abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 15 februari 2017 @ 18:39:32 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168922798


Welkom bij de Fok!Fotografie Slowchat!

Fotografie is natuurlijk een hele serieuze zaak, maar de fotograaf erachter is natuurlijk niet altijd even serieus met fotografie bezig! Kortom, wij zijn ook mensen die af en toe probleempjes hebben met auto's of de economische crisis, peinzen over wat we vanavond zullen gaan eten en we maken ons ook wel eens zorgen om wanneer de wasmachine het zal begeven... Slowchat time!

Merken
Canon || Nikon || Pentax || Sony || Olympus || Panasonic || Leica || Fuji || Hasselblad || Mamiya

Handige Links
DPReview || DxO
Google
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168925696
Ja Ludolf, die fout maakt iedereen met een Praktica een keer. Je moet altijd met de achterwand open 1x doorspoelen om te zien of de film ook goed ingevangen wordt en doorspoelt. Een echt 'Hollandse' fout ;).
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 februari 2017 @ 20:39:38 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_168926144
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 18:38 schreef derLudolf het volgende:
.....
Nu filmpje 2 maar proberen.
Het klinkt lachwekkend maar eigenlijk zou iedereen die met kleinbeeldfilmpjes fotografeert moeten leren om een film in een ouwe Leica M3 te krijgen. Weet je hem daar goed in te leggen dan krijg je zo ongeveer overal een film in.

Dan nog, met een Praktica is het allemaal ook niet lastig, Praktica had een heel goed snellaadsysteem dat vrij trefzeker je film oppakt.
De enige fout die je ermee kunt maken is de film niet ver genoeg in de opnamespoel leggen, als die bij de eerste transportslag de film net niet pakt ben je de sigaar.
Zoals Ivo al aangaf, met een Praktica altijd pas de achterwand sluiten als je zeker weet dat de film is gepakt.
en met andere kleinbeeld zet je het beste de film eerst op de opnamespoel, legt hem over het sprocket, dan voorzichtig transporteren en als de film wordt gepakt pas de filmpatroon op zijn plek zetten, achterwand dicht, transporteren en kijken of de terugspoelslinger meedraait
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_168926281
Dit ding weet je ook goed te frusteren :P

Hmz...
  Moderator woensdag 15 februari 2017 @ 20:50:00 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168926467
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 20:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het klinkt lachwekkend maar eigenlijk zou iedereen die met kleinbeeldfilmpjes fotografeert moeten leren om een film in een ouwe Leica M3 te krijgen. Weet je hem daar goed in te leggen dan krijg je zo ongeveer overal een film in.

Dan nog, met een Praktica is het allemaal ook niet lastig, Praktica had een heel goed snellaadsysteem dat vrij trefzeker je film oppakt.
De enige fout die je ermee kunt maken is de film niet ver genoeg in de opnamespoel leggen, als die bij de eerste transportslag de film net niet pakt ben je de sigaar.
Zoals Ivo al aangaf, met een Praktica altijd pas de achterwand sluiten als je zeker weet dat de film is gepakt.
en met andere kleinbeeld zet je het beste de film eerst op de opnamespoel, legt hem over het sprocket, dan voorzichtig transporteren en als de film wordt gepakt pas de filmpatroon op zijn plek zetten, achterwand dicht, transporteren en kijken of de terugspoelslinger meedraait
Dit is mijn tweede 35mm camera. Ook ooit nog een Yashica Minister D gehad. Meetzoekers zijn niet mijn ding...

Wel jammer want ik denk dat er best leuke plaatjes op dat filmpje zouden hebben gestaan ;(

Nu draait de terugdraaislinger mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168927431
Mijn moeder heeft nog zo'n oude spiegelreflex met rolletjes. Moet dat ding eigenlijk eens proberen of hij het nog doet.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 15 februari 2017 @ 21:51:27 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168928680
Net het verkeerd ingespoelde filmpje maar even nuttig gebruikt. Even geoefend hoe je hem monteert in m'n paterson tankje :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 februari 2017 @ 22:08:58 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_168929210
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2017 21:51 schreef derLudolf het volgende:
Net het verkeerd ingespoelde filmpje maar even nuttig gebruikt. Even geoefend hoe je hem monteert in m'n paterson tankje :)
Truukje bij een Paterson is om aan de zijkant van de film de hoekjes met een schaar af te ronden, daarmee loopt ie een stuk soepeler de spoel in.
Bij een Jobo werkt dat overigens ook prima, is bijna dezelfde soort spoel
Nog een tip voor als je de real thing doet met een film en een ontwikkeltankje is een uitwijkscenario dat bepaalt waar je spoel en film laat als het bij het indraaien uit de hand begint te lopen, en dat gebeurt nog wel eens.
Het beste is dan om het spul even te parkeren op een veilige en lichtdichte plek, even het licht aan en rustig uitademen en iets verzinnen om die film weer in het fatsoen te krijgen.
Ik had daarvoor gewoon een tweede, iets grotere ontwikkeltank staan of gebruikte een papierdrum die al even lichtdicht is.
ik krijg er al bijna weer zin an
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_168935156
Beste Reinier,

Zoals elk jaar brengt National Geographic Nederland-België ook in 2018 een scheurkalender uit. De National Geographic Scheurkalender staat traditiegetrouw in het teken van natuur en cultuur en bevat prachtige foto’s van verre bestemmingen, dieren, mensen en bijzondere landschappen.


De scheurkalender wordt gevuld met foto’s die via onze fotowebsite NatGeoFoto zijn ingezonden.

Wij kunnen tot ons genoegen mededelen dat uw inzendingen 'Kirkjufell Mountain' en 'Bruarfoss ijsland' zijn geselecteerd om deel te mogen uitmaken van de National Geographic Scheurkalender 2018. Gefeliciteerd!

*O* *O*
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator donderdag 16 februari 2017 @ 12:32:47 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168936965
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:44 schreef over_hedge het volgende:
Beste Reinier,

Zoals elk jaar brengt National Geographic Nederland-België ook in 2018 een scheurkalender uit. De National Geographic Scheurkalender staat traditiegetrouw in het teken van natuur en cultuur en bevat prachtige foto’s van verre bestemmingen, dieren, mensen en bijzondere landschappen.


De scheurkalender wordt gevuld met foto’s die via onze fotowebsite NatGeoFoto zijn ingezonden.

Wij kunnen tot ons genoegen mededelen dat uw inzendingen 'Kirkjufell Mountain' en 'Bruarfoss ijsland' zijn geselecteerd om deel te mogen uitmaken van de National Geographic Scheurkalender 2018. Gefeliciteerd!

*O* *O*
Leuk :D
Wat schuift dat? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168937001
http://www.kenrockwell.com/nikon/n75.htm

deze heb ik met een nikon 24-120g lens
doe er niks meer mee
dit is zonder klok achterop
batterij kan je by dx oplaadbare bestellen
pi_168937533
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Leuk :D
Wat schuift dat? :P
Niks. Of nouja. Een scheurkalender :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:29:56 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168938877
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 10:44 schreef over_hedge het volgende:
Beste Reinier,

Zoals elk jaar brengt National Geographic Nederland-België ook in 2018 een scheurkalender uit. De National Geographic Scheurkalender staat traditiegetrouw in het teken van natuur en cultuur en bevat prachtige foto’s van verre bestemmingen, dieren, mensen en bijzondere landschappen.


De scheurkalender wordt gevuld met foto’s die via onze fotowebsite NatGeoFoto zijn ingezonden.

Wij kunnen tot ons genoegen mededelen dat uw inzendingen 'Kirkjufell Mountain' en 'Bruarfoss ijsland' zijn geselecteerd om deel te mogen uitmaken van de National Geographic Scheurkalender 2018. Gefeliciteerd!

*O* *O*
Wauw!

Welke twee zijn dat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168939211
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wauw!

Welke twee zijn dat?

en
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:53:17 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168939241
Die eerste kende ik al. Die tweede is uiteraard ook mooi :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168939272
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:53 schreef kanovinnie het volgende:
Die eerste kende ik al. Die tweede is uiteraard ook mooi :P
Zijn ook oude fotos :) Maar wel leuk :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator donderdag 16 februari 2017 @ 14:57:51 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168939300
quote:
Dat zijn best aardige kiekjes O-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168975386
quote:
10s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat zijn best aardige kiekjes O-)
tnxs :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 00:10:33 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168975427
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 00:08 schreef over_hedge het volgende:

[..]

tnxs :)
Ik ben een nuchtere noorderling hè, je begrijpt de boodschap neem ik aan ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 20 februari 2017 @ 08:44:26 #20
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_169018782
Weer een weekje in de nightliner op tour met Kensington *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_169039447
Weer een weekje in Zweden op tour met Schaatsen *O*
pi_169039511
Weekje werken -O-
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 21 februari 2017 @ 10:10:17 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169039983
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 09:33 schreef Uncle het volgende:
Weer een weekje in Zweden op tour met Schaatsen *O*
Ik vroeg me nog af hoe je dat doet, want je vriendin schaatst daar dan toch? Wat gebeurd er met uncle junior dan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_169040076
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 10:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik vroeg me nog af hoe je dat doet, want je vriendin schaatst daar dan toch? Wat gebeurd er met uncle junior dan?
.

Zweden is ze niet mee. In Oostenrijk hebben we altijd oppas van wie maar wil. Altijd een beetje behelpen ;)
pi_169041206
Volgende week een weekje vrij, want verhuizen *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')