Met als gevolg dat 'strategische stemmers' uiteindelijk niet op de VVD stemmen en PVV toch de grootste wordt?quote:Op woensdag 22 februari 2017 08:23 schreef remlof het volgende:
Peilingwijzer: PVV en VVD nu even groot
De PVV blijft rap dalen in de peilingen.
De PVV zal niet de grootste worden, zo dom is Nederland niet.quote:Op woensdag 22 februari 2017 08:47 schreef Mojo.jojo het volgende:
[..]
Met als gevolg dat 'strategische stemmers' uiteindelijk niet op de VVD stemmen en PVV toch de grootste wordt?
Ik denk niet dat er veel mensen strategisch op de VVD gaan stemmen, dat is namelijk volkomen nutteloos en volslagen debiel in dit geval.quote:Op woensdag 22 februari 2017 08:47 schreef Mojo.jojo het volgende:
[..]
Met als gevolg dat 'strategische stemmers' uiteindelijk niet op de VVD stemmen en PVV toch de grootste wordt?
"Mocht de PVV hoog in de peilingen voor de verkiezingen van 15 maart eindigen, dan overwegen veel D66-, CDA- en GroenLinks-kiezers een stem op de VVD."quote:Op woensdag 22 februari 2017 08:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er veel mensen strategisch op de VVD gaan stemmen, dat is namelijk volkomen nutteloos en volslagen debiel in dit geval.
GroenLinksers die strategisch op de VVD stemmen...quote:Op woensdag 22 februari 2017 10:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
"Mocht de PVV hoog in de peilingen voor de verkiezingen van 15 maart eindigen, dan overwegen veel D66-, CDA- en GroenLinks-kiezers een stem op de VVD."
bron
Zolang er minimaal 5 partijen nodig zijn om een regering te vormen ben ik tevreden.quote:Op woensdag 22 februari 2017 08:23 schreef remlof het volgende:
Peilingwijzer: PVV en VVD nu even groot
De PVV blijft rap dalen in de peilingen.
Waarom denk je daar zo over?quote:Op woensdag 22 februari 2017 10:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zolang er minimaal 5 partijen nodig zijn om een regering te vormen ben ik tevreden.
Hoe meer partijen, hoe desastreuzer de samenwerking zal verlopen, hoe sneller het kabinet zal vallen, hoe harder ze dan afgestraft worden.quote:
Wat bereik je daarmee?quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hoe meer partijen, hoe desastreuzer de samenwerking zal verlopen, hoe sneller het kabinet zal vallen, hoe harder ze dan afgestraft worden.
Echte democratie. De boel moet even flink door elkaar geschut worden, de rotte appels moeten verdwijnen.quote:
Dat nieuws heb ik uiteraard ook wel meegekregen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 10:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
"Mocht de PVV hoog in de peilingen voor de verkiezingen van 15 maart eindigen, dan overwegen veel D66-, CDA- en GroenLinks-kiezers een stem op de VVD."
bron
Blijkt dus uit onderzoek van de Volkskrant.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat nieuws heb ik uiteraard ook wel meegekregen.
Ik weet niet waar dat idee vandaan komt, maar ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk veel mensen zijn die dit overwegen, vooral geen GroenLinks stemmers.
In de peilingen is dit effect volgens mij ook nog niet te bespeuren.
Punt is dat je met een stem op Rutte niet stemt tegen Wilders. Ik zie de VVD namelijk zomaar alsnog in zee gaan met de PVV als de kans zich daarvoor aandient.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:20 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Blijkt dus uit onderzoek van de Volkskrant.
Juist Groenlinks- en D66-stemmers zullen graag tegen Wilders stemmen. En dat dat dan op de VVD is, dat moet dan maar.
Maar dat gaat pas echt gebeuren als de PVV echt loskomt van de VVD, op het moment ligt dat allemaal nog te dicht bij elkaar denk ik, waardoor je het in de peilingen ook niet ziet.
Daarom moet de kiesdrempel naar 5%, net als in Duitsland.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hoe meer partijen, hoe desastreuzer de samenwerking zal verlopen, hoe sneller het kabinet zal vallen, hoe harder ze dan afgestraft worden.
De vijand van mijn vijand is mijn vriend. Deze denkwijze heeft zoveel moois opgeleverd in het verleden, komt vast goed.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat nieuws heb ik uiteraard ook wel meegekregen.
Ik weet niet waar dat idee vandaan komt, maar ik kan me niet voorstellen dat er daadwerkelijk veel mensen zijn die dit overwegen, vooral geen GroenLinks stemmers.
In de peilingen is dit effect volgens mij ook nog niet te bespeuren.
Dan komt de PVDA in de problemen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom moet de kiesdrempel naar 5%, net als in Duitsland.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Punt is dat je met een stem op Rutte niet stemt tegen Wilders. Ik zie de VVD namelijk zomaar alsnog in zee gaan met de PVV als de kans zich daarvoor aandient.
Bovendien slaat het strategisch stemmen in dit geval helemaal als een tang op een varken omdat een stem op GroenLinks of D'66 een veel grotere stem tegen Wilders is dan een stem op Rutte (een groot GroenLinks en/of D'66 is net zo goed een 'blokkade' voor Wilders om tot kabinetsvorming te komen mocht hij de grootste worden).
Wat is volgens jou dan echte democratie? En hoe bereik je dat?quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:11 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Echte democratie. De boel moet even flink door elkaar geschut worden, de rotte appels moeten verdwijnen.
De denkfout die veel mensen natuurlijk maken is dat de grootste partij automatisch de winnaar is.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:28 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk.
Maar zo werkt het brein van de enigszins zwevende kiezer niet. Dat zagen we vorige verkiezingen natuurlijk net zo goed toen PVV stemmers naar de VVD gingen en SP/Groenlinks-stemmers naar de PvdA om respectievelijk Samson/Rutte maar niet aan de macht te krijgen.
Vergis je niet dat mensen graag voor een winnaar kiezen. Het is prettig wakker worden als je op 16 maart het idee hebt dat jouw stem geholpen heeft om Wilders niet de grootste partij te laten worden.
Om allerlei redenen ondenkbaar.quote:Op woensdag 22 februari 2017 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Voor de hand liggende coalities:
PVV, VVD, CDA en CU (77)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |