De NEN normen betreffen de inrichting van de gehele installatie, brandveiligheid en rookgas afvoer.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:50 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je kan er donder op zeggen dat dat voor consumententoestellen ook in een NEN staat. Bovendien heeft de ketel als geheel een CE keur, niet de branderautomaat als losstaand onderdeel. Als een gebruiker de branderautomaat zou verwisselen dan is het apparaat niet meer conform en vervalt de CE keuring.
Nu haal je twee dingen door elkaar, een compleet apparaat binnen de garantieperiode is niet relevant voor deze discussie betreffende een vervangend onderdeel geinstalleerd door een derde partij voor een apparaat waar geen garantie meer op zit.quote:Een webshop stuurt je ook geen nieuwe motor van je wasmachine als die stuk is. Dan komen ze de wasmachine halen en brengen ze hem gerepareerd terug.
Dit is een interpretatie en een mening.quote:Dat is heel relevant: TS claimt nonconformiteit van een onderdeel, als dat onderdeel niet door een consument kan worden vervangen dan is ook de dienst van het plaatsen meegerekend in die nonconformiteit. Met andere woorden: Branderautomaat en plaatsing kunnen niet los van elkaar worden gezien en zijn één product, wat moet worden vervangen.
Van een consument kan niet in alle redelijkheid worden verwacht dat hij kundig genoeg is om een branderautomaat te vervangen, tenzij die consument toevallig ook verwarmingsmonteur is.
Als de reparateur een falende branderautomaat constateert die hij een week geleden heeft ingebouwd, en die onder garantie verwisselt, dan hoort die tijd toch niet op de consument te worden afgerekend?quote:Op woensdag 18 januari 2017 13:59 schreef Fer het volgende:
Maar ontopic vind ik een slechte zaak als dit soort reparaties onder consumentenrecht vallen. In gevallen zoals deze is de reparateur eenmalig opgeroepen voor een reparatie tegen normaal tarief. Een diagnose wordt gesteld en reparateur voert deze uit. Het is technisch nog heel goed mogelijk dat er een oorzaak van het falen in de ketel blijft zitten. Niet alles is te meten of te voorzien.
Ja maar we hebben het hier niet over een week he. De meeste reparatiebedrijven hanteren maar 3 maanden volledige garantie. Ik vermoed dat hier de fabrikant iets meer garantie geeft op het onderdeel.quote:Op donderdag 19 januari 2017 11:38 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als de reparateur een falende branderautomaat constateert die hij een week geleden heeft ingebouwd, en die onder garantie verwisselt, dan hoort die tijd toch niet op de consument te worden afgerekend?
Zelfde verhaal als ik in mijn auto een nieuwe koppeling laat monteren en het ding houdt er een week later mee op. Koppeling krijg ik gratis, maar ik zou het uurloon van de monteur moeten betalen die het ding (onder garantie) vervangt?
De meeste reparaties/installaties worden gewoon correct en conform uitgevoerd dus ik denk niet dat jouw soep zo heet gegeten wordt.quote:Op woensdag 18 januari 2017 13:59 schreef Fer het volgende:
Maar ontopic vind ik een slechte zaak als dit soort reparaties onder consumentenrecht vallen. In gevallen zoals deze is de reparateur eenmalig opgeroepen voor een reparatie tegen normaal tarief. Een diagnose wordt gesteld en reparateur voert deze uit. Het is technisch nog heel goed mogelijk dat er een oorzaak van het falen in de ketel blijft zitten. Niet alles is te meten of te voorzien.
Logisch gevolg hiervan zou zijn dat reparateurs geen oude machines meer aannemen voor reparatie of alleen repararen na een zeer gedegen diagnose ofwel de kosten voor garantie verwerken in het tarief. Resultaat is dat repararen onbetaalbaar duur zal worden en bij iedere storing de ketel vervangen zal worden. Denk niet dat we zoiets moeten willen in de toekomst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |