Lucky_Strike | zondag 15 januari 2017 @ 17:27 |
Isolatie komt hier vaker voorbij maar toch maak ik een topic. Ik heb te veel vragen en heb hulp nodig. Wij gaan zo ongeveer ons hele huis isoleren. Dak (binnenkant), houten verdiepingsvloer (onderkant), buitenmuren en een nog op te trekken tussenmuurtje. Sommige isolatie is voornamelijk geluidswerend, sommige zal warmte-isolatie zijn. Tegen het dak kunnen we 15 cm aan dikte kwijt maar de wanden moeten wat mij betreft zo dun mogelijk zijn om ruimteverlies te beperken. Nu hebben we zo veel keuzes te maken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vragen: - Welke isolatie (glaswol, steenwol, PIR) gebruik je wanneer? Wat is het beste voor zowel geluid als temperatuur? - Als je glas- of steenwol gebruikt, kan je dan het beste met of zonder folie gebruiken? En op rol of plaat? - Zijn er nog verschillen in dampwerende folie? - Bij het afplakken van de dampwerende folie, gebruik je dan kunststof of aluminium tape? - Moeten we nou wel of niet een centimeter 'spouw' achter de isolatie aanhouden? - We willen het liefst metal studs gebruiken. Is dat nog relevant voor het kiezen van het isolatiemateriaal? [ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-01-2017 17:38:58 ] | |
goed_volk | zondag 15 januari 2017 @ 17:46 |
Glaswol en pir zijn goed voor warmte, steenwol warmte en geluid. Altijd folies toepassen bij gebruik grenzend aan een koude muur. Je wil niet dat er vocht (damp) van binnenuit in je isolatie komt. Daarom altijd dampremmende folie aan de warme kant en (eventueel) dampopen, vochtwerende folie aan de koude kant. Een spouw is zeker aan te raden, 1cm is wel erg minimaal. Persoonlijk zou ik voor 3cm gaan. Let erop dat de spouw wel enigzins ventileert. Vocht/damp moet er wel uit kunnen. Metalstuds maakt niets uit. Nog even ter overweging; geen idee wat voor dak je hebt, maar als er al isolatie in zit, kun je niet extra isoleren. (Bij sandwichplaten) Geluid wordt vooral ook door trillingen doorgegeven. Bij de vloer heb je verschillende opties: *isolatie tussen de balken; dit vult de holle ruimtes en vermindert geluidoverdracht door de lucht. *een geïsoleerde, zwevende dekvloer; dit voorkomt overdracht van trillingen en helpt erg goed tegen geluidoverdracht door trillingen. Let wel dat je wanden boven door deze deklaag heen gaan. *een zwevend of vrijhangend plafond; hiervoor zijn speciale klemmen in de handel. Ook hier hetzelfde verhaal als de zwevende dekvloer. Een combi van bovengenoemd is helemaal top, maar kost je wel. | |
Lucky_Strike | zondag 15 januari 2017 @ 17:58 |
Dank je goed_volk ![]() Er zit niets tegen het dak, alleen dakbeschot met pannen. De vloer zal tussen de balken geisoleerd worden. Het gipsplafond komt tegen de balken. | |
tux87 | zondag 15 januari 2017 @ 19:48 |
Kijk ook even of er geen asfaltpapier, folie, of andere dampremmer zit onder je pannen. Een houten dakbeschot zonder dit soort zaken is voldoende dampopen. In dat geval kun je glaswol of pir platen tussen je gordingen aanbrengen. Let in geval van pir ook op de brandwering, pir is erg brandbaar. In geval van glaswol een dampremmer toepassen onder de glaswol aan de warme zijde. Bij pir met alu cachering de naden goed afdichten. | |
Makrolon | zondag 15 januari 2017 @ 19:57 |
| |
Lucky_Strike | vrijdag 20 januari 2017 @ 15:10 |
Ik ben eens verder gegaan met het voorbereiden van de isolatie en ik kom ergens niet uit. In het filmpje van Gamma plaatst men regels op de balken en stopt daar het isolatiemateriaal achter. Deze methode heeft mijn voorkeur maar dan met de regels tussen de balken om ruimte te besparen. Echter, in dit filmpje van Rockwool wordt gezegd dat je even dikke balken moet bevestigen als die je al hebt. In mijn geval 16cm dik dus een prijzige aangelegenheid. Ik kan toch gewoon de Gamma-methode gebruiken? | |
blomke | vrijdag 20 januari 2017 @ 16:29 |
Ja hoor prima. Als de gipsplaatafwerking maar voldoende houvast heeft en de dampdichte folie gedegen aansluit op de regels. | |
goed_volk | vrijdag 20 januari 2017 @ 17:53 |
Vreemd. De latten zijn enkel om je isolatie en gipsplaat op te monteren. Geen enkele reden om even dikke balken te gebruiken. | |
Lucky_Strike | vrijdag 20 januari 2017 @ 17:59 |
Fijn om daar even bevestiging van te krijgen. Het zou een duur project worden met die dikke balken. Wat is eigenlijk een handig formaat voor rachels? We zijn toch maar van het plan om metal studs te gebruiken afgestapt. Dat werd alles bij elkaar ook te duur. | |
Puala | vrijdag 20 januari 2017 @ 18:33 |
Maar is hout goedkoper dan ja? Ik heb staanders van 69mm dik gebruikt aangezien ik goed flink wilde isoleren. Ben uiteindelijk bij de isolatiehal goed geslaagd met advies en spullen. ![]() | |
Lucky_Strike | vrijdag 20 januari 2017 @ 18:40 |
Volgens mij is hout een stuk goedkoper. Ik wilde eerst perse geen hout omdat ik allergisch ben voor zaagsel maar ik ga bij nader inzien nauwelijks helpen. Isolatiehal, bedankt voor de tip. Ken de naam wel maar was hem vergeten. | |
speedfightrage | vrijdag 20 januari 2017 @ 19:00 |
Koop geen hout oid. Bij bouwmarkten. Beter ga je naar een houthandel. Voor andere materialen kan je beter naar een bouwcenter zoals filipo oid | |
Gieliovd | vrijdag 20 januari 2017 @ 21:00 |
Standaard rachels zijn 22*50 ofzo. Dat werkt prima. Verder niet te moeilijk doen. Goed alles vullen, goede damp werende folie of aluminium laag en je zit goed. Alles wat "warm" is geeft nog minder uitdagingen. Daar is het vooral afhankelijk waar je wilt bereiken. Geluid? Warmte? Een wat voor geluid dan? Hier gewoon 15 cm glaswol tussen de vloerbalken en 10cm glaswol dekens met aluminium laag en spijker flens erop. Wanden in huis ook met 7cm glaswol vol gepropt. Werkt top! Zorgen dat je ergens een partijtje zoekt. Ik was echt voor een prikkie klaar. Isoleren is wel ![]() ![]() ![]() ![]() | |
klaaskootstra1 | vrijdag 20 januari 2017 @ 21:01 |
Als start... maar voor het uitvlakken zou ik een laser of een paar touwtjes pakker | |
Ivo1985 | vrijdag 20 januari 2017 @ 22:25 |
Rachels 22x50 werkt prima, zolang de afstand tussen de balken niet absurd groot is. En dan gewoon met 4x60 vastschroeven in de dakbalken. | |
Erik | donderdag 26 januari 2017 @ 23:19 |
Heb afgelopen week de zolder (ook alleen dakbeschot en pannen) hiermee geisoleerd: https://www.isolatiemater(...)0-95mm-rd409-072-m2/ Erg makkelijk qua verwerking en meteen een gipslaag welke je nog kan stucen/behangen/verven. Uitleg in een filmpje: | |
Makrolon | donderdag 26 januari 2017 @ 23:25 |
27 euro per M2 :/ | |
Lucky_Strike | zondag 29 januari 2017 @ 15:35 |
Wat een fantastisch filmpje ![]() | |
Lucky_Strike | maandag 30 januari 2017 @ 16:39 |
Ik vroeg in het korte vragen topic hoe dik de balken van een voorzetwand met isolatie van 6, 8 of 10 cm moet zijn. Dat lijkt opgelost. En ik heb gelijk een vervolgvraag.En nog iets, moet je nou wel of geen dampopen folie aanbrengen achter een voorzetwand aan de kant van de buitenmuur? Valt het op dat ik er eigenlijk te weinig van snap en ik bang ben om dingen fout te doen? ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-01-2017 16:47:38 ] | |
blomke | maandag 30 januari 2017 @ 16:44 |
Ja, aan de warme kant van de isolatie; aan de woonkamerkant dus. | |
Lucky_Strike | maandag 30 januari 2017 @ 16:47 |
Sorry, bedoelde dampopen aan de buitenkant. De dampdichte snap ik inmiddels, behalve de elektra dan. | |
blomke | maandag 30 januari 2017 @ 16:51 |
Dampopen is ter voorkoming van vocht dat in de isolatie zou kunnen dringen. Bij (schuin) dakisolatie kan ik me dat wel voorstellen, bij een verticale muur lijkt me dat wat minder relevant. Edoch ik zie bij nieuwbouw (houtskeletbouw) wel altijd die miofoil aan de buitenzijde aan het hout gemonteerd. Het wordt dus wel gedaan. Voor wat betreft je elektra: je elektrodozen monteer je tegen de nieuwe gipswand aan en als je het dampscherm klemt tussen doos en gipswand, zal de lekkage minimaal zijn. | |
elhasa | dinsdag 31 januari 2017 @ 09:39 |
Vergis je bij een verticale wand ook niet in de noodzaak van dampdichte folie. Een gemiddeld gezin produceert ongeveer 12 liter vocht per dag. Dit moet je kwijt zien te raken door een goed werkend ventilatiesysteem. Indien je geen goed dampscherm gebruikt trekt het vocht in de isolatie en houten regels met eventuele verminderde isolatie of schimmelproblemen tot gevolg. Bekijk ook goed de eigenschappen en verwerkingsadviezen van de verschillende isolatie leveranciers. Check of je wel of geen spouw moet gebruiken (hele discussies over op internet) etc etc. Voordat je gaat isoleren check goed of je het juist doet en besteed aandacht aan je werk! | |
Lucky_Strike | dinsdag 14 februari 2017 @ 11:59 |
Hier ben ik weer met mijn getwijfel. Het plaatsen van rachels is in volle gang, het wordt tijd om isolatiemateriaal aan te schaffen. Ik denk dat ik voor het schuine dak dampopen folie aanbreng. Dat klinkt toch wel logisch en veilig. Waar ik over twijfel is de dikte van de isolatie. De dakbalken zijn 16 centimeter. Ik wilde 16 cm isolatie kopen maar nu schijnt je vocht dan niet weg te kunnen aan de achterkant. Is 14cm dan beter? We hebben een schuin dak van 8 meter breed. Aan de achterkant op het zuiden, aan de voorkant op het noorden. Aan de voorkant dendert de hele dag verkeer over de dijk dus daar willen we steenwol. Is het een slecht idee om tegen de warmte dan glaswol aan de achterkant te plaatsen? Pir is in dit geval een te kostbare oplossing aangezien het over 14-16cm dikte gaat. Op andere plaatsen komt wel pir, daar waar isolatie zo min mogelijk ruimte in beslag moet nemen. | |
mark_dabomb | dinsdag 14 februari 2017 @ 12:41 |
Waarom is PIR te duur? Bij een outlet (B partij) heb je 140 mm voor nog geen 12 euro per m2. Dat is dan wel RD 6,3! | |
Lucky_Strike | dinsdag 14 februari 2017 @ 13:09 |
Glaswol is rond de 5 euro. Ik heb alleen van deze isolatie al 62 vierkante meter nodig. | |
Lucky_Strike | dinsdag 14 februari 2017 @ 14:09 |
Ik ben overigens wel aan het kijken naar pir in paats van glaswol. Eerst maar even de totaalberekening maken van alles. | |
mark_dabomb | woensdag 15 februari 2017 @ 09:56 |
Dus het scheelt nog geen 500 euro? En je hebt geen weken last van je poten van dat klotespul? En je hebt een betere isolatie waarde? Ik zou het wel weten ![]() | |
GVRuud | woensdag 15 februari 2017 @ 10:36 |
Ondanks dat je al een eindje bent hierbij onze isolatieervaringen: We hebben de bovenverdieping van ons 1915-huis opnieuw geïsoleerd. Aangezien we op de bovenverdieping eigenlijk nooit de verwarming aan hebben, een graad of 16/17 in de winter daar prima is, we niet teveel ruimte wilden verliezen, en hoe dan ook met koudebruggen zouden blijven zitten, zijn we voor 4,5 cm steenwol gegaan, wat uiteindelijk al een flinke isolatiewinst opleverde ten opzichte van de piepschuim, strovezelplaat en bouwfolieisolatie die er voorheen zat. We hebben de oude isolatie weggestript en het oude regelwerk laten zitten. Dit leverde ons meteen een luchtspouw van een cm of 5-10 tussen de steens muur en de nieuwe binnenwand. Daarover ging een laag dampopen folie ivm mogelijke vochtdoorslag vanuit het dak. Daarop nieuw regelwerk + de steenwol isolatieplaten. Daarover een dampdichte folie, en daar vervolgens stucplaten en stucwerk overheen. ![]() | |
thejoker80 | woensdag 15 februari 2017 @ 13:13 |
Ziet er goed uit maar moet de dampdichte folie niet aan de warme kant? het vocht komt toch juist van binnenuit? | |
elhasa | woensdag 15 februari 2017 @ 13:40 |
Ja klopt maar dat staat er ook! | |
Lucky_Strike | woensdag 15 februari 2017 @ 15:40 |
Het wordt inderdaad pir ![]() Edit: bij dit hout zit ook 45m2 osb en 4 vloerbalken van 540cm. | |
Lucky_Strike | woensdag 15 februari 2017 @ 15:43 |
Hoe meer ervaringen, hoe beter! En nog iemand met dampopen folie. Ik twijfel daar nog steeds over. Bij mij wordt de steenwol en pir in het dak trouwens 14cm dik. | |
GVRuud | woensdag 15 februari 2017 @ 16:22 |
Dampdicht moet inderdaad altijd aan de warme zijde. De dampopen folie kun je weglaten wanneer je 100% zeker weet dat alles waterdicht is. Bij ons huis leek het ons verstandig daar niet van uit te gaan ![]() Als ik jou was zou ik die toch gewoon ook meenemen. Je slaat jezelf voor je kop wanneer er over een jaar ergens vocht doorslaat (of een lekkage vanuit je dak!) en je isolatiemateriaal aangetast wordt. | |
tiho1 | woensdag 15 februari 2017 @ 16:35 |
Maar als je dak wegrot maakt natuurlijk niks uit. Dampopen folie heeft op het dakbeschot nut. | |
Gieliovd | woensdag 15 februari 2017 @ 18:22 |
Ik denk dat ik voortaan ook folie zou aanbrengen tussen dakbeschot en isolatie. Nu niet gedaan. Als het dak zou lekken dringt het nu mijn glaswol in. Als het puur in het dakhout zou lekken zou ik daar minder moeite mee hebben. Dat tocht voldoende om weer te drogen. Isolatie dat nat is.... Maar ja het zit prima hier. 14 cm is wel lekker. Ik heb volgens mij 20 geplaatst, spijkerflensdeken. Heb er nog nachtmerries van. Veel succes! Tussen mijn balken vloer trouwens 150 glaswol en dat dempt enorm geluid. Was een hele rare gewaarwording... Bereid je maar voor op blije gezichten. | |
Lucky_Strike | woensdag 15 februari 2017 @ 18:58 |
Ik ga toch maar voor wat meer zekerheid en plaats inderdaad folie. Ik besteed het uit. Een goede vriend is werkeloos en doet het graag voor 12,50 per uur. Iedereen blij. Alleen hij wat minder met de isolatie straks ![]() Wij gaan weinig tot niets van de verbeteringen merken qua isolatie want we wonen nog niet in het huis maar in een caravan achter het huis. Maar ik geloof zomaar dat het veel gaat schelen want er is nu helemaal niets geïsoleerd. | |
Lucky_Strike | donderdag 16 februari 2017 @ 11:14 |
Deel 1 is geleverd ![]() ![]() | |
Lucky_Strike | donderdag 16 februari 2017 @ 13:26 |
Zucht. Onze klusser vindt dampopen folie aan de binnenkant van het dak een slecht idee. Stel dat we lekkage in het dak zouden krijgen, kan je dat beter maar merken zegt hij. Die folie is voor op het dakbeschot bedoeld en niet voor er onder. En ik google me suf maar ik kan ook geen goede bron vinden waar in staat dat het toch echt beter is. | |
GVRuud | donderdag 16 februari 2017 @ 14:35 |
Dat zou het beste zijn inderdaad, maar het dak is waarschijnlijk over 10/15 jaar pas aan de beurt, waarbij dan ook het dakbeschot meegenomen gaat worden. Het geïsoleerde betreft bij ons een schuin dak met een stuk steens muur er onder, waar ook weer vocht doorheen kan slaan. Als je je dampopen folie weglaat lekt het je isolatie in zoals Gieliovd zegt. Komt het vervolgens dampdichte folie tegen waar het niet doorheen kan. In theorie zou je dus kunnen zeggen dat je dan dus nog steeds niets van die lekkage merkt. Je isolatie wordt wel nat en verliest zijn isolatiewaarde. Het huis van mijn opa en oma (het was 1868...) had na een flinke windvlaag/storm nog wel eens last van verschoven pannen of soms een kapotte pan. Ik vind het persoonlijk dan wel een geruststellend idee dat het niet meteen mijn isolatie in gaat lekken. | |
Lucky_Strike | dinsdag 28 februari 2017 @ 12:10 |
Qua dampdoorlatende folie hebben we het volgende besloten: een deel van het dak moet opnieuw gelegd worden dus dan doen we de folie aan de buitenkant. En over een jaar of 10 doen we dat met het andere deel van het dak en dan leggen we die folie ook aan de buitenkant. Volgende vraag, een makkelijkere denk ik. Ik ben nu aan het zoeken naar dampdichte folie. Ik lees wel eens dat dat gewoon bouwfolie is. Ik kan dus gewoon zoiets kopen? http://www.profipack.nl/n(...)5NSiYR19LhoChmLw_wcB | |
tiho1 | dinsdag 28 februari 2017 @ 13:35 |
Voor jouw doeleind dient de pe folie 0,2 mm dik te zijn. Die uit je link is 70 micrometer. 0,07 mm. Dit is te dun. | |
GVRuud | dinsdag 28 februari 2017 @ 14:36 |
In de oude isolatielagen die we weg hebben gehaald zat ook een laag (of eigenlijk 2) dikke bouwfolie, waar je met moeite met een mes door heen kwam. Best dik dus. Wat ik heb gelezen kan dit inderdaad ook, alleen is het volgens mij belangrijk dat je overlappingen met fatsoenlijke plakband afplakt omdat ik heb gelezen dat bijvoorbeeld ducttape bij veroudering los kan laten. Wij hebben als dampdichte folie de Miofol 125 AV gebruikt met bijbehorende tape. | |
Lucky_Strike | dinsdag 28 februari 2017 @ 16:04 |
Bedankt mannen ![]() Wat een prijzen voor dat Miofol zeg. [ Bericht 17% gewijzigd door Lucky_Strike op 28-02-2017 16:10:35 ] |