Lastig JM, maar wellicht dat een tweedehands dezelfde op de kop tikken wel een goede oplossing is.
Ik had vandaag het gesprek over T en S bij het kdv. Het grootste probleem is dat vooral S geen 'nee' accepteert. Dan wordt hij keer op keer heel driftig. Een paar keer per dag, dus ik vind het eigenlijk helemaal niet wereldschokkend. En dan vraag ik me af wat ik daaraan kan doen. Ik ben er niet bij als het gebeurt, dus ik kan ook geen hele specifieke tips over die situatie geven. Veel verder dan uitleggen dat er ook alternatieven zijn voor 'nee' zeggen, zoals 'dat kan/mag niet of dat is niet de bedoeling' kwam ik niet. Ik heb wel uitgelegd dat wij thuis heel erg letten op het bieden van alternatieven. Dus niet de nadruk leggen op wat niet kan, maar juist op wat wél kan. En ook keuzes geven indien mogelijk, waarbij we als twee dingen hoe dan ook gedaan moeten worden vragen wat ze eerst willen doen. Dat werkt bijvoorbeeld heel goed met naar bed brengen. Ze weten dat tandenpoetsen/pyjama aan/plassen moet en mogen zelf de volgorde bepalen en dat helpt. En met tandenpoetsen mogen ze bijvoorbeeld kiezen of zij zelf eerst poetsen of eerst wij. Of aangeven dat de tv uit moet als de wekker gaat. Dan gaat hij zonder morren uit als de wekker gaat, in plaats van met heel groot drama. Het kost wat energie, maar het maakt het wel gezelliger. Geduld is met twee peuters in huis bij ons echt de sleutel tot succes. En nee, dat heb ik heus niet altijd.
Toen ik vroeg wat voor puzzels S op het kdv deed zeiden ze dat hij nooit puzzelt daar. Dat vond ik vreemd, want thuis puzzelt hij het liefst de hele dag. Het bleek dat er alleen houten legpuzzeltjes waren en die zijn echt te simpel voor hem. Ik ga nu zelf een aantal puzzels meegeven, om te kijken of hij die daar wel wil doen. Het komt namelijk een beetje op mij over alsof S zijn ei niet helemaal kwijt kan daar. Met wat extra uitdaging hoop ik dus dat het wat beter zal gaan.
Maar ze zeiden tijdens het gesprek ook nog wat zaken waar ik achteraf heel verbaasd en eigenlijk ook wel een beetje geschokt over ben. T had iets gedaan bij S (geslagen of iets dergelijks) en wilde geen sorry zeggen. Toen heeft hij een half uur op een stoel moeten zitten naast de juf tot hij wel sorry wilde zeggen. Tussendoor hebben ze meerdere keren gevraagd of hij al sorry wilde zeggen, maar als het antwoord dan 'nee' was moest hij blijven zitten. Serieus, een peuter van bijna 3 een half uur op een stoel laten zitten? Hoe langer ik erover nadenk hie bozer ik word. T heeft daar vast hekemaal niets van begrepen.
Natuurlijk praat ik zijn gedrag niet goed, maar deze straf vind ik echt niet passend. T heeft simpelweg moeite met sorry zeggen en ik dwing hem er dan ook niet toe omdat ik weet dat het averechts werkt. Een paar minuten niet mee mogen spelen met de rest van de kindjes is wat mij betreft echt straf genoeg.
En ook vonden ze dat het afscheid 's morgens te lang duurt. T en S willen altijd een paar kussen en knuffels voor ik vertrek. Ik vind dat prima, maar de juffen blijkbaar niet. Dit is het punt waar ik misschien nog wel het meeste over val. Ik snap echt niet wat het probleem is. Of eigenlijk snap ik het wel. Ze zwaaien namelijk in de vensterbank, waar ze op klimmen via een bank. Er moet dus een juf bij blijven als je afscheid neemt. Maar of dat dan mijn probleem is? Ik vind van niet. Ik heb naar aanleiding van die opmerking aangegeven dat ik het klimmen in de vensterbank via een bank sowieso niet vind kunnen. Dat is opgeschreven, dus ik ben heel benieuwd of ik daar nog iets van ga horen.
Al met al niet een gesprek waar ik een heel goed gevoel aan over heb gehouden. Ik heb aangegeven dat ik over 2 maanden weer een gesprek wil. Ik hoop dat dat een positiever gesprek wordt, want anders ga ik mijn keuze voor dit kdv toch wel heel serieus heroverwegen.