abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 maart 2018 @ 18:32:27 #176
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_177867972
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 15:17 schreef Stormqueen het volgende:
Is dat continentaal breien?

En ja, lijkt me leuk, maar het is zo ver fietsen naar jou :')
:{w ik heb een auto! En ja, dat is continentaal/Duits breien.
Kwak
  vrijdag 16 maart 2018 @ 18:34:34 #177
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_177868015
Je hoeft heen en weer trws niet op rechte naalden te doen. Je kunt ook heen en weer op 1 rondbreinaald.
Kwak
pi_177869279
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 18:34 schreef kwakz0r het volgende:
Je hoeft heen en weer trws niet op rechte naalden te doen. Je kunt ook heen en weer op 1 rondbreinaald.
Met als voordeel dat je niet van die lange naalden hebt die altijd overal blijven steken. Ik brei eigenlijk nooit meer op 'gewone' naalden.

Continentaal breien heb ik ook al een aantal keer geprobeerd, maar dat krijg ik dus niet netjes. En omdat ik vrij snel engels brei, geef ik steeds op. Maar als je al goed haakt schijnt dat inderdaad makkelijker te zijn. :)

Mocht je het engels breien wel een kans geven, ik hield toen ik net begon de steken tegen met mijn linkerwijsvinger. Pak naalden die niet te dik of dun zijn, beide zijn erg lastig. 4 is wat dat betreft wel een fijne maat. En kies eerder wat dikker garen dan te dun. Heb je nog specifieke problemen, of is t alleen dat de steken van de naald afglijden?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177870048
Wat mij heel erg hielp is een fysiek boek er naast hebben liggen, zodat je (analoog) altijd even kan kijken hoe het moet. Ben je lid van de bieb? Is er een locale breiwinkel waar je je licht kunt opsteken? Vaak hebben die ook cursus avonden- wie weet ook 1 voor beginners?
pi_177873095
Yaaay meer breiers! Spread the love ♡

Ik sluit me aan bij kwak SQ. Als je haken gewend bent dan is continentaal breien wrsl makkelijker op te pakken. Ik zou ook gaan voor rondbreinaalden. En ken je The Simple Collection van Tin Can al? Dat is een soort breicursus waarbij je steeds aan kleine projectjes werkt en er steeds meer technieken bij komen. Het begint met de echte basics, opzetten, recht/averecht en afkanten. Daarna geloof ik een projectje in het rond (wat eenvoudiger is dan het lijkt) en daar leer je ook minderen. Dan ben je echt al heel eind.
Edit: linkje vergeten...
http://tincanknits.com/thesimplecollection.html


En ik weet dat het hierheen nog veul verder fietsen is, maar eh... je bent hier ook altijd welkom voor brei 101 :D O+
Doen we anders gewoon een keer een stitch&bitch bij iemand ♡

[ Bericht 12% gewijzigd door mignonne op 16-03-2018 22:50:24 ]
:)
pi_177873147
Oh en als je draad steeds van je naalden glijdt, kijk ns naar ander materiaal en/of ander garen.
Hout breidt anders dan metaal en ik ben nu bezig met een trui van ijslandse wol, daar kun je iemand mee doodgooien zo strak en stroef is het. Zo'n superwash merino of baby kwaliteit acryl is heerlijk zacht meer idd erg glad in het begin.
:)
pi_177873880
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:40 schreef mignonne het volgende:
Oh en als je draad steeds van je naalden glijdt, kijk ns naar ander materiaal en/of ander garen.
Hout breidt anders dan metaal en ik ben nu bezig met een trui van ijslandse wol, daar kun je iemand mee doodgooien zo strak en stroef is het. Zo'n superwash merino of baby kwaliteit acryl is heerlijk zacht meer idd erg glad in het begin.
IJslandse wol is wel apart. Je moet het op een veel dikkere naald breien dan logisch lijkt. Toen mijn zus uit haar zelfgebreide trui gegroeid was, kreeg ik hem. Merkwaardig dat je met zo'n dunne draad echt warme truien breien kan. Ik heb vaak gedacht dat er een gat in zat of zo. Opzij kijken en opeens op m'n schouder het t-shirt zien. O nee, toch geen gat, de steken zijn wat verder uitgerekt.
pi_177874123
Je moet niks toch?
De Lett Lopi die ik nu heb is aran en die brei ik gewoon op de voor het patroon aanbevolen naald 5. Net als de malabrigo aran die ik ook nog heb liggen.

Wel loopt die ijslandse wol nog best uit bij het dragen want het is zwaar spul. Lekker warm, het worden vesten om buiten0 te dragen als een jas net te warm is.
:)
  zaterdag 17 maart 2018 @ 08:17:15 #184
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_177876999
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:36 schreef mignonne het volgende:
Yaaay meer breiers! Spread the love ♡

Ik sluit me aan bij kwak SQ. Als je haken gewend bent dan is continentaal breien wrsl makkelijker op te pakken. Ik zou ook gaan voor rondbreinaalden. En ken je The Simple Collection van Tin Can al? Dat is een soort breicursus waarbij je steeds aan kleine projectjes werkt en er steeds meer technieken bij komen. Het begint met de echte basics, opzetten, recht/averecht en afkanten. Daarna geloof ik een projectje in het rond (wat eenvoudiger is dan het lijkt) en daar leer je ook minderen. Dan ben je echt al heel eind.
Edit: linkje vergeten...
http://tincanknits.com/thesimplecollection.html


En ik weet dat het hierheen nog veul verder fietsen is, maar eh... je bent hier ook altijd welkom voor brei 101 :D O+
Doen we anders gewoon een keer een stitch&bitch bij iemand ♡
O+
Kwak
  zaterdag 17 maart 2018 @ 08:46:13 #185
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_177877240
Leuk, al die brei-uitleg. Ik krijg er helemaal zin van om het het ook weer eens te gaan proberen.
in de haak.
pi_177877283
Ik ben heel slecht in breien, maar nu ik een pronkrol (een lang stuk gehaakt waarin je al je patronen en steekjes laat zien) aan het haken ben, wil ik er ook een breien :@ Misschien ga ik het gewoon proberen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177877344
Ik heb als eerste project een stekensjaal gemaakt. Niet perse om te dragen, maar gewoon fijn om te oefenen met recht/averecht.

Qua uitleg vind ik de filmpjes van verypinkknits echt heel fijn!
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_177877416
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 08:59 schreef LeSage het volgende:
Ik heb als eerste project een stekensjaal gemaakt. Niet perse om te dragen, maar gewoon fijn om te oefenen met recht/averecht.

Qua uitleg vind ik de filmpjes van verypinkknits echt heel fijn!
Dank je wel!
Averecht en recht ken ik wel. Alleen nu wil ik leren er leuke dingen mee te doen
Ik heb wel eens een trui gemaakt, maar ik wil meer kunnen :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177877840
Tin Can Knits O+ Ik heb daarmee mijn eerste trui gebreid!

Ik meld me vast aan voor de Fok stitch&bitch.
pi_177877997
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 09:44 schreef lunapuella het volgende:
Ik meld me vast aan voor de Fok stitch&bitch.
Dit. Al schiet het breien (of eigenlijk al het hobbyen) er momenteel echt bij in.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177878015
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 09:54 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dit. Al schiet het breien (of eigenlijk al het hobbyen) er momenteel echt bij in.
Jammer :{ Hobby's zijn zo fijn
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177878257
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 09:55 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Jammer :{ Hobby's zijn zo fijn
Klopt. Maar ik heb een bijna niet slapende baby die nogal veel actieve aandacht vraagt. De keren dat hij overdag slaapt, sjees ik als een gek door t huis om dingen te doen die ik niet met hem in de draagdoek kan te doen. En als hij s avonds op bed ligt ben ik zelf ook volledig gesloopt en kan ik m'n gedachten er toch niet bijhouden.

Ik heb mijn beste vriendin een deken beloofd, daarvoor heb ik nu maar besloten een haakpatroon te kiezen met losse delen die aan elkaar worden gemaakt. Dan kan ik in de bus naar het werk wat doen. :')

Het wordt vast weer beter! :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177878712
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 10:07 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik heb een bijna niet slapende baby die nogal veel actieve aandacht vraagt. De keren dat hij overdag slaapt, sjees ik als een gek door t huis om dingen te doen die ik niet met hem in de draagdoek kan te doen. En als hij s avonds op bed ligt ben ik zelf ook volledig gesloopt en kan ik m'n gedachten er toch niet bijhouden.

Ik heb mijn beste vriendin een deken beloofd, daarvoor heb ik nu maar besloten een haakpatroon te kiezen met losse delen die aan elkaar worden gemaakt. Dan kan ik in de bus naar het werk wat doen. :')

Het wordt vast weer beter! :P
Oh... dat is zowel een mooie reden al kan ik me voorstellen dat het erg vermoeiend is. Gefeliciteerd met de kleine.

In de bus handwerken, moet ik ook eens doen!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 17 maart 2018 @ 11:28:15 #194
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_177879544
Heb met verbazing naar t klunzige gedoe op dit filmpje zitten kijken. Ik sla de draad om mijn rechtwijsvinger en dan gaat t breien veel vloeiender.
Maar ik heb t breiwerk dan ook op mijn schoot niet op de tafel liggen. :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_177879719
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:28 schreef deedeetee het volgende:
Heb met verbazing naar t klunzige gedoe op dit filmpje zitten kijken. Ik sla de draad om mijn rechtwijsvinger en dan gaat t breien veel vloeiender.
Maar ik heb t breiwerk dan ook op mijn schoot niet op de tafel liggen. :P
Ik ben eigenlijk ook zo'n breiklungel...
Ach... als we maar plezier hebben toch
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 17 maart 2018 @ 11:46:35 #196
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_177879758
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:42 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk ook zo'n breiklungel...
Ach... als we maar plezier hebben toch
Dat begrijp ik joh, maar ze maakt het zich onnodig moeilijk. ( Gewoon zelf ff uitproberen hoe de draad het fijnste om je vinger zit .) Ook al door de draad niet uit het begin, dus het midden van de bol te trekken. Dan blijft de bol garen namelijk gewoon liggen en tolt niet rond om zijn as als je aan de draad trekt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_177880067
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat begrijp ik joh, maar ze maakt het zich onnodig moeilijk. ( Gewoon zelf ff uitproberen hoe de draad het fijnste om je vinger zit .) Ook al door de draad niet uit het begin, dus het midden van de bol te trekken. Dan blijft de bol garen namelijk gewoon liggen en tolt niet rond om zijn as als je aan de draad trekt.
Hahaha, ik leg de vol altijd in een schaaltje, want de middendraad geeft bij mij altijd enorm knuppen

Ach, ik brei langzaam, maar dat maakt niet uit. Ik ben meer een haakster
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177880102
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 10:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oh... dat is zowel een mooie reden al kan ik me voorstellen dat het erg vermoeiend is. Gefeliciteerd met de kleine.

In de bus handwerken, moet ik ook eens doen!
Dank! Het is de beste reden die er is. O+

Ik zal laten weten hoe t bevalt, handwerken in de bus. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177884295
Oké, even een domme vraag: Ik wil een pronkrol breien (zoals ik hierboven zei). Alleen ik weet niet of ik een even aantal of oneven aantal moet opzetten (en dan oneven met kantsteek of even met kantsteek). Wat hebben de meeste steken/patroondingetjes nodig?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177898409
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:28 schreef deedeetee het volgende:
Heb met verbazing naar t klunzige gedoe op dit filmpje zitten kijken. Ik sla de draad om mijn rechtwijsvinger en dan gaat t breien veel vloeiender.
Maar ik heb t breiwerk dan ook op mijn schoot niet op de tafel liggen. :P
Het begint al bij het opzetten. Die onvoorstelbare klunzige manier en het strakke luswerk doen pijn om naar te kijken.

Waarom niet meteen effectief leren, zoals breidraad uit het midden plukken.
Als je twee handen nodig hebt om de draad door de steek te krijgen, doe je iets structureel fout. In dit geval in elk geval dat strak aangetrokken begin.
Bij de rechte steken trekt ze de draad extra aan, terwijl je daar al vanzelf een soort tegenbeweging hebt. Bij de averechtse steken laat ze het tenminste wel achterwege.

Het ergert me dat ze met zo'n kort tweede stukje draad begint met steken opzetten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:46 schreef deedeetee het volgende: [..]

Dat begrijp ik joh, maar ze maakt het zich onnodig moeilijk. ( Gewoon zelf ff uitproberen hoe de draad het fijnste om je vinger zit .) Ook al door de draad niet uit het begin, dus het midden van de bol te trekken. Dan blijft de bol garen namelijk gewoon liggen en tolt niet rond om zijn as als je aan de draad trekt.
Dat is ook belangrijk als je met twee of meer draden breit. Dan zet je de bollen elk in een pot o.i.d. en denkt er bij heen-en-weer-breien aan om het werk ook heen en terug te draaien ipv telkens dezelfde kan op draaien. Dan draaien er geen draden door elkaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')