Ah oké, dat wist ik niet.quote:Op maandag 30 december 2019 21:24 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Rozijnen trekken dat wel, het zijn de krenten die zo knoerthard, verbrand en krakend worden.
en hoeveel bollen maakt dit recept?quote:Op maandag 30 december 2019 20:44 schreef Lot_1 het volgende:
Ondanks meerdere pakken oliebollenmix in huis (gekregen..) ga ik mijn succesrecept van vorig jaar weer gebruiken. Toen samengesteld op allerlei combi's van recepten, o.a. hier uit dit topic, op basis van wat ik zelf lekker vind. Het recept is als volgt:
[..]
Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.
Dat ligt eraan hoe groot je de bollen bakt.quote:Op maandag 30 december 2019 21:56 schreef Friday12 het volgende:
[..]
en hoeveel bollen maakt dit recept?
@Friday12: ik denk een stuk of 40, maar precies weet ik het niet.quote:Op maandag 30 december 2019 21:20 schreef BakkieDoen het volgende:
[..]
Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen...
Ik bak in een 3 liter frituurpan zonder mandje erin.quote:Op maandag 30 december 2019 23:03 schreef Lot_1 het volgende:
Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen...
oeps
Ik ga dan voor de rasp van één citroen, want dat heb ik in huis. Geen flauw idee hoe ik bij 50 gram kom.
@Friday12: ik denk een stuk of 40, maar precies weet ik het niet.
Ik bak binnen. Vorig jaar wel buiten gebakken, saai op het balkon. Maar ik vond de frituurpan irritant klein. Er konden maar drie bollen tegelijk in dus ik stond de helft van de tijd te niksen in de kou.
Het lijkt me wel wat om buiten te bakken met een vuurtje erbij, dat zou nu ook prima kunnen (ben verhuisd, heb een flinke tuin nu). Maar ik heb ook geen prettig gasstel buiten. Mijn kampeersetjes zijn te wankel voor hete olie. Waar bak jij op/in?
Nee, in de schuur. En geen top 2000 maar de lokale zendpiraatquote:
Ook leuk!quote:Op maandag 30 december 2019 23:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee, in de schuur. En geen top 2000 maar de lokale zendpiraat
Hoeveel kilo meel bak je dan? Heb een pan van 8 liter dit jaar, benieuwd hoeveel daar in gaan.quote:Op maandag 30 december 2019 23:12 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik bak in een 3 liter frituurpan zonder mandje erin.
Kunnen er 6 tegelijk in dus gaat prima.
normaal formaat bedoelde ik dusquote:Op maandag 30 december 2019 22:10 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe groot je de bollen bakt.
Mijn recept van een pond bloem bakt ongeveer 35 kleine bolletjes (kleine ijsschep). Die wegen ergens 30 gram tegenover 80-100 gram voor de reguliere kraam-maat.
Gewoon 4 doen, komt altijd wel opquote:Op maandag 30 december 2019 23:37 schreef derLudolf het volgende:
Rozijnen staan hier ook te wellen. Morgen rond 7u begin ik.
Nog in twijfel of ik 3 of 4kg bloem ga doen.
Kijk wel even hoe mooi het gaat, wil morgenmiddag ook nog even de hort op.quote:
Geen idee, ik gebruik gewoon van die kan en klaar pakken.quote:Op maandag 30 december 2019 23:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoeveel kilo meel bak je dan? Heb een pan van 8 liter dit jaar, benieuwd hoeveel daar in gaan.
Oh, ja dan gaat het wel met zo'n pannetje. Een kilo bloem is voor zo'n 60 oliebollen. Dus 20 stuks voor een pond mix kan wel kloppen.quote:Op maandag 30 december 2019 23:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Geen idee, ik gebruik gewoon van die kan en klaar pakken.
Volgens mij zit daar een halve kilo in.
Heb 3 pakken.
Zullen iets van 50-60 oliebollen worden schat ik in.
Gewoon binnen, als je schoon vet hebt (arachide) stinkt het ook niet.quote:Op maandag 30 december 2019 22:50 schreef junkiexp het volgende:
Bakken jullie ook buiten?
Ik hier wel, even de vuurkorf opstoken en top 2000 aan.
Beetje vuurwerk afsteken ondertussen in de middag, biertje erbij.
Gezellig heur
Ik gebruik zonnebloemolie.quote:Op dinsdag 31 december 2019 00:06 schreef djkoelkast het volgende:
Gewoon binnen, als je schoon vet hebt (arachide) stinkt het ook niet.
Ja, dan gaat het snel stinken inderdaad, zonnebloemolie is echt niet geschikt voor oliebollen. Slaolie ook niet trouwens.quote:Op dinsdag 31 december 2019 00:07 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik gebruik zonnebloemolie.
maar vind het juist wel leuk buiten en het wordt mooi weer.
Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?quote:Op dinsdag 31 december 2019 07:36 schreef qltel het volgende:
Succes allemaal. Ik begin vanmiddag ook. Eerst vanmorgen het deeg maken en 4x terugslaan.Rijzen duurt alles bij elkaar zo'n 3 a 4 uur. En geen Top 2000 maar 192TV.
Als je langer laat rijzen, kun je met minder gist toe. Ook is er meer tijd om een smaak te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 31 december 2019 09:09 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?
Ik heb eens een paar hele oude kookboeken gepakt, daarin staat in beide gevallen 1 uur rijzen en niets over terugslaan.
Ik deed zelf altijd 30 minuten rijzen, terugslaan, 30 minuten rijzen, bakken.
Maar als langer rijzen en vaker terugslaan een beter effect heeft dan wil ik daar ook wel eens mee experimenteren
Eerlijk gezegd heb ik het recept van een vriend die hier uitgebreid mee geëxperimenteerd heeft. Eerst sloegen we nog vaker terug, maar daar werden ze te luchtig van. Vandaar dus 3 a 4x. In elk geval is het zo, dat je op deze manier de ingrediënten de tijd geeft om smaak te ontwikkelen. Ik heb vrij veel ervaring met brood en hoe langer een brood rijst, hoe meer smaak. En een oliebol is in de basis eigenlijk gefrituurd brooddeeg.quote:Op dinsdag 31 december 2019 09:09 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?
Ik heb eens een paar hele oude kookboeken gepakt, daarin staat in beide gevallen 1 uur rijzen en niets over terugslaan.
Ik deed zelf altijd 30 minuten rijzen, terugslaan, 30 minuten rijzen, bakken.
Maar als langer rijzen en vaker terugslaan een beter effect heeft dan wil ik daar ook wel eens mee experimenteren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |