergens in de opslag liggen. Dan kunnen die worden teruggeschroefd.
  maandag 6 maart 2017 @ 20:14:38 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169336804
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 19:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Extreme omstandigheden zijn een paar ledlampjes opladers en een laptop..
Die bij elkaar 0,1% van je energieverbruik zijn.

Ik heb het vermoeden dat de moderne meters ook energie meten als de arbeidsfaktor heel laag is. Het heeft te maken met energie de de bedrijven nu wel leveren maar die niet te meten viel met heel veel meters.

Een gloeilamp heeft een arbeidsfaktor van 1. Dus elke geleverde Watt wordt ook gemeten. Ik hier chinese led-lampen met een arbeidsfaktor van 0,3. Dat betekent dat van elke Watt er eigenlijk maar 0,3W wordt gemeten terwijl er wel 1W moet worden geleverd. Ook veel LED-dimmers hebben een kleine arbeidsfaktor.

Zoek eens naar het verschil tussen VA en Watt of arbeidsfaktor.
Deze meter kan de arbeidsfaktor trouwens meten.
Tot nooit .......
pi_169337016
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 20:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Die bij elkaar 0,1% van je energieverbruik zijn.
Deze meter kan de arbeidsfaktor trouwens meten.
Dat maakt niet uit of het nu 2kwh afwijking is of 100kwh

We krijgen meer en meer van dit soort apparaten in huis, nu heeft een gemiddeld huis misschien 3 led lampen, straks zijn alle 30 lampen LED lampen. daarnaast zullen er ook steeds meer en meer van dit soort technieken gebruikt worden in TV's, wasmachines, verwarmingsketels (we moeten van het gas af en electrisch gaan verwarmen volgens de overheid), de auto die je thuis electrics oplaad enzovoorts.

Stel dat het straks stijgt naar 5%, en omdat je electisch gaat verwarmen, de auto oplaad etc ga je straks 12500 KwH afnemen ipv 2500 nu. Dan betaal je met 5% 625 KwH teveel.,,

je moet dit niet weg bagatelliseren
  maandag 6 maart 2017 @ 20:25:54 #139
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169337131
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 20:21 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit of het nu 2kwh afwijking is of 100kwh

We krijgen meer en meer van dit soort apparaten in huis, nu heeft een gemiddeld huis misschien 3 led lampen, straks zijn alle 30 lampen LED lampen. daarnaast zullen er ook steeds meer en meer van dit soort technieken gebruikt worden in TV's, wasmachines, verwarmingsketels (we moeten van het gas af en electrisch gaan verwarmen volgens de overheid), de auto die je thuis electrics oplaad enzovoorts.

Stel dat het straks stijgt naar 5%, en omdat je electisch gaat verwarmen, de auto oplaad etc ga je straks 12500 KwH afnemen ipv 2500 nu. Dan betaal je met 5% 625 KwH teveel.,,

je moet dit niet weg bagatelliseren
Je kan het ook omkeren.
Tot op heden was het energie die de energiebedrijven wel leverden maar die we nooit hebben betaald. Nu ga je betalen voor wat je geleverd krijgt.

Het toch ook raar dat een chinees ledlampje meer energie verbruikt dan een fatsoenlijk merk maar dat dat niet wordt berekend? Met zo'n lampje bespaar je geen energie want de energie wordt wel geleverd maar niet gemeten.

En een fatsoenlijke verwarming en autolader wordt gewoon goed gemeten. Het ging in het onderzoek om led-dimmers en dat soort apparatuur. Dat is en blijft in de toekomst ook 0,1% van je verbruik (of ga je je huis met ledlampen verwarmen?)
Tot nooit .......
pi_169337803
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 20:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je kan het ook omkeren.
Tot op heden was het energie die de energiebedrijven wel leverden maar die we nooit hebben betaald. Nu ga je betalen voor wat je geleverd krijgt.

Het toch ook raar dat een chinees ledlampje meer energie verbruikt dan een fatsoenlijk merk maar dat dat niet wordt berekend? Met zo'n lampje bespaar je geen energie want de energie wordt wel geleverd maar niet gemeten.

En een fatsoenlijke verwarming en autolader wordt gewoon goed gemeten. Het ging in het onderzoek om led-dimmers en dat soort apparatuur. Dat is en blijft in de toekomst ook 0,1% van je verbruik (of ga je je huis met ledlampen verwarmen?)
Je weet niet wat de toekomst gaat brengen, de meters moeten gewoon accuraat meten nu en in de toekomst.

En over je eerste punt dat apparaat wat 0,3 kWh gebruikt, op een oude meter heb je na 3 uur 1 kWh gebruikt, (wat ook de juiste waarde is) op de nieuwe meter staat de teller dan al op 3 kWh, 2 kwh te veel

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2017 20:48:11 ]
  maandag 6 maart 2017 @ 21:20:46 #141
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169338934
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 20:47 schreef CarltonBanks het volgende:
En over je eerste punt dat apparaat wat 0,3 kWh gebruikt, op een oude meter heb je na 3 uur 1 kWh gebruikt, (wat ook de juiste waarde is) op de nieuwe meter staat de teller dan al op 3 kWh, 2 kwh te veel
Het verschil is dat er vroeger 3kWh werd geleverd (en verbruikt) en dat er maar 1kWh werd gemeten. Nu wordt er daadwerkelijk 3kWh gemeten. En dat is ook wat je hebt verbruikt.

Het onderzoek suggereert dat je energiemeter 3x zoveel aangeeft in een normale situatie. 50 LED-lampen zou een normale situatie zijn. Ik weten niet, maar ik heb behalve 50Led lampen ook nog heeel veel anddere apparatuur in huis die wel correct wordt meten. Als je alleen maar LED lampen heb dan heb je inderdaad een probleem.
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2017 @ 03:12:17 #143
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_169345432
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 21:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het verschil is dat er vroeger 3kWh werd geleverd (en verbruikt) en dat er maar 1kWh werd gemeten. Nu wordt er daadwerkelijk 3kWh gemeten. En dat is ook wat je hebt verbruikt.

Het onderzoek suggereert dat je energiemeter 3x zoveel aangeeft in een normale situatie. 50 LED-lampen zou een normale situatie zijn. Ik weten niet, maar ik heb behalve 50Led lampen ook nog heeel veel anddere apparatuur in huis die wel correct wordt meten. Als je alleen maar LED lampen heb dan heb je inderdaad een probleem.
Jouw verhaal klopt niet. De nieuwe meters zijn onbetrouwbaar en niet de oude. Het gaat niet om het verschil met de oude, maar met het verschil in daadwekelijk verbruik. Het gaat dus allemaal om nieuwe meters, waarbij een groot deel veel teveel aangeeft en een klein deel te weinig. Verder staat er dat er juist bewust geen extreme situaties zijn nagebootst, je had niet goed gelezen.

quote:
In the experiments (which were entirely reproducible), five of the nine meters gave readings that were much higher than the actual amount of power consumed. Indeed, in some setups, these were up to 582 percent higher. Conversely, two of the meters gave readings that were 30 percent lower than the actual amount of power consumed.
The greatest inaccuracies were seen when dimmers combined with energy saving light bulbs and LED bulbs were connected to the system. According to Mr Keyer (lecturer Electrical Engineering at the AUAS and PhD student at the UT) “OK, these were laboratory tests, but we deliberately avoided using exceptional conditions. For example, a dimmer and 50 bulbs, while an average household has 47 bulbs.”


[ Bericht 5% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 07-03-2017 03:35:38 ]
  dinsdag 7 maart 2017 @ 07:33:21 #144
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_169345756
quote:
“OK, these were laboratory tests, but we deliberately avoided using exceptional conditions. For example, a dimmer and 50 bulbs, while an average household has 47 bulbs.”
Ik heb even zitten tellen; ik heb om en nabij 30 lichtbronnen in huis, waarvan denk ik de helft LED.
Maar denk je nou echt dat die allemaal tegelijk aan staan?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 10:36:04 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169347731
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 03:12 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Jouw verhaal klopt niet. De nieuwe meters zijn onbetrouwbaar en niet de oude. Het gaat niet om het verschil met de oude, maar met het verschil in daadwekelijk verbruik. Het gaat dus allemaal om nieuwe meters, waarbij een groot deel veel teveel aangeeft en een klein deel te weinig. Verder staat er dat er juist bewust geen extreme situaties zijn nagebootst, je had niet goed gelezen.
Het zijn niet de meters die onbetrouwbaar zijn maar de LED lampen die op een dusdanige manier energie verbruiken dat het met een analoge meter niet zichtbaar is. Maar die energie is wel geleverd en daar wil het energiebedrijf toch een rekening voor kunnen sturen.

Misschien helpen beelden.

Hier twee foto's met meetgegevens van een Led-lamp die binnenkort ook in nederland verkrijgbaar is. Het is een ledlamp met een ingebouwde Zigbee dimmer van een willekeurig zweeds woonwarenhuis.

Hier een meting met de lamp op volle sterkte:


We lezen hier dat dat het ergiebedrijf 15,4VA aan energie levert. Het energiebedrijf levert geen Watten of KiloWatten maar VA;s. (VoltAmpere). Met een draaischijfmeter wordt 13,1 Wh gemeten en die vind je ook terug op je rekening (1000 uur aan is 13kWh).

Het energie bedrijf levert dus 15% meer energie dan er wordt afgerekend. Geen nood, je kWh prijs is gewoon 15% hoger dus dat is verrekend. Deze lamp functioneerd volgens afspraak. De cosφ in een huishouden is gemiddeld 0,85. Overigens heeft niemand ooit geklaagt over de gloeilamp met een cosφ van 1.0 waar je dus eigenlijk 15% te veel voor betaalde.

Nu ga ik dezelfde lamp dimmen:

En zie: het energie bedrijf levert 300% meer energie dan er wordt gemeten met een draaischijfmeter. Een digitale meter ontdekt dit en doet daar blijkbaar wat mee.

Ik heb het rapport niet gelezen maar ik vind het niet verwonderlijk dat je met 50 gedimde led lampen een hoger verbruik meet. Dat had ik thuis ook al uitgevonden met een VA meter van 30 euro. Daar heb ik geen lab voor nodig en hoef ik ook geen professor te zijn.

Niet alleen het energiebedrijf, maar ook als je de lamp op een batterij zou aansluiten is de batterij 3x eerder leeg dan je dacht te hebben gemeten. En 100 van die lampen doen het ook niet op een zonnepaneel die 100W levert. Het rapport had dus ook kunnen gaan over batterijen die veel sneller leeggaan of over zonnepanelen die niet correct functioneren. Maar ja, dan is er geen paniek.

De meeste apparaten hebben gewoon een cosφ van ca 0.85. En daar belalen we zowel met de oude als de nieuwe meter gewoon hetzelde voor. Een heel klein deel van je huis is dimbare ledverlichting of andere apparaten met een kleine cosφ.

Heb je een lampenwinkel en branden er bij jou 9000 gedimde ledlampen de hele dag? Dan zal je dat inderdaad in je rekening merken. Overigens zijn bedrijven verplicht om de cosφ boven een bepaald percentage te houden dus die lampenwinkel zou het ook niet moeten merken.


Maar meet nu eens 50 gedimde ledlampen en 1 koelkast. Je zal zien dat het verschil dan alweer minder is. En dan nu 30Ledlampen waarvan 20 gedimt gedurende 4 uur en een koelkast die de hele dag aan staat. Je zal zien dat de cosφ dan alweer behoorlijk is gestabiliseerd en dat er dus eigenlijk niets aan de hand is.

Sterker nog: bovenstaande twee lampen: 18,5VA en 14,1Watt dat zou al een cosφ van 0,76 geven. En bij een verhouding van 2 normale en 1 dimbare zitten we alweer boven de 0,8 en zullen analoge en digitale meters dus weer het zelfde meten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 07-03-2017 14:27:08 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:19:04 #146
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_169351244
quote:
Mag ik een slimme meter weigeren?
Een slimme meter is een digitale meter met communicatiemodule. Krijgt u een aanbod om uw gas- en/of elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.

De slimme meter weigeren
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

De slimme meter uitzetten
De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule, maar u laat de meter uitzetten. Uw netbeheerder kan dan uw meterstanden niet op afstand uitlezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

De slimme meter aanzetten
De netbeheerder plaatst bij u in huis een digitale meter met communicatiemodule en u laat deze aanzetten. Deze meter wordt ook wel een slimme meter genoemd. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal aflezen op de afgesproken momenten. U ontvangt een tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Tip
U kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u de slimme meter aan of uit laat zetten.
Overigens heb ik ook een analoge draaischijfmeter :)

En ik sta er net zo in als TS.

Maar blijkbaar kun je geen nieuwe analoge meer krijgen, alleen een digitale waarvan je de com-module uit kan zetten :{

Gelukkig is die van mij (nog) niet afgekeurd
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_169355608
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het zijn niet de meters die onbetrouwbaar zijn maar de LED lampen die op een dusdanige manier energie verbruiken dat het met een analoge meter niet zichtbaar is. Maar die energie is wel geleverd en daar wil het energiebedrijf toch een rekening voor kunnen sturen.

Misschien helpen beelden.

Hier twee foto's met meetgegevens van een Led-lamp die binnenkort ook in nederland verkrijgbaar is. Het is een ledlamp met een ingebouwde Zigbee dimmer van een willekeurig zweeds woonwarenhuis.

Hier een meting met de lamp op volle sterkte:
[ afbeelding ]

We lezen hier dat dat het ergiebedrijf 15,4VA aan energie levert. Het energiebedrijf levert geen Watten of KiloWatten maar VA;s. (VoltAmpere). Met een draaischijfmeter wordt 13,1 Wh gemeten en die vind je ook terug op je rekening (1000 uur aan is 13kWh).

Het energie bedrijf levert dus 15% meer energie dan er wordt afgerekend. Geen nood, je kWh prijs is gewoon 15% hoger dus dat is verrekend. Deze lamp functioneerd volgens afspraak. De cosφ in een huishouden is gemiddeld 0,85. Overigens heeft niemand ooit geklaagt over de gloeilamp met een cosφ van 1.0 waar je dus eigenlijk 15% te veel voor betaalde.

Nu ga ik dezelfde lamp dimmen:
[ afbeelding ]
En zie: het energie bedrijf levert 300% meer energie dan er wordt gemeten met een draaischijfmeter. Een digitale meter ontdekt dit en doet daar blijkbaar wat mee.

Ik heb het rapport niet gelezen maar ik vind het niet verwonderlijk dat je met 50 gedimde led lampen een hoger verbruik meet. Dat had ik thuis ook al uitgevonden met een VA meter van 30 euro. Daar heb ik geen lab voor nodig en hoef ik ook geen professor te zijn.

Niet alleen het energiebedrijf, maar ook als je de lamp op een batterij zou aansluiten is de batterij 3x eerder leeg dan je dacht te hebben gemeten. En 100 van die lampen doen het ook niet op een zonnepaneel die 100W levert. Het rapport had dus ook kunnen gaan over batterijen die veel sneller leeggaan of over zonnepanelen die niet correct functioneren. Maar ja, dan is er geen paniek.

De meeste apparaten hebben gewoon een cosφ van ca 0.85. En daar belalen we zowel met de oude als de nieuwe meter gewoon hetzelde voor. Een heel klein deel van je huis is dimbare ledverlichting of andere apparaten met een kleine cosφ.

Heb je een lampenwinkel en branden er bij jou 9000 gedimde ledlampen de hele dag? Dan zal je dat inderdaad in je rekening merken. Overigens zijn bedrijven verplicht om de cosφ boven een bepaald percentage te houden dus die lampenwinkel zou het ook niet moeten merken.

Maar meet nu eens 50 gedimde ledlampen en 1 koelkast. Je zal zien dat het verschil dan alweer minder is. En dan nu 30Ledlampen waarvan 20 gedimt gedurende 4 uur en een koelkast die de hele dag aan staat. Je zal zien dat de cosφ dan alweer behoorlijk is gestabiliseerd en dat er dus eigenlijk niets aan de hand is.

Sterker nog: bovenstaande twee lampen: 18,5VA en 14,1Watt dat zou al een cosφ van 0,76 geven. En bij een verhouding van 2 normale en 1 dimbare zitten we alweer boven de 0,8 en zullen analoge en digitale meters dus weer het zelfde meten.
Dat is een heel verhaal, ik kan het nog niet helemaal volgen.
Maar een lijstje zien te maken waar het op mis gaat:

LED lamp of alleen een LED lamp met dimmer?
Maakt het merk van de lamp nog uit?
Hoe zit dat met USB telefoon laders?
Laptop laders e.d.?
Televisie cq audio?
TL buizen met of zonder starter?
enz.

Dank alvast.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:28:31 #148
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_169355636
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het zijn niet de meters die onbetrouwbaar zijn maar de LED lampen die op een dusdanige manier energie verbruiken dat het met een analoge meter niet zichtbaar is. Maar die energie is wel geleverd en daar wil het energiebedrijf toch een rekening voor kunnen sturen.

Misschien helpen beelden.

Hier twee foto's met meetgegevens van een Led-lamp die binnenkort ook in nederland verkrijgbaar is. Het is een ledlamp met een ingebouwde Zigbee dimmer van een willekeurig zweeds woonwarenhuis.

Hier een meting met de lamp op volle sterkte:
[ afbeelding ]

We lezen hier dat dat het ergiebedrijf 15,4VA aan energie levert. Het energiebedrijf levert geen Watten of KiloWatten maar VA;s. (VoltAmpere). Met een draaischijfmeter wordt 13,1 Wh gemeten en die vind je ook terug op je rekening (1000 uur aan is 13kWh).

Het energie bedrijf levert dus 15% meer energie dan er wordt afgerekend. Geen nood, je kWh prijs is gewoon 15% hoger dus dat is verrekend. Deze lamp functioneerd volgens afspraak. De cosφ in een huishouden is gemiddeld 0,85. Overigens heeft niemand ooit geklaagt over de gloeilamp met een cosφ van 1.0 waar je dus eigenlijk 15% te veel voor betaalde.

Nu ga ik dezelfde lamp dimmen:
[ afbeelding ]
En zie: het energie bedrijf levert 300% meer energie dan er wordt gemeten met een draaischijfmeter. Een digitale meter ontdekt dit en doet daar blijkbaar wat mee.

Ik heb het rapport niet gelezen maar ik vind het niet verwonderlijk dat je met 50 gedimde led lampen een hoger verbruik meet. Dat had ik thuis ook al uitgevonden met een VA meter van 30 euro. Daar heb ik geen lab voor nodig en hoef ik ook geen professor te zijn.

Niet alleen het energiebedrijf, maar ook als je de lamp op een batterij zou aansluiten is de batterij 3x eerder leeg dan je dacht te hebben gemeten. En 100 van die lampen doen het ook niet op een zonnepaneel die 100W levert. Het rapport had dus ook kunnen gaan over batterijen die veel sneller leeggaan of over zonnepanelen die niet correct functioneren. Maar ja, dan is er geen paniek.

De meeste apparaten hebben gewoon een cosφ van ca 0.85. En daar belalen we zowel met de oude als de nieuwe meter gewoon hetzelde voor. Een heel klein deel van je huis is dimbare ledverlichting of andere apparaten met een kleine cosφ.

Heb je een lampenwinkel en branden er bij jou 9000 gedimde ledlampen de hele dag? Dan zal je dat inderdaad in je rekening merken. Overigens zijn bedrijven verplicht om de cosφ boven een bepaald percentage te houden dus die lampenwinkel zou het ook niet moeten merken.


Maar meet nu eens 50 gedimde ledlampen en 1 koelkast. Je zal zien dat het verschil dan alweer minder is. En dan nu 30Ledlampen waarvan 20 gedimt gedurende 4 uur en een koelkast die de hele dag aan staat. Je zal zien dat de cosφ dan alweer behoorlijk is gestabiliseerd en dat er dus eigenlijk niets aan de hand is.

Sterker nog: bovenstaande twee lampen: 18,5VA en 14,1Watt dat zou al een cosφ van 0,76 geven. En bij een verhouding van 2 normale en 1 dimbare zitten we alweer boven de 0,8 en zullen analoge en digitale meters dus weer het zelfde meten.
Nogmaals, je hebt niet goed gelezen. Er staat dat er juist GEEN extreme situaties zijn gesimuleerd, zoals 50 ledlampen met een dimmer. De moderne meters geven teveel aan , niet in vergelijking met een draaischijfmeter, maar in vergelijking met het echte gemeten gebruik. Dus leuk verhaal, maar je slaat de plank mis.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:00:49 #149
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169356242
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:26 schreef qajariaq het volgende:
Dat is een heel verhaal, ik kan het nog niet helemaal volgen.
Maar een lijstje zien te maken waar het op mis gaat:

LED lamp of alleen een LED lamp met dimmer?
Maakt het merk van de lamp nog uit?
Hoe zit dat met USB telefoon laders?
Laptop laders e.d.?
Televisie cq audio?
TL buizen met of zonder starter?
enz.

Dank alvast.
tv's en zo zijn geen probleem, radio's ook niet. Mijn laptop lader heeft een cosΦ van 0,8


Ik denk dat je het echt moet zien in zaken als:

led lampen met dimmer. Het zijn eigenlijk de dimmers die het doen en dan alle merken.
(zoek maar eens op fase-afsnijding)

opladers die niet gebruikt worden (0,01w) zitten op 0.7
Een starter in een TL buis is een bekende, maar die is maar 2 seconden aktief.

Als het bij elkaar 0,5% van je totale verbuik is dan is het veel.
Ik hang veel zaken even aan de meter en het valt mij eigenlijk alleen op met led-verlichting. Voor mijn werk doe ik veel met UPS-sen dus ik loop ook veel met de meter rond bij gekke apparaten. De meeste appatuur heeft gewoon een cosΦ boven de 0.8 (en de rest boven de 0.7) daar zal in de optelsom dus niet veel aan veranderen. Een apparaat met een cosΦ van 1,0 bestaat niet (behalve de gloeilamp en de infrarood kachel)

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 07-03-2017 19:11:01 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:51:31 #150
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169357626
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het zijn niet de meters die onbetrouwbaar zijn maar de LED lampen die op een dusdanige manier energie verbruiken dat het met een analoge meter niet zichtbaar is. Maar die energie is wel geleverd en daar wil het energiebedrijf toch een rekening voor kunnen sturen.

Misschien helpen beelden.

Hier twee foto's met meetgegevens van een Led-lamp die binnenkort ook in nederland verkrijgbaar is. Het is een ledlamp met een ingebouwde Zigbee dimmer van een willekeurig zweeds woonwarenhuis.

Hier een meting met de lamp op volle sterkte:
[ afbeelding ]

We lezen hier dat dat het ergiebedrijf 15,4VA aan energie levert. Het energiebedrijf levert geen Watten of KiloWatten maar VA;s. (VoltAmpere). Met een draaischijfmeter wordt 13,1 Wh gemeten en die vind je ook terug op je rekening (1000 uur aan is 13kWh).

Het energie bedrijf levert dus 15% meer energie dan er wordt afgerekend. Geen nood, je kWh prijs is gewoon 15% hoger dus dat is verrekend. Deze lamp functioneerd volgens afspraak. De cosφ in een huishouden is gemiddeld 0,85. Overigens heeft niemand ooit geklaagt over de gloeilamp met een cosφ van 1.0 waar je dus eigenlijk 15% te veel voor betaalde.

Nu ga ik dezelfde lamp dimmen:
[ afbeelding ]
En zie: het energie bedrijf levert 300% meer energie dan er wordt gemeten met een draaischijfmeter. Een digitale meter ontdekt dit en doet daar blijkbaar wat mee.

Ik heb het rapport niet gelezen maar ik vind het niet verwonderlijk dat je met 50 gedimde led lampen een hoger verbruik meet. Dat had ik thuis ook al uitgevonden met een VA meter van 30 euro. Daar heb ik geen lab voor nodig en hoef ik ook geen professor te zijn.

Niet alleen het energiebedrijf, maar ook als je de lamp op een batterij zou aansluiten is de batterij 3x eerder leeg dan je dacht te hebben gemeten. En 100 van die lampen doen het ook niet op een zonnepaneel die 100W levert. Het rapport had dus ook kunnen gaan over batterijen die veel sneller leeggaan of over zonnepanelen die niet correct functioneren. Maar ja, dan is er geen paniek.

De meeste apparaten hebben gewoon een cosφ van ca 0.85. En daar belalen we zowel met de oude als de nieuwe meter gewoon hetzelde voor. Een heel klein deel van je huis is dimbare ledverlichting of andere apparaten met een kleine cosφ.

Heb je een lampenwinkel en branden er bij jou 9000 gedimde ledlampen de hele dag? Dan zal je dat inderdaad in je rekening merken. Overigens zijn bedrijven verplicht om de cosφ boven een bepaald percentage te houden dus die lampenwinkel zou het ook niet moeten merken.

Maar meet nu eens 50 gedimde ledlampen en 1 koelkast. Je zal zien dat het verschil dan alweer minder is. En dan nu 30Ledlampen waarvan 20 gedimt gedurende 4 uur en een koelkast die de hele dag aan staat. Je zal zien dat de cosφ dan alweer behoorlijk is gestabiliseerd en dat er dus eigenlijk niets aan de hand is.

Sterker nog: bovenstaande twee lampen: 18,5VA en 14,1Watt dat zou al een cosφ van 0,76 geven. En bij een verhouding van 2 normale en 1 dimbare zitten we alweer boven de 0,8 en zullen analoge en digitale meters dus weer het zelfde meten.
Ondanks of het hier nu wel of niet relevant is (vergelijk analoge/digitale meter) kudo's voor je verhelderende post ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')