pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 19:35 |
Ik maak weer wat mee… het is een nachtmerrie-scenario voor iedere automobilist, maar het is mij vandaag echt gebeurd: mijn auto onbestuurbaar geworden op de snelweg tijdens een bocht. Echt door de naald gekropen… het had heel ernstig kunnen aflopen. Iemand een idee van een mogelijke oorzaak of een veelvoorkomend defect dat dit heeft veroorzaakt? Ik zou het zoeken bij de wielen Vanmiddag bij Schiphol de A4 opgegaan richting Den Haag pal naast Schiphol. Op een gegeven moment merkte ik dat ik net iets te hard reed tijdens de eerste bocht naar links (rond de 70 schat ik). In eerste instantie niets aan de hand, ik merkt alleen dat de auto in een slip dreigt te raken. Na een paar seconden bij de volgende bocht naar rechts gebeurde het… de auto raakte plotseling onbestuurbaar en het leek of de wielen blokkeerden. De auto ging alle kanten op en eindigde net voor de vangrail dwars op de weg zonder schade. Toen ik probeerde weg te rijden vanuit stilstand begon de auto weer alle kanten op te gaan en eindigde het achterstevoren. Hierna de auto aan de kant gezet en na een paar seconden is het toch gelukt om veilig weg te rijden. Pffff… je voelt hem aankomen.. het had heel ernstig kunnen aflopen. Op dat moment was het heel op de weg rustig en er zaten geen auto’s voor of achter mij, anders was het gegarandeerd een kettingbotsing. Het was denk ik niet glad op de weg en zover ik dat goed kan herinneren heb ik niet geremd. Het gebeurde plotseling. Het lijkt erop dat er iets in gang is gezet toen ik bij de eerste keer iets te hard door de bocht ging. | |
TheFreshPrince | zondag 22 januari 2017 @ 19:41 |
Tsja, wij waren er niet bij, weet niet of het te snel was voor die bocht of dat er iets met je auto is. Laat je uitlijning, banden, wiellagers, remmen en rest van ophanging iig eens controleren. | |
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 19:41 |
Als het alleen daar gebeurde zal het eerder aan jou of aan de weg liggen, niet aan de auto. | |
daNpy | zondag 22 januari 2017 @ 20:09 |
Mijn glazen bol zegt dat er niks aan de hand is. Behalve dat je geen gevoel hebt met je voertuig. | |
Hyaenidae | zondag 22 januari 2017 @ 20:26 |
Welke auto heb je? | |
Basp1 | zondag 22 januari 2017 @ 20:28 |
Was het niet gewoon lokaal glad? | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 20:35 |
Met een stel versleten ophangrubbers of stuurkogels of iets in de aandrijflijn.. heb je ook geen gevoel met je voertuig.. Nat en vrieskou erbij en een TS die daar niet mee om kan gaan.. en je hebt de boel compleet.. 1 van bovenstaande is ook al genoeg trouwens.. | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:44 |
Kan beide zijn...)) maar ik heb echt het gevoel dat er iets mis is met de auto. iedereen die wel eens iets te snel door de bocht gaat weet hoe de auto op dat moment reageert, maar dat de auto totaal onbestuurbaar wordt en zijn eigen richting kiest,;is voor mij nieuw | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:47 |
remmen heb ik 2 mnd geleden vervangen. Uitlijnen niet. Vorig jaar de voorbanden vervangen, maar niet uitgelijnd. Wiellagers kan wat aandacht gebruiken | |
Gutz | zondag 22 januari 2017 @ 20:48 |
Plaatselijk ijsplaatje op de weg? | |
Tyr80 | zondag 22 januari 2017 @ 20:49 |
Een Fiat toch, TS? | |
butz0rs | zondag 22 januari 2017 @ 20:49 |
Olie of iets dergelijks op de weg? | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:49 |
| |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:52 |
Exact, dat was dus mijn ervaring. geen gevoel, geen controle..-) | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:54 |
Fiat Punto uit 2000 | |
nikky | zondag 22 januari 2017 @ 20:54 |
Hoe kun je vanuit stilstand wegrijden alle kanten opgaan en achterstevoren eindigen? | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 20:55 |
Achteras zal wel loszitten.. | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 20:55 |
Zou best kunnen, maar dan zouden andere autos ook last van hebben gehad. Mijn banden zijn in orde | |
DieselTank | zondag 22 januari 2017 @ 20:57 |
Nee want die gingen niet te hard door de bocht | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 20:58 |
Ook de zijkanten en dan met name aan de binnenzijde onlangs nog goed gechecked? Vaak zijn ze schuin afgesleten en denken mensen: Ah er zit nog genoeg profiel op.. | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 21:00 |
Dat zou ik ook willen weten..ik probeer op te trekken in zijn achteruit, maar de auto was eigenwijs en had ik geen controle. | |
kikoooooo | zondag 22 januari 2017 @ 21:01 |
Met pling chong banden zeker? | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 21:02 |
Kwestie van te hard wegrijden en te weinig grip.. Alle vertrouwen hebben in je rijkunsten ipv doorhebben dat het de adrenaline is die rijd.. etc.. | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 21:03 |
Gladheid/nattigheid en een veel te zware voet.. | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 21:06 |
De meeste nieuwere auto's zitten volgepropt met antislipsystemen en betere bestuurders.. Nooit naar een ander kijken.. gewoon opletten.. | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 21:20 |
Voor zitten "Trayal" banden, een Servisch merk...-)) Had een tijd geleden ergens gelezen dat ze als slechtste uit test waren gekomen | |
TheFreshPrince | zondag 22 januari 2017 @ 21:26 |
Op zich hoef je niet de beste banden uit een test te hebben om veilig van A naar B te komen. Maar "slechtste uit de test" lijkt me het andere uiterste. En wat scheelt het uiteindelijk? Maximaal 5 tientjes per band? Dat is minder dan een halve cent per gereden kilometer. Banden zijn het enige contact met de weg (zolang de auto op 4 wielen staat). | |
Fer | zondag 22 januari 2017 @ 21:26 |
Nu weet je waarom. En voor die bocht naar links, staat een bord 30km/u [ Bericht 5% gewijzigd door Fer op 22-01-2017 21:32:40 ] | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 21:50 |
allemaal zaken die gelijktijdig kunen gebeuren: ijs plaatje, olie op de weg, te hard door de bocht, banden niet uitgelijnd, te zwarte voet, adrenaline van het moment, en vasrwel nog andere zajen. Als deze zaken tegelijk gebeuren... | |
Tyr80 | zondag 22 januari 2017 @ 21:50 |
Racist. | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 21:57 |
Geen 30. Het was de oprit op de snelweg, daar kan je zeker 50 rijden zonder problemen. ik denk dat ik 70 reed, hard genoeg om in die bocht uit balance te raken | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 22:00 |
dat was een spelfout. Het moet zijn: zware voet. Rot toetsen op de tel. .) je bent wel wakker | |
pechvogel-010 | zondag 22 januari 2017 @ 22:15 |
Sowieso heb je een punt, De laatste maanden hoor ik steeds een geluid bij het rechter voorwiel tijdens het rijden. Misschien een teken dat deze versleten is, al hoef dit niet de oorzaak te zijn van uit balance raken | |
daNpy | zondag 22 januari 2017 @ 22:29 |
Precies. Maar je hebt niet van de ene op de andere seconde versleten ophangrubbers of stuurkogels. Bovendien vraag ik me af waarom TS geen actie ondernam nadat hij merkte dat hij de wagen in de bocht naar links bijna verloor, om hem in de volgende rechterbocht wél te verliezen. Maargoed, het is toch allemaal giswerk als je er niet bij bent geweest. | |
daNpy | zondag 22 januari 2017 @ 22:31 |
Nee, je hebt geen gevoel met de auto welke waarschijnlijk precies deed wat jij wilde. | |
Geelman | zondag 22 januari 2017 @ 22:33 |
Waar ben je nu uit de bocht gevlogen? Op een oprit? Linkje via Google-maps a.u.b. Als dit op een oprit gebeurd is, lijkt mij de oorzaak makkelijk aan te wijzen. Zeker in een doordraaier komen er flinke krachten op je auto te staan. In een bocht wil je auto naar buiten, maar door de grip van de banden, de ophanging, vering, enz., kan je toch op de baan blijven. Maar al die onderdelen hebben een limiet. En bij een Fiat uit 2000 ligt die limiet lager dan bij een Mercedes-Benz uit 2017. Zoals al is gezegd: onder sommige omstandigheden kan 70 km/h veel te hard zijn. | |
TheFreshPrince | zondag 22 januari 2017 @ 22:34 |
Kan iets met wiellager zijn maar ook wat aan de remmen. Houdt het op als je de rem iets intrapt? Het zal niet de oorzaak van de slippartij zijn maar bij een auto op leeftijd zijn het dingen die je bij een controle wel meeneemt. Heb ooit eens een Volvo 940 gekocht met slecht uitgelijnde voorwielen (niet te verwarren met slecht gebalanceerd), dat veroorzaakte een hele slechte wegligging en het gevoel alsof m'n schokdempers totaal versleten waren. Bij de proefrit was het me wel opgevallen maar in die prijsklasse (600 Euro) en verder prima staat ga ik daar niet over zeuren. Dat was een wereld van verschil na het uitlijnen, gelijk ook een setje Michelins onder laten leggen omdat de oude banden schuin afgesleten waren. En tsja, die 40 Euro meer per band daar ga ik niet op bezuinigen. Een tank brandstof kost al meer en daar doe je geen 50.000km mee. | |
Zolderkamer | zondag 22 januari 2017 @ 22:36 |
Nee maar de grens van grip is eerder bereikt.. Rijden doet een auto altijd wel.. | |
Fer | zondag 22 januari 2017 @ 23:24 |
| |
Pizza_Boom | maandag 23 januari 2017 @ 00:12 |
Oh, die. Ja, dat kan met enig glad weer (vorst, regen, whatever) een verraderlijk rotding zijn ja. Die bij de oude opritten van hoofddorp, die 180 graden draaiers, waren dat ook. | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 00:30 |
Vanaf Schiphol richting de A4. Bij de eerste keer toen ik voelde dat ik te hard ging was het bij deze bocht Bocht 1: https://www.google.nl/map(...)g!2e0!7i13312!8i6656 na een beetje stuurcorrectie ging het weer goed Een paar seconden later net voor de de tweede bocht verloor ik de controle en raakte ik in een slip. Ik eindigde dwars op de weg bijna tegen de vangrail, ongeveer waar de rode auto staat, het was niet eens in de scherpe bocht, maar net ervoor: Bocht 2: https://www.google.nl/map(...)Q!2e0!7i13312!8i6656 [ Bericht 8% gewijzigd door pechvogel-010 op 23-01-2017 00:34:38 (links gewijzigd) ] | |
Pizza_Boom | maandag 23 januari 2017 @ 00:42 |
Dat is wat Fer ook al post. En na die stuurcorrectie ging het dus niet goed, want die bochten zitten aan elkaar. Blijkbaar de reactie van de auto dus gemist, een beetje vergelijkbaar met mensen die in de berm komen, die sturen wel terug, maar vergeten terug te sturen op het moment dat ze uit de berm komen, waardoor ze de weg over schieten en op de verkeerde weghelft terecht komen. | |
111210 | maandag 23 januari 2017 @ 00:52 |
Was het vanaf de n201 de a4 op? In die bocht ben ik ook een keer half doorgegleden toen ik 50 reed met veel regen. Zou dus best kunnen dat je daar het beste 30 kan rijden bij slecht/glad weer | |
Pizza_Boom | maandag 23 januari 2017 @ 00:55 |
Kijk de foto's en de linkjes in het topic. Het is echt vanaf vertrek/aankomst (alias Plaza) de A4 op. | |
Gutz | maandag 23 januari 2017 @ 00:56 |
Idem, maar ook meerdere malen op andere wegen, er zijn best wat verraderlijke wegen in Nederland. Zie net dat het echt de oprit vanuit schiphol is, dat is ook best een kutbocht. Op de een of andere manier ligt die net in zoveel graden dat je meer moet afremmen dan je denkt. | |
Achterhoker | maandag 23 januari 2017 @ 01:02 |
Nou? | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 01:07 |
Echt je remmen intrappen of gas loslaten? Bij rijles hebben we geleerd 'niet remmen in een bocht' | |
Achterhoker | maandag 23 januari 2017 @ 01:08 |
Lol als je veel te snel gaat zul je toch iets moeten. Maar meestal rem je af voor de bocht. | |
Gutz | maandag 23 januari 2017 @ 01:09 |
Ik rem gewoon in een bocht indien nodig, maar als het glad is dan is dat idd niet altijd handig. Moet zeggen dat ik het niet kan herinneren dat ik niet mag remmen in een bocht, maar is ook alweer ruim 10jr terug dat ik rijles had. | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 01:17 |
Iedereen weet dat je met piepende banden wegrijdt als je het gas iets te diep intrapt of als er iets op de weg ligt. Maar dat de auto bij het wegrijden onbestuurbaar wordt en in een slip raak, dat is voor mij net zoals voor jou nog steeds een vraag. Normaal gesproken zou ik zeggen; ijs/olie op de weg of een mankement aan de wielen. Ik weet het niet, daarom heb deze topic geopend..-) | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 01:23 |
Ik doe het ook vaak (maar deze keer niet, hoor..-). Dat is intuitie..het eerst wat je doet, remmen! Hoeveel ongelukken kunnen worden voorkomen als mensen gewoon doorrijden i.p.v. remmen? | |
Gutz | maandag 23 januari 2017 @ 01:45 |
Geen idee, maar ik zou heel vaak achterop in een file klappen bij een afrit als ik niet in een bocht zou remmen. Maar bij dit oprit bij schiphol snap ik het wel, voor je gevoel heb je veel asfalt ook al staat er een verdrijvingsvlak op, dus denk je dat je lekker door kan trekken, maar die binnenbocht is bijna haaks. Als je dan te enthousiast bent en je hebt de combi glad/nat/dat dan kan je hem wel kwijtraken. Geloof ik best. | |
Fer | maandag 23 januari 2017 @ 03:59 |
Bocht 1 telt dus een adviessnelheid die ruimschoots overschreden is en de pijlen voor scherpe bocht zijn ook genegeerd. Daarna zal hij op de onbereden verdrijvingsvlak terecht zijn gekomen, waar nog ijzel lag en dan op goedkope banden, die lekker knijterhard worden. | |
Geelman | maandag 23 januari 2017 @ 07:26 |
Die bochten zijn bijna 90 graden! Dacht je dat je Max Verstappen was? | |
kaasplankje | maandag 23 januari 2017 @ 10:00 |
Je moet ook niet denken dat je met 30km/h te hard een bocht in kan duiken in een afgeragde punto met pauperbanden. | |
Basp1 | maandag 23 januari 2017 @ 12:35 |
Bij rijles heb je ook geleerd dat die borden met adviessnelheid er ook niet voor niets staan. Maar dat maakt dan blijkbaar niets uit. | |
Pizza_Boom | maandag 23 januari 2017 @ 13:14 |
De meeste trek ik mij niet al teveel van aan. Ze gelden immers ook voor vrachtwagens. | |
sjoemie1985 | maandag 23 januari 2017 @ 14:13 |
als je het overal hebt waar je wegrijdt ligt het aan de auto, als het alleen bij die ene weg/ bocht is dan ligt daar wellicht iets op de weg en hebben anderen er wellicht ook last van anders even met de auto naar een garage of ergens op een hefbrug zetten en kijken of je iets aparts ziet | |
tbonesteak289 | maandag 23 januari 2017 @ 14:24 |
dat zou ik sowieso aanraden om er even fatsoenlijk rubber onder te laten leggen.. | |
Ivo1985 | maandag 23 januari 2017 @ 18:10 |
Als het echt aan de locatie zou liggen, dan zijn er vandaag vast ook meerdere gevallen geweest waarbij het bochtavontuur minder fortuinlijk is afgelopen dan bij jou. Grote kans dat de (lokale) media er dan een nieuwsbericht over geschreven hebben. Maar je reed ruim twee maal zo snel als geadviseerd wordt in een auto met niet bepaald A-merk banden en ook geen model wat er om bekend staat dat de auto haarscherp door een bocht te sturen is. Hoewel de borden met adviessnelheid er ook voor vrachtwagens staan (in tegenstelling tot Duitsland waar de adviessnelheid is afgestemd op personenauto's!) was jouw snelheid voor die locatie echt aan de hoge kant. | |
Fer | maandag 23 januari 2017 @ 18:27 |
Anders gesteld, ts rijdt in een oude trapbak op cheapo bandjes met een snelheid die ik alleen met mooi weer zou nemen, terwijl het amper boven 0 was en overal rijp was neergeslagen. | |
jitzzzze | maandag 23 januari 2017 @ 18:37 |
TS is niet bang | |
Geralt | maandag 23 januari 2017 @ 18:51 |
Fixed. Geen dank. | |
Fer | maandag 23 januari 2017 @ 19:13 |
Ach kom op, wie heeft die fout niet gemaakt in zijn jonge jaren? Ik anders ook wel, op van dat natte asfalt na een lange droge zomer. Haakse bocht, bijremmen en dansen met die kont. | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 21:12 |
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn uitleg. Ben niet in een slip geraakt in een bocht zoals sommige denken, het is gebeurd na de bocht in een recht stuk weg. Met alle reacties tot nu toe denk ik ook dat (plaatselijke) gladheid op die plek een rol heeft gespeeld al dan niet in combinatie met slechte banden. Dat ik geen auto kan rijden..tja…. Ik heb de situatie gereconstrueerd, zo ongeveer is het gegaan: Bij de eerste keer in die scherpe bocht was er eigenlijk niets aan de hand. Te hoge snelheid (waar een adviessnelheid van 30 km geldt). Even dreigde de auto in een slip te raken, maar na een beetje correctie was het weer goed. Maar ongeveer 100 meter verder op, op een rechte stuk weg met zelfs iets lagere snelheid ging de auto plots slippen en had ik geen controle. Het voelde of ik op een ijsbaan aan het ‘rijden” was (slippen dus). Kortom gladheid. Het ironische is dat op deze plek een bord staat: slipgevaar! Special voor automobilisten zoals ik die geen auto kunnen rijden..-) De gladheid verklaart ook waarom ik niet weg kon rijden vanuit stilstand en meteen begon te slippen. Misschien iets helderder nu met de constructie..-)) | |
pechvogel-010 | maandag 23 januari 2017 @ 21:17 |
[/quote] Ik denk dat hij ook was gegleden als hij in mijn auto was en met ijzel op de weg..) | |
Pizza_Boom | dinsdag 24 januari 2017 @ 00:01 |
Ik heb in de bocht van de N201 de A4/5 op wel eens achterste voren gestaan. Regen, vlot door de bocht willen en dan op een streep in een keer alle grip kwijt zijn. | |
Palomar | dinsdag 24 januari 2017 @ 14:56 |
Heb niet alles gelezen, maar alleen dat het om een Fiat Punto gaat. Ik heb ooit hetzelfde gehad als de TS met een Fiat Punto uit 1997 oid. Ik kwam op een rotonde aanrijden en reed gewoon 'go with the flow' achter de auto aan die voor me reed. Niet heel langzaam, maar ook niet overdreven hard. Het was wel een beetje nat. Plotseling brak halverwege de rotonde de achterkant weg en stond ik overdwars op de rotonde Verbaasde me erg, want ik heb aardige voertuigbeheersing en voel zoiets meestal wel aan. En de auto die voor me reed in hetzelfde tempo reed spinde niet. Maargoed, verder geen aandacht meer aan besteed. Niet veel later moest de auto voor de APK en toen bleken de achterbanden scheef afgesleten, veroorzaakt door iets in de achterwielophanging wat niet goed meer was. Scheen vaker voor te komen bij Punto's. Dat was dus ook de oorzaak van die uitglijder vermoed ik. Als ik jou was zou ik dus even de achterbanden controleren op ongelijkmatige slijtage en zo nodig even bij de garage de ophanging laten checken. Zoiets kan nl. best gevaarlijk zijn. | |
kaasplankje | dinsdag 24 januari 2017 @ 16:17 |
Ik had met mijn doblo bestelbus ook gecupte banden. Toen ik dat zag meteen alle 4 vernieuwd. Inmiddels heb ik een andere auto. | |
Fer | dinsdag 24 januari 2017 @ 17:18 |
Stonden TS' wielen wel recht na uitkomen van de eerste bocht? Misschien bijcorrigeren onbewust nog een omwenteling meer gegeven... | |
pechvogel-010 | dinsdag 24 januari 2017 @ 20:13 |
..zou wel een punt kunnen zijn. De (goedkope) banden zitten er al 3 jaar op. Vorig jaar zijn de achterbanden vervangen, wel tweedehandese banden met genoeg profiel op en ook van een ander merk. Dit is dus de eerste winter met de ' nieuwe' achterbanden | |
viseenoptie | woensdag 25 januari 2017 @ 11:07 |
Is dat niet die scherpe 90graden bocht? die is met 70 bijhoorlijk aan de vaart met een punto. Maar zal wel stilstaand water of olie zijn geweest. | |
viseenoptie | woensdag 25 januari 2017 @ 11:08 |
2e hands banden......... verkeerde budgetkeuzes | |
YoshiBignose | woensdag 25 januari 2017 @ 12:53 |
Haha die foto's... Ik reed eens 50 km/u met nankangs en het regende. Een auto voor mij remde en ik wilde remmen maar er gebeurde niets. Tip: nooit op gare banden rijden en een slipcursusje doen, is interessant en je leert wat je in dit soort situaties moet doen. | |
Jiang153 | woensdag 25 januari 2017 @ 18:41 |
Ja die dodemansbocht toch. Wordt voor TS toch tijd dat hij die Crossclimates eronder gaat gooien. | |
pechvogel-010 | woensdag 25 januari 2017 @ 22:37 |
geldt dit ook als de banden nog voldoende profiel hebben en nog prima een ronde kunnen? Er gaan heel wat nieuwe auto's met goede banden door de bocht en total los worden verklaard. De goede banden worden dan verkocht | |
Fer | woensdag 25 januari 2017 @ 22:41 |
Mijn ervaring is dat het gros van de sloopauto's op een stel kwikfitbanden staat een huismerk accu, heb je niks aan. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 25 januari 2017 @ 22:43 |
Kan wel, maar ga dan wel voor een goed merk en check de DOT-code (leeftijd) en of ze uiteraard geen rare slijtage of plekken hebben. | |
pechvogel-010 | woensdag 25 januari 2017 @ 22:45 |
Had ik altijd al gewild..)) maar ik heb nu een echte cursus gedaan, ik denk dat ik nu meer (af)geleerd heb dan bij een slipcursus | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 januari 2017 @ 08:19 |
Ik denk het niet. Anders had je wel geweten wat er mis was gegaan! Wat bedoel je trouwens met een 'echte cursus' Een slipcursus is geen echte cursus ofzo? | |
Clupea | donderdag 26 januari 2017 @ 09:02 |
Ik heb ook eens hetzelfde gehad, met een Fiat Palio Station (~2000, redelijk nieuwe huurauto). Ik dook met iets te veel snelheid de afrit op, en de combinatie van snelheid en bocht deed de auto bijna stuiteren: de grip was weg, ik had haast geen controle meer. Ik heb m toen maar het rechtop kunnen houden. Ik heb overigens nooit gekeken waarom dit gebeurde, want huurauto. Sowieso waren die Palio's eigenlijk gebouwd voor de Zuid-Amerikaanse markt en daarom erg slap afgeveerd. | |
YoshiBignose | donderdag 26 januari 2017 @ 09:15 |
Filipov | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 26 januari 2017 @ 10:50 |
Jep, mijn vriendin d'r Starlet ook. Die waren nu op dus ik wilde perse dat ze merkbanden nam. De bandenboer zei nog: dure bandjes zeg! Eeeh ik wil gewoon dat m'n vriendin veilig naar d'r werk kan rijden. En met 13" is het verschil niet heel groot.. Nu Continentals er op. | |
YoshiBignose | donderdag 26 januari 2017 @ 12:07 |
Geef haar dan een auto met een kreukelzone en geen Starlet | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:21 |
Is dat niet inmiddels de vooras geworden? | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:22 |
Dit. Ik acht de kans hierop groot. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 26 januari 2017 @ 12:23 |
Ik heb haar geen auto gegeven. Ze heeft in 3 jaar tijd denk ik 5000km gereden. Sindskort gaat ze naar haar tijdelijke baan met de auto. Ik heb gezegd: of koop een andere of investeer wat in deze. Zij prijst de betrouwbaarheid en dat 'ie lekker ongecompliceerd is. Bovendien wilt ze niet te veel wegenbelasting betalen en staat 'ie in het centrum van de stad (geregeld een kras/deukje er bij door vriendelijke mede parkeerders). Maar blij dat jij beter op de hoogte bent van de situatie 😉 | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:23 |
Doe jezelf en anderen een plezier en onderhoud je auto goed, of stop met autorijden. [ Bericht 0% gewijzigd door Eleiko op 26-01-2017 12:44:54 ] | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:24 |
Waarom moet hij haar een auto geven? Die kan ze prima zelf kopen. Het is geen 1958 meer. | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:26 |
Een band is meer dan het (resterende) profiel. In elke bandentest komen die Chineze plong ching banden er baggerslecht uit. | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:26 |
Hij bedoelde zijn slippartij op de openbare weg. | |
YoshiBignose | donderdag 26 januari 2017 @ 12:27 |
Sjeesh 1 woordje verkeerd. ADVISEER haar dan een auto die veilig is. Weet niet of je crash tests van starlets hebt gezien? Nou ja als ze alleen binnenstad rijdt is het natuurlijk niet zo heel boeiend, maar dat zijn a-merk banden dan ook niet. | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 12:44 |
1e generatie Yaris is al vele malen veiliger inderdaad. En ook ongecompliceerd en betrouwbaar. | |
Metro2005 | donderdag 26 januari 2017 @ 12:53 |
Iets te hard.. Advies snelheid 30, jij rijdt meer dan het dubbele. Wat had je dan voor uitkomst verwacht. Maar kon je daarna wel doorrijden of moest je worden weggesleept? Zelf wel eens een citroen saxo uit de bocht laten vliegen, ook met 70 door een bocht met een adviessnelheid van 50 (deed ik vaak genoeg in die bocht) maar toen lag er ijzel. Auto is daarna nog nagekeken maar technisch was er niks mee aan de hand. Gewoon bad luck. en een keer een alto achterstevoren op een afrit weten te zetten maar met 140 door een bocht in de regen met een alto is niet het meest slimme wat je kan doen Dat was 100% mijn schuld. Goede banden maken overigens echt een wéreld van verschil. Bespaar daar nou gewoon niet op! [ Bericht 8% gewijzigd door Metro2005 op 26-01-2017 13:02:19 ] | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 26 januari 2017 @ 12:54 |
Zij rijdt vooral door de polder, dus niet harder dan 80km/h inderdaad. Met d'r oude bandjes gleed ze aardig door in de bochten, ook in de stad. Nu niet meer. Zij voelt zich veiliger. Zoals ik al zei: ze heeft de auto al 3 jaar, toen waren de Starlets binnen haar budget, de Yarisjes of andere nieuwere auto's niet. En zoals ik ook dat al zei: ze reed heel weinig toen ze de auto kocht. Auto's met een betere kreukelzone zijn vaak nieuwer en/of zwaarder. De auto boeit haar, buiten vervoersmiddel, totaal niet dus hoe goedkoper de lasten hoe beter. Maar je hebt wel gelijk. Je zult er in een Yaris een stuk beter uitzien als er een vrachtwagen frontaal op je rijdt dan in een Starlet Maw: er is altijd wel iets beters te krijgen. Als ik Yaris had gezegd had jij Corolla gezegd. Als ik Corolla had gezegd had jij Avensis gezegd. Als ik Avensis had gezegd had jij legertank gezegd, etc. Sjees! Edit: ik vind het wel lief van je dat de veiligheid van mijn vriendin jou zo aan het hart gaat. Kusjes | |
Metro2005 | donderdag 26 januari 2017 @ 13:01 |
Mwa, als er een vrachtwagen binnen komt rijden is het enige verschil tussen een starlet en een avensis dat je in de avensis nog een minuutje bloedend en in in helse pijnen beklemd tussen verwrongen staal zit te wachten tot je dood bent terwijl je in de starlet direct dood bent. In beide gevallen overleef je het waarschijnlijk toch niet. In je binnenspiegel kijken en op tijd wegwezen helpt een stuk beter dan 100 kilo extra staal in je wagen ter versteviging. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 26 januari 2017 @ 13:06 |
Dat was ook een grapje Metro, daarom juist Laten we het er op houden dat we graag risico's nemen! | |
YoshiBignose | donderdag 26 januari 2017 @ 13:26 |
Het interesseert mij weinig als je vriendin sterft, maar aangezien jij de opmerking maakt over veiligheid en goede banden ging ik er vanuit dat het jou wel interesseert. Dan laat je haar niet in één van de onveiligste auto's die nog rondrijden rijden, vooral niet op n-wegen. Ja tegen een vrachtwagen is het in de meeste gevallen wel over, maar er zijn zat andere situaties. M'n tante reed in een Daihatsu Move, het lijkt een miezerig wrak, maar qua kreukelzone wel vrij goed. Ze stond bij het stoplicht achter een vrachtwagen en de vrachtwagen achter haar remde te laat en ze werd verplet. Uiteindelijk alleen een beetje nekpijn en de auto was gehalveerd. Haar bril lag 10 meter verderop. De chauffeur durfde niet eens te kijken want dacht dat ze morsdood was. Dat is het verschil tussen leven of dood. De zus van de man van m'n nicht (is daar een naam voor??) op een n-weg per ongeluk de andere helft op gegaan en frontaal geramd. Ze reed ook in een kleine oude swift ofzo, morsdood. Andere auto had niets. Nou speelt massa wel een rol, maar ik zou het gewoon niet riskeren tenzij het financieel echt niet anders kan. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 26 januari 2017 @ 13:45 |
Er zijn altijd gradaties. Je hebt ALTIJD iets beters. Een Starlet is geen Volvo, in een Move wil je niet dood gevonden worden en is ook geen tank. Goede bandjes maken dus wel het verschil tussen op tijd stil staan of tegen de boom aan, dat snap je toch? Net als dat ABS net dat beetje helpt met het sturen tijdens een noodstop, de gordel en airbag voor de impact, etc. Een kreukelzone is ook iets wat daarin helpt, maar is, zoals hiervoor staat, niet het enige wat belangrijk is. Een Move heeft de wielen van een winkelwagen en is hoog, daar is de Starlet weer beter in, zeker met de Continental bandjes die m'n vriendin heeft Als je slim bent blijf je ook op je eigen helft. Nou ik ben er klaar mee, ik ga even in m'n stokoude bak rondrammen om wat boodschapjes te doen Wel op de duurste Michelin bandjes trouwens. | |
kaasplankje | donderdag 26 januari 2017 @ 13:58 |
Jij bent ook wel een schraper geloof ik he? Hoelang doe je met 4 banden en hoe groot is het prijsverschil tussen nieuwe goede en een gebruikte set banden dan? | |
kaasplankje | donderdag 26 januari 2017 @ 14:00 |
Ik doe zelf denk 2 jaar met mijn banden. Die zijn wel wat duurder want ik heb 17"nu. Laat die punto bandjes misschien 60 euro per stuk zijn ongeveer waar heb je het over. | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 15:33 |
Dit dus. Als je er niet het geld voor (over) hebt: ga dan niet autorijden. Ik heb 4 nieuwe goedgeteste Continentals in de maat 225/45R17 voor 470 euro inclusief montage. Mijn eerste set banden ging 80.000 km mee. Laat deze set 60.000 km meegaan: dan is dat nog steeds geen cent per km. Dus: ophouden met janken TS en je auto fatsoenlijk onderhouden of stoppen met autorijden. Daarnaast hebben wij geen zin in ongelukken ten gevolge van slecht onderhouden auto's die voorbij komen schuiven. | |
Eleiko | donderdag 26 januari 2017 @ 15:35 |
Dan moet je veel inbeeldingsvermogen hebben in een 17 jaar oude Fiat met 2e hands Chinese koektrommelbanden | |
Jism | vrijdag 27 januari 2017 @ 09:27 |
Je kon over koelwater heengereden zijn. Je kon over of onderstuur hebben gehad, gezien je zei, ik ging er veels te hard doorheen. Met over / onderstuur gaat je auto een kant op dat jij niet wilt eigenlijk, en dat trek je alleen weer gelijk door je snelheid te verminderen tot het punt dat je banden weer contact kunnen maken met het wegdek. Als je goedkope banden of zomerbanden hebt, dan heb je hier de oorzaak. Een auto raakt niet zomaar ineens bestuurloos. Daar moet iets voor zijn (snelheid, gladheid, contact op de weg etc) en dat zou je aan moeten zien komen. Rij daarom ook altijd voorzichtig, zeker met deze weersomstandheden, of pak gewoon een fatsoenlijke Audi Quattro. Dan behou je veel meer grip in verhouding met een voorwiel aangedreven auto als je toevallig het contact met de voorwielen verliest. | |
daNpy | vrijdag 27 januari 2017 @ 11:54 |
_!!! Pak gewoon een bmw met de aandrijving op de juiste wielen en neem de bocht dwars zoals het hoort. | |
Hyaenidae | vrijdag 27 januari 2017 @ 13:10 |
Tering 80k km met Continentals, dan moet je echt wel slaapverwekkend langzaam rijden. | |
Hyaenidae | vrijdag 27 januari 2017 @ 13:14 |
De grap is dat bijna niemand met een BMW kan driften. Hoe sneu is dat, een BMW hebben en niet kunnen driften | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 14:20 |
Met alle meningen tot nu tot over dure, slechte en goedkope banden, vraag ik me af of dit echt een verschil zou hebben uitgemaakt met dure banden van een ander merk. Ik heb nog eens gekeken naar mijn banden, deze zien er nog prima uit met meer dan voldoende profiel. De voorbanden (winterbanden van het goedkope Servisch merk) die er 3 jaar opzitten met 20 Km per jaar, zien er nog als nieuw uit. Ook de achterbanden zien er nog prima uit. Zegt natuurlijk nog niets over de grip op de weg. Ik denk dat met dure banden op ijs/ijzel in combinatie met de gereden snelheid dure banden weinig hadden geholpen. Ik denk dat ik me meer zorgen moet maken om de banden van mijn fiets dan de banden van mijn auto..--)) Die zijn echt aan vervanging toe, en ik fiets elke dag | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 14:25 |
Om eerlijk te zien kan ik gerust zeggen dat ik mijn auto maximaal onderhoud. Elk klein dingetje wat ik merk, wordt vervangen of ga ik ermee naar de garage. Ik denk dat ik in 3 jaar tijd 3x keer de aanschaf van deze auto aan onderhoud heb uitgegeven. Zelfs de motor is vervangen | |
Eleiko | vrijdag 27 januari 2017 @ 14:26 |
Wat kostte je auto toen je hem kocht? | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 14:31 |
idd, dat was de echte cursus! Vraag ik me af of hetgeen wat je in een slipcursus leert of je dit ook in een praktijksituatie kunt doen. Zelfde verhaal met oefeningen bij rampen... als het echt erop aankomt, dan doen mensen vaak het tegenovergestelde. Paniek en stress zijn grote factoren | |
Metro2005 | vrijdag 27 januari 2017 @ 15:16 |
Dat zegt alles over de grip. Als banden na 60k km er nog als nieuw uitzien dan zijn ze dus van kei en keihard rubber gemaakt en is de grip dus bagger in het kwadraat. Na 60k km zijn normaal gesproken je banden bijna kaal. | |
Metro2005 | vrijdag 27 januari 2017 @ 15:20 |
Ik heb ook een slipcursus gehad en ja je kan die kennis wel degelijk goed gebruiken als het zover komt maar in de praktijk heb je lang niet altijd de ruimte om te corrigeren. Ik heb ook een keer een saxo in een betonnen muur geramd toen de achterkant uitbrak in de bocht van het kleinpolderplein (a20 ricting A13). Met 1 baan en betonnen muren aan beide kanten heb je niet zoveel ruimte om te corrigeren . In andere situaties met gladheid, ijzel etc heb ik wel wat gehad aan de slipcursus (niet remmen, koppeling in, tegensturen maar niet téveel etc) | |
Eleiko | vrijdag 27 januari 2017 @ 15:25 |
Ik mis even hoe goed onderhoud te rijmen is met 2e hands Servische hoelahoep winterbanden. Wissel je die ook elk half jaar om of kachel je er het hele jaar door op? | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 15:43 |
De voorbanden van het Servisch merk (Trayal) zaten al erop ton ik de auto kocht 3 jr geleden. De achterbanden (van het merk Yokohama) waren tweedehands en zijn vorige jaar bij de APK opgezet. Wisselen doe ik niet. Winterbanden hebben zover ik weet alleen effect bij sneeuw | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 15:46 |
¤ 1200, met een gare motor wat ik niet vooraf wist...)) | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 16:09 |
Ik ken deze plek, ik rij hier ook vaak. Er staat een advies van 60 Km, maar de meeste halen mij in met 80 Km...)) Bij Reiswijk richting de A4 staat ook zo een rot bocht, bijna half rond | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 16:12 |
??? ik zou eerder zeggen slijtage.. Dus ik kan met mijn banden gerust 100000 Km of meer rijden zonder zichtbare slijtage? | |
Metro2005 | vrijdag 27 januari 2017 @ 16:20 |
Hoe harder het rubber hoe langer ze meegaan en hoe minder grip je hebt. Goede banden zijn na 60.000km echt wel aan vervanging toe en aangezien ze bij jou nog bijna amper afgesleten zijn is de rubbersamenstelling blijkbaar keihard = weinig grip. Grip vs duurzaamheid zijn in de regel tegenpolen van elkaar en het is dus eigenlijik altijd een compromis. écht goed plakkende banden met een zacht rubbercompound zoals bv Toyo's kan je na 20k km al vervangen terwijl goedkoop baggerrubber na een ton nog voldoende profiel heeft. Alleen heb je de wagen waarschijnlijk voor die tijd al in een vangrail geparkeerd wegens gebrek aan grip. Leeftijd is ook iets om in de gaten te houden, na een jaar of 6 begint het rubber wel echt hard te worden en uit te drogen en moet je je banden eigenlijk ook vervangen. | |
Verbodsbord | vrijdag 27 januari 2017 @ 17:17 |
Winterbanden hebben vooral effect bij lage temperaturen, niet perse bij sneeuw. | |
kaasplankje | vrijdag 27 januari 2017 @ 17:38 |
Vertelde de verkoper | |
jitzzzze | vrijdag 27 januari 2017 @ 17:43 |
Maar even tussendoor; de capriolen van TS zouden best wel eens veroorzaakt kunnen zijn door zijn/haar keuze voor de banden waar hij/zij op rolt. En nee, ik heb geen aandelen winter/sneeuwbanden. Ik rijd al 10+ jaar op A merk zomer/regenbanden. En pas mijn rijstijl aan aan de omstandigheden. Feit blijft namelijk wel dat oude banden en C/D merk banden aanmerkelijk slechter zijn. | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 17:59 |
Blijkbaar vertellen de garages dit niet. Ze vragen je wel of je nieuwe of tweedehandse banden wilt. Maar ruw of zacht, had ik nooit eerder gehoord. Je weet niet wie je moet geloven met soms tegenstrijdige info. Mooie TV-reclames van Michelin zie je genoeg | |
pechvogel-010 | vrijdag 27 januari 2017 @ 18:07 |
Volgens een autobandentest van de ANWB uit 2011, scoren de winterbanden van het Servisch merk Trayal (mijn banden die nu voorop zitten) als slechtste, en Continental als beste: https://automotive-werkpl(...)-trayal-de-slechtste | |
kaasplankje | vrijdag 27 januari 2017 @ 18:16 |
Zet er dan 4 nieuwe onder die wel goed zijn en laat uitlijnen en balanceren en laat ff de wielophanging nakijken. Of koop een nieuwe auto. | |
Eleiko | zaterdag 28 januari 2017 @ 09:02 |
Aan de ene kant doe je je username eer aan, aan de andere kant: met wat beter onderzoek / een betere voorbereiding kun je veel (zeker niet alle) ellende voorkomen. | |
Hyaenidae | zaterdag 28 januari 2017 @ 09:09 |
60k voor de achterband, voor is een goede band na 30k al bijna kaal met fwd. | |
Fer | zaterdag 28 januari 2017 @ 09:36 |
Mijn ervaring is iets anders. Goedkope Chinese/Indiase/Koreaanse hebben amper grip in de kou/regen EN zijn sneller versleten dan Michelin/Conti/Bridgestone enz.. Binnen een merk zie je wel. Conti Sport heeft meer grip is sneller op. EcoConti gaat langer mee, heeft minder grip. Maar nog altijd heeft zo'n ecoband van een goed merk, veel meer grip dan die troep van Nangkang/Kumho enz.. PS mijn zomerbanden hebben zeker al 60k gemaakt en gaan er straks gewoon weer op. Kwestie van beetje netjes rijden. | |
YoshiBignose | zaterdag 28 januari 2017 @ 10:26 |
Mijn banden achter zijn kaal na 15k | |
Catch22- | zaterdag 28 januari 2017 @ 10:29 |
Dan heb je wel erg zacht rubber en doe je heel erg je best | |
YoshiBignose | zaterdag 28 januari 2017 @ 10:40 |
Haha nou ja iets overdreven denk ik. Maar zit nu op de 10k en nog 4.5mm over | |
Hyaenidae | zaterdag 28 januari 2017 @ 10:41 |
En voor dan? | |
YoshiBignose | zaterdag 28 januari 2017 @ 10:47 |
Hmm even kijken heb de factuur teruggevonden van wat onderhoud. Dit was bij 8000 km: LF: 6.0mm 6.1mm 6.0mm RF: 6.1mm 6.1mm 6.0mm LR: 5.3mm 5.3mm 5.6mm RR: 5.2mm 5.2mm 5.5mm Wat ik ook opvallend vond was: Adjusted tire pressure to: 45 PSI front, 45 PSI rear.... dat is 3.1 bar. Alles voor een beetje extra range denk ik | |
jackass__ | zondag 29 januari 2017 @ 12:23 |
Ik denk dat het aan het goedkope rubber ligt. Ik stond ook een keer dwars op de weg toen ik pas een andere auto had. Hier lagen toen ook chinese banden op. Nu heb ik er nieuwe velgen en banden op (18" vredestein vorti) en ik kan nu diezelde bocht waarmee ik met de chinese banden bij 60kmh de bocht uit vloog met 90 kmh nemen en hij plakt nog aan de weg. | |
pechvogel-010 | zondag 29 januari 2017 @ 18:40 |
Enerzijds voldoen ze wel aan de eisen, anders hadden ze niet verkocht mogen worden. Anderzijds kan het zoals nu blijkt, levensgevaarlijk zijn bij bepaalde weersomstandigheden. ik had geluk dat niemand voor of achter me reed | |
pechvogel-010 | zondag 29 januari 2017 @ 18:51 |
haha, dit is maar een topje van de ijsberg. Als je net je rijbewijs hebt, en je staat op het punt om je eerste tweedehandse auto te kopen met 0 kennis van auto's, en je staat tegenover een bijna gepensioneerde keurige meneer uit de achterhoek die je dan herhaardelijk vertelt "er mankeeert niets aan deze auto"... dan is de keuze snel gemaakt. Doet me toch denken aan de reclame van VW met dat keurige oude vrouwtje. Verschil is dat VW, degelijke autos maakt | |
kaasplankje | zondag 29 januari 2017 @ 19:03 |
Niet meer. | |
pechvogel-010 | zondag 29 januari 2017 @ 19:20 |
Eens, in die reclame ging het om een oude Golf met die mooie ronde koplampen | |
Rookierookie | zondag 29 januari 2017 @ 19:22 |
Das war einmal | |
pechvogel-010 | maandag 30 januari 2017 @ 18:37 |
Geen van beiden. Auto is vandaag op de brug geweest i.v m. lek uitlaat. Niets te merken van voor- of achteras. Zal toch een combinatie zijn geweest van gladheid, te hoge snelheid, goedkope banden met slechte grip en waarschijnlijk ook nog eens geremd. | |
Charged | maandag 30 januari 2017 @ 18:43 |
En wat heb je nou geleerd? | |
pechvogel-010 | dinsdag 31 januari 2017 @ 19:50 |
Ongeacht de kwaliteit van de banden... borden niet negeren en aangepaste snelheid rijden in zo een vervelende bocht..-)) | |
Fer | dinsdag 31 januari 2017 @ 21:19 |
Ja, als het koud/nat/glad is. Bij droog weer, zoveel mogelijk naar buiten voorsorteren, hard remmen vlak VOOr de bocht, rem lossen en insturen, diep insturen richting de binnenbocht. Voorbij het scherpste punt, gas indrukken en volgas de bocht zo wijd mogelijk naar buiten eindigen. | |
Sounddragon | dinsdag 31 januari 2017 @ 22:51 |
Dude | |
Garfield1985 | woensdag 1 februari 2017 @ 23:08 |
Hmmm......toch heb ik wel eens enkele jaren terug gelezen dat in een incidenteel geval traction control wel eens roet in het eten wil gooien. Het systeem gaat dan iets te overijverig te werk met soortgelijke situaties als bij TS tot gevolg. Vooral het feit dat hij aangeeft dat de auto bij het wegrijden ook vreemd reageerde is erg opmerkelijk, want dat is geen normaal "gedrag" zeg maar. Wellicht de boordcomputer eens in de garage laten uitlezen? | |
pechvogel-010 | woensdag 1 februari 2017 @ 23:51 |
Ja, maar met zo een keurige rijstijl word je nooit een correur | |
pechvogel-010 | donderdag 2 februari 2017 @ 00:03 |
Je maakt me toch weer terecht bang...want dat vreemd gedrag van het niet normaal weg kunnen rijden, vind ik nog steeds het meest bizare gedeelte van het hele geval. Ik doe het nu al bijna in mijn broek bij iedere scherpe bocht op de snelweg | |
kaasplankje | donderdag 2 februari 2017 @ 06:36 |
tractiecontrole in een 16 jaar oude punto hahaha | |
oldford | donderdag 2 februari 2017 @ 07:57 |
Wat is daar zo lachwekkend aan? Vanaf 1996 is de Punto geleverd met ABS en naar keuze ABS + TC. Dus het zou kunnen. | |
pechvogel-010 | donderdag 2 februari 2017 @ 13:08 |
Op de nieuwere Grand Punto zit TC wel, maar deze kan ik toch niet betalen. bovendien veel duurder met wegenbelasting | |
Sounddragon | donderdag 2 februari 2017 @ 18:15 |
Met een IQ wat niet veel hoger is dan je schoenmaat ook niet. | |
Pizza_Boom | donderdag 2 februari 2017 @ 19:27 |
Ben toch blij dat het bij mij niet het geval is. Schoenmaak 125 lijkt mij best lastig in het dagelijks leven. | |
Sounddragon | donderdag 2 februari 2017 @ 20:06 |
Schoenmaken is sowieso lastig. | |
daNpy | donderdag 2 februari 2017 @ 21:26 |
Wees niet bang, met "oefenen" op straat wordt je sowieso nooit een coureur. | |
Fer | donderdag 2 februari 2017 @ 21:55 |
Wel een van de beste courreurs ooit, heeft het nu wel lastig jammer genoeg. | |
Pizza_Boom | donderdag 2 februari 2017 @ 22:15 |
| |
pechvogel-010 | donderdag 2 februari 2017 @ 23:07 |
..-)) hoewel, als ik een rijke Arabier was, had ik misschien een mogelijkheid om een plek te krijgen voor veel geld bij zo 'n F1 team | |
Jism | vrijdag 3 februari 2017 @ 08:59 |
ABS was al beschikbaar sinds 1990 als ik me niet vergis. De 1992 VR6 had het. Het stelde niet zoveel voor echter. Die dingen waren goed voor snelheden minder dan 50kmph. | |
oldford | vrijdag 3 februari 2017 @ 09:13 |
We hadden het hier over een Punto, niet over andere merken. Wil je andere merken erbij betrekken dan b.v. Ford, die leverde al vanaf 1987 ABS systemen. | |
Garfield1985 | zondag 27 augustus 2017 @ 13:36 |
En BMW al vanaf '84 of '85 . Hoe is het nu met je auto TS, nog eigenaardigheden meegemaakt ermee? | |
Eleiko | maandag 28 augustus 2017 @ 10:25 |
Sinds 1979 verkrijgbaar op een W126. | |
YoshiBignose | maandag 28 augustus 2017 @ 11:42 |
Ik reed een BMW 7-serie uit 1980 met ABS. Heeft me wel een keer een crash opgeleverd... alhoewel dat eerder door de slechte banden was denk ik. Hierdoor greep ABS veel te snel in en kon ik niet meer remmen terwijl ik helemaal niet hard reed. | |
daNpy | maandag 28 augustus 2017 @ 11:56 |
Dus je weet dat je op versleten joekels rijdt, houdt te weinig afstand en geeft dan de ABS de schuld dat je ergens op vlamt? Volgens mij is ABS nooit bedoeld om een remweg te verkorten | |
YoshiBignose | maandag 28 augustus 2017 @ 13:43 |
Nee ik hield ruim genoeg afstand. Banden waren niet versleten maar wel slecht merk (nankang). Het was een klein beetje vochtig. Ik reed 50 en voor me remde iemand af voor een drempel (zaten echt 5 auto's tussen denk ik) dus ik remde ook rustig af en opeens greep de ABS in dus ik trappen wat ik kon maar er gebeurde niets en tikte zo die auto voor me aan. Is m'n enige ongeluk ooit geweest (behalve een eenzijdige) dus valt me nog alles mee. Maar je vertrouwt de auto er niet meer door. | |
Eleiko | maandag 28 augustus 2017 @ 13:47 |
Met ABS kun je in principe net zo hard remmen als zonder, alleen blijft je auto beter bestuurbaar. Het is wel zo dat de eerste generatie(s) ABS minder geavanceerd waren, niet 4-kanaals en minder snel afwisselen remmen/rollen. | |
YoshiBignose | maandag 28 augustus 2017 @ 15:11 |
Ik snap ook niet precies wat er gebeurde. M'n ABS lampje brandde wel al maar dat heb ik vaker gehad bij auto's en ik voelde de ABS wel ingrijpen. Voor m'n gevoel kon ik daar als de ABS niet had ingegrepen gemakkelijk op tijd stil staan, maar misschien had ik het wel mis en was ik ook doorgegleden op die chinese poepbanden. M'n oldtimer verzekering werd paar maanden erna verdubbeld | |
Nobu | maandag 28 augustus 2017 @ 15:17 |
Koop gewoon een kaartje voor de ijsbaan als je graag een middagje wil glijden, maar laat de rest van ons er voortaan buiten. | |
YoshiBignose | maandag 28 augustus 2017 @ 15:24 |
Ja boze neger uit de caddy voor me: THE FUCK SWA WAAROM REM JE NIET #$^@#% Daarna wel meteen andere bumper eronder gezet. Bleef een toffe auto |