abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167899105
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, daarvoor moeten ze in de natuur zijn. Verwilderd betekend gewoon niet gewend aan mensen.

Ook dieren die wel voor consumptie zijn kunnen verwilderd zijn of ergens tussen tam en wild in zitten.
Die koe van die melkboer die elke dag met mensen te maken heeft is "tammer" dan die koe die op een enorm terrein loopt en alleen af en toe ergens heen gedreven wordt door mensen.
Die zwart bonte melkkoe kan je best een aaitje gaan geven, alhoewel ook dat weleens fout kan lopen. Maar die vleeskoeien in de ardennen die ik gedreven heb moet je echt niet te voet bij in de buurt komen, dat is levensgevaarlijk.
Precies. Net zoals de hond niet kan overleven in het wild.
pi_167899112
Ik denk dat ik vegetariër word als een groot deel van de mensen het wordt. Ik heb op dit moment geen zin om me helemaal aan te passen (bij bijvoorbeeld een barbecue).
De stem van de toekomst.
pi_167899136
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:52 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Varkens die het goed doen in het wild hebben geen natuurlijke vijanden blijkbaar en zijn dus niet inheems
Ook met wel natuurlijke vijanden doen ze het prima. Natuurlijk worden ze dan ook weleens opgegeten en blijft de populatie beter in balans. Maar dat ze het niet goed doen is echt onwaar.

Sterker nog, zelfs hun uiterlijk veranderd best snel, worden weer hariger.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_167899237
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:54 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Precies. Net zoals de hond niet kan overleven in het wild.
Dat kan de hond wel. Natuurlijk is het niet makkelijk voor een dier dat niet heeft leren jagen, want naast het instinct is dat voor een fiks deel aangeleerd gedrag. Maar dat geld net zo goed voor mensen, wat ze niet geleerd hebben moet met schade en schande geleerd worden.

Er zijn enorm veel verwilderde honden op de wereld, zelfs dieren die weer terug gegaan zijn naar het oorspronkelijke type (paria uiterlijk). Er zijn zelfs bewijzen dat verwilderde honden in Bulgarije ook weer op grotere prooidieren zijn gaan jagen in samenwerking. En dan hebben we het over dieren die of bij de mens geboren zijn of maar een enkele generatie daarvan verwijderd zijn.

Erg vaak geld dat ze bij mensen in de buurt blijven en leven van afval en kleine prooidieren, maar dat is omdat dat makkelijk is. Valt dat makkelijk weg zullen ze andere wegen vinden.
Een hoop zullen dat niet redden, maar uiteindelijk komt er gewoon weer een wilde hond uit. Zie bv de dingo.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_167899290
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat kan de hond wel. Natuurlijk is het niet makkelijk voor een dier dat niet heeft leren jagen, want naast het instinct is dat voor een fiks deel aangeleerd gedrag. Maar dat geld net zo goed voor mensen, wat ze niet geleerd hebben moet met schade en schande geleerd worden.

Er zijn enorm veel verwilderde honden op de wereld, zelfs dieren die weer terug gegaan zijn naar het oorspronkelijke type (paria uiterlijk). Er zijn zelfs bewijzen dat verwilderde honden in Bulgarije ook weer op grotere prooidieren zijn gaan jagen in samenwerking. En dan hebben we het over dieren die of bij de mens geboren zijn of maar een enkele generatie daarvan verwijderd zijn.

Erg vaak geld dat ze bij mensen in de buurt blijven en leven van afval en kleine prooidieren, maar dat is omdat dat makkelijk is. Valt dat makkelijk weg zullen ze andere wegen vinden.
Een hoop zullen dat niet redden, maar uiteindelijk komt er gewoon weer een wilde hond uit. Zie bv de dingo.
Ik zie de link met de OP niet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:00:31 #31
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_167899309
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:30 schreef erodome het volgende:
Waarom ligt je grens bij apen eigenlijk? Waarom een aap niet en een varken wel bv?
En waarom een lammetje niet slachten en een volwassen schaap wel? En met die gedachte in het achterhoofd, het vlees wat je eet komt vrijwel geheel van redelijk jonge dieren, van lammetjes, biggen, kippen van max 80 dagen oud (biologisch). Waarom dan niet datzelfde gevoel erbij als je niet zelf slacht?
Arbitraire grenzen zijn het inderdaad. Geen glasharde logica verder. Een aap vind ik te veel op een mens lijken om het op te kunnen eten zonder wroeging bijvoorbeeld. En een lammetje vind ik te schattig om te slachten maar niet om te eten. En hoe meer afstand er zit tussen mij en het geslachte beestje hoe verder ik er emotioneel afstand van kan nemen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_167899311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik zie de link met de OP niet.
Is een zijstraatje.
pi_167899326
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Is een zijstraatje.
Leuk. In een daarvoor geëigend topic.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:01:42 #34
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167899341
Het argument in de OP is niets anders dan een simpele 'moving the goalposts'. Ja, mensen zijn hypocriet wat betreft het eten van dieren. Men eet geen katten of honden bijvoorbeeld, of zal ze überhaupt over het algemeen geen kwaad doen. Het doden van een insect is geen probleem.

Maar goed, dat is een van de meest simpele morele kwesties. Wil je daarheen TS?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167899375
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:01 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Leuk. In een daarvoor geëigend topic.
Nou ja, het is zijdelings wel iets wat erbij hoort. Aangezien mensen dus beweren dat die dieren er zonder ons niet zouden kunnen zijn en het daarom ok is ze te eten.

Het was een argument dat gebruikt werd.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:03:37 #36
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_167899397
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:01 schreef Fir3fly het volgende:
Het argument in de OP is niets anders dan een simpele 'moving the goalposts'. Ja, mensen zijn hypocriet wat betreft het eten van dieren. Men eet geen katten of honden bijvoorbeeld, of zal ze überhaupt over het algemeen geen kwaad doen. Het doden van een insect is geen probleem.

Maar goed, dat is een van de meest simpele morele kwesties. Wil je daarheen TS?
Ik wil helemaal nergens heen, gewoon benieuwdheid.
Vrijheid
pi_167899701
Volgens mij ga je er vanuit dat menselijk bewustzijn hetzelfde is als dat van allerlei andere dieren, maar dan beperkter.
pi_167899862
Er was ooit ergens in een stadswijk een project waar een biggetje door de wijk grootgebracht werd. Het idee was om mensen meer voeling met hun eten te geven. In het begin ging het heel goed. Met liefde werd dat beest verzorgd en vooral vetgemest, want het idee was natuurlijk wel om het uiteindelijk op het bord te laten belanden.

Maar toen het zover was dat dat beest geslacht moest worden, werden veel mensen opeens geconfronteerd met de harde werkelijkheid. En die konden ze niet echt aan. Er werd zelfs een actiegroep opgericht, door vleeseters nota bene, dat het beest niet geslacht mocht worden! Want dat was zo zielig!! En ze hadden er met z'n allen zo goed voor gezorgd! En hij keek zo lief uit z'n oogjes!!

Tot die tijd had niemand van hen er bij stil gestaan dat het stukje in cellofaan verpakt vlees uit de supermarkt ook ooit net zo lief uit z'n oogjes had gekeken.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:22:30 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167899912
Tegen die tijd kunnen we vlees kweken in een schaaltje. Geen probleem dus.
pi_167900043
Trouwens een leuke mbt dit onderwerp:

http://dogzine.nl/nl/nieu(...)d-maakt-het-mogelijk
pi_167900071
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Jaja, maar dat gaat niet op voor onze huisdier-hond.
pi_167900083
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:27 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Jaja, maar dat gaat niet op voor onze huisdier-hond.
Dat zijn huisdier honden geweest.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:32:41 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_167900236
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:15 schreef Jigzoz het volgende:
Volgens mij ga je er vanuit dat menselijk bewustzijn hetzelfde is als dat van allerlei andere dieren, maar dan beperkter.
Ik ga er in ieder geval vanuit dat de mensen niet apart op een eigen schaal staan van hersenwerking, blijkbaar qua abstractie en (technische) creativiteit helemaal bovenaan maar verder geen verschil. Zoiets.
Vrijheid
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:35:06 #44
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_167900329
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:42 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Voor een aantal dieren is het feit dat ze gegeten worden juist de reden dat ze nog bestaan. Het hedendaagse varken of de koe zouden in het wild geen enkel kans maken
Bewezen onjuist.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:36:29 #45
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_167900375
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Arbitraire grenzen zijn het inderdaad. Geen glasharde logica verder. Een aap vind ik te veel op een mens lijken om het op te kunnen eten zonder wroeging bijvoorbeeld. En een lammetje vind ik te schattig om te slachten maar niet om te eten. En hoe meer afstand er zit tussen mij en het geslachte beestje hoe verder ik er emotioneel afstand van kan nemen.
Carnivoren en primaten eten is sowieso buiten dat het (discutabel) niet lekker is ook niet gezond voor een mens.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_167900547
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:32 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik ga er in ieder geval vanuit dat de mensen niet apart op een eigen schaal staan van hersenwerking, blijkbaar qua abstractie en (technische) creativiteit helemaal bovenaan maar verder geen verschil. Zoiets.
Als ik alleen al naar het gedrag van mijn kat kijk, dan lukt het me absoluut niet om je daar gelijk in te geven. Om over andere diersoorten nog maar te zwijgen.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:58:54 #47
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_167901063
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als ik alleen al naar het gedrag van mijn kat kijk, dan lukt het me absoluut niet om je daar gelijk in te geven. Om over andere diersoorten nog maar te zwijgen.
Ik heb het niet perse over gedragingen van een dier maar de biologische verwerking. Een brein met een hele andere samenstelling en of beperktere capaciteit zal niet op een mens lijken.
Vrijheid
pi_167901101
quote:
10s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:58 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik heb het niet perse over gedragingen van een dier maar de biologische verwerking.
Wat is het verschil volgens jou?
pi_167901446
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Carnivoren en primaten eten is sowieso buiten dat het (discutabel) niet lekker is ook niet gezond voor een mens.
Vlees eten is zo wie zo niet gezond.
pi_167901460
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 14:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Vlees eten is zo wie zo niet gezond.
Nonsens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')