Misschien is die stemwijzer juist zodat we meer in de richting kunnen gaan homo-emancipatie zodat domme opmerkingen zoals bovenstaande niet meer voorkomen. Zou fijn zijn.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:00 schreef Tem het volgende:
Is er nu ook al een eigen stemwijzer voor gaysZo komt het toch nooit goed met die homo-emancipatie?
tut tut niet gelijk zo agressief. Vertel, wat gaat deze stemwijzer bijdragen aan de homo-emancipatie? Je wilt graag als aparte groep gezien blijven?quote:Op zondag 12 februari 2017 00:03 schreef leeell het volgende:
[..]
Misschien is die stemwijzer juist zodat we meer in de richting kunnen gaan homo-emancipatie zodat domme opmerkingen zoals bovenstaande niet meer voorkomen. Zou fijn zijn.
Nee, je wilt je positie als bedreigde en gemarginaliseerde groep onderstrepen en daarvan uit zoeken naar structurele verbetering door de stemmen op een vertegenwoordiger die dat erkent.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:07 schreef Tem het volgende:
[..]
tut tut niet gelijk zo agressief. Vertel, wat gaat deze stemwijzer bijdragen aan de homo-emancipatie? Je wilt graag als aparte groep gezien blijven?
Ja. Emancipatie != opgaan in de grijze massa. Emancipatie betekent een volledige inclusieve maatschappij, en dat kan alleen maar door heteronormatieve onderdrukkingsmechanismen in de politiek en samenleving omver te werpen.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:07 schreef Tem het volgende:
[..]
tut tut niet gelijk zo agressief. Vertel, wat gaat deze stemwijzer bijdragen aan de homo-emancipatie? Je wilt graag als aparte groep gezien blijven?
quote:Op zondag 12 februari 2017 00:10 schreef leeell het volgende:
[..]
Nee, je wilt je positie als bedreigde en gemarginaliseerde groep onderstrepen en daarvan uit zoeken naar structurele verbetering door de stemmen op een vertegenwoordiger die dat erkent.
Ja, dat snap ik. Ik heb even rondgekeken op die site en zie wel de meerwaarde daarvan inderdaad. De TT deed anders vermoeden eigenlijk, my bad.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:10 schreef leeell het volgende:
[..]
Nee, je wilt je positie als bedreigde en gemarginaliseerde groep onderstrepen en daarvan uit zoeken naar structurele verbetering door de stemmen op een vertegenwoordiger die dat erkent.
Welke onderdrukkingsmechanismen ervaar je in onze maatschappij?quote:Op zondag 12 februari 2017 00:10 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ja. Emancipatie != opgaan in de grijze massa. Emancipatie betekent een volledige inclusieve maatschappij, en dat kan alleen maar door heteronormatieve onderdrukkingsmechanismen in de politiek en samenleving omver te werpen.
Hoe meer je afwijkt van de heteronorm, hoe meer je daarvoor afgestraft wordt in de maatschappij. Dit kan zich uiten in de vorm van uitsluiting, het ridiculiseren van de behoeftes en gevoelens die de LHBT-gemeenschap heeft als groep, het bagatelliseren van de negatieve ervaringen die je meemaakt als gevolg van je sexualiteit of gender identiteit, het shamen van mensen vanwege hun seksualiteit/gender identiteit, etc.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:16 schreef Tem het volgende:
[..]
Welke onderdrukkingsmechanismen ervaar je in onze maatschappij?
Bent u ook van de herenliefde dan?quote:Op zondag 12 februari 2017 00:03 schreef leeell het volgende:
[..]
Misschien is die stemwijzer juist zodat we meer in de richting kunnen gaan homo-emancipatie zodat domme opmerkingen zoals bovenstaande niet meer voorkomen. Zou fijn zijn.
En je hebt een aparte stemwijzer nodig om te weten dat de sgp/denk e.d. geen homo partij is.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:10 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik heb sowieso wat tegen volwassen die hand in hand lopen of ze nu hetero of homo zijn. Het blijft een zwakzinnig gezicht.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:51 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Hoe meer je afwijkt van de heteronorm, hoe meer je daarvoor afgestraft wordt in de maatschappij. Dit kan zich uiten in de vorm van uitsluiting, het ridiculiseren van de behoeftes en gevoelens die de LHBT-gemeenschap heeft als groep, het bagatelliseren van de negatieve ervaringen die je meemaakt als gevolg van je sexualiteit of gender identiteit, het shamen van mensen vanwege hun seksualiteit/gender identiteit, etc.
Er is een soort dubbele standaard in de samenleving. Homo's worden wel getolereerd, maar alleen op de voorwaarden die door de hetero-meerderheid wordt bepaald. "Ik heb niks tegen homo's, zo lang ik ze maar niet zie zoenen/hand-in-hand lopen" of "Ik heb niks tegen homo's, als ze maar niet zo overdreven nichterig doen". Dit soort uitspraken zijn homofoob, omdat:
1. Je als heteroman (die zo'n uitspraak doet) wilt bepalen hoe anderen (homo's in dit geval) zich moeten gedragen, en daarbij dus een bepaalde macht over een ander wilt uitoefenen, wat een bepaalde hiërarchie veronderstelt.
2. Uit deze uitspraken blijkt dat je niks tegen homo's hebt, zo lang ze zich niet gedragen als een homo. M.a.w. homo's moeten zich zo gedragen dat het lijkt alsof ze hetero zijn, en hetero-mannen lopen niet hand-in-hand met een andere man.
Oke, ik vind dat wel wat dik aangezet. Ik geloof direct dat bepaalde groepen in de samenleving homofoob zijn waardoor homo's zich bedreigd en/of gediscrimineerd voelen net als dat er groepen zijn in de samenleving die xenofoboob zijn. Maar daarnaast denk ik dat het overgrote deel van de bevolking die punten die jij noemt helemaal niet zo uitdraagt. Misschien heb ik het fout maar is daar wel eens onderzoek naar gedaan dat jij weet?quote:Op zondag 12 februari 2017 00:51 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Hoe meer je afwijkt van de heteronorm, hoe meer je daarvoor afgestraft wordt in de maatschappij. Dit kan zich uiten in de vorm van uitsluiting, het ridiculiseren van de behoeftes en gevoelens die de LHBT-gemeenschap heeft als groep, het bagatelliseren van de negatieve ervaringen die je meemaakt als gevolg van je sexualiteit of gender identiteit, het shamen van mensen vanwege hun seksualiteit/gender identiteit, etc.
Er is een soort dubbele standaard in de samenleving. Homo's worden wel getolereerd, maar alleen op de voorwaarden die door de hetero-meerderheid wordt bepaald. "Ik heb niks tegen homo's, zo lang ik ze maar niet zie zoenen/hand-in-hand lopen" of "Ik heb niks tegen homo's, als ze maar niet zo overdreven nichterig doen". Dit soort uitspraken zijn homofoob, omdat:
1. Je als heteroman (die zo'n uitspraak doet) wilt bepalen hoe anderen (homo's in dit geval) zich moeten gedragen, en daarbij dus een bepaalde macht over een ander wilt uitoefenen, wat een bepaalde hiërarchie veronderstelt.
2. Uit deze uitspraken blijkt dat je niks tegen homo's hebt, zo lang ze zich niet gedragen als een homo. M.a.w. homo's moeten zich zo gedragen dat het lijkt alsof ze hetero zijn, en hetero-mannen lopen niet hand-in-hand met een andere man.
Zoveel belangengroepen doen dat. Blad voor boeren presenteert ook altijd een lijstje van de beste partijen voor de landbouw etc. Niks mis mee.quote:Op zondag 12 februari 2017 00:07 schreef Tem het volgende:
[..]
Zo zo.quote:Op zondag 12 februari 2017 09:10 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik heb sowieso wat tegen volwassen die hand in hand lopen of ze nu hetero of homo zijn. Het blijft een zwakzinnig gezicht.
Je zou wel kunnen stellen dat op politiek vlak LGBT-rechten wel redelijk gebetonneerd zijn, dat blijkt ook uit de Gay Kieswijzer. Uitzondering is PrEP, maar ik zou dat eerder als een zorgissue dan als een lgbt-issue.quote:Op zondag 12 februari 2017 12:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zoveel belangengroepen doen dat. Blad voor boeren presenteert ook altijd een lijstje van de beste partijen voor de landbouw etc. Niks mis mee.
Er is niet lang geleden nog onderzoek naar gedaan (klik). Ruim een derde ziet liever geen zoenende homo's t.o.v. een tiende voor zoenende hetero's.quote:Op zondag 12 februari 2017 10:51 schreef Tem het volgende:
[..]
Oke, ik vind dat wel wat dik aangezet. Ik geloof direct dat bepaalde groepen in de samenleving homofoob zijn waardoor homo's zich bedreigd en/of gediscrimineerd voelen net als dat er groepen zijn in de samenleving die xenofoboob zijn. Maar daarnaast denk ik dat het overgrote deel van de bevolking die punten die jij noemt helemaal niet zo uitdraagt. Misschien heb ik het fout maar is daar wel eens onderzoek naar gedaan dat jij weet?
Wat betreft politiek, gelijke rechten en inrichting van de overheid denk ik juist dat we in Nederland best ver zijn wat betreft acceptatie en gelijke behandeling van LHBTI, zeker in vergelijking met andere landen.
Het officiële statement van de overheid over dit onderwerp is toch juist heel helder daarin?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/lhbti-emancipatie
Daarnaast op de site die jij in de OP doorlinkt is zowel het stemgedrag als de standpunten over het algemeen positief onder de gevestigde partijen (behalve natuurlijk de partijen waarvan je op voorhand al weet dat ze niet tolerant tegenover homorechten staan natuurlijk). De enige afwijkingen die ik zie zijn op gebied van geloof en asielbeleid. Daarnaast op gebied van Gender en geslacht worden er nogal boude stellingen gedaan zoals bijvoorbeeld:
Officiële geslachtsregistratie door de overheid moet worden afgeschaft.
of
De minimumleeftijd van 16 jaar moet worden afgeschaft als vereiste voor het wijzigen van de officiële geslachtsregistratie.
Dat is niet per definitie iets wat LHBTI-emancipatie bevordert volgens mij.
Ik vind jullie statements als bedreigde en gemarginaliseerde groep of heteronormatieve onderdrukkingsmechanismen dan ook wat overtrokken. Je moet het niet bagatelliseren maar ook niet brengen alsof we hier in Rusland leven. Er zijn in het bedrijfsleven en de politiek genoeg mensen die openlijk homo zijn en die hebben dezelfde rechten en plichten als hetero's. Ik ben het eens dat er nog wel meer punten zijn die kunnen worden verbeterd in Nederland wat betreft emancipatie (en niet alleen voor LHBTI, maar ook voor vrouwen bijvoorbeeld) en proberen de maatschappelijke acceptatie te verbeteren en daar is de overheid en politiek al flink mee bezig. Dat die partijen die niet meedoen slecht scoren is natuurlijk niet verwonderlijk. Gelukkig hebben we meer partijen die wel de LHBTI-emancipatie willen bevorderen (en dat zijn ook de grote gevestigde partijen) dan die daar niet veel mee hebben.
Er is ook niet zo vreselijk veel meer over waarvoor ik politici aankijk; uiteindelijk moet het vanuit de maatschappij zelf komen. Maar goed, politici hebben daar wel een leidende rol in natuurlijk.quote:Op zondag 12 februari 2017 12:16 schreef Reya het volgende:
[..]
Je zou wel kunnen stellen dat op politiek vlak LGBT-rechten wel redelijk gebetonneerd zijn, dat blijkt ook uit de Gay Kieswijzer. Uitzondering is PrEP, maar ik zou dat eerder als een zorgissue dan als een lgbt-issue.
Ik denk dat het juist de kern van het probleem is om te spreken van "bepaalde groepen in de samenleving" die homofoob zijn. Dit is een makkelijke strategie, want zo maak je van een maatschappelijk probleem meer een individueel probleem. Bovendien komt dat de meerderheid van de samenleving mooi uit, want dan kunnen ze een paar minderheidsgroepen wegzetten als "homofoob" en hoeven ze niet kritisch naar zichzelf en de gehele samenleving kijken.quote:Op zondag 12 februari 2017 10:51 schreef Tem het volgende:
[..]
Oke, ik vind dat wel wat dik aangezet. Ik geloof direct dat bepaalde groepen in de samenleving homofoob zijn waardoor homo's zich bedreigd en/of gediscrimineerd voelen net als dat er groepen zijn in de samenleving die xenofoboob zijn. Maar daarnaast denk ik dat het overgrote deel van de bevolking die punten die jij noemt helemaal niet zo uitdraagt. Misschien heb ik het fout maar is daar wel eens onderzoek naar gedaan dat jij weet?
Wat betreft politiek, gelijke rechten en inrichting van de overheid denk ik juist dat we in Nederland best ver zijn wat betreft acceptatie en gelijke behandeling van LHBTI, zeker in vergelijking met andere landen.
Het officiële statement van de overheid over dit onderwerp is toch juist heel helder daarin?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/lhbti-emancipatie
Daarnaast op de site die jij in de OP doorlinkt is zowel het stemgedrag als de standpunten over het algemeen positief onder de gevestigde partijen (behalve natuurlijk de partijen waarvan je op voorhand al weet dat ze niet tolerant tegenover homorechten staan natuurlijk). De enige afwijkingen die ik zie zijn op gebied van geloof en asielbeleid. Daarnaast op gebied van Gender en geslacht worden er nogal boude stellingen gedaan zoals bijvoorbeeld:
Officiële geslachtsregistratie door de overheid moet worden afgeschaft.
of
De minimumleeftijd van 16 jaar moet worden afgeschaft als vereiste voor het wijzigen van de officiële geslachtsregistratie.
Dat is niet per definitie iets wat LHBTI-emancipatie bevordert volgens mij.
Ik vind jullie statements als bedreigde en gemarginaliseerde groep of heteronormatieve onderdrukkingsmechanismen dan ook wat overtrokken. Je moet het niet bagatelliseren maar ook niet brengen alsof we hier in Rusland leven. Er zijn in het bedrijfsleven en de politiek genoeg mensen die openlijk homo zijn en die hebben dezelfde rechten en plichten als hetero's. Ik ben het eens dat er nog wel meer punten zijn die kunnen worden verbeterd in Nederland wat betreft emancipatie (en niet alleen voor LHBTI, maar ook voor vrouwen bijvoorbeeld) en proberen de maatschappelijke acceptatie te verbeteren en daar is de overheid en politiek al flink mee bezig. Dat die partijen die niet meedoen slecht scoren is natuurlijk niet verwonderlijk. Gelukkig hebben we meer partijen die wel de LHBTI-emancipatie willen bevorderen (en dat zijn ook de grote gevestigde partijen) dan die daar niet veel mee hebben.
Kortom, het probleem ligt met name bij masculiniteit en masculiniteitsnormen/heteronormen in de samenleving, en niet hoofdzakelijk bij religie, afkomst of politieke voorkeur van minderheidsgroepen.quote:In my study of the perpetrators of antigay violence (2009, together with Gert Hekma and Jan Willem Duyvendak), I argue that dominant conceptualizations of both gay acceptance and homophobia – as 'assets' of ethnic, religious or cultural traditions – contribute to nationalist identifications that oppose 'progressive Dutch people' to intolerant ethnic and religious Others. These dominant ideas inaccurately render 'native Dutch homophobia' unimaginable. Based on in-depth interviews with a diverse range of perpetrators of antigay violence in The Netherlands, I propose to explain incidents of violence not by referring to groups, but by studying them as ‘rites of passage’. These rites serve to acquire masculinity, societal status and peer recognition, which are constantly at stake for young men.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |