Ik ben geen juf maar ik vind het heel knap dat ze al zo goed letters herkent en benoemd. Ook welk woord een P heeft.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.
Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Ze kan nog niet echt woorden verder opnoemen met bepaalde letters, maar mijn man heeft haar geleerd dat de P van poep is. Verder kent ze de O van oog, de S van haar naam, de I van ik en de T van trein, we noemen de letter iedere keer in combinatie met hetzelfde woord, dus dat neemt zij ook zo over.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:09 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik ben geen juf maar ik vind het heel knap dat ze al zo goed letters herkent en benoemd. Ook welk woord een P heeft.
Ik zou het lekker stimuleren, het niveau kan je steeds een beetje aanpassen. Ook tegen de tijd dat ze naar school gaat.
En wat je zelf al zegt: op de momenten dat ze het leuk vindt en leergierig is, gebruik van maken. Is ze het even beu, dan beu. Niet doorslaan natuurlijk.
Blijkbaar vindt ze het heel interessant, wie weet heeft ze wel een enorm talent voor schrijven en talen.
Leuk toch?
Ja, haha, herkenbaar, de ouders van mijn vriend zeggen dat ook. Mijn ouders zijn meer van 'goh, ze is niet de makkelijkste he?" .quote:Op woensdag 4 januari 2017 15:07 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik heb het bewust nog niet tegen de Opa en Oma's verteld, die roepen bij alles al gelijk 'jeetje wat is ze slim, nou nou, dat wordt nog wat op school', en daar heb ik nooit zo'n zin in
Ik inmiddels ook hij stond in de planning sinds eind oktober maar het was vast heel druk dat we nog niet uitgenodigd waren.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:39 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb gewoon zelf even gebeld om een afspraak te maken
Ja dat is ook absoluut waar. Ik was ook de jongste thuis. Mijn zus had zichzelf ook leren lezen voordat ze naar school ging, en daar werd blijkbaar door de school niet echt iets mee gedaan. Mijn moeder ziet nu alleen maar beren op de weg bij haar kleinkinderen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 15:53 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, haha, herkenbaar, de ouders van mijn vriend zeggen dat ook. Mijn ouders zijn meer van 'goh, ze is niet de makkelijkste he?" .
Maar zoals zij het zeggen 'dat wordt nog wat op school' klinkt het bijna als iets dreigends. Terwijl het volgens mij gewoon leuk is voor jullie en voor haar als ze een leergierig kind is dat graag naar school gaat straks. . Dus ik zou het vooral op die manier bekijken. Ik was thuis de jongste van vijf kinderen en de eerste en enige die met plezier naar school ging en hoge cijfers haalde. Mijn ouders wisten niet wat ze overkwam. .
Ik kon in de kleuterklas zelf ook al lezen en een beetje schrijven, en heb daar geen last van gehad.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.
Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Ik had dat idd gelezen. Wat fijn dat hij zo vooruit gaat! T. maakt ook flinke sprongen, maar blijft net wat achter.quote:Op woensdag 4 januari 2017 13:48 schreef Loj het volgende:
[..]
(Nog) geen ervaring mee. Js is wel een jaar jonger maar praatte twee maanden geleden nog niet. Hij begint nu met praten en gaat echt wel snel, maar die gesprekjes van hier (of soms zelfs bij de dreumessen) nog laaaang niet. Ik heb over twee weken weer een afspraak bij het cb en ze zeiden toen dat ze bij te weinig vooruitgang logopedie zouden adviseren. Ik merk het wel.
Ik zou ook daarvoor een keer oortjes laten checken, om het uit te sluiten.
Mijn achterneefje ging ook pas flink praten toen hij buisjes kreegquote:Op woensdag 4 januari 2017 16:55 schreef GotC het volgende:
[..]
Ik had dat idd gelezen. Wat fijn dat hij zo vooruit gaat! T. maakt ook flinke sprongen, maar blijft net wat achter.
De leidsters bij de opvang zijn ook erg benieuwd naar wat het cb zegt, ze willen ook graag advies over hoe ze hem het beste kunnen ondersteunen .
Trouwens, oortjes checken..gewoon bij de HA? (Ik kom er nooit )
Jore, bedankt voor je aanbod! Ik denk dat ik je vanavond even PM.
T. is ook dol op tellen (in NL en EN tot 20, telt hoeveel letters een woord heeft), kent alle (meng)kleuren en speelt heel gedetailleerd volgens de leidsters.
Wb letters leren: ik heb altijd begrepen dat het beter is de letters fonetisch aan te leren.
SPOILER: Grote peuterOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 29% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 05-01-2017 10:58:46 ]S. 2014
J. 2016
Oeh!!! Leukquote:Op donderdag 5 januari 2017 17:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
Volgen jullie Wie is... de mol? ook? Wil je meedoen in de poule van OUD op de WIDM-app? Stuur je gebruikersnaam en ik voeg je toe
De oudste heeft ook rond die leeftijd een periode gehad dat ie letters heel interessant vond. Wij zijn daar op zijn verzoek op ingegaan dus wanneer hij er interesse in had. Maar ook wel eens gewoon door de dag heen dat we letters aan hem benoemden, dat vond hij eigenlijk altijd leuk (anders waren we daar ook niet mee door gegaan). We hebben toen voor hem op een rommelmarkt een letterboek gekocht, waar per letter woorden en plaatjes stonden van de beginletter. Dat vond hij machtig mooi en werd regelmatig uit de kast gepakt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:00 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Aangezien hier best wel een hoop juffen zitten, denk ik dat jullie misschien wel een idee hebben wat de beste aanpak is bij het volgende:
S. is sinds een paar weekjes volop letters aan het oefenen. Ze vindt het reuze-interessant als ze in de winkel op een bord allemaal letters ziet staan en ze herkent er nu een stuk of 5 ('dat is de P van Poep mama!').
Ze is in oktober 2 geworden, dus ik had hier eigenlijk nog niet echt op gerekend. Nu twijfel ik of ik het ook actief zal stimuleren (letterpuzzels, bij het tekenen letters voordoen etc), of dat ik dat beter kan laten. Alleen iets ermee doen op het moment dat ze er zelf mee bezig is, en dan ook niet te veel.
Het lijkt me niet per se een voordeel voor haar als ze straks naar school gaat, en al kan lezen en schrijven, maar omdat ze het zelf leuk vindt en er ook meer over wil weten, wil ik het ook niet negeren.
Iemand tips?
Hier juist het omgekeerde qua plassen dus kan er niks over zeggen. Maar Eline moet sinds ze zindelijk is juist heel vaak plassen (en ook best grote plassen, en kan ook niet lang ophouden als dat ooit eens nodig is).quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:04 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb even een vraagje, over zindelijkheid. I is nu helemaal zindelijk en heeft nooit ongelukjes, maar het valt ons op dat ze echt maar heel weinig hoeft te plassen. Als ze op de wc zit, komt er wel een heel grote plas uit altijd, maar daar zitten dan echt heel wat uren tussen. Dan gaat ze bijvoorbeeld om 10.00 's ochtends en dan hoeft ze pas weer om 17.00. Ik vraag heel vaak of ze niet moet, en krijg dan heel gedecideerd nee te horen. Soms zie ik haar wel wiebelen en dan dring ik aan. Maar meer dan drie keer per dag plassen, zit er niet in. 's Nachts heeft ze nog een luier om maar die is meestal vrijwel droog. Ik kan niet heel goed inschatten wat normaal is: als zwangere moet ik om de haverklap dus dat is ook niet echt een goed vergelijk. .
Ze drinkt niet superveel, maar ook niet zorgwekkend weinig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |