En toen zag ik vanmiddag mijn gestolen fiets in de buurt staan, keurig op slot voor een huis op zo'n vijf minuten lopen van mijn eigen huis. In deze buurt (Centrum Amsterdam) worden veel fietsen gestolen, en kennelijk ook weer doorverkocht - ik neem tenminste niet aan dat de nieuwe eigenaresse hem zelf heeft gejat, er zit inmiddels namelijk een nagelnieuw kinderzitje op mijn (roestige, tweedehands) fiets, en voorop is een nagelnieuw mandje gemonteerd. O ja, en een nieuw slot, natuurlijk. Maar het is 100% zeker mijn fiets. Ik kocht hem een halfjaar geleden bij een tweedehands fietsen- en verhuurwinkel voor 120 euro. Prima ding, ik was er blij mee. Ik heb nog geen nieuwe gekocht omdat ik - tegen beter weten in - de stille hoop had dat ik hem zou terugvinden. Ha! Dat is nu dus gebeurd. Jammer alleen dat hij op slot staat
Wat te doen?
Ik dacht: ik haal hem vanavond gewoon terug, gooi hem in de achterbak van mijn auto en monteer thuis die mand en dat kinderzitje er weer af, zodat ik die in een keurige plastic tas aan de voordeur van de 'dief' kan hangen - die spullen zijn niet van mij, maar die fiets wil ik terug.
Andere optie: de politie bellen. Maar dan wordt die vrouw ongetwijfeld bekeurd voor heling, en mij kost het heel veel tijd.
Laatste optie: aanbellen en tegen de vrouw zeggen dat ik mijn fiets terug wil. Maar hoe bewijs ik dat het mijn fiets is? Zij heeft er vermoedelijk een paar tientjes voor betaald, maar met al die nieuwe gadgets die ze erop heeft gezet, is de fiets best veel waard. Kortom: kleine kans dat ze hem meegeeft.
Allerlaatste optie: een nieuwe fiets kopen en die vrouw lekker op mijn gestolen fiets laten rondrijden. Maar dat is mijn eer te na. Ik wil mijn fiets terug!!
Wat zouden jullie doen?