Mocht je geïnteresseerd zijn in een werkgever die op een schandalige wijze van je profiteert en je wanneer je geld gaat kosten weer aan de kant zet, ga dan werken bij een bouwmarktin Capelle ad IJssel.
Begin september ben ik gestart met het werken als verkoopmedewerker. Omdat ik hieraan voorafgaand bijstandsgerechtigd was, zou ik een proefperiode krijgen (werken met behoud van uitkering), om te kijken of ik het werk wel goed kan (verkoopmedewerker is mbo ½ niveau terwijl ik een hbo-propedeuse heb afgerond).
Omdat ik goed functioneerde, wilde men mij graag aannemen. Pas midden november kreeg ik een contract aangeboden, na in totaal 2,5 maand ‘proefperiode’ (lees: geen salaris maar behoud van uitkering). De reden voor deze vertraging was dat de manager ‘geen contact kon krijgen met de gemeente Rotterdam om het te regelen’ (overigens hoeft de gemeente geen toestemming te geven bij het aanbieden van een contract).
Tijdens het contract & arbeidsvoorwaardengesprek zei de manager dat ik een halfjaar contract zou krijgen voor 24 uur. Ik wilde eigenlijk meer uren werken, maar dit was niet mogelijk. Dit was volgens een collega, die al jaren er werkt, vreemd.
Ik heb het contract toen niet heel goed doorgenomen (ik blijk een 8 mnd contract te hebben). Wel zag ik dat er een proefperiode van 2 maanden op stond, waar mijn manager tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek het niet over heeft gehad.
Nu anderhalve maand later word ik naar boven geroepen door de manager en zegt hij dat ik ontslagen ben met de reden ‘we verwachten meer van iemand van jouw leeftijd’ en ook ‘gemakzucht, hoewel je wel goed je best doet’.
Na dit gesprek loop ik naar beneden om afscheid te nemen van de collega’s waar ik mee samenwerk en die mij hebben ingewerkt. Zij zijn stomverbaasd (net als ik) dat ik ontslag heb en ik quote ‘ze zijn hier echt gek!’
Midden november, toen ik eindelijk het contract kreeg, functioneerde ik nog prima. Anderhalve maand later, heel toevallig een week voor afloop van de proefperiode, functioneer ik niet meer naar behoren?!
Ik heb nu 4 maanden gewerkt, waarvan 2,5 maand met behoud van uitkering (dus geen normaal salaris!). de bouwmarkt heeft me hierdoor maar 2x keer salaris uit hoeven te betalen. Lekker goedkoop toch?!
[ Bericht 1% gewijzigd door Nizno op 03-01-2017 08:48:23 ]