Obama werd immers ook president van de Verenigde Staten.quote:Op zondag 15 januari 2017 14:25 schreef vipergts het volgende:
Kennelijk werpt een Jesse Klaver die met opgestroopte mouwen op het podium staat in zijn voordeel
Ik denk dat er op 8-1 een foutje in de tabel zat, deze is op peil.nl ook aangepast. De tekst boven de tabel spreekt wel van 35 zetels.quote:Op zondag 15 januari 2017 13:39 schreef Resistor het volgende:
Huh?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er zitten verschillen tussen de peilingen van 8-1 en wat ze op 15-1 de peiling van 8-1 noemen.
Op de 'echte' peiling van 8-1 heeft de PVV 34 zetels, op 15-1 zeggen ze opeens 35 zetels op 8-1, en GL heeft op 'echte' 8-1 15 zetels, en op 15-1 zijn het opeens 14 zetels voor GL.
quote:Nog een mogelijke reden voor het voorzichtige electorale herstel van de VVD van de laatste weken lijkt de toegenomen waardering voor Mark Rutte. Rutte scoort nu drie procentpunten hoger dan in december (5,9). Verder stijgt het aandeel kiezers dat in hem de ‘meest geschikte’ premier ziet (van 16% begin december naar 25% nu).
Ook Lodewijk Asscher lijkt erop vooruit te zijn gegaan in de kiezersgunst: van een 5,5 in december naar een 5,8 nu. Daarmee scoort hij vergelijkbaar met Pechtold en hoger dan Buma en Roemer. Datzelfde geldt voor de mate waarin hij ‘meest geschikt premier’ wordt geacht: met 8% scoort hij ongeveer even goed als Wilders (10%) en Pechtold (9%) en hoger dan Roemer (4%) en Buma (3%). Hoewel Jesse Klaver de hoogst gewaardeerde fractievoorzitter is (6,1), komt hij als ‘meest geschikte premier’ niet verder dan een vijfde plaats (5%). Opvallend is dat onder GroenLinks-kiezers na Klaver zelf (32%) Lodewijk Asscher en Alexander Pechtold (respectievelijk 22% en 21%) het ook goed doen als beoogd premier
Wat zijn de realistische betere alternatieven?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:57 schreef Nattekat het volgende:
Ongelofelijk dit... na al die leugens en waardeloze beloftes, alsnog vertrouwen hebben in Rutte.
Goed punt. Al heeft dat weinig met het rapportcijfer te maken.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat zijn de realistische betere alternatieven?
Dat soort cijfers uit peilingen zeggen me helemaal niks. Het gaat mij er meer om dat je wel lekker boos en teleurgesteld kan doen maar let op dat je het kind niet wegspoelt met het badwater...quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Goed punt. Al heeft dat weinig met het rapportcijfer te maken.
Sluit de PVV nog niet uit. De VVD en GL is nog kanslozer als de huidige coalitie, en dan heb je er nog een lading partijen bij.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:02 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, welke peiling je ook neemt, allemaal leveren ze eigenlijk maar één mogelijke coalitie op: VVD/PvdA/CDA/D66/GroenLinks. Tenzij er radicale verschuivingen plaatsvinden worden dit vrij saaie verkiezingen.
Maar goed, vorige keer veranderde er ook nog vrij veel in de laatste weken.
Het zegt dat er onder de gecontroleerde groep zulke gedachtes zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat soort cijfers uit peilingen zeggen me helemaal niks. Het gaat mij er meer om dat je wel lekker boos en teleurgesteld kan doen maar let op dat je het kind niet wegspoelt met het badwater...
De PVV sluit zichzelf al uit en de rest sluit de PVV uit. Komt nog bij dat de PVV wat programma betreft mijlenver afstaat van de andere partijen en dat Wilders zowel het parlement als de rechtstaat niet erkent.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Sluit de PVV nog niet uit. De VVD en GL is nog kanslozer als de huidige coalitie, en dan heb je er nog een lading partijen bij.
Een combi van PVV, VVD en nog wat kan nog altijd hoor. Dat uitsluiten geloof ik niet zo.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De PVV sluit zichzelf al uit en de rest sluit de PVV uit. Komt nog bij dat de PVV wat programma betreft mijlenver afstaat van de andere partijen en dat Wilders zowel het parlement als de rechtstaat niet erkent.
Maar vooruit, laten we ervan uitgaan dat dat allemaal niet waar is en slechts campagnepraat: welke coalitie rondom de PVV zie je zich wel vormen?
Maar nu nog even dat 'nog wat' invullen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een combi van PVV, VVD en nog wat kan nog altijd hoor. Dat uitsluiten geloof ik niet zo.
PVV, VVD, 50+ en SGP en eventueel ook VNL en FvD als ze een zetel weten te krijgen.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De PVV sluit zichzelf al uit en de rest sluit de PVV uit. Komt nog bij dat de PVV wat programma betreft mijlenver afstaat van de andere partijen en dat Wilders zowel het parlement als de rechtstaat niet erkent.
Maar vooruit, laten we ervan uitgaan dat dat allemaal niet waar is en slechts campagnepraat: welke coalitie rondom de PVV zie je zich wel vormen?
O, en waarom zou het huidige kabinet kansloos zijn? Het is het eerste kabinet sinds Paars 1 dat de rit uitzit.
Die komen nooit aan een (ruime) meerderheid samen. VNL en FvD vissen uit dezelfde vijver als de PVV en al zouden ze ondanks alles tóch een meerderheid halen, dan moet de oernette SGP samenwerken met de doorgeslagen hysterici van de PVV?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:19 schreef Sunst0rm het volgende:
[..]
PVV, VVD, 50+ en SGP en eventueel ook VNL en FvD als ze een zetel weten te krijgen.
Dat ga je sowieso horen. Ook bij een regenboogcoalitie.quote:Ik acht de kans ook klein, omdat het in de Eerste Kamer geen meerderheid heeft en de VVD ook niet zo gek wordt om deze partjien samen te werken. Maar het zou me dadelijk niet verbazen als komen met de smoes:
De kiezer heeft ons gedwongen
We doen dit in het landsbelang
Ach, daarin is er keuze. Bv SP, sgp, cda of 50+.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar nu nog even dat 'nog wat' invullen.
In Maurice de Hond zitten ze op 72, DeStemming 65 en TNS op 71, dus zover zitten ze niet eens.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die komen nooit aan een (ruime) meerderheid samen. VNL en FvD vissen uit dezelfde vijver als de PVV en al zouden ze ondanks alles tóch een meerderheid halen, dan moet de oernette SGP samenwerken met de doorgeslagen hysterici van de PVV?
[..]
Dat ga je sowieso horen. Ook bij een regenboogcoalitie.
CDA zou zichzelf dan zo ongeveer opheffen, SP is echt flauwekul. Ondenkbaar. 50+ lijkt me een van de weinige partijen die nog wel aan zou kunnen sluiten, maar dan nog moet eerst Wilders akkoord gaan met samenwerking met de VVD én de VVD moet nóg een keer aan een Bruin kabinet willen meewerken. En dan hebben ze nog steeds met z'n drieën geen meerderheid.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, daarin is er keuze. Bv SP, sgp, cda of 50+.
quote:
Op zich goede peilingen voor het CDA, met het oog op het premiersdebatquote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:43 schreef borisz het volgende:
TNS Nipo
[ afbeelding ]
En verder
Rutte en Asscher stijgen in kiezersgunst
[..]
[ afbeelding ]
http://www.nipo.nl/nieuws(...)vd-dicht-bij-elkaar/
We zullen zien. Medio maart kan het pluche plots erg aantrekkelijk blijken...quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
CDA zou zichzelf dan zo ongeveer opheffen, SP is echt flauwekul. Ondenkbaar. 50+ lijkt me een van de weinige partijen die nog wel aan zou kunnen sluiten, maar dan nog moet eerst Wilders akkoord gaan met samenwerking met de VVD én de VVD moet nóg een keer aan een Bruin kabinet willen meewerken. En dan hebben ze nog steeds met z'n drieën geen meerderheid.
Ach, CDA en VVD hebben voldoende goede kaarten om ook zonder de PVV te kunnen regeren.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We zullen zien. Medio maart kan het pluche plots erg aantrekkelijk blijken...
Mogelijk, aan de andere kant wil, zeker, de VVD maar wat graag over rechts regeren. En dan is de PVV noodzakelijk, zeker als die echt 30+ scoort. Het alternatief is immers de VVD overleveren aan de grillen van GL en d66.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 22:58 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ach, CDA en VVD hebben voldoende goede kaarten om ook zonder de PVV te kunnen regeren.
De beloftes van de PVV zijn bijvoorbeeld dat wel realistisch gezien haalbaar cq te verwezelijken ?quote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:57 schreef Nattekat het volgende:
Ongelofelijk dit... na al die leugens en waardeloze beloftes, alsnog vertrouwen hebben in Rutte.
Plus al die andere partijen willen wat terug voor hun steun van de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 23:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mogelijk, aan de andere kant wil, zeker, de VVD maar wat graag over rechts regeren. En dan is de PVV noodzakelijk, zeker als die echt 30+ scoort. Het alternatief is immers de VVD overleveren aan de grillen van GL en d66.
Opvallend grote verschillen, van 6.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 23:03 schreef Snackman het volgende:
[ afbeelding]afbeelding ]
VVD-CDA-D66-GL-CU levert een werkbare kamer meerderheid, liever geen D66 en GL, maarja weinig andere keus
PVV-VVD-50+ tsja wie moet of wil er dan nog bij?????
Boodschap aan GL/D66: niet te veel grillen hebben, anders help je de PVV aan de macht.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 23:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mogelijk, aan de andere kant wil, zeker, de VVD maar wat graag over rechts regeren. En dan is de PVV noodzakelijk, zeker als die echt 30+ scoort. Het alternatief is immers de VVD overleveren aan de grillen van GL en d66.
Voor de oppositie dan is het juist prima wanneer de pvv aan de macht komt. Tegen stagnatie en symboolpolitiek kan je prima oppositie voeren. Voor het land is zo'n experiment erg jammer maar dat overleven we ook wel weer.quote:Op woensdag 18 januari 2017 08:55 schreef Morendo het volgende:
[..]
Boodschap aan GL/D66: niet te veel grillen hebben, anders help je de PVV aan de macht.
Heb ik het over de PVV dan? Nee. Niet iedere uitsprak gebruiken om te kunnen bashen.quote:Op woensdag 18 januari 2017 02:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De beloftes van de PVV zijn bijvoorbeeld dat wel realistisch gezien haalbaar cq te verwezelijken ?
Het gaat me niet om het bashen, maar in een coalitie land als nederland zul je nooit je beloftes of je gehele verkiezingsprogramma kunnen uitvoeren...quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb ik het over de PVV dan? Nee. Niet iedere uitsprak gebruiken om te kunnen bashen.
Ik kan me best voorstellen dat als het er om gaat spannen of de VVD of PVV de grootste worden, dat die partijen nog stemmen weg gaan trekken bij CDA, D66, GL, SP en 50+ (waarvan er vanuit D66 en GL vooral naar de VVD zullen gaan, van SP en 50+ vooral naar PVV). En dat je dan uiteindelijk net een meerderheid hebt voor VVD-PVV-50+-SGP.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 23:03 schreef Snackman het volgende:
VVD-CDA-D66-GL-CU levert een werkbare kamer meerderheid, liever geen D66 en GL, maarja weinig andere keus
Doe dat maar.quote:Op woensdag 18 januari 2017 16:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat als het er om gaat spannen of de VVD of PVV de grootste worden, dat die partijen nog stemmen weg gaan trekken bij CDA, D66, GL, SP en 50+ (waarvan er vanuit D66 en GL vooral naar de VVD zullen gaan, van SP en 50+ vooral naar PVV). En dat je dan uiteindelijk net een meerderheid hebt voor VVD-PVV-50+-SGP.
En dan valt in 2018 het kabinet en krijgen we weer verkiezingen.
Mijn inschatting is eerder dat de VVD zich niet handig positioneert momenteel en mensen ofwel op de PVV gaan stemmen uit protest, ofwel toch de vrees blijven houden op een coalitie met de PVV en dan maar een stapje naar links gaan. Het zou mij niets verbazen als alle partijen ter linkerzijde van de VVD een coalitie gaan vormen, misschien nog wat splinters erbuiten maar de vlag hangt er niet goed bij.quote:Op woensdag 18 januari 2017 16:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat als het er om gaat spannen of de VVD of PVV de grootste worden, dat die partijen nog stemmen weg gaan trekken bij CDA, D66, GL, SP en 50+ (waarvan er vanuit D66 en GL vooral naar de VVD zullen gaan, van SP en 50+ vooral naar PVV). En dat je dan uiteindelijk net een meerderheid hebt voor VVD-PVV-50+-SGP.
En dan valt in 2018 het kabinet en krijgen we weer verkiezingen.
Get used to it. Zo zal het altijd gaan in NL.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:57 schreef Nattekat het volgende:
Welke partij is extreem rechts dan ?quote:Op woensdag 18 januari 2017 17:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom hoop jij op extreemrechts in de regering?
De PVV, VNL en FvD zijn extreemrechts.quote:Op woensdag 18 januari 2017 20:14 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Welke partij is extreem rechts dan ?
Extreem nog wel , NVU zijn extreem rechts , PVV heeft een boel linkse punten , die andere zijn gewoon rechts.quote:Op woensdag 18 januari 2017 20:21 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De PVV, VNL en FvD zijn extreemrechts.
Met dit soort dogma's wordt het lastig discussieren, want zijn we niet vergeten dat de SP nog voor Janmaat al de allochtonen discussie aanslingerde ? En dat was in de tijd dat men nog veel linkser was dan nu.quote:Op woensdag 18 januari 2017 20:25 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Extreem nog wel , NVU zijn extreem rechts , PVV heeft een boel linkse punten , die andere zijn gewoon rechts.
Maar ja als je iets over vluchtelingen , allochtonen zegt , ben je al snel extreem rechts volgens die linkse hippies
Een partij die de overheid mensen op basis van een bepaald geloof of afkomst minder rechten wil geven noem jij niet extreemrechts? Wat is er gebeurd met het idee dat je alles moet kunnen benoemen?quote:Op woensdag 18 januari 2017 20:25 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Extreem nog wel , NVU zijn extreem rechts , PVV heeft een boel linkse punten , die andere zijn gewoon rechts.
Maar ja als je iets over vluchtelingen , allochtonen zegt , ben je al snel extreem rechts volgens die linkse hippies
VVD-PVV-CDA-SGP.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 23:03 schreef Snackman het volgende:
Zie ik niet gebeuren... CDA brand zijn handen niet nogmaals aan de PVV. Rutte zie ik het ook niet doen. SGP is de enigste in het rijtje die het zou durven.quote:Op donderdag 19 januari 2017 12:26 schreef Friek_ het volgende:
[..]
VVD-PVV-CDA-SGP.
Kabinet Rutte-Wilders-|||.
Dat zou echt de ergst denkbare coalitie zijn wat mij betreft....quote:Op donderdag 19 januari 2017 12:26 schreef Friek_ het volgende:
[..]
VVD-PVV-CDA-SGP.
Kabinet Rutte-Wilders-|||.
Zou lol zijn als door die tweestrijd een meerderheid ontstaat voor PVVD.quote:Op woensdag 18 januari 2017 17:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mijn inschatting is eerder dat de VVD zich niet handig positioneert momenteel en mensen ofwel op de PVV gaan stemmen uit protest, ofwel toch de vrees blijven houden op een coalitie met de PVV en dan maar een stapje naar links gaan. Het zou mij niets verbazen als alle partijen ter linkerzijde van de VVD een coalitie gaan vormen, misschien nog wat splinters erbuiten maar de vlag hangt er niet goed bij.
Als Asscher niet mee mag doen aan het premiersdebat zal dat nog behoorlijk tegenvallen. Bovendien is GL erg sterk dit jaar. En kunnen ze geen oppositie voeren tegen dit kabinet maar de vruchten plukken van het beleid gaat ze ook niet meer lukken. Bejaarden zijn boos. Blanke arbeiders zijn boos. Turken zijn boos.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:11 schreef phpmystyle het volgende:
Overigens ga ik er vanuit dat de PvdA -as usual- twee weken voor de verkiezingsdag weer enorm gaat klimmen in de peilingen.
Aan de andere kant moet de populariteit van Klaver nog maar geëffectueerd worden en zeker in de verkiezingsdebatten zoeken zwevende kiezers naar een premierwaardige debater. Als Asscher daar de rust weet te bewaren en geschikt wordt bevonden om het linkse geluid te vertegenwoordigen, zal Klaver - net als Roemer de vorige keer - in hoog tempo zijn virtuele zetels kunnen zien verdampen.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:52 schreef Morendo het volgende:
[..]
Als Asscher niet mee mag doen aan het premiersdebat zal dat nog behoorlijk tegenvallen. Bovendien is GL erg sterk dit jaar. En kunnen ze geen oppositie voeren tegen dit kabinet maar de vruchten plukken van het beleid gaat ze ook niet meer lukken. Bejaarden zijn boos. Blanke arbeiders zijn boos. Turken zijn boos.
Verder dan 18 zetels zie ik zie niet komen hoor.
Vind ik inderdaad geen ondenkbaar scenario.quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet de populariteit van Klaver nog maar geëffectueerd worden en zeker in de verkiezingsdebatten zoeken zwevende kiezers naar een premierwaardige debater. Als Asscher daar de rust weet te bewaren en geschikt wordt bevonden om het linkse geluid te vertegenwoordigen, zal Klaver - net als Roemer de vorige keer - in hoog tempo zijn virtuele zetels kunnen zien verdampen.
Moet je wel mee mogen doen aan die debatten.quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Aan de andere kant moet de populariteit van Klaver nog maar geëffectueerd worden en zeker in de verkiezingsdebatten zoeken zwevende kiezers naar een premierwaardige debater. Als Asscher daar de rust weet te bewaren en geschikt wordt bevonden om het linkse geluid te vertegenwoordigen, zal Klaver - net als Roemer de vorige keer - in hoog tempo zijn virtuele zetels kunnen zien verdampen.
PVV, VVD, CDA en D'66?quote:Op donderdag 19 januari 2017 19:59 schreef Morendo het volgende:
En de deelnemers aan het premiersdebat lijken nu ook wel vast te staan.
Beter nodigen ze Henk Krol ook uit, zodat ie even totaal gefileerd kan worden door de anderen.quote:Op donderdag 19 januari 2017 20:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
PVV, VVD, CDA en D'66?
Op de PVV na allemaal één pot nat.
Althans, op nuance verschillen na geen wezenlijke verschillen.
Lijkt me leuker en beter debatteren met partijen die echt tegenover elkaar staan (dus nodig SP, Partij voor de Dieren of GroenLinks ook uit, en de SGP ook bijvoorbeeld).
Sowieso is zo'n premiersdebat nogal arbitrair en discutabel.
Waarom niet???quote:Op donderdag 19 januari 2017 19:52 schreef Morendo het volgende:
http://www.ipsos-nederlan(...)ometer-van-deze-week
Eindelijk is hij er.
En hahaha, straks vijf SGP-mannenbroeders in de Tweede Kamer.
Dan blijft er 1 altijd zeer correct als een echte premier beaamt ( Ik stem niet op zijn partij)quote:Op donderdag 19 januari 2017 20:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
PVV, VVD, CDA en D'66?
Op de PVV na allemaal één pot nat.
Althans, op nuance verschillen na geen wezenlijke verschillen.
Lijkt me leuker en beter debatteren met partijen die echt tegenover elkaar staan (dus nodig SP, Partij voor de Dieren of GroenLinks ook uit, en de SGP ook bijvoorbeeld).
Sowieso is zo'n premiersdebat nogal arbitrair en discutabel.
Haha, tot zover een betrouwbaar gevoel bij die peilingquote:Op donderdag 19 januari 2017 19:52 schreef Morendo het volgende:
http://www.ipsos-nederlan(...)ometer-van-deze-week
Eindelijk is hij er.
En hahaha, straks vijf SGP-mannenbroeders in de Tweede Kamer.
Deze wijkt op z'n zachtst gezegd nogal af van andere peilingen.... GroenLinks 19 zetels, PvdA 17.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:15 schreef 99.999 het volgende:
Ook weer een boeiende peiling waarvan ik niet kan geloven dat de uitkomst er werkelijk zo uit kan zien
PvdA 17 en GL 19 zetels, dat kan niet kloppen. Volgens mij zitten D66 en GL heel dichtbij in de gemiddelde polls na deze poll nu (van belang voor het premiersdebat)quote:Op vrijdag 20 januari 2017 14:32 schreef borisz het volgende:
I&O --> http://www.ioresearch.nl/(...)uari%281%29%20v2.pdf
[ afbeelding ]
Zo'n aantal voor die twee partijen bij elkaar kan nog wel hoor. Geloof dat de PvdA structureel te laag gepeild wordt. Maar GL op 19 is natuurlijk nogal mal.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:45 schreef Angry_Bird het volgende:
[..]
Deze wijkt op z'n zachtst gezegd nogal af van andere peilingen.... GroenLinks 19 zetels, PvdA 17.In their dreams, al verkleint het natuurlijk wel de kans op een conservatief en christelijk rechts kabinet (a.k.a. worst case scenario).
Denk dat er relatief veel jongeren gepeild worden.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo'n aantal voor die twee partijen bij elkaar kan nog wel hoor. Geloof dat de PvdA structureel te laag gepeild wordt. Maar GL op 19 is natuurlijk nogal mal.
Maar met vier zetels voor de sgp voeren ze blijkbaar ook een gekke correctie door.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 07:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Denk dat er relatief veel jongeren gepeild worden.
Nu de CU meer is opgeschoven naar links en wat meer evangelisch wordt zie je wel een beweging van orthodox-gereformeerden, de echt nog oude GPV'ers, naar de SGP.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 09:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar met vier zetels voor de sgp voeren ze blijkbaar ook een gekke correctie door.
Ofwel ik geloof geen bal van al die peilingen
Dat zal hooguit om een handvol mensen gaan. Die pikt zo'n peiler er echt niet tussenuit. Nog los van het feit dat de CU niet echt naar links is opgeschoven.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:07 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nu de CU meer is opgeschoven naar links en wat meer evangelisch wordt zie je wel een beweging van orthodox-gereformeerden, de echt nog oude GPV'ers, naar de SGP.
Ik geloof best dat de SGP op winst staat. Het is een gestaag groeiende partij. Kijk bijv. ook naar de ontwikkeling van het ledenaantal. Waarom is dit? Enerzijds komt dit door een hoog geboortecijfer in die kring en anderzijds worden ze meer salonfahig onder orthodoxe-protestanten, die eigenlijk van oudsher niet in de SGP-zuil horen. Zou mijn verklaring zijn althans.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal hooguit om een handvol mensen gaan. Die pikt zo'n peiler er echt niet tussenuit. Nog los van het feit dat de CU niet echt naar links is opgeschoven.
De netto-groei onder bevindelijk gereformeerden is nagenoeg nul. Door overlijden en door kerkverlating is er eigenlijk geen aanwas meer.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 10:38 schreef 99.999 het volgende:
Daarnaast is de bevolkingsaanwas onder bevindelijk gereformeerden ook weer niet zodanig dat er in vier jaar tijd 1/3 tot 2/3 aan extra stemmers 18 worden.
Frits Wester was heel duidelijk, de 4 grootste uit de gezamenlijke peilingen, welke partijen dat ook mogen wezen.quote:Op zondag 22 januari 2017 10:50 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Ik ben sowieso benieuwd wie RTL gaat uitnodigen, het verschilt nog al per peilingsbureau wie er momenteel nummer 4 is. En het is een erg belangrijk moment (eerste grote debat toch?) en de tegenstanders zijn allemaal redelijk rechts en conservatief. Dat is het perfecte scenario. Vooral voor Klaver die toch aantrekkelijk is voor een enorme groep op links. Als hij daar mag staan en hij doet het goed, dan kan dat wel eens een beslissend moment zijn in de verkiezingen. Je moet je dan wel afvragen hoe wenselijk het is wat RTL doet met zo'n debat.
Onmogelijk is het niet, maar de kans is klein.quote:Op zondag 22 januari 2017 10:31 schreef freako het volgende:
[..]
De netto-groei onder bevindelijk gereformeerden is nagenoeg nul. Door overlijden en door kerkverlating is er eigenlijk geen aanwas meer.
De groei van de SGP in de laatste jaren komt volgens mij voor een deel omdat er niet meer strategisch op het CDA wordt gestemd door bevindelijken, en voor een deel omdat de SGP toch wat salonfähiger is dan vroeger. Wat dat betreft heeft het misschien wel de rol van het GPV overgenomen.
De SGP maakt m.i. zeker kans op een 4e zetel. Maar dan moeten wel wat dingen meezitten: CDA en PVV moeten niet teveel kiezers wegtrekken zodat de SGP ruim boven de 2% uitkomt, en de lijstverbinding met de ChristenUnie moet vervolgens een restzetel opleveren die naar de SGP valt.
Dat had ik gemist, dank je.quote:Op zondag 22 januari 2017 12:11 schreef Snackman het volgende:
[..]
Frits Wester was heel duidelijk, de 4 grootste uit de gezamenlijke peilingen, welke partijen dat ook mogen wezen.
Op dit moment zijn PVV en VVD redelijk zeker, de overige 2 ...... tsja dat is nog even afwachten.
Het lijkt er op dat de strijd, hiervoor, vooral tussen CDA, D66 en GL zal gaan, wellicht weet de PvdA zich er nog in te mengen.
Bij gelijke stand, zal er gekeken worden wie toch nog de grootste is (achter de komma).
Het blijven dus 4 partijen.
Tsja, je moet toch ergens een grens trekken. Bij 4, 6, 8 of 29 is op zich allemaal even arbitrair.quote:Op zondag 22 januari 2017 13:23 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Dat had ik gemist, dank je.Dit klinkt ook als de beste oplossing. Al blijft het natuurlijk maf dat een zender mogelijk een beslissende rol heeft bij de verkiezingen door dit systeem. Je zou maar uitgesloten worden omdat je maar een fractie kleiner bent in de peilingen terwijl je directe concurrent (die praktisch even groot is) wel mag en een heerlijk aandachtsmoment krijgt op nationale tv.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |