Nadeel van een pelletkachel zijn de bewegende delen... Zolang ze nieuw zijn werkt het nog allemaal..quote:Op vrijdag 6 januari 2017 21:25 schreef Glider76 het volgende:
kijk eens naar een pelletkachel. Kwa schoorsteen iets makkelijker uit te voeren, ze komen met subsidie. Zijn er ook in CV model zodat je de rest van het huis warm krijgt, kunnen automatisch starten via een app.
Je moet wel pellets kopen, maar dus geen gesleep met blokken hout, houtopslag, hout zagen of kloven, niet continue hout bijvullen in je kachel, geen stofbende elke keer als je het deurtje open doet, geen geklungel met het vuurtje aankrijgen, geen kans dat het weer dooft omdat je even was vergeten er weer hout op te gooien.
Er gaat nog een hoop tijd en energie inzitten om steeds weer hout te pakken en als je geen goeie kachel hebt staat elke keer je hele huis vol rook en roet.
Dit naar ervaring van de kachel bij mijn ouders. Die stoken wel veel en gebruiken amper gas.
Ik ga voor een pelletkachel. Het is mij wat te vaak gebeurt dat ik de boel niet aan de praat kreeg of tijdens koken vergeten was hout erop te gooien. En dan weer in het donker de tuin in hout pakken.
klopt. Maar de meesten hebben ook geen bomen in de tuin voor hun houtkachel. Hooguit eenmalig.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 23:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nadeel van een pelletkachel zijn de bewegende delen... Zolang ze nieuw zijn werkt het nog allemaal..
Nadeel is ook dat ik geen pelletbomen in mn tuin heb.. en dat spul is niet goedkoop...
De rest van alle nadelen die je schetst zijn wel erg dramatisch..
Kosten gecertificeerde pallets? Veder goed plan!quote:Op vrijdag 6 januari 2017 21:25 schreef Glider76 het volgende:
kijk eens naar een pelletkachel. Kwa schoorsteen iets makkelijker uit te voeren, ze komen met subsidie. Zijn er ook in CV model zodat je de rest van het huis warm krijgt, kunnen automatisch starten via een app.
Je moet wel pellets kopen, maar dus geen gesleep met blokken hout, houtopslag, hout zagen of kloven, niet continue hout bijvullen in je kachel, geen stofbende elke keer als je het deurtje open doet, geen geklungel met het vuurtje aankrijgen, geen kans dat het weer dooft omdat je even was vergeten er weer hout op te gooien.
Er gaat nog een hoop tijd en energie inzitten om steeds weer hout te pakken en als je geen goeie kachel hebt staat elke keer je hele huis vol rook en roet.
Dit naar ervaring van de kachel bij mijn ouders. Die stoken wel veel en gebruiken amper gas.
Ik ga voor een pelletkachel. Het is mij wat te vaak gebeurt dat ik de boel niet aan de praat kreeg of tijdens koken vergeten was hout erop te gooien. En dan weer in het donker de tuin in hout pakken.
Ik heb zo'n zware kachel staan. Levert enorm comfort, kost weinig hout.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 19:11 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je maakt de fout om te denken dat een 5 tons kachel iedere nacht afkoelt... dat doet ie niet en dus kun je met 3 blokken 24u je warmte behouden.. (dus 1 keer per 24u stoken)
En je vergeet het deel dat een stenen kachel vaak een "accu" heeft, (een gestapelde slingerschoorsteen als het ware) waardoor alle warmte benut word en de warme lucht (rook is er niet omdat alle rookgas al verbrand is) maar een graad of 50 is als ie de schoorsteen op het dak verlaat..
Bij een plaatstalen kachel is dat eerder 500 graden als het niet meer is..
Met 3 blokken krijg je dezelfde ruimte met een plaatstalen kachel niet eens op temperatuur.. want die is na 2 uur steenkoud.. en de ruimte koelt dus ook af..
Dat moet je elke keer weer opstoken.. en kost per definitie dus altijd meer hout..
Lang verhaal kort.. hoe zwaarder de kachel hoe efficiënter..
Contradictio In Terminis: het rendement is 100% van de energie in het hout, minus de verliezen via de schoorsteen.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 10:18 schreef sigme het volgende:
Lang verhaal kort: voor het rendement maakt het niet hoe zwaar een kachel is, maar enkel hoeveel warmte via de pijp je huis uitstroomt..
Het rendement is 100% van de energie van het hout. Welk deel je daarvan binnen houdt, bepaalt wat je nuttige rendement is.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 10:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Contradictio In Terminis: het rendement is 100% van de energie in het hout, minus de verliezen via de schoorsteen.
Ben ik niet met je eens.. Langzaam afkoelen levert zeker wel extra warmte in tegenstelling tot snel afkoelen.. Dat kost dus wel minder hout..quote:Op zaterdag 7 januari 2017 10:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb zo'n zware kachel staan. Levert enorm comfort, kost weinig hout.
Het langzame afkoelen levert comfort: zolang het niet echt koud is, volstaat het om een keer per dag te stoken. Lees: vullen met hout, aansteken, 2 uur laten uitbranden, en dan de kleppen sluiten. De overige 22 uur heb ik er geen omkijken naar.
Maar langzaam afkoelen levert op zich geen extra warmte en kost dus niet minder hout.
Dat de rookgassen niet alle warmte naar buiten afvoeren, dát levert enorm veel warmte. En dat scheelt dus ook een enorme stapel hout, in vergelijking met veel andere kachels.
Lang verhaal kort: voor het rendement maakt het niet hoe zwaar een kachel is, maar enkel hoeveel warmte via de pijp je huis uitstroomt..
Dat bedoelde ik. Door z'n grote warmtecapaciteit, verdwijnt er minder warmte met de rookgassen de schoorsteen uit. Gevolg: beter rendement.quote:Op zaterdag 7 januari 2017 12:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Dus hoe zwaarder de kachel, hoe meer efficiëntie/rendement..
Prima!quote:Op zaterdag 7 januari 2017 21:07 schreef Legwieh het volgende:
Kom een keer kijken bij ons in de fabriek dan leg ik je graag het verschil uit 😊
Dit boekje kregen we toevallig van de week van Jacobus, omdat we een review schrevenquote:Op zaterdag 7 januari 2017 19:37 schreef StupidDutch het volgende:
En voor de liefhebbers van stoken op hout is dit boek nog wel een aanrader:
Persoonlijk vind ik de Boxer plus wat mooier in verhouding, maarre hun geld dubbel en dwars waard hoor, die haarden van Leenders.quote:Op maandag 9 januari 2017 12:10 schreef jpajs het volgende:
Van de week eentje bij Harie Leenders gezien, het is de hoofdprijs in kleine kachels maar IK vind haar wel mooi.
[ afbeelding ]
En dan de uitvoering met zwarte stenen.
[ afbeelding ]
En zo'n charmant uiterlijk, nietwaar?quote:Op maandag 9 januari 2017 15:31 schreef mark_dabomb het volgende:
Tadaa:
http://link.marktplaats.nl/m1117211490
Fijne warmte, niet te duur, super stevig.
Dat ziet er toch niet uit? Ik zou voor een gietijzeren gaan.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 16:50 schreef blomke het volgende:
Tip: neem een kachel van dikwandig cortenstaal. Die plaatstalen Gamma/Praxis/Karwei-dingen zijn niets waard
Vind bij de Boxer de bevestiging niet zo mooi. Bij de Lobbe heb je dat niet.quote:Op maandag 9 januari 2017 14:50 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de Boxer plus wat mooier in verhouding, maarre hun geld dubbel en dwars waard hoor, die haarden van Leenders.
Smaak blijft uiteraard persoonlijk.quote:Op maandag 9 januari 2017 17:08 schreef jpajs het volgende:
[..]
Vind bij de Boxer de bevestiging niet zo mooi. Bij de Lobbe heb je dat niet.
[ afbeelding ]
ik moet zeggen dat ik mijn "werkhok" verwarm met zo'n goedkope kachel (¤190quote:Op maandag 9 januari 2017 15:21 schreef LievePoetin het volgende:
Zou het niet aanraden om zon kachel bij de gamma praxis etc te kopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |