quote:Een vereniging wordt gekenmerkt door meer dan een lid. Dat het tweede lidmaatschapsrecht indirect door het eerste lid gehouden wordt, is hierbij niet relevant. De meningen onder civieljuristen zijn wel verdeeld of er een risico van ontbinding is bij uittreding van het tweede lid, aangezien dan een vereniging met slechts één lid resteert. Recente jurisprudentie ten aanzien van de vereniging (Hof Arnhem LJN BD2383, 07/00276 r.o. 4.2) lijkt te bevestigen dat ook een vereniging met één lid niet ontbonden kan worden en dat het wegvallen van een tweede lid niet het bestaan van de vereniging aantast.
De PVV heeft op dit moment twee leden. Naast Geert Wilders is dat de stichting Vrienden van de PVV (ook een vehikel waarvan alleen Geert Wilders lid is).quote:Op vrijdag 17 februari 2017 11:23 schreef djh77 het volgende:
Waarschijnlijk wordt de vereniging ontbonden:
[..]
Excuus, was in de war met de PVV zelf. Die heeft wel 2 leden.quote:Op donderdag 16 februari 2017 20:49 schreef Falco het volgende:
Ik vind Geert er de laatste tijd niet heel vitaal uitzien. Hij oogt vermoeider dan ooit en heeft gekke plekken en pukkels in zijn gezicht. Al is de kans niet groot, hij kan altijd bezwijken aan een of andere onder de huid sluimerende ziekte. Wat ik me afvroeg toen ik dit bedacht...: Wat gebeurt er dan met de PVV? Voor zover ik weet is het een vereniging met maar één lid, namelijk Geert zelf.
Wordt zo'n organisatie met deze rechtsvorm dan opgeheven of krijgt iemand anders die hele vereniging in de schoot geworpen? Is er iemand met juridische kennis die dit kan uitleggen?
Zijn broer dan?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:57 schreef hottentot het volgende:
Valt gewoon onder de erfenis dus tenzij het testament anders beslist krijgt zijn familie de vereniging.
Zijn vrouw lijkt mij eerder in aanmerking te komen.quote:
Naar Paul Wilders dusquote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:57 schreef hottentot het volgende:
Valt gewoon onder de erfenis dus tenzij het testament anders beslist krijgt zijn familie de vereniging.
En waarom niet naar zijn vrouw?quote:
Citaat uit Burgerlijk wetboek boek 2:quote:Op vrijdag 17 februari 2017 15:57 schreef hottentot het volgende:
Ja, en wat heeft dat te maken met de vraag in de OP?quote:Op zondag 19 februari 2017 22:55 schreef frederik het volgende:
[..]
Citaat uit Burgerlijk wetboek boek 2:
"Artikel 35
1 Het lidmaatschap eindigt:
a. door de dood van het lid, tenzij de statuten overgang krachtens erfrecht toelaten; " einde citaat
Zonder regeling in de statuten valt er dus niets in de nalatenschap (afgezien van achterstanden in betalingen misschien)
Maar haal je nu de dingen niet door de war?quote:Op zondag 19 februari 2017 22:58 schreef frederik het volgende:
ik doelde eigenlijk op de lidmaatschapsgelden die het lid nog aan de vereniging schuldig was. Niet op schulden of bezittingen van de vereniging.
Edit : en wat het ermee te maken heeft?
Dat het zou kunnen dat de vereniging doorgezet wordt door de nabestaanden (zoals jij het aangeeft), maar dat dat niet noodzakelijk zo is. Dat dat wel geregeld moet zijn in de statuten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |