quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:15 schreef hugecooll het volgende:
Dat zou het vlees enkel beter doen smaken
Een grens is altijd arbitrair. Maar focussen op de intelligentie van het dier lijkt mij redelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:30 schreef erodome het volgende:
Waarom ligt je grens bij apen eigenlijk? Waarom een aap niet en een varken wel bv?
En waarom een lammetje niet slachten en een volwassen schaap wel? En met die gedachte in het achterhoofd, het vlees wat je eet komt vrijwel geheel van redelijk jonge dieren, van lammetjes, biggen, kippen van max 80 dagen oud (biologisch). Waarom dan niet datzelfde gevoel erbij als je niet zelf slacht?
want?quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:31 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Een grens is altijd arbitrair. Maar focussen op de intelligentie van het dier lijkt mij redelijk.
Bewustzijn, gevoels-wereld van het dier. Anders moet je je ook druk gaan maken om alle insecten die je buiten dood trapt.quote:
Hangt er dus vanaf of het dier zelf gegeten wil worden wat mij betreftquote:[Ford] sat down.
The waiter approached.
"Would you like to see the menu?" he said, "or would you like meet the Dish of the Day?"
"Huh?" said Ford.
"Huh?" said Arthur.
"Huh?" said Trillian.
"That's cool," said Zaphod, "we'll meet the meat."
...
A large dairy animal approached Zaphod Beeblebrox's table, a large fat meaty quadruped of the bovine type with large watery eyes, small horns and what might almost have been an ingratiating smile on its lips.
"Good evening," it lowed and sat back heavily on its haunches, "I am the main Dish of the Day. May I interest you in the parts of my body?"
It harrumphed and gurgled a bit, wriggled its hind quarters in to a more comfortable position and gazed peacefully at them.
Its gaze was met by looks of startled bewilderment from Arthur and Trillian, a resigned shrug from Ford Prefect and naked hunger from Zaphod Beeblebrox.
"Something off the shoulder perhaps?" suggested the animal, "braised in a white wine sauce?"
"Er, your shoulder?" said Arthur in a horrified whisper.
"But naturally my shoulder, sir," mooed the animal contentedly, "nobody else's is mine to offer."
Zaphod leapt to his feet and started prodding and feeling the animal's shoulder appreciatively.
"Or the rump is very good," murmured the animal. "I've been exercising it and eating plenty of grain, so there's a lot of good meat there."
It gave a mellow grunt, gurgled again and started to chew the cud. It swallowed the cud again.
"Or a casserole of me perhaps?" it added.
"You mean this animal actually wants us to eat it?" whispered Trillian to Ford.
"Me?" said Ford, with a glazed look in his eyes, "I don't mean anything."
"That's absolutely horrible," exclaimed Arthur, "the most revolting thing I've ever heard."
"What's the problem Earthman?" said Zaphod, now transferring his attention to the animal's enormous rump.
"I just don't want to eat an animal that's standing there inviting me to," said Arthur, "It's heartless."
"Better than eating an animal that doesn't want to be eaten," said Zaphod.
"That's not the point," Arthur protested. Then he thought about it for a moment. "Alright," he said, "maybe it is the point. I don't care, I'm not going to think about it now. I'll just... er [...] I think I'll just have a green salad," he muttered.
"May I urge you to consider my liver?" asked the animal, "it must be very rich and tender by now, I've been force-feeding myself for months."
"A green salad," said Arthur emphatically.
"A green salad?" said the animal, rolling his eyes disapprovingly at Arthur.
"Are you going to tell me," said Arthur, "that I shouldn't have green salad?"
"Well," said the animal, "I know many vegetables that are very clear on that point. Which is why it was eventually decided to cut through the whole tangled problem and breed an animal that actually wanted to be eaten and was capable of saying so clearly and distinctly. And here I am."
It managed a very slight bow.
"Glass of water please," said Arthur.
"Look," said Zaphod, "we want to eat, we don't want to make a meal of the issues. Four rare stakes please, and hurry. We haven't eaten in five hundred and seventy-six thousand million years."
The animal staggered to its feet. It gave a mellow gurgle. "A very wise choice, sir, if I may say so. Very good," it said, "I'll just nip off and shoot myself."
He turned and gave a friendly wink to Arthur. "Don't worry, sir," he said, "I'll be very humane."
It waddled unhurriedly off to the kitchen.
[From The Restaurant at the End of the Universe, Chapter 17.]
Maar we weten al lang en breed dat voor verreweg de meeste zoogdieren geld dat ze bewustzijn hebben hebben en een ruim gevoelsleven. Het wordt weggestopt, liever niet teveel over nadenken, maar dat het zo is is echt al lang duidelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:34 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Bewustzijn, gevoels-wereld van het dier. Anders moet je je ook druk gaan maken om alle insecten die je buiten dood trapt.
Exact. Als je dus wil bijdragen aan het bestaan van deze zoogdieren, dan is het verstandig om te stoppen met eten van deze dieren.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar we weten al lang en breed dat voor verreweg de meeste zoogdieren geld dat ze bewustzijn hebben hebben en een ruim gevoelsleven. Het wordt weggestopt, liever niet teveel over nadenken, maar dat het zo is is echt al lang duidelijk.
Voor een aantal dieren is het feit dat ze gegeten worden juist de reden dat ze nog bestaan. Het hedendaagse varken of de koe zouden in het wild geen enkel kans makenquote:Op donderdag 5 januari 2017 12:40 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Exact. Als je dus wil bijdragen aan het bestaan van deze zoogdieren, dan is het verstandig om te stoppen met eten van deze dieren.
Hoe word dat weg gestopt? Voor veel zoogdieren is het afhankelijk maken van mensen juist hun overleving, dat ze aan het eind van hun leven opgegeten worden nemen ze dan op de koop toe.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar we weten al lang en breed dat voor verreweg de meeste zoogdieren geld dat ze bewustzijn hebben hebben en een ruim gevoelsleven. Het wordt weggestopt, liever niet teveel over nadenken, maar dat het zo is is echt al lang duidelijk.
Varkens doen het anders verdomd goed in de natuur. Zijn een regelrechte plaag geworden in landen waar ze van oorsprong niet vandaan komen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Voor een aantal dieren is het feit dat ze gegeten worden juist de reden dat ze nog bestaan. Het hedendaagse varken of de koe zouden in het wild geen enkel kans maken
Je maakt het onderscheid zelf al. Zij die voor consumptie gebruikt worden, zijn niet verwilderd.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Varkens doen het anders verdomd goed in de natuur. Zijn een regelrechte plaag geworden in landen waar ze van oorsprong vandaan komen.
Ook runderen doen het prima in de natuur, zijn ook verwilderde vormen van.
Natuurlijk niet, daarvoor moeten ze in de natuur zijn. Verwilderd betekend gewoon niet gewend aan mensen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:46 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Je maakt het onderscheid zelf al. Zij die voor consumptie gebruikt worden, zijn niet verwilderd.
Varkens die het goed doen in het wild hebben geen natuurlijke vijanden blijkbaar en zijn dus niet inheemsquote:Op donderdag 5 januari 2017 12:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Varkens doen het anders verdomd goed in de natuur. Zijn een regelrechte plaag geworden in landen waar ze van oorsprong niet vandaan komen.
Ook runderen doen het prima in de natuur, zijn ook verwilderde vormen van.
Precies. Net zoals de hond niet kan overleven in het wild.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, daarvoor moeten ze in de natuur zijn. Verwilderd betekend gewoon niet gewend aan mensen.
Ook dieren die wel voor consumptie zijn kunnen verwilderd zijn of ergens tussen tam en wild in zitten.
Die koe van die melkboer die elke dag met mensen te maken heeft is "tammer" dan die koe die op een enorm terrein loopt en alleen af en toe ergens heen gedreven wordt door mensen.
Die zwart bonte melkkoe kan je best een aaitje gaan geven, alhoewel ook dat weleens fout kan lopen. Maar die vleeskoeien in de ardennen die ik gedreven heb moet je echt niet te voet bij in de buurt komen, dat is levensgevaarlijk.
Ook met wel natuurlijke vijanden doen ze het prima. Natuurlijk worden ze dan ook weleens opgegeten en blijft de populatie beter in balans. Maar dat ze het niet goed doen is echt onwaar.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:52 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Varkens die het goed doen in het wild hebben geen natuurlijke vijanden blijkbaar en zijn dus niet inheems
Dat kan de hond wel. Natuurlijk is het niet makkelijk voor een dier dat niet heeft leren jagen, want naast het instinct is dat voor een fiks deel aangeleerd gedrag. Maar dat geld net zo goed voor mensen, wat ze niet geleerd hebben moet met schade en schande geleerd worden.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:54 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Precies. Net zoals de hond niet kan overleven in het wild.
Ik zie de link met de OP niet.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan de hond wel. Natuurlijk is het niet makkelijk voor een dier dat niet heeft leren jagen, want naast het instinct is dat voor een fiks deel aangeleerd gedrag. Maar dat geld net zo goed voor mensen, wat ze niet geleerd hebben moet met schade en schande geleerd worden.
Er zijn enorm veel verwilderde honden op de wereld, zelfs dieren die weer terug gegaan zijn naar het oorspronkelijke type (paria uiterlijk). Er zijn zelfs bewijzen dat verwilderde honden in Bulgarije ook weer op grotere prooidieren zijn gaan jagen in samenwerking. En dan hebben we het over dieren die of bij de mens geboren zijn of maar een enkele generatie daarvan verwijderd zijn.
Erg vaak geld dat ze bij mensen in de buurt blijven en leven van afval en kleine prooidieren, maar dat is omdat dat makkelijk is. Valt dat makkelijk weg zullen ze andere wegen vinden.
Een hoop zullen dat niet redden, maar uiteindelijk komt er gewoon weer een wilde hond uit. Zie bv de dingo.
Arbitraire grenzen zijn het inderdaad. Geen glasharde logica verder. Een aap vind ik te veel op een mens lijken om het op te kunnen eten zonder wroeging bijvoorbeeld. En een lammetje vind ik te schattig om te slachten maar niet om te eten. En hoe meer afstand er zit tussen mij en het geslachte beestje hoe verder ik er emotioneel afstand van kan nemen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:30 schreef erodome het volgende:
Waarom ligt je grens bij apen eigenlijk? Waarom een aap niet en een varken wel bv?
En waarom een lammetje niet slachten en een volwassen schaap wel? En met die gedachte in het achterhoofd, het vlees wat je eet komt vrijwel geheel van redelijk jonge dieren, van lammetjes, biggen, kippen van max 80 dagen oud (biologisch). Waarom dan niet datzelfde gevoel erbij als je niet zelf slacht?
Is een zijstraatje.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zie de link met de OP niet.
Leuk. In een daarvoor geėigend topic.quote:
Nou ja, het is zijdelings wel iets wat erbij hoort. Aangezien mensen dus beweren dat die dieren er zonder ons niet zouden kunnen zijn en het daarom ok is ze te eten.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Leuk. In een daarvoor geėigend topic.
Ik wil helemaal nergens heen, gewoon benieuwdheid.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:01 schreef Fir3fly het volgende:
Het argument in de OP is niets anders dan een simpele 'moving the goalposts'. Ja, mensen zijn hypocriet wat betreft het eten van dieren. Men eet geen katten of honden bijvoorbeeld, of zal ze überhaupt over het algemeen geen kwaad doen. Het doden van een insect is geen probleem.
Maar goed, dat is een van de meest simpele morele kwesties. Wil je daarheen TS?
Jaja, maar dat gaat niet op voor onze huisdier-hond.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan de hond wel. Natuurlijk is het niet makkelijk voor een dier dat niet heeft leren jagen, want naast het instinct is dat voor een fiks deel aangeleerd gedrag. Maar dat geld net zo goed voor mensen, wat ze niet geleerd hebben moet met schade en schande geleerd worden.
Er zijn enorm veel verwilderde honden op de wereld, zelfs dieren die weer terug gegaan zijn naar het oorspronkelijke type (paria uiterlijk). Er zijn zelfs bewijzen dat verwilderde honden in Bulgarije ook weer op grotere prooidieren zijn gaan jagen in samenwerking. En dan hebben we het over dieren die of bij de mens geboren zijn of maar een enkele generatie daarvan verwijderd zijn.
Erg vaak geld dat ze bij mensen in de buurt blijven en leven van afval en kleine prooidieren, maar dat is omdat dat makkelijk is. Valt dat makkelijk weg zullen ze andere wegen vinden.
Een hoop zullen dat niet redden, maar uiteindelijk komt er gewoon weer een wilde hond uit. Zie bv de dingo.
Dat zijn huisdier honden geweest.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:27 schreef SupportIceland het volgende:
[..]
Jaja, maar dat gaat niet op voor onze huisdier-hond.
Ik ga er in ieder geval vanuit dat de mensen niet apart op een eigen schaal staan van hersenwerking, blijkbaar qua abstractie en (technische) creativiteit helemaal bovenaan maar verder geen verschil. Zoiets.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:15 schreef Jigzoz het volgende:
Volgens mij ga je er vanuit dat menselijk bewustzijn hetzelfde is als dat van allerlei andere dieren, maar dan beperkter.
Bewezen onjuist.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:42 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Voor een aantal dieren is het feit dat ze gegeten worden juist de reden dat ze nog bestaan. Het hedendaagse varken of de koe zouden in het wild geen enkel kans maken
Carnivoren en primaten eten is sowieso buiten dat het (discutabel) niet lekker is ook niet gezond voor een mens.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Arbitraire grenzen zijn het inderdaad. Geen glasharde logica verder. Een aap vind ik te veel op een mens lijken om het op te kunnen eten zonder wroeging bijvoorbeeld. En een lammetje vind ik te schattig om te slachten maar niet om te eten. En hoe meer afstand er zit tussen mij en het geslachte beestje hoe verder ik er emotioneel afstand van kan nemen.
Als ik alleen al naar het gedrag van mijn kat kijk, dan lukt het me absoluut niet om je daar gelijk in te geven. Om over andere diersoorten nog maar te zwijgen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:32 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik ga er in ieder geval vanuit dat de mensen niet apart op een eigen schaal staan van hersenwerking, blijkbaar qua abstractie en (technische) creativiteit helemaal bovenaan maar verder geen verschil. Zoiets.
Ik heb het niet perse over gedragingen van een dier maar de biologische verwerking. Een brein met een hele andere samenstelling en of beperktere capaciteit zal niet op een mens lijken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als ik alleen al naar het gedrag van mijn kat kijk, dan lukt het me absoluut niet om je daar gelijk in te geven. Om over andere diersoorten nog maar te zwijgen.
Wat is het verschil volgens jou?quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb het niet perse over gedragingen van een dier maar de biologische verwerking.
Vlees eten is zo wie zo niet gezond.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Carnivoren en primaten eten is sowieso buiten dat het (discutabel) niet lekker is ook niet gezond voor een mens.
Nonsens.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Vlees eten is zo wie zo niet gezond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |